donderdag 19 augustus 2021

Mijmering 64 Een "groene"omelet, stoelzitting bekleden, wankele kastplanken stabiliseren en wilde komkommers...

Beste mensen,

Langs de levensweg wachten mensen op een beetje zon
op een mens... misschien zoals jij....
om te delen....of te luisteren zonder oordeel.
 
Annemiek
 
Mijmering 64 2021
 
Tip.
Ons consuminderhuis draagt het gedachtengoed hergebruik en duurzaamheid
uit, daar hoort repareren ook bij. 

Mooie degelijke stoeltjes waarvan de stoffen zitting tot de draad was versleten, werden door Gerda opnieuw gestoffeerd. 

Dat klinkt heel moeilijk maar betekend alleen een mooi stevig lapje over de versleten zitting heen en aan de achterkant vastnieten. Je hebt geen nietapparaat voor stofferen? 

Met kleine kopspijkertjes lukt het ook. Gerda deed dit even snel om me het resultaat te laten zien. Even later was het resultaat beter toen alle plooitjes rondom weg waren gewerkt... Weer een eethoek compleet die doorgegeven kan worden...
 

Tip 2
Tip van Ahmed en Tonnie zijn hulp. Wat oudere kasten waar de planken steeds doorzakken krijgen latjes aan de onderkant van de plank die van de buitenkast kast naar binnen met schroeven worden vastgezet. 

De plank zakt niet meer en houden de goed vast zittende planken de kast stabiel.
 
Ik zag nog een andere tip van de klussendienst... Een plank in een kast erbij maken en geen plank op de juiste maat? Twee planken tegen elkaar leggen, een stevige lat eronder (of twee) en de plank op kast/maat zagen.
 
Tip 3
De snijbiet kan weer geoogst voor de misschien wel tiende keer. Geen dankbaarder groente dan snijbiet. Als je tien cm tuin hebt van 1 meter lengte zou je het spul al moeten zaaien.
Ik maakte omelet snijbiet met kaas deze keer...
 
Ingrediënten:
 
3 kleine aardappels
stukje kaas naar keuze
vergietje snijbiet of spinazie
3 eieren.
 

Werkwijze:
De snijbiet afknippen tien cm boven de aarde en goed wassen. 

Na die regen zit er aarde tussen. De langere dikke stengels heb ik eraf geknipt. 

De dunne stengels van jong blad kunnen mee verwerkt. De gewassen snijbiet in een vergiet aan de kant zetten.
 
De aardappels schillen en in een klein pannetje met snuf zout vanaf kookpunt 10 minuut koken. 

Uit de pan halen en in blokjes snijden. In de wok in iets zonnebloemolie de blokjes bruin bakken op hoog gas. 

Met de schuimspaan uit de wok halen en warm wegzetten.
De snijbiet grof snijden op de hand en in de wok op hoog gas met snuf zout kort iets laten slinken. 

Met de schuimspaan uit de wok nemen en warm wegzetten. Drie eieren in beker loskloppen en met snuf zout omelet van bakken in de wok.
 
De omelet op een bord leggen en de aardappelblokjes en
snijbiet even in de wok omscheppen en weer doorwarmen. De vulling op de omelet leggen met stukjes kaas erop en dichtklappen.
 
Ik heb schimmelkaas genomen maar kan ook geitenkaas zijn of wat je maar wil of... zonder kaas... Verrukkelijk moet ik zeggen.....
 
Tip 4
Wat wilde komkommertjes in de tuin heb ik geoogst en werden van stekeltjes ontdaan en in dunne schijfjes gesneden. 

Gisteren maakte ik nog twee dikke courgettes in zoetzuur en had wat vocht over... 

Dat heb ik over de komkommertjes gedaan maar was iets te weinig. 


Een potje zoet/zuur van weken geleden ingemaakt werd geofferd en de helft van het potje door de komkommers geschept... Dat heb ik van een mede lezer reactie geleerd.
 
De frambozen geven weer oogst en enkele bramen waren rijp. 

 Die kwamen bovenop de bio yoghurt in een kommetje met

wat rietsuiker...
Weer een heerlijk menu voor peanuts...
 
Mijn leventje...
Song heeft pracht wortels geteeld waar slakken niet zo weg van zijn. 

De chioggia doet het ook prachtig in de moestuin en gaan we verwerken in een kookworkshop en uitdelen. 

Vergeten groenten brengen onder de mensen. Oftewel onvergetelijke groente...


Over de bietjes, groeit een geel web van iets wat we nog nooit zagen en wie weet is het jou bekend? 

De zomer is een beetje vermoeid en dat is niet erg... 

Ze deed me denken aan de zomers van mijn kind tijd toen geen hittegolven voorkwamen alleen een beetje minder regen natuurlijk zonder rampen...

Annemiek