maandag 30 augustus 2021

Mijmering 67 pompoenen, prei poten, rode snijbiet, Floortje met verlatingsangst en Annemiek de lelijkerd...

 
Beste mensen,
Als je de goede dagen in je leven bewust beleeft en intens geniet
is er veel kans dat je sterker staat in mindere dagen.....
 
Annemiek
 
Mijmering 67 2021.
 


Tip.
De frambozen geven weer oogst en ze zijn welkom omdat ik alle frambozen wijnazijn heb weggegeven. 

Stom natuurlijk en binnenkort maak ik nieuwe voor mezelf... Komt helemaal goed...
 
Tip 2
Song heeft hooi en strooi onder de dikke pompoenen gelegd, om rot te voorkomen tijdens de afgelopen regendagen. 


Bij gebrek aan moestuin grond hebben we klimrekken tegen de muur en rondom de compost hoop gezet. Pompoenen klimmen doorgaans niet maar wel als ze worden uitgenodigd... 

De pompoenen aan de klimmende stengels hangen hoog en droog aan het klimrek. 

Ze zijn zelfs over de muur geklommen en hopen we op beter weer... Water kregen ze voldoende nu
nog wat warmte...
 
Tip 3
Song pootte vele rijen prei in diepe gleuven die hij maakte in de aarde. Deze prei werd gezaaid in maart op regels in de volle grond. Aan zaadkosten twee zakjes a 29 cent...


Onderin die gleuven werden met de poot stok pootgaten gemaakt. Voordat de poot prei daarin kwam werden de wortelpruikjes bijgeknipt in punkkapsel, om te voorkomen dat wortels dubbel gaan zitten en rotten. 

De bladeren werden tot een derde ingekort en de poot/prei in de pootgaten gezet. De gaten bleven open en de regen spoelt de gaten wel dicht. 

Prei houdt van lucht tot ze aangegaan zijn. Al groeiende worden de sleuven dicht geharkt. Waarom prei zo diep wordt gepoot? Om lange witte stukken te krijgen, die het lekkerste zijn en onder de grond groeien...
 
Voor de kookworkshop thema ratatouille hebben Berthie en ik grote hoeveelheden chioggia en wortels geoogst uit de moestuin consuminderhuis. 

Courget had ik nog in mijn eigen tuin. We hebben met 11 mensen ervan gegeten. 

Het enigste wat gekocht werd waren paprika en tomaten. Met een moestuin kan je nog eens delen... 

Vele wortels worden in etappes naar de broodlijn gebracht voor de mens in crisis, inclusief de rode Desiree aardappel...
 
Tip 4
Vandaag de eerste rode snijbiet gegeten die geteeld wordt om de ribben oftewel de stengels. Wat een heerlijkheid... Het lekkerste is hij met pasta en kaas/roomsaus. Het recept is als volgt:
 
Ingrediënten:
5 flinke rode of regenboog snijbiet stengels
pasta(ik nam een rest spaghetti)
klein klontje boter (halve eetlepel)
evenveel bloem
scheutje melk
stukje kaas om te raspen
zonnebloemolie
olijfolie
peper/zout.
 
Werkwijze:
Water opzetten voor de pasta.
Het blad van de snijbiet rondom de ribben wegknippen en stukjes mooi blad bewaren.

De ribben wassen en in smalle reepjes knippen. Het blad wassen en in reepjes knippen en apart houden.

De ribben moeten langer garen dus komt het blad later in de wok. 

Scheutje zonnebloemolie in de wok en de ribben met iets zout roerbakken en de deksel even op de wok om op laag gas beetgaar te garen.
 
Ondertussen de pasta garen volgens aangegeven kooktijd. In een steelpannetje het klontje boter vast klaarzetten en de bloem en melk in de buurt. 

Als de ribben beetgaar zijn het snijbietblad op hoog gas erbij en omroeren tot het blad net is geslonken. Gas uit en deksel op de wok.
 

Gas onder de boter en de bloem toevoegen als de boter gesmolten is. Nee dat brand niet aan...  

Scheut water uit de pasta pan erbij en een scheut melk en met de garde flink klontjesvrij roeren. 

Eventueel even van het gas nemen. Zoveel melk toevoegen tot de roomsaus de juiste dikte heeft en wat kaas erboven raspen...
 
De pasta zal inmiddels afgegoten zijn en terug in de pan met een scheutje olijfolie. 

Pasta op je bord de rode snijbiet en de room/kaassaus. Ik had toch teveel spaghetti gekookt die in een hergebruik zakje in de vriezer ging voor in een groente soepje als “vermicelli.”
We gooien niets weg...
 
Tip 5
Augustus geranium stekmaand en voorlopig heb ik drie stekjes geknipt van de weinige geraniums die ik heb. 

De onderste bladeren verwijderen zoals je ziet en potjes met
gaten onderin beleggen met een stukje gebruikt filterzakje zodat de potgrond niet wegspoelt. 

Daarop potgrond en de stekken diep in de grond steken en aandrukken.
 
