maandag 10 april 2023

Mijmering 30 De laatste vogelvoermand, april zaaimaand, doen met wat er groeit, de kids van Ahmed, ADCA sloopt verder…en toch wordt het zomer…

 

Beste mensen,

Wie vooruit wil zoekt een weg

wie niet wil zoekt een reden en begint elke zin met:

Ja maar... en zakt in het moeras…

 Annemiek

Mijmering 30 2023

Tip… April zaaimaand en we benutten de droge dagen om te zaaien wat nu al kan. 

In de volle grond op “het laand” werden chioggia schorseneren prei en wortels gezaaid.

De erwtjes en tuinboonplanten staan er goed bij in de volle grond. 

Ze kunnen wat koude nachten hebben.

Binnenshuis op de vensterbank in closetrolletjes in bakken werd het volgende gezaaid: 

Pompoen, courget, komkommer, tomaten, paprika en gele en groene sperziebonen.

Net na het zaaien kregen de rolletjes een beker water verdeeld over 24 rolletjes (in een bak) 

en werden de bakken afgedekt met een glasplaat of plastic zak.

Het is de kunst het grut dat opkomt direct te harden dus glasplaat eraf, 

geen water geven, alleen wat nevelen met een sprayflacon. 

We willen korte stevige planten die na het vierde blad in de volle grond moeten. 

Hopelijk is in die tijd de vorst aan de grond voorbij…

Verder heb ik in de borders op het hofje snijbiet en pluk sla gezaaid. 

Dat kan nu al want het zijn koel/kiemers. 

Moestuinieren is heel boeiend en warmte minnende groente te vroeg in
de kou buiten zetten brengt zieke planten of ze bevriezen…


Samira leert elke dag en ze heeft veel geluk. 

De erwtjesplanten met te lange stengels werden sterke planten en vandaag heeft ze (binnen voor gezaaide) sperziebonen planten in het vierde blad in de volle grond gezet. 

Een maand te vroeg en hopelijk gaat het goed… 

Ze zaaide tomatenplanten voor me mee en van mij kreeg ze de helft van mijn winterharde oregano plant en een moot van de rucola plus een mooi stuk citroenmelisse.

Voor in haar hoge potten. Hoge potten worden onderin gevuld met kleinere plastic bloempotten waarop potgrond komt. 

Rucola en oregano hebben korte wortels en is een laagje potgrond van 25 cm voldoende….

Tip 2… De wilde wingerd werd gesnoeid en de takken gebruik ik elk jaar om een mand of krans van te binden. 

Dit jaar werd het een nieuwe vogelvoermand omdat de vorige me niet beviel. 

Er zat een fout in en het ding werd steeds schever en het zal wel mijn laatste zijn.

Het werd een krans met drie ophangpunten dus scheef trekken kan niet. 

Als basis kan je een fietsvelg nemen, dat is oersterk of een stevig stuk spandraad. 

Daar wikkel je met wikkelklossen twijgen omheen. 

Eerst de minder mooie en later de fijnere twijgen als laatste dekje. 

Elk koord werd van negen stukken touw gevlochten om een breed koord te krijgen. Aan de onderkant van de krans kwam een stuk volière gaas.

Dat werd met een lange naald en stukken wikkelklos draad aan de krans genaaid nadat de touwen geplaatst waren.

In de krans op het gaas kwam een onderzetter van natuurlijk materiaal waar regen doorheen sijpelt. 

Daarop kwam mos en werd vogelvoer gestrooid.

Aan de touwen kwamen vetbollen en ja ik voer de vogels het hele jaar
door. 

De drie touwen werden stevig verankerd met tyraps en met een extra stuk gevlochten touw aan de seringenboom gehangen.

Het voordeel van deze vogelvoerplek? 

Katten kunnen er niet bij evenmin muizen en ratten. 

Vanuit mijn woonkamer heb ik zicht op de mand en hoe blij wordt je van al die bezoekers…

Tip 3… zolang jong zevenblad voorradig is evenals jong blad bloedzuring maak ik de gezonde kruidensalades. 

Twee polletjes paardenbloemen werden uitgestoken. 

De blaadjes van de stengel trekken want de stengel is niet zo lekker en zelfs iets giftig.  

De blommen van de paardenbloem als eetbare decoratie bovenop...

Een stronkje witlof werd gekocht. 

Daar kwam een appel in blokjes bij en het sap van een citroen… 

Peper snuf zout en vlierbloesemsiroop (mag ook honing zijn) Scheut olijfolie en kruidenazijn… 

Een handje rozijnen was ik deze keer vergeten…

Zolang daslook groeit maak ik kruidenkaas van fijngeknipte blaadjes daslook en bieslook. 

Wat volle yoghurt in een filterzakje uithangen tot de smurrie de dikte van boursin heeft en mengen met de look en peper/zout… 

Na dit geproefd te hebben wil je nooit meer kruidenkaas van de super…

Mijn leventje… De laatste chioggia bietjes werden uit de kuil gehaald en verwerkt tot stamppot. 

Drie kleine bietjes kwamen van de inkuil  in de border om weer plant te worden en in het tweede jaar van hun leven bloemen  en zaden te krijgen.

Zo gaat het al jaren en is de cirkel weer rond. 

Van de zelf geteelde zaden zijn weer drie rijen gezaaid in
de moestuin. 

Je hebt er in de herfst en winter zo veel aan. Er is zaad over dus wie
wil hebben…

Er gebeurd veel en de twee oudste kinderen van Ahmed wachten nog steeds op het visum van de Turkse Ambassade in Mogadishu. 

De aanvraag is in behandeling en van hier uit, noch advocaat of begeleider kan hier iets in betekenen. (lees bespoedigen)

Terwijl hun plekje klaar is, de bedden geplaatst de kleren in de kast plus zij zelf…hun vader en het gezin uitkijken naar de hereniging…komt er geen schot in.

 Onmenselijk… en van de vele schakels in dit verhaal hapert de laatste. Het is een heel moeilijke onzekere tijd voor het gezin dat is zeker…en wordt vervolgt zodra ik meer weet…

Het goede is dat Ahmed vanaf 1 april een vast contract bij Arriva heeft en vanaf die tijd in Maastricht als buschauffeur werkt. 

Stamppot van de laatste chioggia bietjes.

Voorlopig in een klein busje in lijndienst. 

Hij  leert verder om in een grote bus te rijden… 

We leven met ze mee en tijdens de ramadan zal veel gebeden worden voor een spoedig vertrek vanuit mogadishu van de kids…

De ziekte ADCA sloopt verder en werd per direct een katheter geplaatst die overdag aan mijn rechterbeen verankerd zit. 

De nodige slangetjes en kraantjes. Als ik langs een put komt haal ik het slangetje uit mijn sok en zet het kraantje open...

In de nacht wordt het slangetje verbonden aan een zak die aan mijn bed hangt.  

Dat wordt een buikkatheter in juni nadat nog een kleine ingreep moet gebeuren. Zoals je merkt in bovenstaande tekst kan je met een katheter ook spitten zaaien en knutselen.

Fietsen kan ook maar heel korte stukjes rondom de kerk omdat het slangetje met het kraantje steeds op drift raakt. Het ding kan het beste op mijn bovenbeen blijven liggen en daar heb ik alweer een ideetje voor…Ook dit wordt vervolgt… en we gaan de lente en de zomer in, ondanks alles… hoe fijn is dat…

Annemiek.