maandag 20 september 2021

Mijmering 73 Krokante snijbiet, "de zielige" uithangen, plantenkindjes, Floor op de catwalk en burendag.

Beste mensen,

Wees als een licht dat wandelt door de nacht

en op zijn weg

de gedoofde sterren weer aansteekt.

 

Annemiek

 
Mijmering 73 2021.
 
Tip
Ik sta mezelf niet toe “de zielige” uit te hangen. Dat hing zaterdagochtend in de lucht en heb ik mezelf bij de kraag kunnen pakken en tijdmanagement ingezet...
Floor op de catwalk.


Dat betekend geen gezeur en gezeik maar twee uur lang flink doorwerken en daarna iets leuks doen of.... verder “de zielige” uithangen wat dan meestal niet meer hoeft...
 
De was draaide al vroeg in de ochtend en moest buiten opgehangen. Hup het oude kloffie aan en aan de slag. De tweede was ophangen en de afwas wegwerken van twee dagen (oei!) de tent stofzuigen, de plee en een mop over de vloeren.
 
Waarom ik “de zielige” was? Inmiddels is door ADCA de samenwerking van verschillende spieren rond slokdarm en luchtpijp verstoord waardoor voedsel in de luchtpijp terecht kan komen. 

Dat gebeurde donderdagavond en je kan erdoor stikken. Door het hoesten om het kwijt te raken zijn de slijmvliezen in mijn keel en stembanden aangedaan.


De schrik om te eten zat er goed in en vrijdag heb ik niets gegeten. 

Inmiddels weet ik weer meer door de hulplijn... en eten en drinken zal voortaan zonder afleiding gebeuren en elk hapje en slokje rustig in de daarvoor aanbevolen lichaamshouding.
 

Tip 2
De stekjes geranium zijn aan... dat zie je aan het bloemknopje en een nieuw groen puntje van blad. 


De stekjes pas in de potgrond gestoken kregen een paar  bruine blaadjes en dat is normaal. 

Gewoon laten zitten en vallen ze vanzelf af. Bij de courgetplanten in de tuin kom ik daar ook niet aan. Je zou de

planten maar verwonden. De klim en staande courgette planten geven nog late oogst en vandaag maak ik die heerlijke kruiden/mosterdsoep en zwijg... om keel en stembanden te sparen. Het zachte soepje glijd wel door mijn keel...
 
Oh ja... de geraniumplantjes zet ik bij zacht zonnig weer buiten...en in de avond weer binnen in de woonkamer op de vensterbank. Opkomende bloemknopjes eruit knippen. De stekken hebben alle kracht nodig om blaadjes en wortels aan te maken... Hoe schraal ze op de foto eruit zien... het komt goed!

Morgen stek ik weer wat geraniums waaronder de pracht Franse soort...
 

Tip 3
De overrijpe frambozen brachten zondag 150 ml zoet sap op en werd 100 ml rode wijn toegevoegd plus 50 ml azijn. 

In een grote verzamelpot kreeg die een plekje in de donkere kamerkast... Floor en ikke controleren elke dag de oogst...
 


Tip 4
Het afwas sopje laat ik bezinken en gooi na een uurtje de bovenlaag in de mop emmer naast de keukendeur buiten. Het vuil zakt onderin de afwasbak en kan weg...
 


Tip 5
Na lange tijd is de elastiek rond het snoer van de Moulinex versleten. Je kent deze truuk nog niet? 

Zie foto hoe je de elastiek rond de kabel bevestigd en nooit meer losse snoeren in de kast, ook niet van de mixer en de staafmixer.
 

Tip 6
Aan de late kant maar toch maar gedaan.... De kindjes aardbei plant aan de uitlopers in potjes potgrond gedrukt. 

Met het gebogen stukje spandraad blijven ze mooi op de plaats. 

Hopelijk krijgen we een lange mooie nazomer en krijgen ze wortels om later als plant in de wasteil verder te groeien. 

