dinsdag 4 september 2018

Mijmering 80 Dwars door de tuin pasta, krans van onkruid en iemand die ik de nek nog eens zal omdraaien....

Beste mensen,

Vergeef het hun...
want ze weten niet wat ze doen....
Humor is de parel die drijft op de zee
van levenstranen.

Annemiek.
 
80 Consumindermijmering 2018.
 
Tip.
Tijdens wat administratie werk logboek en zo... krijg ik een onbedwingbare trek in pasta....  Maakt niet uit welke pasta ... wat de tuin brengt en wat er nog is bepaald het recept. Er hangen nog twee pracht tomaatjes aan een plant en kruiden worden geplukt. Salie, blad lavas, peterselie, basilicum en vergeet ik zowaar de tijm die op een andere plek staat.... Die ene courget is nog in de groei en wordt het een wilde komkommer die familie van elkaar zijn.
De kastanje champignons moeten op en dat is al iets bij elkaar....
 Er zijn teentjes knoflook en een dikke ui. Bedenk ik opeens dat in de vriezer nog tomaten liggen toen die 49 cent de kilo kosten. Zes stuks worden opgeduikeld en komen in een bakje water om een beetje te ontdooien......De verse tomaatjes verschuiven naar morgen op een boterham met kaas en blaadjes sla.
 
De ui werd gesnipperd en gefruit in olijfolie in de wok en komt even later de gesnipperde knoflook erbij. De champignons afgeborsteld en kort afgespoeld in stukken gesneden bij de uien. Lekker op hoog gas roerbakken met een blokje groentebouillon of peper/zout. Op laag gas verder sudderen terwijl de stekels van de komkommer werden geschrabd en de komkommer (met schil) in de lengte gehalveerd in stukken werd gesneden. Je zou zweren dat het een courgetje was en gezinsleden moet je niet wijzer maken. Kleurt leuk dat groen/wit bij die bruintjes champignons.
 
In de pastakast ligt nog veel spaghetti en omdat ik vandaag geen zin heb om de lange lijzen om de vork op de lepel te wikkelen... breek ik de stengels in drie. Hup in de pan met kokend water en de tijdklok op 12 minuut. Als je eentje tegen de muur gooit en ze blijft plakken is de spaghetti gaar. Al eens geprobeerd?  Ik zie het zo ook wel....
 
De tomaten uit de vriezer zijn weer aan elkaar geklonken, bakje water ten spijt. Iets later vallen de schillen zo van de tomaten af en en niets gemakkelijker dan half ontdooide ontschilde tomaten in vliesdunne plakjes snijden. Het kartelmes zakt er zo door als in een mik. Tomaten in de wok en op hoog gas roerbakken en komen de klein geknipte kruiden erbij. Alleen de peterselie bewaar ik voor het laatst. Het vele vocht van de tomaten moet verdampen dus op hoog gas houden tot de saus is ingedikt. Al wachtende besluit ik een rijtje snijbiet uit de moestuinborder te knippen. Ze zien er zo verrukkelijk uit en in het vergiet kort afspoelen is genoeg. Er zit geen landbouwgif op.... Zo uit de border grof geknipt in de wok en op je bord. De peterselie komt erbij en op hoog gas een minuut omroeren en gas uit.... De spaghetti in een diep bord geserveerd kwam een deel van de groentesaus erop. De helft van de spaghetti en groentesaus is over en ik vind dat ze maar een huwelijk moeten sluiten.
Morgen even opwarmen en zo klaar.... De deksel op de wok en voilà..... Op de groentesaus pasta op het bord kwam geraspte oude kaas en hoe heerlijk is dit receptje dat ik maar “dwars door de tuin pasta” noem. Kost geen kneup en als je geen snijbiet hebt dan kan het zelfs met slablaadjes in stukken geknipt of andijvie, rucola of... bladloos..... Doen met wat er is.....
 
