maandag 10 september 2018

Mijmering 81 Maak zelf een wollenwinterwoonmantel.... en bespaar heel veel stookkosten komend stookseizoen....

Beste mensen,

Wie lekker warm de winter door wil....
Moet zich heden inzetten...

Annemiek.
 
81 Consumindermijmering 2018.
 
Tip.
Het koude seizoen komt eraan en hoeveel plezier had ik vorige winter van mijn wollenwinterwoonmantel. Heerlijk warm en de stookkosten nog eens gedaald naar 686 kuub per jaar.  Mijn maand voorschot energie werd na de jaarafrekening (eind juli) 46 euro....Ik heb het maand voorschot op 60 euro laten staan want ik ga voor zeker.... Door de zonnepanelen op het dak van mijn huurhuis betaal ik geen stroom. Ze brengen binnen wat eruit gaat. De kosten aan zonnepanelen huur bedraagt 10,50 euro per maand.  Tel die 10,50 bij het maandvoorschot zit je op 56,50 euro per maand voor energie. Een deel van deze luxe lage prijs zijn de zonnepanelen maar zeer zeker ook mijn woonmantel....
 
Mijn woonmantel van afgelopen jaar zag er niet uit omdat ik de echt mooie die Fieke voor me maakte had weggegeven. Zo ben ik nu eenmaal.... Het minder mooie exemplaar had ik gehouden. Daar kwam nu verandering in want ik vond een geweldig mooie paars/lila deken. Vrolijker kan het niet.......Doe je mee? Fluitje van een cent met onderstaande werkwijze........
 
Wat je nodig hebt?
1 warme deken.
1 grote maat trui
naaigaren
eventueel naaimachine of.... met de hand.
 
Werkwijze:
Er zijn dekens in verschillende maten en meestal passen ze wel of je moet wel heel lang en dik zijn. Als ze mij passen... passen ze iedereen.......
Mijn deken had aan de kops kanten (oftewel hoofd en voeteneind) een boordje en aan de zijkanten zelfkant. Sommigen dekens hebben aan alle vier de kanten een boordje, en  alles is goed. Ik heb de deken op de tuintafel gelegd zodat je goed kan zien wat ik doe. Zoals je ziet heb ik de kops kanten naar elkaar toe omgevouwen. Dat wordt de opening middenvoor. De boordjes worden op elkaar gelegd. Een paar spelden steken en voilà. Als je aan de bovenkant de deken openslaat heb je al een revers oftewel open kraag. Je ziet al hoe het worden gaat....
Eerst maar de schouders aangeven en dat doe je door 8 cm omlaag aan de zijkanten een speld te zetten. Aan de andere zijkant ook.. Dan.....
30 cm van de hoek naar het midden (richting middenvoor) een speld....Knip van de ene naar de andere speld de stof af en de schuinheid van de schouder is geknipt. De andere zijkant ook zo. 
Nu het armsgat knippen.... van de schouder naar omlaag. Weer naar de punt zijkanten gaan en recht naar beneden 30 cm omlaag knippen. Dat is alles... De foto’s maken het je duidelijk.
Aan de hals wordt niet geknipt....
 
Alle geknipte randen met zigzag naaien zodat ze niet rafelen (of met de hand in omslagsteek) Je kan nu nog bedenken welke kant de buitenkant zal worden. Je bent eruit? Mooi....  Leg de deken weer in mantelmodel met de boordjes middenvoor over elkaar en meet 7.5 cm links en rechts van de boordjes. Dat is totaal 15 cm en zet daar spelden. Die 15 cm is de halsopening Vandaar beginnen de ouders. Zoals je ziet heeft de woonmantel lange schouders en zo hoort het ook, want het is een soort kaftan. Naai de schouders met de naaimachine (of met de hand) met stiksteek aan elkaar en hoef je alleen nog de mouwen erin te zetten want de hals is al afgewerkt.
 
