maandag 2 augustus 2021

Mijmering 59 Courget/mosterdsoep, meer met minder, papaverbollen, klimlijntjes voor tomatenplanten en mensen in crisis...

Beste mensen,

Laat de kniezers maar kniezen

De zwartkijkers maar zwart kijken

Laat ons een beetje gelukkig zijn,

op de meest eenvoudige manier

een beetje gelukkig zijn...

en blij zijn met wat er is...

 

Annemiek

 
Mijmering 59 2021.
 
Tip.
Ik heb het net gehaald voor het scheiden
van de markt, want de tijd was met me op de loop gegaan. 

Twee meloenen 1 euro per stuk terwijl ze in de super 2,89 per stuk of zo kosten. Dat is een groot verschil. 

Je moet alleen goed kijken of geen kneusplek erop zit en dat was niet zo. Een kilo tomaten voor 1 euro en 6 bollen knoflook in een netje voor 1 euro waarvan ik alle tenen van een bol al in de aarde heb gedrukt... 


Dat was nodig want ik kwam knoflookstengeltjes tekort bij het koken. Nog maar meer plekjes zoeken voor die tenen want zelfgemaakte knoflookkaas is een delicatesse...
 
Tip 2
Een knolselderij voor 1 euro waar het groen nog aan zat en dat brengt meer voor minder... 


Het kopje werd van de knol gesneden met het groen er aan. Twee gebruikte koffiefilterzakjes had ik op het gat onderin een terracotta pot gelegd met daarop potgrond.

Dan loopt alleen het teveel water eruit en neemt geen potgrond mee. 

De langste stengels met blad werden eraf geknipt en de kop
werd in de pot gezet en goed met aarde bedekt. 

De pot kwam zonder onderbord zo in de border vlakbij de keukendeur. 

Elke dag wat water geven en het teveel loopt onder wel eruit in de aarde.
 
De mooiste selderijstengels en blad werd gewassen en ging
in de vriezer voor soepjes. 

De knol werd verder in plakken gesneden en de schil van de plakken gehaald. 

Er bleven ook wat kleine stukjes over en die werden samen met de plakken geblancheerd in een steelpannetje. 

Vanaf kookpunt drie minuut en met de schuimspaan de
plakken in een vergiet scheppen. 

De kleine stukjes werden over twee potjes verdeeld en het kokende water vol vitamientjes en selderij smaak werd in de potjes bij de stukjes gegoten. 

Deksel erop en op de kop zetten. Mooie starters voor een soepje...en gaan ze na afkoeling zo in de voorraadkast.

 
Tip 3
Tijdens de twee dagen dat ik te druk was zijn twee courgetten volwassen geworden. 

Een aan de lage courgetplant en een aan de klimcourgetplant. 

Die moest ik natuurlijk met elkaar vergelijken en zoals je ziet
is uiterlijk geen verschil te zien. 

Nou ja, iets van vorm, maar ze hebben hetzelfde kleurige jasje aan en de smaak is rauw precies hetzelfde... 

Met die overvloed staat courgetsoep op het menu... en wel:
 
Courget/mosterdsoep.
 
Ingrediënten:
2 courgetten
1 dikke ui
2 knoflooktenen of stengels
1 flinke eetlepel mosterd
(ik had tijm/honing/mosterd)
1 liter water (plus een beker)
2 groentebouillonblokken
peper en eventueel zout.
 
Werkwijze:
De gesnipperde ui fruiten in iets olijfolie/zonnebloemolie en even later de gesnipperde tenen knoflook toevoegen. 

De courgette wassen en in stukken gesneden met schil toevoegen plus een liter water. 

Ik had in potten zelfgemaakte groentebouillon van snijresten
van groenten. 

Daarvan gingen twee potten erbij aangevuld met water tot 1 liter en een beker meer. 

De bouillonblokken hoefden daardoor niet erbij maar wel ietsje meer zout dan normaal. 

In die blokken zit namelijk veel zout...en in mijn zelfgemaakte
groentebouillon niet.
 
Alles naar kookpunt en op laag gas garen in ongeveer 20 minuut. 

Gas uit en een flinke eetlepel mosterd erdoor en de blender. Je weet niet wat je proeft zo lekker... 

Ik had alleen tijm/honing/mosterd en helemaal goed. Bovenop
de soep in de soepkop werd een plukje peterselie gestoken...
 
Tip 4
De lunch wordt tijdelijk verrijkt met kleine komkommertjes uit de tuin. 

Ze hebben stekeltjes (wilde komkommer) die je met een schilmesje gemakkelijk eraf krabt. 


