donderdag 2 september 2021

Mijmering 68 Nog een variatie courgetsoep, knutsels, kruiden verwerken, slapen in het consuminderhuis en op de koffie bij de burgemeester..

Beste mensen,

Je kunt jezelf verbeteren
zonder op een betere wereld te wachten
Die betere wereld komt dan vanzelf...
 
Annemiek
 
Mijmering 68 2021.
 
Tip.
Mijn hulp Manuela is aan het sporten fitness en zwemmen en ze heeft op haar telefoon een calorie teller. 


Ze is in amper twee weken vier kilo afgevallen. Omdat ik haar wilde verrassen had ik twee croissants voor ieder meegebracht in de vroege morgen bij de PLUS. Daar smeert ze dan altijd boter op maar nu niet meer. 

Terwijl ze vertelde over kleinere hoeveelheden eten smeerde ik boter op mijn croissant en ik moet zeggen dat die me opeens niet smaakte.
 
Manuela vertelde over magere yoghurt met fruit als ontbijt terwijl ik biologische volle yoghurt uithing in een filterzakje voor kruidenkaas. 

Omdat ik ook iets moest zeggen heb ik vertelt over gekochte kruidenkaas die je beter niet kan kopen want die bevat teveel
zout en E nummers. 

Terwijl Manuela als een hertje de trap op en af rende, de lakens ophing en de rollator weer opborg, bedacht ik het menu voor vandaag. Doen met wat er is... in de tuin...
 
Het is een variatie geworden van de courget/mosterdsoep waar ik toch twee aardappels in heb gedaan terwijl dat
dikmakers heten te zijn.

Ik heb het opgezocht en het valt reuze mee. Vergeleken met dezelfde hoeveelheid rijst of pasta hebben aardappels beduidend minder calorieën. 

Ze hebben kalium en vezels en vitamine C en ze zijn niet vet zolang je daar geen hoop vette jus overheen giet...
 
Ingrediënten courget mosterd kerrie paprika soep.
2 flinke courgets
2 aardappels
1 ui
3 tenen knoflook
2 groente bouillonblokken
1 eetlepel mosterd
1 eetlepel kerrie
1 eetlepel paprikapoeder
zonnebloemolie
1 liter water.
 

Werkwijze:
De ui snipperen en fruiten in zonnebloemolie in een soeppan. Iets later de gesnipperde knoflook erbij plus de paprikapoeder en kerrie. 

Op laag gas de specerijen mee roerbakken omdat hun smaak dan pas goed vrij komt... 

De courget in de lengte snijden en in kleine stukjes. In de pan zeker 5 minuut mee roerbakken op hoog gas. 


De bouillonblokjes kunnen erbij, smaken mengen zich en de heerlijke geur vult je keuken.
 
1 liter water erbij gieten... twee aardappels schillen en in blokjes gesneden toevoegen. 

Aan de kook brengen en op laag gas 20 minuut laten garen. De staafmixer erdoor, de eetlepel mosterd en voilà...voor
twee dagen en een beetje in de vriezer.
 
Al eerder had ik de uitgehangen bio yoghurt gemengd met heel veel fijn geknipte knoflookstengels uit de tuin. 

Die zijn bloeddrukverlagend. 

Gemengd met peper en zout heeft deze kruidenkaas een tijdje in de koelkast gestaan. 


Een dikke laag kruidenkaas op een snee pompoenpitten brood werd bij de soep geserveerd en heb ik met de losse hand links en rechts wat calorieën geteld... 

Het kon ermee door volgens Floor...
 
Tip 2
De herfst in mijn hoofd heb ik het laatste chioggia zaad van de plant geoogst en binnen gezet. 

Eveneens het eenjarige papaverzaad. De papaverbollen werden tot een bos bij elkaar geknoopt en de stelen recht afgeknipt. 

Voorlopig hangen ze als pracht decoratie aan de staande
lamp in de woonkamer. 

Mooi voor herfst en kerststukken en het zaad kan in maart weer in de tuin. 

Het zaad van beiden werd gezeefd om ongerechtigheden eruit te filteren en het pastinaakzaad staat ook al binnen en ben ik nog mee bezig. 


