maandag 7 februari 2022

Mijmering 10 Gratis tuintafel, pasta bolognese met linzen, vlaflip zonder vla, Greetje in wording en groeiruimte...

Beste mensen,

Geluk is geen mooie vlinder waar je achteraan moet zitten.

Het geluk is als een schaduw die je wordt gegeven
zodat je weet welke weg je moet gaan...
Annemiek.
 
Mijmering 10.
 
Tip.
Geen mens wil nog een zware eikenhouten kloostertafel in huis. 


We nemen ze in het consuminderhuis  al  een tijd niet meer in, evenmin salontafels met ingelegde tegels...

Je moet zo’n ding eens driehoog in een flat omhoog moeten slepen. Omlaag glijden gaat sneller om af te voeren omdat de kloostertafel helemaal uit elkaar kan.
 
Een mevrouw  in mijn woonwijk (twee straten verder) wilde met
liefde van zo’n tafel af en dit mens redde hem van het milieupark. 

Hij staat nu op mijn hofje...  het is een plaatje en hij heeft iets gemeen met handgemaakte tafels van pallets. 

Ze gaan zo mooi terug naar de natuur... De regen en hagel heeft al een aanslag gepleegd. 


Je snapt het al... Met nieuwe ogen kijken... Mijn indertijd duur gekochte tuintafel van Craenenbroek ging naar het consuminderhuis. Ik moet hem nog even goed schrobben en in de was zetten en zal hij daarna zo weg zijn...
 
Tip 2
De stekjes geranium in potjes zijn mooi geworteld op de vensterbank van mijn slaapkamer. 


Aan de zonzijde van het huis hebben ze veel licht en soms zonnewarmte. Het zijn een paar boerengeraniums en veel Franse geranium stekken. 

De voeding is allang uit de potgrond en de stekjes snakken naar goede voeding en groter wonen. 

Het zijn net mensen...Echte groei vind plaats in een grotere
wereld en  na het verpotten staan ze nu met z’n allen door het raam te gluren, naar de volgende stap... de volle grond. 

Dat naar buiten kijken kon eerst niet in de kleine potjes... Over die groeiruimte en betere voeding is nagedacht...en kwam ik tot de volgende oplossing.
 
1. Op de gaatjes in grotere pot werd een half hergebruikt filterzakje gelegd, zodat de potgrond niet weg kan stromen met het gietwater.

2. Onderin een laag potgrond (twee derde pot)waarop ongeveer 6 koemestkorrels werden gelegd.
3. Daarop weer een laagje potgrond en kwam het plantje. Op deze manier komen de worteltjes niet in aanraking met de  pure mest die de wortels zou verbranden.
4. goed aandrukken en water geven van boven rondom de
plant...
5. Voorlopig een week geen water meer geven en met rust laten... De zon schijnt al op hun kopkes... De zondvloed voorbij... God zij dank.
 
Waarom die verborgen mest? Koemestkorrels bovenop de aarde met gietwater vermengd zou een stalmestgeur afgeven in mijn slaapkamer, die tijd ben ik ontgroeit...
 


Tip 3
Een mens dichtbij de natuur plukt de dag als het even droog is. 
De pracht zaterdag zijn we buiten bezig geweest Floor en ikke... Het verpotten van de stekjes en het goede weer bracht energie om het popje Greetje al een stuk in elkaar te zetten. 

Dat wil je ook wel maken? Misschien nu nog niet maar zeker wel als je haar ziet als ze af is. Kijk en geniet mee...
 
Je begint met een buis waar gaten in worden geboord waar stevig spandraad doorheen gaat. Steek de buis diep in de grond
en kijk waar de gaatjes moeten komen om twee grote bloempotten (voor het lijf) tegen elkaar op de plaats te houden.

Direct daaronder komen gaatjes voor de beentjes. Daarboven gaatjes voor de armen. De spandraden houden tevens de grote bloempotten op z’n plaats dus goed meten. Start  met “aanrijgen” altijd bij de beentjes oftewel de liezen. Schuif een prop stro of grof hooi en een potje aan de draad. Weer een prop
stro waar je het potje mee vult, en vooral uit laat waaieren. 

Vier potjes voor de benen is genoeg en wordt de spandraad naar boven achterwaarts gebogen. Het eind kan in een potje verdwijnen en zit de draad vast. 

Bovenop het lijf een flinke prop stro en komt de laatste grote pot voor het hoofd. De armpjes wijzen zich vanzelf met aan het einde een klein potje als handje. Arm twee kon ik niet afmaken want ik moet nog potjes zoeken...
 
Tip 4
Zondag regendag brengen we binnenhuis door met een variatie op het recept  pasta bolognese.  Door de linzen heeft dit recept plantaardig eiwit als vleesvervanger en voorziet in alles wat je nodig hebt.

