maandag 28 februari 2022

Mijmering 16 De lente dichterbij, linzenstukjes, de dag des Heren en beginnen bij het begin...

Beste mensen,

Wie het leven kan zien als een leerproces
krijgt oog voor zijn leerprestaties.
Zeker als je eenmaal per week evalueert....
 
Annemiek
 
Mijmering 16 2022
 
Tip.
Als de zon schijnt einde winter nodigt de tuin uit om alvast voor te werken... 

Het heras hekwerkje waar de klimcourgets weer tegenaan mogen groeien werd verplaatst in de
border. 

Ik weet van vorig jaar dat de klimcourget ranken langer groeien dan het hek hoog is en zal ik touwen spannen naar de palen van het afdak waaronder de ranken verder kunnen klimmen...

Lijkt me een leuk gezicht.. en kan ik ze zo plukken zonder in de border te hoeven klimmen... 

De aardbeiplanten op de plek waar het hek nu staat heb ik verhuist een meter of twee verder. 

Met veel aanhangende aarde om de wortelkluitjes heen merken ze niets van het verhuizen...
 
Twee bordertjes werden omgespit en de rest van de wilde
wingerd takken achter het gaas hekwerk weggehaald. 

Daar wil ik nog een mandje van maken...  

Elke dag een stukje spitten is goed te doen en tijdens de dag des heren werd de grootste border omgespit terwijl de kerkklokken hun klanken over Limburgs land galmden...en de zon scheen. 

Dat zijn geluksmomenten...dankbaarheid vooral dat het spitten nog kan, al moet je niet vragen hoe...
 
Van Martine kreeg ik zaad van boomspinazie en die heb ik gezaaid rond de regenton in de border (dat kan nu al.) 

Daardoor zal de ton langzaamaan minder zichtbaar worden en kan ik van alle kanten spinazie knippen van de twijgjes. 

Drie rijtjes gewone spinazie werden in hetzelfde bordertje
gezaaid.

Langs de lijntjes werden schuin stokjes ingestoken om te voorkomen dat Floor gaat graven. Je kan daar van alles voor gebruiken van snoeihout tot gedroogde iris stengels zoals je ziet... 

De natuur geeft met handenvol maar de mens ziet het niet meer...


Gisteren zag ik het roodborstje in  het nieuwe voerparadijs zaadjes pikken. 

Ze woont bijna op het hofje samen met de koolmeesjes die steeds terugkomen. 

Vogeltjes voeren kan het hele jaar door als je maar zorgt dat de kat er niet bij kan. 

Floor is heel bezadigd geworden en ze slaapt het grootste deel van de dag. 

Ze keek me eens aan vanuit haar mandje op de overloop, toen ik naar beneden ging: “Mens het is zondag,” scheen ze te willen zeggen.


Later kwam ze zonnebaden in een van haar mandjes onder het afdak waarin ik nieuw hooi had gelegd... 

Misschien wel omdat ze erbij wil zijn op die zondag in de zon als de lente in de winter duidelijk voelbaar is.
 
Tip 2
De markt werd op zaterdag aangedaan waar groenten en fruit
het goedkoopste zijn, vaak ongesorteerd en niets mis mee. 

Natuurlijk moet je eerst prijzen vergelijken want die verschillen van kraam tot kraam. 

Koop zoveel mogelijk  seizoen groenten van eigen bodem als het kan al heb ik ook sinaasappels gekocht. 

De hele berg  die je ziet voor drie euro. Twee kilo wortels voor
1,50 en een rode kool en knol samen voor 1,50 euro. 

Vijf kilo uien voor 2,50 euro en werd het meeste in de schuur gelegd in kistjes. Een pond champignons voor 1,50 euro en veeeeeeeel knoflook voor 2,50 euro. 

Daar zal ik wat teentjes van in de grond steken om groene stengeltjes te krijgen... 


De hele bult groenten en fruit voor een week voor 12,50 euro. Dat zouden meer mensen moeten doen en misschien doe jij bij deze tip ook wel de markt aan.
 
Tip 3
Nog steeds in de ban van pastinaak die langzaam op wordt gemaakt heb ik Leidsche stamppot gemaakt voor drie dagen.


Een maaltijd invriezen is nooit weg al heb ik Ahmed het meeste meegegeven die even aanliep bij “moeders.” Kinders genoeg bij mijn bonusfamilie...
 
Deze keer veel pastinaken in het gerecht en minder aardappels en wortels. Alles klein gesneden dan kost het garen minder gas.

Twee uien erbij en een beker water met iets zout. Aan de kook
brengen  met de deksel op de pan en na 20 minuut op laag gas eens kijken of het gaar is. 