Tip 2 en mijn leventje.....
Ik ben een dag in de tuin van het Consuminderhuis Molenberg onder gedoken en heb vier kransen gemaakt. Een hele grote hedera krans op een fietsvelg van een extra grote fiets. De verwilderde stille tuin heeft een overvloed van hedera. Ik bind inmiddels kransen van pantystroken geknipt uit pantybenen want wikkeldraad is me te duur.  Zware takken worden met 60 denier panty gebonden en lichte takjes met 20 denier. De ondergrond van de velg werd bekleed met voor de voet weg grove takken hedera voor het volume want ik wil een volle krans. Je werkt op die manier heel wat snoeiafval weg..... Als laatste laag worden topjes van fijne hederatakjes gewikkeld zoals het hoort. Weet je nog... op tien voor tien beginnen met de steeltjes naar beneden tegen de klok in. steeds op de bindstrook de nieuwe mooie blaadjes leggen tot je rond bent.... De foto van het eindresultaat komt nog want dat ben ik vergeten. Het begin zie je wel.
 
Het lange uitgebloeide onkruid werd een heel fijn romantisch kransje en gewikkeld op de velg van een kinderfiets. De ondergrond werd weer hedera waar genoeg van voorhanden was. Alle toppen van het onkruid werden geknipt en in bosjes op de hedera ondergrond op de krans gebonden. Het kransje van de entree viel daarbij in het niet en kwam op de donkere kastdeur in de workshopruimte en de romantische krans in de entree.... zo mooi is mijn onkruidkrans geworden dat hij de show mag stelen. De gaatjes in de muur storen me wederom en wordt de krans iets naar links gehangen en komt in het hart van de krans een hartje met LOVE erop en voilà vier gaatjes weg onder een hart... Foto's komen nog want ik had de kop los van al dat gekrans.... Er werd van de rest onkruid een minikransje gebonden voor onder de klok. De basis was een ring van een kapotte lampenkap. Even later ben ik de tijd verloren tussen de bomen de wilde bramen de brandnetels en de struiken en heb wat takken afgezaagd van een uitgegroeide heester die bijna het raam binnen groeit. Wat twijgen van blad ontdaan werden al als basis op een velg gebonden. Inmiddels was het half vijf zag ik en de mannen wilden naar huis..... Ik had ze zowaar bijna vergeten....
 
Ze hebben onkruid verwijderd tussen stoeptegels en onkruid met lange penwortels uit de border gestoken waar lavendel en hortensia proberen aan te gaan.
Achter bij het plein is een heel stuk onkruidveld schoon gemaakt en op een smal strookje daarvan komt een stukje anti worteldoek.. Er groeide alleen maar penwortels en heermoes waar oudere heren aan kunnen knabbelen want het is goed voor de prostaat. Er komen niet zoveel oudere heren knabbelen op ons plein dus weg ermee.
 
Er komt een meneer het snoeiafval vermalen en kunnen die splinters op het worteldoek waar net twee bankjes op passen om te pauzeren.... De mannen hebben vloerbedekking vernieuwd bij de jongenskleding afdeling waar het oude versleten was en ik heb maar niet goed gekeken want volgens mij liggen de tegels gewoon op het oude gerafelde tapijt. Goed om de nek over te breken als de hele boel schuiven gaat. Soms moet je gewoon iets niet willen zien en een andere meneer komende vrijdag de hemel in prijzen om de "fout" goed te maken.....Humor bespaart je hoofdpijn.
Toch heb ik vreselijk staan te krakelen voor het consuminderhuis naast de border die evenals het stoepje een dikke laag wegenzout kreeg... De meneer heeft de planten nog braaf water gegeven die in het zout staan en over twee dagen zullen ze wel ingezouten de geest hebben gegeven.... Hij wilde zeker nooit meer onkruid met penwortels uitsteken.... Rustig blijven Annemiek en terwijl ik al tierend de straat uit fiets meen ik een bulderende lach te horen vanachter een wolk... Hij die de sla laat groeien misschien?
 
Annemiek.