maandag 6 september 2021

Mijmering 69 Energiezuinig, aardbeiplanten poten, pasta met erwtjes en courget en een kransje van slierten...

 Beste mensen,

Niet iemand zijn die je niet bent
geen dingen doen om door anderen aardig gevonden te worden.
Je houdt dit toch geen leven lang vol.....
Ben maar jezelf met je goede en minder goede kanten.
Je bent een mens.....
 
Annemiek
 
Mijmering 69 2021.
 
Tip.
Augustus geef ik wat extra dagen, want in augustus kan je het beste de oude aardbeienplanten ruimen en de geteelde jonkies in hun plaats zetten. 

Ik heb de oudjes met aanhangende aarde in de compostbak gepleurd waar ze de tijd mogen nemen om te composteren en over een jaar als compost weer in de tuin wederkeren.

Waarom augustus de beste maand is om aardbeiplanten te
zetten? 

Zo kunnen ze wennen aan de aarde van hun sta plek en de wortels lekker uitdijen om komend jaar mooie oogst te geven.
 
Om minder nieuwe aarde (potgrond) te hoeven kopen voor in de bakken zou ik onderin wat aarde uit de moestuin kunnen gebruiken met bovenop een laag potgrond. 


Ik koos deze keer voor het gemak en had nog potgrond voldoende... dacht ik. 

Bij de derde bak moest ik stoppen en komt goed...In potgrond zit voor de eerste tijd mest en zal ik in het vroege voorjaar de planten pas weer koemestkorrels geven.
 
De jonkies die ik van de uitlopers in potjes teelde hebben
mooie lichte kleur gezonde wortelkluitjes en kregen een plekje in de nieuwe potgrond in de bakken. 

Het kroontje van de plant ( waaruit de blaadjes ontstaan) moet net op de scheidslijn aarde/lucht. 

Ik zet ze altijd zo dat ze net onder de grond zitten en bij de eerste gietbeurt komen de kroontjes dan “boven water.”
 
Van de oudere planten in de grote wasteil wil ik nog wat kindjes telen als het een mooi najaar wordt zal dat ook lukken. Uitlopers genoeg... 

Aardbeienplanten geven zeker twee jaar goede oogst en doordragers wel drie tot vier jaar. 

Ik heb nog voldoende kindjes voor bak drie en zullen we zien wat het wordt met die wasteil.

 
Tip 2
Winterklaar in huis betekend voor mij de herfst en winter woonmantels gewassen en/of gelucht bij de hand... 

De grote lappen liggen niet in de weg omdat ze gebruikt

worden als “vulling” voor Floortjes manden die decoratief in de woonkamer staan. 

In de mand onder mijn bureau waar Floor graag haar dutjes doet ligt de winter woonmantel die het warmste is. 

De winter mantel is goed verpakt in een flannellen hoeslaken zodat geen kattenhaar of stof erbij komt. De dunnere paarse

herfst woonmantel is nu al af en toe in gebruik bij koude avonden...Die ligt onder handbereik bovenin een mand naast mijn sta-op-stoel. Wil je eentje maken? 

Dat kan ook met de hand. Google woonmantel mijmeringen en er komen wel wat maaksels langs...
 
Warm blijf je trouwens vooral door te bewegen.. dus bezig zijn. Warm blijf je daarna... bij het rusten door je goed aan te kleden...

Je kan een groot of klein huis moeten verwarmen of
een appartementje...Het kost allemaal geld en het meest energiezuinig is wel als het lijf dat warm moet blijven goed ingepakt zit...in een eigen warm “huisje.”
 
Dat kan met een warme trui of vest. Met warme sokken en
sloffen want voeten warm is alles warm. Het kan met een plaid of woondeken dun of dik en JIJ bepaald waar je genoegpunt ligt...
 
Mijn manier van warm blijven is goed voor de aarde en goed voor mijn portemonnee,  Ik wil geen meubels verwarmen als ik in bed lig of niet thuis ben... 

Te dun gekleed en maar stoken is voor mij ook zeker geen
optie... stroom kost voor mij niets door de zonnepanelen en ze brengen nog wat op door het overschot. 

Mijn verbruik afgelopen augustus is: Stroom verbruik 50 kWh en binnengebracht door de zon 131 kWh. Gasverbruik 7 kuub. Ik betaal 60 euro per maand voorschot energie en kreeg bij de jaarafrekening nog 168 euro terug. 