De nachten worden kouder en veel vocht in de lucht...Ik heb de herfst woondeken opgezocht die schoon in een mand klaar lag. Heerlijk in de avond op de bank...
 
Tip 3
Op de tuintafels van het hotel in Heusden/Vlijmen stonden potjes met huislook. 

Die zijn winterhard en blijven altijd groen. Ik heb een bakje nagemaakt en daar komen wat tipjes bij. 


De pot moet afwateringsgaatjes hebben waar je het best een gebruikt filterzakje op legt om te voorkomen dat de grond met het regenwater wegspoelt. 

Daarop potgrond tot de rand en aandrukken. Nat maken en huislookplantjes inzetten. 

Ik pluk ze gewoon van het tafeltje dat ik al tientallen jaren
heb... 

Op de stenen van de border groeit mos waarvan ik plukjes tussen de plantjes heb gestopt. 

Geen omkijken meer naar...en helemaal voor nop...
 
Tip 4
Zoals de trouwe lezers weten leg ik op de aarde van bakjes
met zomerbloeiers mos op de potgrond. 

Dat is geen gekocht mos maar van stenen gekrabd of ergens uit de tuin geplukt. 

Soms uit een gemeentelijk gazon gewipt. 

Meestal gaat dit mos groeien en kan ik er een half jaar later mee knutselen.
 
Daardoor teel je eigen lapjes mos en hoef je die dure piepschuim bakken mos niet te kopen... 

Een stukje gaas werd ermee belegd waar ik een terracotta potje mee heb omwikkeld. 

Hier en daar vastzetten aan de zijkant en het overtollig gaas
onder de pot buigen en/of gedeeltelijk afknippen. 

 Bovenkant pot het gaas naar binnen vouwen en de pot met potgrond vullen. 

Stukjes dak lood kan je met een grove keukenschaar knippen en heb ik een oortje ervan aan het kopje gemaakt. 


Niet moeilijk... alleen insteken. 

Het schoteltje had ik nog van de vorige keer en moest alleen weer in model worden gebracht door over een kommetje te buigen. 

Een lepeltje is ook zo gemaakt en werd het lood met zonnebloemolie ingesmeerd voor de glans... 

In het kopje lijkt cappuccino te zitten, nou ja...als je veel fantasie hebt...
 
Tip 5
De ringen uit lampenkappen kan je goed hergebruiken... Een ervan werd een waar kunstwerkje...


De hedera zit in de knop rondom mijn poort waar ze weg moet gesnoeid. 

Als mijn benen niet meer willen knutsel ik zittend aan de tuintafel verder. 

Deze keer een hedera kransje dat precies om het pruimentaartje past onder de stolp op de eetkamertafel. 

Het taartje is van zout deeg. De ergo therapeut wilde er afgelopen maandag aan beginnen... gelukkig voor zijn tanden en maag kreeg hij koekjes.
 
Kransjes binden start je op tien voor tien tegen de klok in wikkelen en de steeltjes naar beneden...


We beginnen met 5 blaadjes hedera vastzetten met een wikkelklos. Dan twee of drie knoppen knoopjes waar je links en rechts wat kleine blaadjes bind. 

Even de handigheid zoeken en niet te snel gaan. Houd voor toevoegen knopjes ongeveer dezelfde afstand aan. 

Ik bond steeds twee bosjes blaadjes van 5 en dan weer de
knopjes... 

Hedera blijft wel een jaar binnenshuis op kleur en zal alleen iets verschrompelen wat best leuk staat... 

Bij ons consuminderhuis Molenberg hebben we al drie jaar een deurkrans aan een kast hangen die nog steeds te mooi is om te vernieuwen...
 

Tip 6
Mijn buurman snoeide gisteren de laurier struik niet wetende dat de bladeren gedroogd in de keuken worden gebruikt... 

Ik vroeg hem de takken over de afrastering te gooien en vanmorgen kwamen ze zeer van pas bij de themaochtend kruiden en zelf geneesmiddel maken... 

De deelnemers maakten bosjes van de takjes laurier om in hun keuken te drogen.
 