De oude planten kunnen nog niet uit die wasteil omdat ze de
jonkies nog moeten “voeden.”
 
Tip 7
Als je een kijkje wil nemen in ons Consuminderhuis Parkstad Molenberg Heerlen dan kan dat tijdens burendag zaterdag 25 september... (zie foto affiche)
 
Tip 8
En alweer kon ik mijn bloemvazen vullen uit de tuin. 

De sedum bloeit en kon een doorgeschoten pastinaak bloem erbij en wat gedroogde stengels van de iris... voor op de eetkamertafel.

Al een hele tijd zet ik ook bloemen op de tuintafel... Ook als het kouder word.

Daar ben ik meestal dichtbij en geniet meer van de vrolijkheid dan in de voortuin achter de topinamboer...
 
Tip 8
Krokante snijbiet op het menu. Een groente bijgerecht waar je rijst of pasta bij kan maken. Voor mij was het als maaltijd GENOEG.
 
Ingrediënten:
2 oude boterhammen (ik had alleen redelijk verse)
1 vergiet snijbiet of spinazie
1 kleine ui of halve grote
1 dikke teen knoflook
ongeveer 50 gram geraspte kaas
snuf zout
olie.
 
Werkwijze:
Achteraf gezien had ik te dikke boterhammen, eentje was genoeg geweest. 


Dat verkruimelen had in kleinere stukjes gemoeten. Dat doe jij maar beter. 

In de droge wok of koekenpan met teflon de broodkruimels droog en krokant roerbakken. 

In een kommetje apart zetten en de gesnipperde ui fruiten in een scheutje olie. 

Even later de gesnipperde knoflook erbij. De snijbiet (of spinazie) wassen en in grove stukken knippen. 

Bij de ui enkele minuten roerbakken met een snuf zout, tot het vocht is verdampt en de groente geslonken.
 
Een vuurvast bakje met olie insmeren en de snijbiet/ui op de bodem verdelen. 

Daarop de kaas...en dan het broodkruim met nog een flintertje kaas.(hoeft niet) 

Je weet ondertussen hoe het gerechtje moest worden?

Minder brokken brood, maar kruimels enne de helft brood.


Zodat de kruimels in de gesmolten kaas zakken... of zoiets. 

Het was lekker en goei eten gooi je niet weg en werd alles tot de laatste kruimel (eh brok) opgegeten.
 
Floor vond dat ik vandaag nog even “de zielige” mocht uithangen en de frambozen in de yoghurt mocht hebben in plaats van wijnazijn van maken... 

Ze krijgt een mooi wintervachtje en ijdel als ze is loopt ze op tafel heen en weer als op de catwalk... Hoe ouder hoe gekker...
 
Mijn leventje...
Ik doe mijn best bij het samenstellen van een inboedel voor een crisis bij elkaar passende meubels mee te geven. 

De gehandicapte meneer die afgelopen vrijdag een inboedel
kreeg heeft een piepklein studiootje waar in een soort nis zijn bed moest komen. 

Meneer is zo aangeslagen van alle sores dat hij alles goed vind. Voor zo iemand doe ik meer dan mijn best...
 

Eigenlijk is de studio een zit/slaapkamer met een mini keukenblokje. 


Omdat meneer een stijf been heeft is een eenpersoonsbed te moeilijk voor hem, dus was ik dolblij toen de zwarte twijfelaar binnen kwam. 

Daarbij had ik een zwarte leren tweezitsbank met een klein salontafeltje en een pracht grijze kast 1.50 hoog met glazen schuifdeuren. 


Die kast kan als afscheiding tussen slaap en zithoek. 

Voor op de bank had ik een pracht bont gestreept kussen met zwart erin.
 
Meneer mist nog een klein eetkamertafeltje met twee stoelen.

Ahmed had een zwart stalen onderstel van een bureau waar hij even tussendoor een grijs blad op heeft gemaakt. 


We hebben daar een zwarte en witte stoel bij en kunnen we komende week meneer weer blij maken... 

Wat een heerlijkheid...
 
Annemiek