 
Ingrediënten pasta bolognese met linzen:
 
1 grote ui
enkele winterwortels
2 stengels bleekselderij
1 bosje basilicum was ik vergeten
te kopen en werd oregano
2 tenen knoflook
1 laurierblad
200 gram linzen
maak daar maar 100 gram van *
1 takje rozemarijn
1 eetlepel rode wijnazijn
1 theelepel suiker
1 blik of pak tomatenblokjes
of... 4 tomaten
1 pak passata of...
goedkopere tomatenblokjes
pasta
 
 
Werkwijze...Van de markt had ik een berg tomaten meegebracht en om die gemakkelijk te kunnen ontvellen heb ik vier stuks een nacht in de vriezer gelegd. 

Als je geen tomaten hebt of te duur neem je gewoon een blik tomatenblokjes. 


Het verschil tussen tomatenblokjes en passata is tomatenstukken of gemalen tomaten. 

Elke toegepaste behandeling kost geld dus neem de blokjes maar. De naam passata zal wel van door de zeef passeren (pasvite) komen. 

De commercie heeft nogal uiteenlopende prijzen in passata.
Een beetje tijm erin kost alweer 40 cent de pak duurder. Dat kan je zelf verdienen. 

Ik heb een keer passata in een aanbieding gekocht dus laat je niet misleiden door mijn pakje...
 
Een pan met water opzetten voor de pasta...De gesnipperde ui fruiten in een scheut olijfolie in de wok en even later de knoflook toevoegen en de fijn gesneden selderijstengels en schijfjes wortel. 

Als je verse basilicum gebruikt de blaadjes eraf plukken en even apart leggen. 

De steeltjes kunnen samen met het laurierblad in de wok. Laurierblad op de bodem drukken want gebakken geeft het blad pas zijn smaak af.
 
Inmiddels kookt het water en kunnen de tomaten twee minuut in de pan. 

Met de schuimspaan eruit vissen en van schil ontdoen. De pasta kan in het kokend water en koken volgens gebruiksaanwijzing. 


De tomaten  in stukken gesneden in de wok plus de tomatenblokjes. 


De gewassen linzen toevoegen, de wijnazijn en suiker en weer omroeren en op laag gas 30 minuut laten sudderen.

Linzen nemen snel alle vocht op dus kijk af en toe of wat water erbij moet. 

Ik gebruikte daar het pakje tomatenprut voor zodat het tot de bodem leegkwam...

 
*Achteraf gezien was de helft van de linzen beter geweest. Dus neem maar 100 gram. 

Een deel van de saus is voor morgen en een deel werd ingevroren van een gemakkelijke dag. 

De spaghetti werd met de schaar in stukjes geknipt omdat mijn handen wapperen en eten moeilijker gaat. 


Niets mis mee en deze variatie op bolognese houdt je warm tijdens de stormachtige dagen die we nu doormaken...
 
Tip 5
Vlaflip zonder vla... Het potje pompoenmarmelade zo goed als leeg zit onderin nog een beetje dat niet weg hoeft. 

Een scheut yoghurt in de pot, deksel erop en shaken maar... 


Het lijkt nu vla en heb ik een plaatje van een vlaflip gemaakt met het spul samen met pure yoghurt en een lik pompoenmarmelade van de nieuwe pot. 

Dit kan je natuurlijk met elke jam soort doen...
 

Mijn leventje...
De zon door de ruiten verwarmd mijn woonkamer en ik ben vergeten de verwarming aan te maken zag ik. 

Niet gemerkt in de woonmantel met de warmte nog aan mijn lijf van het fietsen. Vroeg in de ochtend naar de kapper geweest en daar koffie gedronken. Even de hondjes knuffelen en weer op weg...
 
De schoongespoelde wereld waar toch overal plantjes opkomen en elke dag voorbij is een stukje dichterbij de lente. 

Misschien ga ik wel tomatenplantjes zaaien en zet ik ze dit jaar in de wasteilen bij het afdak. 

In de volle grond hoef ik niet meer te proberen voorlopig. Tomatenplanten zijn familie van de aardappel en allebei krijgen gemakkelijk de schimmelziekte oftewel phytophtora. 

Als de ziekte eenmaal in de grond zit kan je vijf jaar beter geen aardappel en tomaten telen. In de wasteilen kan misschien wel met nieuwe tuinaarde... Even overdenken... 

Enne komkommer en paprika kan ik zaaien in bakjes binnenshuis... Je merkt het moestuin virus heeft me te pakken. Floor is daar niet blij mee en heeft ze minder plaats op de vensterbank in de zon... Ik zal het beschaafd houden heb ik haar beloofd...
 
Annemiek