woensdag 26 september 2018

Mijmering 86 De medemens, onderbroeken en een kruidentuin aanleggen om de kosten medicijnen te sparen....

Beste mensen,

Er zijn mensen en fietsbellen eh...
 
Er zijn mensen die licht doorgeven
Er zijn mensen die alles verduisteren....

Annemiek.
 
86 Consumindermijmering 2018.
 
Tip.
Eind september en prima tijd om van je stoepje een kruidentuin te maken. Planten delen en omzetten zodat ze voor de winter nog aan kunnen gaan. Natuurlijk geen eenjarige kruiden maar winterharde soorten die elk voorjaar weer opkomen. Munt, citroenmelisse, Rozemarijn, salie, tijm, bieslook, lavas en toch ook peterselie die wel eenjarig is maar in het tweede jaar door kan schieten en zaad brengen. bovendien bij een zachte winter kan je nog lang knippen van het blad. Ben ik nog bloedzuring vergeten maar die komt nog....
 
Bij Consuminderhuis Molenberg hoort een beschut tuintje dat ik de stilte tuin noem. Ik heb het teruggegeven aan de Aarde en mogen de vogels nestelen in de boom waar afgelopen voorjaar vele nesten zijn gebouwd en vogels aan en af vlogen met voer voor het nageslacht. Van Cor en Gerda de Wijs hebben we een vogelhuisje gekregen dat nog wordt gezet. Er lijken geen poezen te huizen in de buurt wel honden maar die komen niet in de stilte tuin.
 
De tuin is betegeld en dat zou je niet verwachten omdat over de muur de hedera van buur is neergedaald en muur en tegels heeft bekleed met een groene mantel. Het moet jaren geduurd hebben en ik laat de mantel liggen. Er stond meters hoog onkruid tussen die tegels waarvan ik prachtige kransen wikkelde en ook dat mag blijven staan. Het onkruid werd tot de aarde afgeknipt en mag na de winter weer opkomen vanuit de wortelkluiten. De stilte tuin is beschut, vangt de eerste zon en daardoor een geweldige plek om jonge planten af te harden in het voorjaar. Planten die binnen worden voor gezaaid en later in de moestuin komen.Jozé en ik hebben dan ook een oppottafel gezet waaraan ik kan werken, onder de ramen. Consuminderhuis Molenberg geeft me de ruimte die me in het moederhuis ontbreekt...
 
Tip 2
Een gratis kruidentuin krijg je door het stekken en delen van kruiden in de tuin van vrienden of in je eigen tuin naar een ander stuk. Alle kruiden die we gebruikten werden gedeeld of omgezet vanuit mijn kruidentuintje thuis. Er was genoeg.... 
Een kruidentuin van een deel van een beklinkerd stoepje maak je als volgt: Steek een tegel uit en schep het zand onder de tegel weg. Wij hebben het zand op een hoopje bewaard want de tegels worden elders weer gelegd en tegels en zand hergebruikt. Spit de aarde onder het zand een schopdiep om, om de aarde los te maken en gooi er tuinaarde of potgrond op. Wij namen tuinaarde van het stuk waar de tegels weer worden gelegd en schachten als het ware de grond al iets uit waarop het zand en de tegels komen.
 
Nu mag je gaan mozaïeken en rustig bekijken welke tegels eruit moeten en welke blijven liggen. Je moet zonder vieze voeten dagelijks aan je kruiden kunnen komen dus kijk goed. De mand met de viooltjes hangt aan de muur boven het kruidentuintje en die moet ik zonder moeite kunnen gieten.  Let ook op dat de hoge kruiden achteraan staan en de lagere soorten vooraan. Hoge kruiden zijn munt en lavas dus die kregen een plek tegen de muur. Er werd een stek van de sering voorlopig bij gezet al weet ik niet of die aangaat. Zo ja, dan wordt hij in het voorjaar ergens anders gezet. Seringen worden bomen en die horen niet in een kruidentuintje...... Terug naar de kruiden...
 