Knip de mouwen van de trui ( zie voorbeeld) en zigzag de afgeknipte kanten. Kijk goed naar de foto hoe je de mouw in het armsgat van de mantel legt voordat je gaat naaien. Rechts op rechts.... Twijfel je... speld het dan eerst....Het is mogelijk dat je iets aan de gebreide mouwen moet trekken en dat mag om ze passend in het armsgat te krijgen. Tricot stof moet je sowieso altijd iets rekken bij het naaien en soms is een halve zigzagsteek aan te raden, probeer maar eens. Ik zet de mouw zonder spelden erin maar je mag eerst rijgen als je dat niet durft....

De boordjes middenvoor kan je op elkaar naaien tot halverwege de lengte mantel. Durf je dat niet doe het dan met de hand. Je stapt net als in een overal in de woonmantel en trekt hem dan op. Niks van over je hoofd........Geen openvallende punten onderaan en daardoor is hij heerlijk warm. De onderkant blijft natuurlijk open anders heb je een trappelzak..... Je kan de sluiting van de bovenste helft maken van  lusjes en knopen, houtje touwtje of een rits als je dat kan. Over elkaar geslagen met een grote sier speld kan ook... zoals bij een schotse kilt. Of met opgestikte stukjes klitten band.....mogelijkheden genoeg!
 
Je hebt nu een eenvoudige woonmantel en je zou een hudo eronder kunnen dragen ( trui met muts) of een sjaaltje als kraag. Je kan dit model zelfs helemaal met de hand maken, lekker warm met je benen onder de deken bij het werk, want de avonden worden al kouder. ........Wil je een capuchon op je
woonmantel? Dat doen we morgen.........Patroon en werkwijze in de mijmering......... Tot dit punt gekomen is al heel wat en je mag daar trots op zijn.   de capuchon kan er zo op.... Jawel... geknipt van de voor en achterpanden van de trui. Er zat een rolkraagje op de trui wat goed van pas kwam maar dat hoeft niet eens....... Zoek eerst maar eens een deken bij vrienden kennissen familie of.... in de tweedehands winkel. Want waarom zou je een heel huis verwarmen als je in je woonmantel heel erg knus en warm kan vertoeven als in een mini huisje.....
 
Mijn leventje.... beschrijving van een winterochtend....
Vroeg in de ochtend stap ik met mijn nachtpon in de woonmantel en zit heerlijk warm mijn post op de PC te beantwoorden. De bed warmte van mijn lijf blijft  als een coconnetje om me heen in de woonmantel terwijl mijn huis nog nachtelijk kil aanvoelt. Net voor ik het huis verlaat ga ik me douchen, verzorgen en aankleden. De thermostaat staat nog steeds op nachtstand en dat is 5 graden lager dan de dag stand.

Op de fiets naar mijn werk in het consuminderhuis trap ik me warm, onderweg naar besprekingen, boodschappen doen en afspraken. Ik  plan alles achter elkaar.... Daarna weer naar huis... waar het dikke fleecevest aan de kapstok hangt. De thermostaat gaat van de nacht stand naar dag stand en 17 graden is GENOEG om schoon te maken of te koken. Kortom bezig zijn....en dat is heerlijk met een fleecevest aan. In de avond gaat de thermostaat op 19 graden als ik zit of werk aan de PC jawel....in de woonmantel Oh ja, hij is te lang... dat heb je goed gezien en dat is om mijn voeten warm te houden in de slofjes. Wil ik lopen om even een kopje koffie te maken dan gaat er een ceintuur om oftewel een hergebruik lange elastische heren broekriem. Zoek en je zal vinden. Je stapt natuurlijk met kleren en al in de woonmantel... zo uit je jas erin als je laat thuis komt en nog even het weerbericht van Piet zijn dochter wilt zien of Humberto die nu meneer Huijs is geworden. ....De woonmantel heeft een lus waarmee je hem zo aan de kapstok hangt....Ik vouw hem op en leg hem op mijn sta-op-stoel, want Floor wil er ook op zitten... Ze houdt van lila/paars wat zo mooi bij haar velletje kleurt. Mijn woondeken is weer af... nu nog de jouwe........Fluitje van een cent zoals je ziet....Laat je me weten hoe hij geworden is?
 
Annemiek