donderdag 23 september 2021

Mijmering 74 De tijd doet ons schoonmaakwerk en panceeltjes die vrolijkheid brengen in de winter...

Beste mensen,

In de natuur kan je leren

dat je een onderdeel van een prachtig geheel bent....

 

Annemiek

 
Mijmering 74 2021.
 
Tip
Eerst denken dan doen bespaart je heel veel tijd en energie bij het schoonmaken. 

Ik neem je even mee op mijn dinsdag
schoonmaakdag. Je zal zien dat de tijd het meeste werk doet... Kijk maar over mijn schouder en doe er je voordeel mee...
 
8.00 uur: verzorgt en aangekleed gaat de kattenbak naar buiten en heb ik het afwasje gedaan dat gisteren bleef staan.

Met het laatste sop werd de afzuigkap met SUNSODA in de week gezet. De kap is geëmailleerd. 


Soda mag je NOOIT gebruiken op aluminium en wol maar mag wel op alle andere materialen. De aluminium achter/plaat zet ik dus met afwasmiddel in de week. 

Terwijl de vette aanslag losweekt heb ik de waterketel gesopt en de kookplaat van het fornuis in de week gezet. Ik kijk het eerste uur daar niet meer naar om.
 

Gewoon laten weken en werd het vloertje van de plee met de pleeborstel geschrobd in de voegen en langs de randen en hoeken van de vloer en kijk ik ook niet meer naar om.
 
9.00 uur Manuela komt binnen en zijn we naar boven gegaan terwijl beneden alles in de week bleef staan. Ik klop graag zelf de bed boel buiten uit het raam en heb het bed opgemaakt zodat Floor erin kon. 


Ze tijgert graag onder de sprei van het pas opgemaakte bed... De badkamer (douche gedeelte) sop ik regelmatig tijdens het douchen. 

De tegels rondom doet Manuela als ik het nodig vind. In de badkamer hoeft Manuela daarom alleen wekelijks te stofzuigen. Ik droog wel elke dag de kranen en de wasbak plus eventueel de spiegel.

 
Op zondag ga ik meestal rolstoeldansen in mijn blootje... Dan hou ik de scheerbeurt van oksels en benen en dans in de rolstoel door de badkamer met het bezempje als danspartner... ik schrob de vloer of de douche tegels...spoel alles af met de douchekop en de vloertrekker erdoor. De muurtegels drogen door de zwaartekracht... Terug naar de wekelijkse dinsdagbeurt...
 

9.30 uur Ga ik naar beneden terwijl Manuela boven verder stoft en stofzuigt inclusief de trap. Ik heb besloten vandaag het pleetje eens goed onderhanden te nemen en daarvoor het bezempje mee naar beneden genomen. 

Het pleetje werd ontruimd en met het bezempje en een sopje werden de muren in de week gezet, de randen rond de syphon geborsteld de buizen, schroeven rond de pot en de schroeven rond de bril. De doppen rond de handgreep en de radiator aan voor en achterkant. Toen mijn bak sop ook nog omviel was het waterballet compleet.
 

 Geen probleem want met de mop en de mop emmer zo op gesopt. Daarna heb ik met een beker schoon water vanuit de kraan wasbakje het sop van de tegels gespoeld... Weer op gesopt met de mop en de zwaartekracht liet het water langs de tegels lopen. 

De tijd deed ons werk! Manuela hoefde alleen nog maar te drogen met een theedoek. Rond schroeven leidingen en de tegels... Fluitje van een cent.

 
Terwijl ze daarmee bezig was heb ik in no time het losgeweekte vuil van het gasfornuis opgenomen en even na gesopt. De tijd deed mijn werk! 

Water in een pannetje op het gas en zaten we aan de koffie... De gang was toen ook al gestoft en gedweild... Deuren en ramen open en droogt de boel... door de wind en de tijd.

 
De kamer werd gestoft en gestofzuigd plus de keukenvloer waar alleen een stoel opstaat die eventueel even naar buiten wordt gesmeten. Het bureau opgeruimd kon het stof even mee opgezogen toen Manuela met de stofzuiger voorbij kwam. 

