maandag 16 augustus 2021

Mijmering 63 Regenboog reifkoekjes, tuingeluk, Chili Sin Carne, waterzuinigheid en structuur...

Beste mensen,

Er is een vaste wet in het leven
Als de ene deur zich sluit
gaat de andere open....
 
Annemiek
 
Mijmering 63 2021.
 
Tip
Ik doe nog steeds veel dingen tegelijk terwijl ik dat niet meer kan. 

Geen moeite mee als je maar de tijd aan het
werk zet. Voorbeeld? 

Op zaterdagochtend ruim ik mijn huis even op. Het emmertje plastic legen, het bakje GFT en katheters... stofzuigen, en indien nodig een afwasje. Meestal in die volgorde...
 
Floor heeft gekotst bij de rand van haar voer dienblad op de mat zag ik. Jakkes! 

Met de “kots emmer” met “schepje” is opruimen geen probleem en werd de troep opgeschept en in
de plee gekieperd. 

Ik hou dan het schepje en de bodem van het emmertje in de waterstraal tijdens het doorspoelen en dat bracht me op een ideetje...
 
In  het schuin gehouden verknipte emmertje een beetje sop en kon ik de troep met de schone wc borstel zo uit de mat borstelen. 

Verder knoei ik altijd wel wat steriele vloeistof op het wc vloertje als ik katheters gebruik. 


Ze maken vlekken en dagelijks met de dweil of mop erover is niet voldoende want de vloeistof droogt donker op in de voegen. 

Tweemaal per week op dinsdag en in het weekend druppel ik wat zeep uit het zeepflaconnetje op de vloer. Met de pleeborstel met schoon water uit de pot even schrobben en inweken laten... 


Een tip voor over de plee plassende jongetjes (groot en klein.) De tijd dat we dagelijks wc matjes wassen is toch al tijden voorbij nietwaar.
 
Tijdens het inweken van het vloertje zet ik het dienblad van Floor met de kots vlekken in de week en typ ik een stukje mijmering... 


De was hangt al buiten te drogen dat is vier... oh ja... de volgende was loopt... een kort programma bloesjes... dat is 5... enne 6 is een bloesje met kraaltjes in handwas in het teiltje waarvan het water door de zon wordt verwarmd... 

Zes klussen tegelijk, zo kan hij wel weer he...
Mezelf een beetje voor de gek houden. 


Maar toch... als je bedenkt dat ik nog net de tijd heb gekend dat een wasje werd gedaan met een wasbord en heel veel energie van je lijf.
 
Ik zal zo meteen met de mop de vloer van het pleetje neutraliseren en drogen...enne... de andere klussen die de tijd deed, kwamen vanzelf goed. Tegen 12 uur was alles klaar en kon ik aan mijn  hobby in de tuin. 


 De droge was lag en hing tegen 14.00 uur in de kast en lag een heel lang vrij weekend voor me...Dan ben ik zo trots en blij dat ik vanmorgen vroeg ben opgestaan... en blijven liggen zo heerlijk voelde.
 
Nog een zuinig tipje? Zet bij de fijne was bloesjes, de centrifuge stand uit van je wasmachine . De flinterdunne bloesjes kleddernat ophangen kan prima met die hitte en
spaar je centrifuge stroom en... strijkwerk!
 
Tip 1
Reifkoekjes van alleen courget hebben weinig smaak. Daar moet altijd iets bij en standaard is gesnipperde ui en een ei plus peper/zout. Deze keer maakte ik regenboog (!!!) reifkoekjes en de smaak is voortreffelijk moet ik zeggen.

 
Ingrediënten:
1 geraspte courget
1 rode of gele ui
knoflookstengels
of een uitgeperste teen knoflook
halve geraspte gele paprika
2 worteltjes
peper/zout
bloem
1 ei
zonnebloemolie
 
Werkwijze:
De courget en wortel raspen. De gele paprika wassen en met de onderkant tegen de rasp tot de helft raspen. 

De ui snipperen en alles in een schaal of kom mengen met de
knoflook peper/zout, ei en de nodige bloem. 

De smurrie moet met twee lepels tot koekjes te vormen zijn. In platgedrukte hoopjes dichtschroeien in hete zonnebloemolie in de wok en op laag gas laten bruinen en garen. Keren en na laten garen. 

De kleuren wit geel rood groen en oranje zijn vertegenwoordigd in de reifkoekjes vandaar de naam... Voor

mij nooit meer gewone reifkoekjes. Heerlijk voor kinderen die ongemerkt veel groente binnen krijgen...
 
 Tip 2
De zieke tomatenplanten werden uit de border gehaald en de aarde omgespit. Op die plek mogen 5 jaar geen tomaten meer groeien maar wel ander gewas. 

Half augustus kan je nog van alles zaaien en werd direct
gedaan.  Snijbiet pluksla en mei raapjes voor de herfst teelt.

Deze border was steeds slakken vrij, door de tomatenplanten waar ze niet van houden, en hopelijk duurt het nog even voor de slakken de border herontdekken.
 
Tip 3
In de door slakken geliefde linker border heb ik al eerder snijbiet gezaaid en rondom met scherp zand de aarde
afgedekt. 

De kleine plantjes komen al op en die werden voorheen net boven de aarde opgevreten. 

Van zand houden slakken niet en hopen we het beste. De gemalen eischalen rond de andijvie iets verderop werkt ook redelijk en werd een plant van de zes opgevreten.
 