Schep maar eens om en kijk of nog voldoende vocht erin zit... Eventueel afgieten en een klontje boter erbij plus nootmuskaat.... De stamper erdoor en smullen maar...
 
Tip 4
Op woensdagochtenden geef ik voortaan kring 51 en lopen de
dames tegen 10 uur mijn hofje binnen. 

De koffie klaar vierden we de eerste keer bij mij thuis met linzenstukjes vers uit de oven. 

Je kan zo’n brok in de bakplaat in vierkantjes snijden en wel een week bewaren. 

Het hele huis rook ernaar en het was een waar feest. Je kan
roomboter gebruiken maar half boter en half blue band doet het ook of helemaal blue band. 

Nog maar een keer het receptje...
 
250 gram boter
150 gram suiker
1 ei
1 zakje bakpoeder
snuf zout
scheut melk
bloem
De vulling kan abrikozen pulp zijn of een pot light abrikozenjam gemengd met abrikozen uit een klein blikje of perziken. 

Het fruit in stukjes knippen en het sap binden met aardappelzetmeel in een steelpannetje apart. 


Het sap op de juiste dikte meng je met de jam en de vruchtenstukjes. 


Ik nam pompoenmarmelade van eigen maaksel.


Werkwijze:
De oven op 180 graden voorverwarmen en in een kom ongeveer een derde van een kilo bloem  droog mengen met de suiker en bakpoeder plus zout. 


Het ei erbij plus een scheut melk. De boter op kamertemperatuur er bovenop met twee messen in dobbelsteentjes snijden. 

Kneden met de hand
en bloem toevoegen tot het deeg loslaat van je handen. 

Het bakblik op de deeg/lap rondom markeren zorgt voor de juiste maat. Daar heb ik nog een opstaand randje bij geplakt zoals je ziet, maar hoeft niet. Ruim vulling erop en de rest deeg met nog wat bloem bestoven met twee messen in kruimels snijden. 

Met een schaar de laatste stukjes... In de oven tot lichtbruin bakken en laat maar in het bakblik wat afkoelen voordat je vierkantjes snijdt...
 

Tip 5
Elke zondagochtend evalueer ik de afgelopen week. Zelfreflexie waaruit taken ontstaan die komende week met behulp van tijdmanagement worden gedaan. 

Er is veel te evalueren op dit moment en om te beginnen geen wasjes meer weggewerkt in het weekend en geen achterstallig onderhoud. Dat kan allemaal door de week zodat het weekend puur voor de leut is of hobby...

Voor dolce far niente oftewel zalig het nietsdoen in de
zonneschijn...en fietstochten in de natuur. Voordat ik weer doorsla zal toch eerst de tuin zaaiklaar moeten zijn want de natuur wacht niet... dus beginnen bij het begin. 

Tijdens de noeste arbeid een lunchje buiten was puur genieten en kan echt al...
 
Tip 6
Mijn energie verdelend naar kracht en kunnen werd na het spitten het jurkje van Greetje vastgelijmd en kreeg ze blommen op haar hoed. 


De mandjes van Floor kregen nieuw hooi en een hoekje werd geveegd. De gaasmandjes met viooltjes werden nog met mos bijgevuld. Viooltjes krijgen in april/mei nog een laatste groei en bloei spurt voordat ze kunnen vervangen worden door zomerbloeiers. 
 
In de aardappelkist eigen oogst Rode Desiree werden kleine aardappeltjes uitgezocht. Dat is niet zo moeilijk want ik gebruikte eerst de grotere de winter door. Die kleine exemplaren worden de pootaardappels en mogen in een warmere omgeving scheuten krijgen... Ze staan nu in mijn woonkamer in manden. Net voor 19 maart mogen ze in de grond dus zal de aarde dan omgespit moeten zijn en van mest voorzien. Nee ik koop  nooit pootaardappels en deze zijn voor Song die de aarde van zijn moestuinen om kan gaan spitten... Ik zal hem tippen morgen of zo...en zal hij wel zeggen dat het al is gebeurd...
 
 Mijn leventje...

Opeens kwam het mannetje met de hamer en viel de tuinarbeid stil...tijdens de zonnige zondagmiddag in het zuiden.  Floor sliep al een tijd in haar mandje onder het afdak en heb ik haar voorbeeld gevolgd. 

Allebei moe van gelukkig zijn namen we dik ingepakt het eerste zonnebad de dag des Heren anno 27-02-2022. Ik in mijn fleecetrui en zij in haar wintervachtje....
 
Annemiek