donderdag 12 augustus 2021

Mijmering 62 Dwars-door-de-tuin-tomaten-groente-minestronesoep, lampionnetjes slinger, geglaceerde groente en een zot in de tuin...

Beste mensen,

Er zijn weinig gaven waarmee men in het leven
zoveel goed kan doen
als met eenvoudige vrolijkheid....
 
Annemiek.
 
Mijmering 62 2021.
 
Tip
Als ik geen zin heb om te koken kom ik toch geen vitamientjes tekort. 


Ik eet wat komkommertjes uit de tuin en fruit, tomaat op brood en tijdens mijn tuininspectie haalden de gele worteltjes me over toch nog een “bijgerecht” te maken... 

Geglaceerde worteltjes.
 
Heb je al eens verse erwtjes en worteltjes gemaakt? Of eet je
die alleen uit blik of pot? 

Er waren nog twee dikke gele worteltjes in de tuin... (mag ook oranje zijn,) en werden ze geschild met de dunschiller en in dunne vingerkootjes lange stukken gesneden. 

Ze werden opgezet met weinig water. Vanaf kookpunt zijn ze in 5 minuut zo ver dat erwtjes uit de diepvries erbij kunnen.

Weer op kookpunt brengen en nog eens 5 minuut op
kookpunt houden. 

Eventueel afgieten (kookvocht lauw opdrinken) klontje boter erbij, schepje suiker en peterselie als je die hebt. Je weet niet wat je proeft en hoef je blik en pot niet meer... 

Geglaceerde erwtjes en worteltjes... omdat ik geen zin in koken had? Een mens is veranderlijk en Annemiek zeker...
 
Tip 2
Zet vaste planten in je tuin die jaar op jaar je voorzien van verse snijbloemen. Ze hebben meestal geen zorg nodig alleen snoeien in de herfst. 

Mijn bos kon zo van de betere bloemist komen en kost daar tussen de 15 en 20 euro...

Tip 3
De hoorapparaten aankoop houdt me nog met een laatste puntje bezig na een tip van Dorothe. 

Ze heeft al tientallen jaren ervaring met hoortoestellen en gebruikt nooit een droog box ondanks dat ze veel sport en daarbij transpireert o.a. aan haar hoofd... 

Tijdens de nacht kunnen de hoortoestellen voldoende drogen... in het gesloten doosje met een klein zakje silica waar plaats voor is.
 
Silica korrels vind je (vaak verpakt bij schoenen in een doos enz.) Je kan de korrels ook kopen bij de bouwmarkt. Het is de

zogenaamde navulling voor in vochtvreters die wel eens geplaatst worden in vochtige kelders. 

Dorothe gaf me nog een tip voor na een regenbui... dan stopt ze de hoortoestellen een nacht in een plastic zakje, samen met in een sokje of pantykousje verpakte silica korrels.
 
Deze consumindertip spreekt me zeer aan... Volgende
woensdag is de laatste test en de koop en de afrekening bij de “hoor winkel” nadat ik nog vele vragen heb gesteld en beantwoord wil hebben...  

Ik ben en blijf mijn eigen regisseur... en de commercie mag me inlichtingen geven en ook me proberen om de tuin te leiden maar ik beslis zelf...na “marktonderzoek” en rijp beraad.
 

 Tip 3
De lampionnetjes plant (physalis) heeft dit jaar langere stengels dan ooit. 

Dat komt door de vele regen. Als ik ze verder laat kleuren en drogen in de tuin, worden de stengels moeilijk te buigen en breekbaar. 

Eerder verwerken is gemakkelijker om een slinger te maken
en binnenshuis kleuren ze ook van groen naar oranje. 

Gerda gebruikt ze voor Halloween maar daar heb ik niets mee... Ieder zijn/haar sprookje nietwaar...
 
Je kan overal een slinger van maken, van gedroogde bloemen, pepers uien en knoflook bijvoorbeeld, maar nu van de physalis. 

Knip voorzichtig alle blad van de stengels, zonder de lampionnetjes te kneuzen. Drie even lange touwen losjes vlechten en die vlecht dient als basis. Bind een einde van de vlecht ergens aan vast, een deurklink of zo en start met wikkeldraad de stengels aan het touw te binden. 
 
Plaatselijk twee en soms drie stengels tegelijk binden om een volle slinger te krijgen. Kijk goed wat je doet...en soms lukt het niet in een keer.  Ben je aan het einde en niet tevreden? Gewoon hier en daar wat bij binden op de zo nodige terugweg...
 
De slinger paste mooi bovenaan mijn kast en ik heb hem met punaises vastgezet. Het mooiste eindje kwam in het zicht en heb ik het touw vast gepind bovenop de kast.  