Daarna kwam de salie aan de beurt die
gesnoeid werd. 

Salie heeft een brede werking bij verkoudheid, hoest, astma, luchtweginfecties keelpijn en uitblijvende menstruatie (als je niet zwanger bent.)  

Aften op je tandvlees genezen snel met salie thee. Toen ik vertelde waar het allemaal goed voor was werden zelfs de kleine blaadjes nog verzamelt. 

De deelnemers hebben bosjes salie gebonden om te drogen zodat de hele winter indien nodig salie thee gemaakt kan worden. Na vijf weken zijn de blaadjes wel droog en stop je ze in een plastic of glazen pot met deksel. Zet ze in een kast in het donker.


We dronken gezellig samen salie thee en voor ieder was een stuk van de salieplant die in de tuin of pot werd gezet. Een Arabisch gezegde luid: 

“Hoe kan een mens sterven, met Salie in zijn tuin!” Salie is een winterharde plant die in de winter zijn blad verliest en in het voorjaar weer uitloopt...
 

Mijn leventje...
Om acht uur op de fiets naar Molenberg Heerlen. De herfst hangt in de luchtmijn lievelingsseizoen en tel ik onderweg mijn zegeningen. 

De dierbare mensen dicht om me heen en nog altijd grip op mijn leven... Nodig zijn en blommen om ons heen mogen strooien is het mooiste wat er is... 

Volle bak bij de thema ochtend en ieder blij aan het werk. Laat in de ochtend een mevrouw in crisis die een flatje kreeg en vanuit de randstad was gevlucht. 

Vluchten doe je niet voor niets en ze wist niet wat ze kon verwachten bij ons. In het flatje waar ze net de sleutel van had gekregen lag zeil op de grond vertelde ze en er moest goed gepoetst en latex een keer op de muur als ze geld had.
 

Mevrouw moest zoveel afbetalen uit het verleden dat ze jarenlang 40 euro per week leefgeld over houd. Omdat ze amper slapen kan heeft ze zware slaapmedicatie en is in de ochtend suf. 

Geen probleem en kan ze op vrijdagmiddag bij ons werken... Voor wat hoort wat. Ze kan dan mee eten bij de kookworkshop en heeft ze eens per week gratis eten. 

Kleding kan ze bij ons uitzoeken en vandaag heeft ze een inboedel uitgezocht zo mooi dat ze het pas binnen zal komen als de mannen het spul morgen vroeg brengen... Van theezeefje tot bed, bank en kasten. Werkelijk alles zelfs spul waar ze niet aan had gedacht... We zullen haar keukenkasten vullen met houdbaar voedsel.

 
Toen de pittige ochtend voorbij was belde de buurtregisseur of ik koffie kon komen drinken met de burgemeester van Heerlen in de broederschool. Daar neem ik Diny voor mee samen met Fatima al jaren mijn rechterhand...

Hoe overbrug ik die uren van 13.00 uur tot 15.30 uur als ik niet meer kan lopen of zitten?

Ik heb in de meubelruimte een bank uitgezocht en een kussen erop gelegd. Vlakbij de open tuindeuren ben ik in slaap gevallen in een stil consuminderhuis... De huis poes liep eens voorbij en een warm windje speelde met de lamellen.
 
Gelukkig belde Fatima me wakker en ben ik nog even op de fiets naar de Turkse winkel gegaan... Misschien wist je het al... maar daar betaal je echt minder voor meer... Een fles olijfolie voor 2,49... 3 paprika’s voor 89 cent, dadels voor 1,10 en tomaten voor 1,10 de kilo....

Terwijl de boodschappen in de fietstas in de schaduw in de wacht stonden hebben Diny en ik met de burgemeester, een wethouder en de buurtregisseurs koffie gedronken op het terras van de broederschool. Natuurlijk hield dit mens een presentatie over het consuminderhuis en zal binnenkort heel B&W Heerlen bij CMP een rondleiding krijgen...Onderweg op de fiets naar huis bedacht ik dat we boeiende dagen beleven bij CMP Molenberg...
 
Annemiek