dinsdag 1 februari 2022

Mijmering 8 Plakkop, zaden verzamelen, soep van bloemkoolblad en de tijd die schoonmaakt...

 Beste mensen,

Zalig de mensen die, wijs geworden,
anders gaan leven.
Zij komen met minder
als mens veel verder...
 
Annemiek.

Mijmering 8 2022.

 
Tip.
Alle zaden verzamelen!! De gekregen zaden en die ik zelf teelde... De zaden die Song overhad en ikzelf... 


En altijd ligt ergens wel een “bak” of doos waar ze in kunnen, gesorteerd in volgorde van zaaien. Daar komt langzaamaan een lijstje uit te voorschijn wat nog moet bijgekocht... 

Zo in het wilde weg zaad bestellen is alleen maar geld verkwanselen... 

Het zakje boomspinazie dat ik kwijt was is weer tevoorschijn gekomen en ik hoop dat de zaden nog kiemkrachtig zijn... We zullen zien...
 
Tip 2
De bos sedum die in de vaas worteltjes had gekregen heb ik in de herfst ingegraven in de tuin. 

Hier en daar komt al piepklein blad net boven de aarde tevoorschijn. 

Tijd om de stengels van de blommen af te knippen en zal de nieuwe plant ontstaan...
 
Tip 3
De zon schijnt op de ramen en verwarmd gratis mijn woonkamer vier graden warmer. 

Na het luchten ramen dicht en gordijnen open, gebruik je minder stookkosten.
 
Tip 4
De tijd deed weer mijn werk en de behoorlijk aangezette bodem van de wok werd met weinig moeite weer schoon. 

Ik heb de bodem goed met puur SUNSODA ingewreven en af en toe herhaalt als ik erlangs kwam. 

Hij lag een ochtend op de kop op het aanrecht. Uren later kon ik met de punt van de kaasschaaf en het pannenkoekmes zo de krullen aanbaksel eraf rollen. 

Er bleef nog genoeg troep achter en heb ik na de afwas in de avond de wok met z’n kont in het laatste sop gezet. 


Vanmorgen kon met een staalpannespons de laatste troep zo afgeschrobd. Rond de oren moet nog... Dat zal ik als het droog is, buiten met de staalborstel doen...
 
Tip 5
Bloemkool in de reclame zag ik... en triootje paprika plus bleekselderij... 


Dan neem je de zwaarste bloemkool en de zwaarste bos bleekselderij. Ze worden immers per stuk verkocht.

Natuurlijk kijk je bij de bloemkool dat er meer “bloem” dan blad en stronk aanzit... 

Een bloemkool is nooit weg en blancheer je de roosjes om afgekoeld in porties in te vriezen voor een keertje extra gevulde
groentesoep.  

Offe bloemkool gefrituurd in een jasje of... als bodem voor pizza...
 
Het vocht waarin de bloemkool werd geblancheerd bleef in de pan en werd direct weer aan de kook gebracht met daarin de stronk en het fijne blad van de bloemkool. 


Dat wordt een heerlijk soepje met wat groenten toegevoegd....en een groentebouillonblok. 

 Goei eten gooi je niet weg...Song had inmiddels een A1 biologisch geteelde prei voor mijn poortje gelegd met een paar pastinaken. Die kwamen goed van pas.

Dat is zo zijn manier om me aan de pastinaak te herinneren en
dat de prei zo goed lukte... 

Mijn dierbaren helpen mee met mijn geheugenverlies op te vangen...
 
Prei telen heb ik Song geleerd als volgt: De jonge planten in een diepe sleuf poten die open  blijft. 

Als de prei gaat groeien sluit de regen wel de sleuf of je helpt
een beetje. 

Je kan rondom de groeiende planten zelfs de aarde ophogen om een zo lang mogelijk , onder de grond groeiend wit stuk te krijgen... Dat is helemaal gelukt...
 
Terug naar de prei op het aanrecht... Het witte stuk lossnijden van het groene blad, in het geheel wassen in dunne sliertjes gesneden kort meekoken met de soep. 

Het groene deel bladeren
kan los gewassen en bijna allemaal klein gesneden in de soep of in de vriezer om bouillon van te maken... 

Je wil eindelijk wel eens weten wat  nog meer in die soep kwam? Klein gesneden pastinaak. 

De bloemkoolstronk en blad klein gesneden en “engelenhaar” gesneden prei plus de bouillonblok. Allemaal in het vocht waarin de bloemkoolroosjes waren geblancheerd...

Wat een bende vitamientjes die op de goede weg waren beland... Nogmaals: "Goei eten, gooi je niet weg." 


Ik bedoel maar... Wie het kleine niet eert is het grote niet weert...
 
Tip 6
Zie tip deeg invriezen vorige mijmering...
Natuurlijk heb ik in de avond het ingevroren deeg uit de vriezer gehaald, in een kom gelegd met een bord erop. 

De dag erna was het ontdooid en gerezen. Dat werden kaneelbroodjes.... 

Met pizza maken op zaterdag lijkt me dat handig... Hoef je alleen maar deeg uit te rollen en de vulling erop. 

Zeker nu mijn energie op de meest onverwachte momenten opeens weg is, kan ik koken inkorten...en toch gezond blijven eten...
 
Tip 7
Bietjesburger hamburger... een mond vol letterlijk en figuurlijk...
 
Vanuit de vriezer de burger direct in een scheutje hete zonnebloemolie bakken op hoog gas... 

Bruinen en keren en op laag gas met de deksel op het pannetje 8 minuut laten sudderen. 

Gas uit en laat nog maar enkele minuutjes liggen. 

Die acht minuut zijn genoeg om de burger te ontdooien, warm van binnen te krijgen en te bruinen....


Binnenkort maak ik weer een lading vegaburgers voor in de vriezer, dus let op de mijmeringen... 

Het broodje open snijden besmeren en wat sla erop. De burger

tomatenketchup en enkele ringen rode ui. Heerlijk en variaties daarop mag je zelf bedenken...
 
Mijn leventje...
Een dag en nacht plus een ochtend heb ik met elektroden op mijn hoofd gelopen. 

Kabels op mijn lijf geplakt en een kastje om. Een vinger ingepakt met een hulsje kon ik even niet typen dus een verlate
mijmering. 

De elektroden zijn nu eraf geknipt en moet de plaksel nog losweken van mijn hoofd. 

 Slapen was er niet van gekomen en was ik bovendien vergeten dat ik een latexallergie heb, Die rotpleisters hebben vreselijke jeuk en rode plekken veroorzaakt. 

Probeer verder ook maar eens met een vinger ingetaped te katheteren...

 
Het is voorbij en ik moet niet zeuren... Het levert alweer humor op. 

In de wachtkamer bij de neuroloog ben ik in slaap gevallen. Nou ze vonden me toch wel hoor. I

In de auto naar huis hetzelfde en mensen hebben tevergeefs

geprobeerd me te bellen... 

Mijn hoorapparaten had ik wijselijk thuis in een doosje gelegd, want ik wist dat ik wel ergens zou inzakken...en zaken kon verliezen die niet zo vast aan mijn lijf hingen.  Dat voel je aankomen...

Die dure apparaten zo op tafel leggen is geen optie weet ik inmiddels want Floor gaat ermee voetballen en moet ik ze zoeken onder de kast... Ik zie de hulp daar al stofzuigen...    
 
Annemiek