vrijdag 4 februari 2022

Mijmering 9 De winterzooi geruimd, naamplaatje truuk, pastinaakpuree, bloemkool met jasje en Ahmed...

Beste mensen,

Als alles maar als vanzelfsprekend wordt ervaren,
en je de grootheid van het kleine niet meer ziet,
maak je nooit meer een wonder mee....
 
Annemiek.
 
Mijmering 9 2022.
 
Tip.
Mijn ramen zijn al maanden niet meer gewassen. Regen of te koud. 


In wintertijd ontstaat achterstallig onderhoud en gemelde regen of niet...  De zooi moet eraf en dat kan in een handomdraai met grof geschut. 

Het bezempje werd opgeduikeld met de klein formaat vloertrekker die altijd nog groter is dan de grootste raamtrekker.

Ik gebruik beiden om tegelwanden in douche en badkamer te
reinigen en de muren op de plee en nu dus voor de ramen. 

De steel van het bezempje kan kort en uit elkaar geschoven tot lang en is te koop bij BLOKKER.
 
Een emmer sop van gewoon warm water en wat druppels afwasmiddel en met het zachte bezempje borstel je ramen en kozijnen tot in de hoekjes schoon. 


De schuine randjes zet je  ook ruim in het sop en als je durft gooi dan koud water met een steelpannetje tegen de ramen om het sop af te spoelen. 

Als je hebt gratis regenwater uit de regenton... 

Strepen krijg je nooit door op deze manier te werken zoals onze oma’s al deden met de ragebol... 

Met de trekker werden de ruiten afgetrokken en de vensterbank alvast gedroogd..
 
Nu komt de truuk. Ik heb grote molton “dweilen “ met een gat erin geknipt waar de steel van de trekker doorheen gaat.

Die verlies je niet tijdens het werk. Die dweilen worden
regelmatig met de vaatdoeken en handdoeken mee gewassen.

Ze liggen opgevouwen en droog in de schuur in een bakje.

Twee stuks schone moltons eh dweilen heb ik gebruikt om de ramen plus kozijnen mee na te drogen.

Ze werden na gebruik, te drogen gehangen onder het afdak om nog enkele malen als vloerdweil dienst te doen voordat ze weer de was ingaan...

 
Tijdens de winter zijn zwarte druipers op het kunststof van de kozijnen ontstaan die met een doekje met auto/was werden verwijderd. 

Zoals jullie weten doe ik dit tweemaal per jaar. Eenmaal in de herfst de kozijnen rondom... en nu dus alleen het horizontale stuk, bij de vensterbank dat het meest te lijden heeft. 


Er komt geen schuurspons of cif aan te pas want dan maak je kunststof ruw en trekt het vuil sneller erin en moet je steeds grover geschut gebruiken... 

De onderkant keukendeur en het scherm ernaast werden ook met auto/was behandeld. 

Als het droog is borstel je daar met een handvegertje het stof vanaf en geen vuil trekt erin... 

Vensterbanken eenmaal per week droog of met een vochtige doek afnemen en de “buitenboel” blijft maanden schoon.
 
Tip 2
Mijn naamkaartje op de voordeur, heb ik jaren geleden met dubbelzijdig plakband op de deur geplakt. 

Opeens lag het voor de deur en ja... ik moest het nog eens erop lijmen of zo... 

Geen lijm en geen dubbelzijdig plakband bij de hand maak je dat zelf van die ijzersterke Duck tape, zie foto.... 


Het naamplaatje zit er weer op en was een beetje verweert zag ik... 

De doek met auto/was lag er nog...
 

Tip 3
Geen zin om weg te gaan van het hofje heb ik van drie pastinaken puree gemaakt... en wat bloemkoolroosjes kregen een jasje van dik beslag... Dat maak je als volgt:

 
Ingrediënten
Beetje bloem
theelepeltje bakpoeder
snuf zout
1 ei
scheutje melk.
 
Werkwijze:
Bloem en bakpoeder plus ei en zout mengen met een half kopje melk. 

Ik nam een diep bord maar een kom is handiger. 

Dik beslag is gemakkelijker klontjesvrij te roeren. Te dik? 


Voeg iets melk bij. Te dun? Iets bloem erbij. 

De roosjes bloemkool door het beslag rollen en in de wok in zonnebloemolie bakken. 

 Een bleke boel mijn menu van vandaag en heb ik wat sla erbij gemaakt....
 
Pastinaak puree maak je als volgt:
De pastinaken schillen met de dunschiller en goed wassen. 

In stukjes snijden en met een beker water en iets zout opzetten.