Voor de munt en de lavas (maggiplant) krijgt de salie een plekje in de aarde...een plant die goed voor het brein is en veroudering tegen gaat. De plant blijft iets lager dan die tegen de muur staan. In de tiende eeuw waren er al Arabische wetenschappers die zeiden dat salie het eeuwige leven bracht en een Arabisch gezegde luidt dan ook: Hoe kan men sterven met salie in zijn tuin. Ikzelf gebruik salie tegen keelpijn en de thee is gewoon lekker. Bij kleine ontstekingen aan tandvlees kauw ik op salieblaadjes en spoel mijn mond met sterk geconcentreerde thee die rustig een uurtje mag trekken op een theelichtje..... Nog even dan kunnen de stengels van de plant afgeknipt en te drogen gehangen binnenshuis om droog in potten op een donkere plek opgeslagen te worden voor als de tijd van keelpijn en luchtweg infecties komen.... In onze kruidentuin wil ik mensen leren zelf hun “medicijnen” direct van de natuur te gebruiken en niet de dure drankjes uit de natuurvoedingswinkels of de apotheek. De zorgverzekering vergoed ze al lang niet meer evenmin de hoestsiroopjes die je zelf kan maken van tijm.....
 
Jozé heeft me geholpen met de aanleg van de kruidentuin en het is een begin. Een pol peterselie kwam erbij die zaad mag brengen volgend jaar en een pol bieslook werd in vieren gestoken en in de aarde gezet. Twee teentjes knoflook erbij en daarvan komt nog meer. Elke lelijke pot bieslook die we gratis krijgen van de supers worden vanaf nu in onze kruidentuin gezet. Hoe meer hoe liever en we wippen bij plaatsgebrek wel weer wat tegels eruit. De beslist arme grond werd rond de plantjes rijkelijk met koemestkorrels bestrooid en water gegeven. Het is een start en tijdens de winter zullen we vogels voeren in deze tuin die vraagt om met rust gelaten te worden..... Achter de ramen vinden de workshops plaats en als de vogels nu maar komen zal de mens volop kunnen genieten en blij worden en weer wat gelukkiger dan voorheen... De Aarde geeft troost. Alleen al te weten dat na elke winter weer een voorjaar komt en nieuw leven....
 
Tip 3
Natuurlijk heb ik na alle vele werk een achterstand in mijn huis en direct werd de keuken aangepakt. Dat kost amper moeite omdat dagelijks na de afwas een stukje extra werk wordt meegenomen te beginnen met de besteklade. Alle bestek in de afwas en de bestekbak gesopt. Het bestek weer schoon inclusief de lade en werden weer enkele messen weg gedaan. Die komen in de schuur om onkruid mee tussen tegels weg te krabben... Ontspullen blijf ik dagelijks doen en er staat alweer een bananendoos in de gang....voor het consuminderhuis.
 
Tip 4
Floor moest haar maandelijkse injectie krijgen tegen de allergie en de meest veilige manier is haar “mandje” in een tafellaken te knopen en de knoop over mijn fietsstuur te schuiven. Ik voel het gewicht van Floor in haar mandje niet en het deurtje kan niet open terwijl er volop lucht bij kan. Bovendien kan het handvat niet afbreken want de knoop houdt beter dan welk handvat dan ook. Binnen vier minuut ben ik bij de dierenarts waar direct het tafellaken wordt verwijderd en opgevouwen in de fietstas komt. Ik vervoer in dit tafellaken taarten in stolpen vlaaien en wat dan ook... de mens in vroeger tijden deed dit ook. De zwervers droegen dit soort pungels aan een stok waarin ze al hun bezittingen vervoerden....Waarom moeilijk als het gemakkelijk kan.
 
Tip 5
Deze week heb ik zo’n beetje vakantie en doe wat leuke dingen en wat rustiger aan. Jozé heeft de zakelijke telefoon van het consuminderhuis en een van de leuke dingen was op dinsdag naar de markt in Heerlen. Er werd een knolselderij gekocht voor een euro en op de markt mag je uitzoeken welke je hebben wil. Op de markt krijg je de knollen nog met het groen. De meest aantrekkelijke heb ik meegenomen en thuis gekomen werd de kop van de selderij met het groen van de knol gesneden en de buitenste te grote bladeren af geknipt.  Die kop werd diep in een bloempot potgrond gezet en flink water gegeven. Het beste is de pot in een onder/pot waar altijd water inzit. De kop geeft je een winter lang vers selderijblad voor de wintersoepen en als Piet Paulusma vorst voorspeld zet je de pot binnen op de vensterbank. Vorst aan de grond deert niet als je de pot op een tuintafel of bankje zet in de beschutting....De  knol knolselderij ligt in de koeling voor de komende linzensoepjes....
 