Voorzichtig verder bevestigen met hier en daar een punaise achter het wikkeldraad of het touw uit het zicht bovenop de kast. Soms met een hamertje als kracht ontbreekt. Het minder mooie eindje verdween achter de kast bij de gordijnen....

Wil je geen gaatjes in de kast... wikkel dan een lus van dun groen raffia draad hier en daar rond de slinger en plak die

dubbele draad met stevig plakband bovenop de kast vast. Op een hoge kast zie je dat toch niet... Hoe is het resultaat? Misschien een tip voor jou?
 
Tip 4
Ik heb in de tuin gewerkt...je kan beter de jungle zeggen en bergen groen gesnoeid om de bramen vrij te maken die proberen te rijpen... Ik zag er niet uit! 


Dan ga je geen boodschappen doen en douchen wilde ik later doen. Een rondje door de voorraadkast, de vriezer en de tuin bracht het volgende menu:
 
Dwars-door-de-tuin-tomaten-groente-minestronesoep. Soep van restjes waar veel in kan.
 
Ingrediënten die ik had en jij misschien moet aanpassen:
 
Zakken vol overrijpe diepvries tomaten
potje zelfgemaakte groente bouillon van groente afsnijsel
drie verdwaalde wortels
1 gele paprika
dikke ui
2 tenen knoflook
2 blokken groentebouillon
peper
rest pasta penne rigate geloof ik
paar blaadjes lavas
 
Werkwijze:
De gesnipperde ui aanfruiten en even later de gesnipperde knoflook tenen toevoegen. 

De pot bouillon erbij en nog een liter water. Alle diepvries
tomaten in de pan en op hoog gas alles aan de kook brengen. 

 Ondertussen heb ik de wortels geschild en in kleine stukjes gesneden. De paprika middendoor, wassen en van zaadlijsten ontdaan ook in kleine stukjes snijden.
 
Na een minuut op kookpunt met de schuimspaan de tomaten uit de pan vissen en van schil ontdoen wat heel gemakkelijk gaat. 

Hopelijk zijn ze vanbinnen nog een beetje bevroren, dat snijdt zo fijn en gaat geen sap verloren. 

Hup in de pan en weer aan de kook brengen en heb ik ondertussen een flinke bos ingevroren stengels van de knolselderij gesneden.

 
Die kan erbij en wie bewaard die heeft wat... Vanaf kookpunt op laag gas 15 minuut laten sudderen en de laatste 9 minuut de pasta erbij... De pasta dikt nog verder na in de afkoelende soep die heerlijk smaakt....ook lauw. En dat pakje gepureerde tomaten op het aanrecht? Staat weer in de kast en hoefde niet gebruikt...
 
Mijn leventje...
Als een gek heb ik met het looprek en de snoeischaar de jungle naast mijn huis doorgeworsteld. Eigenlijk is dat stuk van buurman Janssen maar ik heb daar eens bramen gezet tegen de buitenkant afrastering van mijn moestuintje... 

Daar kwamen frambozen bij en een rode kruisbes... Inmiddels is alles overwoekert door zevenblad dat ik met bossen tegelijk heb uitgetrokken. Dat is niet zo moeilijk op een prachtdag als deze met een hand aan het looprek. 


 Een vreselijk lelijke wilg scheut heb ik gekortwiekt die dacht dat hij een boom zou worden... dus niet! Alle rechte gesnoeide takken heb ik van blad ontdaan en werden bij de stokken gezet onder het natuurlijk afdakje achterin de tuin. Daar droogt alles tot rijshout...voor volgend moestuinseizoen...
 
Terwijl ik met beide handen nou ja en armen en mijn hele lijf
trok scheurde en snoeide kwamen de gesprekken via mijn hoorapparaat binnen op de zakelijke telefoon. 

Een bankstel heb ik zwaar hijgend ingenomen en een mevrouw komt een tafeltje brengen. Ik heb met ene meneer Henk een lang gesprek gevoerd. Hij wordt ondersteunt door Diny... en we overleggen nog. 

Er kwamen nog gesprekken binnen van de sociale dienst Heerlen en van maatschappelijk werk (Alcander) terwijl de bramen langzaam te voorschijn kwamen vanonder het zevenblad. Een meneer met een hond kwam langs en die keek verbijsterd naar die mevrouw met die rooie kop met looprek tussen het groen. De mevrouw die met de struiken een gevecht leverde en daarmee een gesprek leek te voeren... “Gaat het wel goed met u,” vroeg meneer, en zag ik mezelf met de ogen van de voorbijganger... Ik ben toen maar achter mijn poortje verdwenen en ben niet thuis voor Mondriaan of de GGZ...
 
Annemiek