Plak kaas op een boterham schijfjes tomaat en een komkommertje in schijfjes zolang de voorraad sterkt... Zo haal je de kilo groente per dag wel...
 
Tip 5
De papaverbollen beginnen te drogen in de tuin en voor ze het zaad laten vallen worden ze afgeknipt en op de kop in een emmer gezet. 

De bollen gebruiken we in de herfst en kerststukken en het zaad wordt weer uitgestrooid in maart in de tuin en soms op broodjes gebruikt (maanzaadbroodjes).  

Dit soort papaver is eenjarig dus als je ze weer in de tuin wil hebben komend jaar moet je zaaien. 

Ik heb het zaad een keer uit Zeeland meegenomen 30 jaar geleden uit een tuin van een huisje dat we toen huurden. En

zolang al kunnen doorhouden...
 
Tip 6
Door de vele regen groeien de tomatenplanten als gekken en heb ik geen langere bamboestokken meer. 

Aan de toppen van de stokken werden repen pantybenen gebonden waarlangs de planten nog verder kunnen groeien...

Met de twee komkommers die omhoog groeien ga ik dat ook maar doen...
 
Tip 7
Enkele hortensia blommen van de plant die ik van Suaad kreeg zijn al voldoende gedroogd om te snoeien. 

Langer wachten zou maar bruine blaadjes brengen en
werden de blommen op de hoed in de woonkamer gestoken.

Een beetje kunst en een beetje echt brengt net iets meer... dan kitch.
 
Mijn leventje...
Van de speelgoedmarkt in CMP Molenberg heb ik geen foto’s gemaakt. 

Je mag niet ongevraagd foto’s plaatsen op internet en daarom plaats ik alleen foto’s van mensen die daarvoor toestemming gaven. 

De dag was geweldig voor de kinderen
en onze vrijwilligers. Ze hebben genoten... de zon scheen meestal en het bleef droog. 
 
Vandaag hebben we twee vrachtwagens vol meubels gehaald bij een sponsor en daarna een inboedel kunnen brengen bij een meneer in crisis. 

Meneer had de sleutel van een flatje gekregen en direct met een luchtbed ingetrokken. Verder niets...zo hoog was de nood. Ik wist dat omdat meneer afgelopen vrijdag bij het consuminderhuis was geweest... Alles was goed en hij was zo blij met alles... 

Ik voelde en zag hoe hij eraan toe was om zijn eigen stekje te hebben. We hadden (nog) geen bed dus kreeg hij een matras op de grond en een tweezitter beige leer en vier rode eetkamerstoelen met een lichtgrijze tafel. 

Een pracht relax fauteuil en nieuw linnengoed dekbed kussens handdoeken theedoeken en pannen. Keukenspul en lampen. 

We hadden even geen salontafel dus kreeg hij twee ladekastjes tegen elkaar gezet. Voor zijn slaapkamer een tweedeurs witte kleerkast en een ladekastje voor zijn ondergoed en sokken. 


Een kamerkastje met jaloezie sluiting. Zojuist heb ik een wit tweepersoons bed voor hem binnen gehaald... Dat komt donderdag voor hem en zijn lief.... 

We hebben twee badstof nieuwe badjassen vanmiddag nog erbij gedaan en een pluche beertje voor de lol...enne een nieuw koffiezetapparaat... 

Meneer zal zich voelen of hij met z'n bibs in de roomboter is gezet... Ik gun het deze meneer die ons zo netjes heeft behandeld...
 
De mevrouw die vrijdag na hem kwam vond niets goed en de kleur van de bank beviel haar niet... De stoelen evenmin. Er was een eetkamertafel die haar beviel en de stoelen konden er net mee door zag ik... Of we niets anders hadden? Nee dus! Van zo'n over het paard getild mens wordt ik zo moe... maar oké het mag. Sommige mensen zitten liever op sinaasappelkistjes dan een bank met de verkeerde kleur...
 

Daarna kwamen drie mannen waarvan een een inboedel moest hebben en ze waren behoorlijk onbeschoft. Niets was goed en ze stonden me gewoon uit te lachen... 

De pracht matrassen wilden ze wel en het liefste vier... Die vlieger ging niet op en heeft meneer er twee gekregen die ze zelf mochten inladen in de aanhanger die ze meebrachten.

Ik heb direct vanaf het begin van het gesprek "bewaking" van een van onze mannen erbij gevraagd en heb de drie mannen uiteindelijk persoonlijk buiten gezet...Het kan verkeren...

 Daarna kwam weer een heel fijne meneer die tevreden en blij was met alles wat hij zou krijgen om weer een start te kunnen maken vanuit het dal waarin hij was beland....  Die meneer maakte mijn weekend weer goed....
 
Annemiek