Tip 6
Ik ben de vriezer leeg aan het eten en zakjes kruisbes gaan eraan. Laten ontdooien in een pannetje en verwarmen tot kookpunt. Een eetlepel aardappelzetmeel in een bekertje met een lepel water oplossen en bij de bessen gieten. Voorzichtig roeren want het sap moet gebonden en de bessen heel blijven... Aardappelzetmeel wordt helder bij het koken en maïzena blijft blind dus die nemen we niet. Taartina? Veeeeels te duur... daar trappen we niet in. Er was nog een taartbodem over en daar kunnen kruisbessen ook wel op...dat hoeft niet altijd een harde wenerbodem te zijn. Op plakken cake kan het ook. Zelfs zonder slagroom een heerlijkheid....
 
Mijn leventje....
Dinsdag naar de markt was een warme ontmoeting met de medemens. Mijn horloge stond stil en op de markt staat een meneer Medelander die horloges, bandjes en batterijen verkoopt die hij ter plaatse in je horloge zet. Drie euro en ga daar eens voor bij de juwelier of horlogemaker.... Aan de kraam gekomen stond een mevrouw (van een echtpaar) te orakelen. Ze had een klacht dat de batterij veel te kort had gehouden... Gelukkig had meneer de datum erop gezet wat hij steeds doet bleek later en bij controle had de batterij langer dan een jaar gehouden. Mevrouw vond dat te kort en daar moest ik natuurlijk met mijn mond tussen... “Waar hebben we het over, het kost bijna niets.” Haar partner die ik verbaasd aankeek begon zich al te schamen en mensen die me echt kennen weten hoe ik me dan aanstel. De meneer achter de kraam vertelde dat hij echt alleen nieuwe batterijen inbracht en stelde voor het verschil te delen. Een batterij voor 1,50 euro.... Hoe ver moet je gaan om klanten tevreden te stellen.... Ik heb verbijsterd mijn horloge afgedaan ben met mijn rug naar het echtpaar gaan staan en meneer achter de kraam heeft de nieuwe batterij ingebracht. Drie euro mevrouw... Ik gaf hem vijf euro...”Laat maar zitten” en die twee luizige eurootjes brachten het verschil bij meneer van ergernis naar blijheid en hij knikte en bracht zijn rechterhand naar zijn hart zoals medelanders wel meer doen. Allah Akbar... Meneer Medelander had meer stijl en normen en waarden dan het echtpaar Nederlander waar ik me kapot voor schaamde...
 
Op naar de fietsenstalling waar mensen zonder werk met behoud van uitkering op de fietsen passen. Ik wordt daar altijd geholpen met mijn stok uit de klem te halen en geef steevast een euro fooi als ik de fiets weer kom halen. De meneer gooit die dan in de fooienpot maar er was geen collega in de buurt dus verhuisd de euro naar zijn broekzak... Ook goed en zijn verantwoording.....
 
Een lunchje bij Goya op het terras toen ik moe geslenterd was en daar moest ik heeeeel lang wachten. “De koffie graag samen met het broodje gezond” heb ik gezegd en dat wordt je niet in dank afgenomen. Het broodje kwam en de koffie moest nog eens besteld worden. Rondom mij regende het klachten van menu’s die niet compleet waren of gebracht wat niet besteld werd. De juffrouw had misschien haar dag niet en de zon troostte.... Kan gebeuren en ik heb dan ook naar maat gepast betaald zonder fooi... “Heeft het gesmaakt?” "Het zou lekkerder zijn geweest als de koffie samen met het broodje was geserveerd.” Ik kreeg niet eens antwoord....alleen een ongeïnteresseerde blik. Ze had duidelijk haar dag niet en dat mag...
 
Op de markt bij de kraam onderbroeken had de mevrouw alleen huidkleur onderbroekjes en ik wilde zwart. Ze had niets meer besteld vertelde ze, omdat vandaag de laatste dag was voor haar op de markt. Ze ging stoppen door ziekte en dat zei ze zo verdrietig dat ik die drie huidkleur onderbroekjes maar heb gekocht. Ooit wordt het weer zomer en beige en witte broeken tijd en daar hoort huidkleur onder. Omdat het de laatste waren kreeg ik 50 cent korting per stuk... Ik heb haar hartelijk sterkte gewenst en ze vertelde dat ze dat zeer nodig zou hebben.. De arme ziel... en denk ik even aan Gerry... Hoe het zal gaan.
 