Enne heb ik de kattenbak geleegd en op een poep plek zijkant bak wat closetpapier gelegd gedrenkt in sop. Ook hier

doet de tijd mijn werk...want ik ben echt niet van plan met een nagel of een borstel die harde stront weg te krabben.
 
De borstelhouder stond in der week en de wok werd in de week gezet met een rest sop met alle vuile gasbranders van het fornuis. 

Drie uur later waren die zo schoon met een stukje staalwol. Het vuil viel er zo vanaf...

Ik ga eerst eens naar de hoor winkel eindelijk die oplader betalen want het audiologisch centrum gaf groen licht voor de
hoorapparaten. 

Enne viooltjes kopen voor in de ketels en manden... Laat maar weken...die branders en die poepbak van Floor. 

Komt goed als ik terug ben en is zoooooooo gepiept want de tijd doet mijn werk!
 
Tip 2
De gaasmandjes werden weer opgeknapt en kregen viooltjes. Panceeltjes zou de woensdagvriend zeggen. 

Hun vrolijke gezichtjes brengen vrolijkheid in een winters hofje en ze zijn winterhard dus kunnen de winter aan... 
 
De hortensia gekregen van Suaad komt van de bak in de volle grond. 


Dan overleven de planten die kwetsbaar zijn. In een bak is kans op bevriezen of uitdrogen of beschimmelen groot. Moeder natuur verzorgt de planten beter dan mensen doen.
 
Tip 3
In het voorjaar kocht ik drie sleutelbloemen die in een bak de woonkamer opvrolijkten en het voorjaar brachten in huis. 


Na de Pasen werden ze in de volle grond gezet en hebben ze meerdere harten gekregen. 

Elk hart is een nieuwe plant en kan je de plantjes “scheuren.”

 Drie plantjes werden er zeven... Ze kregen een ander plekje want sleutelbloemen verhuizen graag...

 
Tip 4
De lidcactussen hebben de zomer doorgebracht in een schaduw plekje onder de seringenboom. 

Af en toe gaf ik ze water maar niet vaak. 

 Nu mogen ze weer naar binnen maar krijgen graag een grotere pot en wat mest. 


Dat kan vloeibare mest zijn maar heb ik niet wel koemestkorrels. 

Onderin de grotere potten kwam op het gat een gebruikt filterzakje om uitwateren potgrond tegen te gaan. 

Daarop nieuwe potgrond wat koemestkorrels weer een beetje potgrond en de plant. 


De wortels komen liever niet direct in aanraking met mest vandaar...  

 Verder potgrond aan de zijkanten bijvullen en kunnen de planten naar binnen op de vensterbank. 

Mijn grootste lidcactus past niet meer op de vensterbank en kreeg een pot op een “paal” die mooi van lelijkheid dichtbij het raam staat.

 De bloemknoppen zitten al in de kleinste plant en zullen de drie de

hele winter bloeien de feestdagen door tot in maart. 

Dure snijbloemen om op te vrolijken heb je niet nodig...
 
Mijn leventje...
De herfst doet me goed... het zorgen voor plantjes en het hofje opvrolijken. 


De knusheid van de woonmantel in de avond waar Floor haar plekje op vind op mijn schoot. 

De rust die de onrust verdreef en de warme aanhankelijke liefde van mensen om me heen. 

Leven in het hier en nu brengt compleet zijn met mezelf. Voor lijden heb je verleden en toekomst nodig en die is er niet... 


De blije armzwaai van de vrouwen die ik tegenkom onderweg naar mijn werk, die we hielpen... 

Het zijn er steeds meer die we hebben ingericht en van de afgrond gehaald.

 Piet, Wim en Ahmed hebben vandaag het eetkamersetje naar de gehandicapte meneer gebracht en een gemakkelijke
fauteuil die nog bij de tweezitter paste. 

Het maakt zijn studio compleet. De meubels die aansluitend werden opgehaald werden al gereserveerd voor een gezin dat snel een woning krijgt.

Morgen gaat al een bank en stoel naar een alleenstaande meneer... 


De voorbereidingen voor Burendag zijn gestart en morgen bakken Jamila en Homa cakes want de bezoekers die zaterdag komen kijken krijgen koffie/thee en consumindergebakjes met slagroom... Kom jij ook? Breng je kinderen mee die op het plein gratis speelgoed mogen uitzoeken...
 
Annemiek