Tip 4
Ik heb eind augustus veel jonge aardbeiplantjes nodig omdat de oude planten plaats moeten maken voor de jonge generatie. 

De uitlopers met jong grut worden in potjes potgrond gedrukt die in onder/bakjes staan, zelfs tussen de oudjes gedrukt in kleurige bakjes zodat ik ze zie en niet vergeet te gieten. 

Je zal denken... jonkies gewoon naast de moeder in de aarde
drukken. Dat werkt niet want de bakken moeten leeg, de oudere moeders moeten eruit en zie je trouwens al snel het verschil niet meer tussen jong en oud. Maar misschien heb jij betere ogen?
 
Tip 5
Nog meer gedroogde chioggia zaden werden geoogst van de tweedejaars plant en de laatste zaadjes van de rucola. 


De wasteil waar ze instonden werd van oude planten en onkruid ontdaan en de aarde losgemaakt. 

Het rucola zaad wat ik nog had in het strooibusje werd in de teil gezaaid en kwam een laag potgrond erop. 

Voor het verplaatsen van o.a. potgrond zakken en potten heb ik een klein steekkarretje waar een panty om werd gebonden

waarmee ik de lading kan vastsjorren... Terug naar de rucola... 

Over tien dagen zullen de plantjes opkomen en in de bak daarnaast heb ik eerder gezaaid en komen ze al op.
 
De hulsjes met zaad werden door een theezeefje in een trechter gedaan. 


De zaadjes vallen door het trechtertje in het strooibusje dat heel handig in hergebruik al tientallen jaren zijn dienst doet. Het zaad is voor volgend jaar. Je ziet: Zaad oogsten, inzaaien en opkomende plantjes allemaal tegelijk...
 

Tip 6
Chili Sin Carne op het menu en deze keer een variatie van Jamila die in het consuminderhuis kookles geeft. 

Toch heb ik weer aan het recept gesleuteld omdat ik niet van pot hou.
 
Ingrediënten:
beker bruine droogbonen.
twee zakjes voorgekookte witte bonen
uit mijn vriezer.
Jij kan een potje nemen
1 ui
3 tenen knoflook
scheut olie
blikje ananas
paprikapoeder
peper/zout
1 bouillonblok
blikje geconcentreerde tomatenpuree
1 pakje gezeefde tomaten
scheut sweet chilisaus als je hebt
 
Werkwijze: 1 avond van tevoren:
De beker bruine droogbonen wassen en met drie bekers water in een kom zetten. 

Bord erop en weken ze vanzelf. De dag erop de bonen met
weekwater in een pannetje aan de kook brengen en 15 minuut op laag gas garen. 

De gare witte (bevroren) bonen heb ik na die 15 minuut toegevoegd en alles weer aan de kook gebracht. Twee minuut doorkoken en gas uit.
 
In een stoofpan in iets olie de gesnipperde ui fruiten en even later de gesnipperde knoflook toevoegen. 


De tomaatpuree en tomatenprut, bouillonblok en paprikapoeder. Kijk of de bonen in de pan alle vocht hebben opgenomen. 

Eventueel afgieten en het vocht opvangen. De bonen bij de rest in de stoofpan kieperen. 

Omscheppen en even aan de kook brengen. Op laag gas de
ananas toevoegen en omscheppen. Gas uit!

Misschien heb je...en wil je... sweet chilisaus erbij? Misschien wat peper of zout? 

Tijdens het afkoelen dikken de bonen nog meer dus bewaar het eventuele vocht van de bonen en... de ananas. Smaken verschillen... 

Invriezen voor "luie" dagen is een cadeautje voor jezelf.
 
Een variatie is met champignons direct na het ui fruiten toevoegen en meebakken.

Paprika kan ook in alle kleuren...
Met gehakt voor de niet vegetariër al zou ik dan de ananas weglaten...en heet het gerecht Chili Con Carne.

Je wil geen gedoe met droogbonen? Koop een grote pot bruine bonen en een kleiner potje witte bonen. De smaak is dan wel ... eh... doorsnee.
 

Mijn leventje...
Mijn hele manier van werken is energie besparend en dat zie je vooral bij hergebruik water. 

Afwassen doe ik eenmaal per dag in de avond en de woensdagvriend moet me wel eens aanmoedigen. We bellen elkaar elke avond rond 10.30 uur om de dag door te nemen.
 
Door de dag verzamelt zich de afwas op het aanrecht en in de gootsteen zet ik een vieze pan of schaal. 

Tijdens het handen wassen valt daar water in met zeep en kan het vuil van de pan weken. 

Vieze bakjes worden in de pan gezet of een vergietje dat moet weken. De koffiebekers krijgen een laagje water uit die pan en vies bestek wordt erin gelegd. De late afwas is door
het weken zo gefikst.
 
Na de afwas wordt het sop gedeeltelijk gebruikt voor de wc pot, de bril en het wasbakje. 

Het vaatdoekje en sponsje van die dag gaan in de was (op drooglijntje)  en het sop in de mop emmer buiten gekieperd. 

Daar eindigt alle vele malen hergebruikt water, om de dag erna bijvoorbeeld mee de kattenbak in de week te zetten...of een viezigheidje op de vloer weg te moppen... 

Structuur en tijdmanagement zorgen ervoor dat ik met minderende energie van ADCA nog heel veel fijne dingen kan doen...
 
Annemiek