Breng maar aan de kook op hoog gas en daarna lager. 

Op klein gas zijn ze in 15 minuut gaar en eventueel afgieten. Het kookvocht kan je opdrinken als het wat minder warm is, daar zitten vitamientjes in.

 
Bij mij is meestal het vocht verdwenen als de groente gaar is... Ervaring!! 

Een klontje boter toevoegen en wat vers geraspt nootmuskaat.

Met de stamper erdoor... Misschien een vreemde combinatie
maar wel lekker...
 
Tip 4
De rest van het beslag werd met melk wat dunner gemaakt en werd een pannenkoekje voor later op de dag.  Met de rest bloemkoolroosjes in jasje... Beiden kan je prima koud eten...
 
Mijn leventje...
Controleer jij ook maandelijks je energie verbruik? Die kan je bij
ESSENT digitaal toe laten sturen. 

Het is altijd weer spannend en in januari verbruikte ik minder gas en stroom dan in januari 2021. 

Het verbruik gas van een hoekwoning staat gemiddeld op 253 en mijn verbruik is 132 en daar ben ik trots op. 

Ik zit geen moment in de kou door mijn woonmantel over mijn
kleding aan te trekken als ik werk op de PC (zoals nu) of op de bank zit... 

En als ik bezig ben heb ik het niet koud. De verwarming staat meestal uit als het droog is... en de keukendeur open staat... Uit is bij mij op 7 graden... 

Dat is in de nacht aan te bevelen om te voorkomen dat de CV ketel de poten van je bank en stoelen gaat verwarmen als je in
bed ligt... (doordenker) In de avond staat de thermostaat op 17 graden...tot een uur voor ik naar bed ga... Dan gaat hij weer op 7.

 Je wil nog eens de werkwijze van zo’n mantel? https://annemieksmijmeringen.blogspot.com/2018/09/mijmering-81-maak-zelf-een.html De winter is nog lang niet voorbij...
 
Mijn Floor drinkt het liefst water uit vazen waar blommen instaan. Nou ja.... als het vers water is. 

Een kommetje water bij het voer is haar te min en de waterbak buiten idem,  en klimt ze op het handvat van de regenton bij het afdak... Als die ton niet vol is maakt ze een hels kabaal. We zijn een beetje op elkaar gaan lijken, mijn Floor en ikke. We houden van moeilijk..
 

Een pracht bericht wil ik met jullie delen... Ahmed mijn bonus zoon krijgt een vaste baan bij ARRIVA. Ze hebben bij dat bedrijf ervaren en gezien wat een prachtmens hij is...Een visitekaartje voor ARRIVA...  

Omdat hij een half jaar met behoud van uitkering bij ARRIVA  moet hebben gewerkt, komt hij omstreeks 15 mei in loondienst. Dat betekend tevens dat zijn zaak  (bij de IND) om de kinderen naar Nederland te halen met voorrang  wordt behandeld.

 
Ik heb vreselijk moeten janken van geluk en weet dat hij hiermee niet alleen een voorbeeld voor ARRIVA zal zijn maar ook voor alle medelanders die gebroken ons land binnenkwamen. Ver van het arbeidsproces, getraumatiseerd en met een taalbarrière. 

Niet welkom voor velen, ondervoed, heeft hij zijn smalle schouders eronder gezet. Hij trouwde  een prachtvrouw waarbij hij twee kinderen kreeg en vond zijn Nederlandse moeder. Als een feniks herrezen spreekt Ahmed beschaafd de Nederlandse taal, heeft trauma’s een plek kunnen geven is aangekomen in gewicht en kijkt met opgeheven hoofd de wereld in.
 
Ik ben zo trots op deze man die geen leerproces uit de weg gaat en nooit heb ik kunnen vermoeden op latere leeftijd nog een volwassen zoon erbij te krijgen... 

Langs deze weg geeft hij aan dat zijn moeder en kinderen in Somalië  steeds weer iedereen van harte bedanken die meedeed aan de actie Ahmeds kinderen. 

Het is alweer een tijd geleden dat die actie liep die ruim 10.000 euro opbracht waarvan ruim 6000 euro opging aan advocaat kosten en officiële stukken boven water krijgen vanuit Jemen en Somalië. 

Die moesten weer door beëdigde vertalers worden vertaalt en de eerste kids moeten nog komen. We wachten op goedkeuring van de IND en het zal heel veel meehelpen als Ahmed zijn eerste salarisstrook krijgt... 

We hebben al een bewijs aangevraagd bij ARRIVA waarin ze verklaren dat meneer vanaf mei in dienst genomen wordt... Wat een geluk!
 
Annemiek