 Daardoor kan ik sparen en dat is voor mij belangrijker dan
een ruim verbruik energie. Koud heb ik het nooit...vooral door mijn woonmantels en...bezig zijn. 

Misschien een tip voor jou? Die woonmantels? Kom je er niet uit? Vragen staat vrij naar email a-vandeursen@home.nl 
 
Tip 3
De langste slierten van de hedera werden gesnoeid van de
groene muur. De muur is kort gedekt en kan de winter ermee door. 

De pas gesnoeide dus beweeglijke stengels werden van blad ontdaan en om een ring gebonden. 

Tweemaal ben ik rond gegaan en less is more bij deze simpele krans zonder blad waar alleen nog een groene raffia strik opkwam. 


Hij kwam op de pracht houten wand gekregen van mijn zus zodat hij lang mee zal gaan...
 
Tip 4
Ik vond nog een dikke courget aan een plant en die moet echt geoogst worden. Weer een nieuw receptje dat goed in de smaak viel.
Pasta met courget en erwtjes.
 
Ingrediënten:
1 courget Ik nam driekwart omdat hij zo fors was
100 gram diepvries erwtjes
1 of 2 knoflooktenen
olijfolie
beetje citroensap als je hebt
verse basilicum (had ik niet en werd oregano)
1 potje crème fraiche 250 ml
(had ik niet en maakte ik roomsaus)
pasta fusilli.
 
Werkwijze:
Water in een pannetje opzetten voor de pasta en per persoon een beker afmeten. 

Als het water kookt de pasta in de pan en aan de kook houden volgens aangegeven kooktijd. Afgieten en weer in de
pan met een scheutje olijfolie...
 
In de wok een scheut olijfolie waarin de gesnipperde tenen knoflook worden gefruit. Met de schuimspaan uit de wok nemen en apart zetten.

De courget in de lengte middendoor snijden en de twee helften weer in de lengte middendoor of in drie, naargelang
de dikte van de courgette. 

De courgette in blokjes snijden en in de wok samen met de erwtjes en wat zout 5 minuut roerbakken. 

Ondertussen de basilicum of oregano wassen en de blaadjes fijn knippen. 

Voeg de helft van de blaadjes en wat citroensapbij de massa in de wok. 

De crème fraiche toevoegen en omroeren. Als je geen crème fraiche hebt???
 
Smelt je een klontje boter en ongeveer evenveel bloem erbij. Roeren en melk toevoegen en een snuf zout. 


Roeren met de garde tot een klontjesvrije witte saus. De rest van de kruiden in de saus en voilà... 

Met crème fraiche is het gemakkelijker.
 Zet op tijd het gas onder de wok uit zodat de erwtjes en courgetstukjes beetgaar zijn en roer de knoflook erdoor.
 
Mijn leventje...
Morgen komt de loep waardoor ik beter en langer kan lezen. Als het goed is op een stevige standaard naast mijn sta-op-stoel. 

De helft van mijn lievelingsboeken kan ik niet meer lezen en dat is wreed voor een lezer als ik... 

Het voelt als Sinterklaas zo verheug ik me op die loep. De volgende aankopen zullen voor de PC zijn zodat ik lang de
mijmeringen kan blijven schrijven. 

Er komt een meneer van VISIO die na het uitgebreide onderzoek wel weet welke hulpstukken moeten komen. 

Eind september krijg ik een cursus dag in Sittard waarbij we gaan bekijken of tablet of E-reader iets voor me zou kunnen zijn. 

Met een tablet kan je snel letters vergroten. Ik moet het zien en maak de aantekeningen voorlopig in grote letters op briefjes die ik in het vakje van mijn telefoontasje stop.

Mooi achter een rits. Het tasje kocht ik in Heusden in de lederwinkel en is licht en met een band goed draagbaar als
schoudertasje. 

Mijn onafscheidelijke fotoapparaat kan erin naast de twee telefoons waarvan de zakelijk op mijn hoorapparaat is aangesloten... 

Alles aan mijn lijf laat ik nergens iets liggen en hoef geen meter te lopen als het eigenlijk niet meer kan... Er is over nagedacht... en het begon met energiezuinig zodat een spaarpotje kan ontstaan voor de noodzakelijke aankopen... Grip op geld... en leven.
 
Annemiek