Eventueel grond erbij en in een onder potje of bakje zetten. Een half kopje water per stek bovenin de pot en zet maar binnen op de vensterbank van een niet verwarmde vorstvrije
logeerkamer of zo. 

Even goed in de gaten houden tot ze aan zijn, dus wortels hebben. Ze mogen niet te nat noch te droog zijn...
 
Als ze aan zijn, eenmaal per week een eierdopje water is
genoeg als de kamer niet verwarmd wordt. 

Ontstane knoppen afknippen en de plant door karig gieten kort houden waarna eind maart meer water gegeven kan worden met mest en de knoppen zich mogen ontwikkelen.

 Begin mei 2022 mogen ze naar buiten... Geraniumstekken de winter door helpen helpt jezelf de winter door...
 
 
Mijn leventje...
Thuisgekomen van de korte vakantie zag ik dat de slakken alle andijvie hebben opgegeten en hele rijen jonge sla en snijbiet. 

Het zij zo... Ik kon direct courget oogsten en schijfjes in beslag jasjes rollen en was het eten zo klaar. 

In de voortuin groeien de pastinaken als gekken want slakken
houden daar niet van.
 
Komend jaar teel ik alleen nog groenten waar die slakken beesten niet van houden en sla in potten of zo...waar geen slak bij kan. 

Een serie komkommertjes werd geoogst die de hele dag door worden gegeten en Floortje heeft verlatingsangst ontwikkeld al lacht iedereen zich kapot als ik dit zeg...
 
Ze kijkt steeds waar ik ben en ligt om 5 uur in de morgen al te janken voor mijn slaapkamerdeur. 

Omdat de buurvrouw zegt dat ze het janken hoort laat ik Floor maar op mijn bed wat zolang ze leeft nooit gebeurde... 


Ze blijft veel in huis en als ze me hoort rommelen is het goed...Hoort ze me niet meer dan komt ze me zoeken...
 
We hebben veel geslapen zij en ikke (Floor op mijn buik) in het weekend en ben ik weer van de pijnstillers af die ik tijdens de HEUSDEN trip in behoorlijke hoeveelheden nam. 

Toen ik “clean” was op donderdagochtend zag Bas op mijn
Heusden kruidentuin.

werk direct hoe brak eh...een wrak ik was, maar de plicht riep. In ieder geval leerde ik hiervan en zal nooit meer onder invloed van pijnstillers over mijn grenzen gaan wat roofbouw betekend... 

In ieder geval kreeg ik een beeld van hoe het is medicijn verslaafd te zijn. Daar kon ik me nooit iets bij voorstellen want ik neem zelden iets...
 
Floor is weer helemaal opgeknapt en speelt niet meer “de zielige.” Ze eet weer goed en rent door het huis en geeft zoenen aan vreemde mannen zoals de ergo therapeut... 


Die kwam vandaag op bezoek en kwam eens kijken hoe ik leef met mijn beperkingen. Hij heeft veel geleerd in de twee uur dat hij hier was en ik weet nu waar ik die speciale loep moet bestellen met het juiste licht. De ledlamp bij mijn PC moet een speciale kleur zijn (werklicht) en sterkte zijn en meneer vertelde dat die ook te koop zijn bij ACTION. Ik bedoel maar...
 
De loep kost bijna 300 euro en wordt niet door de zorgverzekering vergoed. Verder kwam vandaag de eigen bijdrage van mijn nieuwe tanden binnen (die niet binnen de gewone eigen bijdrage vallen) en die nota ligt ook ver op de 300 euro...Aangegeven werd dat het bedrag eind augustus afgehouden wordt van mijn rekening. 
 
Ik vraag me af hoe mensen die niet consuminderen dergelijke facturen willen betalen en dan spreek ik niet eens van mensen met schulden... Die doen het zonder tanden weet ik en lezen niets meer als de ogen minder worden... 


Er komt gelukkig een beetje teveel betaalde huurtoeslag terug van 62 euro en een teruggave jaarafrekening ESSENT van 168 euro en die goeie woensdagvriend deed een bijdrage voor de loep...die al is besteld...

Eens kijken of van de spaarrekening iets naar de werkrekening moet...Het was een drukke dag waarin ik wat frustratie kwijt kwam aan de meneer van de hoor/winkel die een week geleden het linker hoorapparaat op het rechter onder/stukje zette en omgekeerd... Elk oor is anders en de onder/stukjes voor in mijn oren pasten niet tot ik de hoorapparaten verwisselde en de geluiden niet klopten...
 
 “Dat was nog nooit gebeurd,” vertelde meneer. Toen het ook niet lukte de hoor testen uit te printen werd meneer door mijn blik alleen maar zenuwachtiger en ik had niet eens iets gezegd!  Die testen moesten in een envelop en door mij meegenomen worden. Meneer kwam niet op het woord “audiologisch centrum” en schreef maar ADELANTE op de envelop. Misschien heeft hij ADCA en concentratiestoring?
 
Annemiek de lelijkerd.