Tja hoe kom ik nu aan die goeie onderbroekjes in zwart... en jawel om de hoek was een marktwagen met hetzelfde merk. De meneer in de wagen was zeer amicaal nou ja...omdat ik dat was natuurlijk en ik vertelde dat ik net bij de concurrent onderbroekjes had gekocht huidkleur en nu zwarte wilde... Geen probleem en ik vertelde dat ik korting had gekregen omdat mevrouw ermee stopt. Oké... dat was voor hem goed nieuws vertelde hij en die korting kreeg ik ook van hem. De reden dat mevrouw concurrent stopte was minder vertelde ik, en meneer nam de gepaste gewenste houding aan... Ondertussen rekende ik uit... twaalf onderbroeken 50 cent goedkoper dat is ene voor nop. Kan ik tot het eind van mijn leven mee voorruit... Of ze wel groot genoeg waren? Meneer spreidde met beide handen een kolossale breedte in een onderbroekje waar wel een paard in kon dus zat het goed denk ik wel....  Ik heb nog over mijn dikke bovenbenen verhaalt en meneer rekte weer tot Bessie Turf afmeting.
 
Of meneer ook sport bh’s had? Een soort... maar wel speciale en met mijn 1 meter boven wijdte had hij geen moeite. In alle soorten cups van B tot FF en heb ik de D maat genomen. Meneer vertelde over rubens vrouwen die onder zware borsten in de zomer wel eens smetplekken kregen maar in zijn bh tjes niet. Die zijn gevoerd met katoenen badstof dat de transpiratie opvangt. Ik vertelde meneer dat ik bij Hunkemöller een bh trachtte te kopen  en ze me vertelden niets op mijn maat te hebben... Dan voel je je toch een buitenaars wezen of een nijlpaard nietwaar? "Ach mevrouwtje, breek me de bek niet open, wat ik allemaal van mijn klantjes hoor over die winkels." Bij de dorps lingeriewinkel krijg ik wel mijn maat vertelde ik verder, op bestelling.... en ben ik toch tegen de 80 euro kwijt. De BH van meneer kostte 18,50 en ik hoefde hem aan de kraam niet te passen dat kon thuis en ik mocht hem terug brengen en het geld retour... Blij heb ik afscheid van meneer genomen en de bh past perfect evenals de onderbroekjes die ook nog mogen krimpen....
 
Gepakt en gezakt met de knolselderij, de lingerie en een kilo stoofpeertjes ben ik naar mijn geliefde lunchroom gewandeld tegenover de fietsenstalling en de twee heren van de mannenliefde vertelden me dat ze ermee ophielden... Niet met de liefde maar met de zaak. Ze zijn inmiddels 70 en willen het iets rustiger aan doen. Ze hebben net als ik veel interesses en zullen nooit achter de geraniums komen. We hebben gezellig een boom opgezet over middenin het leven ouder worden. Je krijgt er heerlijke koffie perfect geserveerd met room en bonbonnetje en koekje en ik heb een mokkataartje besteld. Meneer mocht kiezen en dan proef je nog echte mokka zoals 100 jaar geleden en op de achtergrond speelde een frans chansonnetje uit de tijd van Aznavour. De oude reclameplaten en het tijdloos interieur...en ik kreeg haast de tranen in mijn ogen wetende dat ook dit voorbij zou gaan... hoe moet dat nou? Meneer en ik werden wat weemoedig en hij vroeg zich af of de mensen die het overnamen hem en zijn partner misschien een dag in de week zouden laten werken... dan was het weer leuk... Het was nu teveel “moeten” en ik weet hoe dat voelen kan... Geen lange dagen weg kunnen omdat morgenvroeg om zes uur de wekker afloopt. Daarom ben ik nu een weekje eruit en ik heb enorm genoten van mijn ontmoeting met de medemens.... Dus... gooi die mobiel eens aan de kant en praat met ECHTE MENSEN!
 
Annemiek.