donderdag 29 juli 2021

Mijmering 58 Regelmatig onderhoud, leven met slow in fleurigheid en de traplift...

 Beste mensen,

Als je gelooft dat je iets van een ander nodig hebt,
goedkeuring, waardering, erkenning,
dan ben je het contact met jezelf kwijt...
Je bent vergeten wie je bent...
 
Annemiek
 
Mijmering 58 2021.
 
Tip.
De jaarafrekening energie kwam binnen en krijg ik 214,00 euro terug. Dat is veel met 60
euro maandvoorschot. 

Het advies van ESSENT is 76 euro p.m. voor het komend jaar... maar ik weet niet waarop ze dat baseren. 

Misschien een deal met het weer? Ik zet het maandvoorschot gewoon weer op 60,00 euro want de woonmantel blijft in gebruik en de zonnepanelen doen hun werk. 

Het door energiezuinig zijn, gespaarde bedrag heb ik al geschonken aan een goed doel... 


Elke maand controle van je energieverbruik zorgt voor verantwoord verbruik van elke kilowatt stroom en kuub gas.
 
Tip 2
Een stoepje kan je het beste regelmatig bijhouden net als het schoonhouden van een huis. Dat geeft het minste werk... 

Af en toe vegen en op de plekjes waar het onkruid opkomt
even wat aandacht door zout te strooien. 

Alles om je heen schoon dan blijft het “schoon” in je hoofd. Eigenlijk net zoals je vlekken op en rond deurklinken wegneemt en daardoor de hele deur maanden niet hoeft af te wassen...
 
Tip 3
Heerlijk om Suaad (jongste dochter van Ahmed) te laten zien
hoe boontjes en komkommers groeien. “Hoe komen die daaraan, oma Annemiek?” 

Kinderen van deze tijd zonder moestuintjes weten niets van hoe alles groeit en bloeit. We hebben haar laten proeven en ze was weg van het komkommertje... 

Ik geniet enorm van dit gezinnetje dat ik steeds beter leer kennen sinds we aan de slag zijn de kinderen van Ahmed uit
Somalië te halen. 

Hoe de voortgang is? Wachten tot het speciale visum van Ahmed binnen komt en dat zal wel september worden...Daarna kunnen we pas weer verder met de kinderen... 

We werken wel nog steeds in het huis van de familie om elke
meter goed te benutten. Soms hoort daar een smaller bed bij of een grotere bank en komt helemaal goed...
 
Tip 4
Eten koken is een van mijn hobby’s en de blijheid begint al bij het voorsnijden. 

Omdat dit allemaal niet meer zo snel gaat vind dit voorsnijden
zittend plaats aan de tuintafel en heb ik de vele kommetjes van Floor geleend. 

Wat een fleurigheid op die tuintafel en zoveel beter dan een kant-en-klaar maaltijd uit de super... 

Tijdens het koken gaat het nog steeds super snel en de toevoegingen op het juiste moment...
 

Zoals je ziet ratatouille op het menu voor twee dagen en is laat in de avond de tweede dag om... 

Ik heb wat zwarte aardappeltjes ( vitelotte noir) geoogst en ze staan prachtig tussen het rood en groen... 

Eigenlijk is er niets aan... dit recept. De gesnipperde uien fruiten... de drie gesnipperde knoflooktenen erbij en al de gesneden groenten (waarvan de hardere soorten kleiner
gesneden werden) in de pan erbij kieperen... 

Zo snel de aardappels beetgaar zijn het gas uit... Je kan dit gerecht warm en koud eten...
 
Mijn leventje...
We leven in een prachtige verzorgingsstaat daar kom je wel
achter als je gehandicapt bent of ouder wordt. 

De traplift kost bijna evenveel als het aanpassen van de badkamer en krijg ik in bruikleen van de gemeente. 

Ik moet als een goede huisvader (moeder) ervoor zorgen, staat op het formulier en dat deed ik al voor de hele aarde dus is me niet vreemd. 


Ik wordt verlegen als ik bedenk dat mijn kwaliteit van leven zoveel waard is om die traplift in leen te krijgen en die hoorapparaten vergoed te krijgen van de zorgverzekering... Wat een bedragen... 

En de mensen maar klagen... al zal je mij dat niet horen doen...
 
Gisteren kwamen mannen van een transportbedrijf alle onderdelen van de traplift brengen en vroegen ze een dekentje... 

Dat werd op de grond in de woonkamer gelegd en alle onderdelen uitgepakt en op nummer op die deken gelegd. 

Er werd een foto van gemaakt met de telefoon en doorgeseind dat alles mooi was afgeleverd. Deze keer tussen de bloemetjes. 

Floor heeft alles nog eens gecontroleerd en volgens haar was een verkeerd stoeltje erbij gedaan... 

Hoe moest mijn derrière daarop passen? Ik wist daar geen antwoord op en heb vanmorgen bij de mannen van oto lift geïnformeerd. 

Volgens de heren M & M’s kwamen ze vaak mensen tegen die voluptueuzer waren. Wat lief gezegd he...
 
Ze stonden om kwart voor acht aan de deur en toen had ik de bedden al opgemaakt van Floor en mij en was aangekleed en

verzorgt met alle apparaten in en aan mijn lijf en was de koffie klaar voor de mannen... Floor stond nog voor de kast en kon maar niet kiezen wat ze aan zou trekken. 

Ik probeerde me in te leven hoe mijn rol in deze verwacht werd te zijn... Dat is niet helemaal gelukt denk ik wel...en was te verwachten... Floor was gewoon zichzelf en probeerde weer te zoenen. We hebben flink gelachen in ieder geval toen ik uit gewoonte de leiding wilde nemen en zij dachten dat ze
een wereldvreemd vrouwtje zouden aantreffen. 
 
Ze waren verbijsterd toen ik de telefoon aannam zonder telefoon (op de hoorapparaten) en met de mannen van de logistiek in het consuminderhuis overlegde wat het beste eerst opgehaald kon worden. Het "vrouwtje" een druk telefoonverkeer onderhield met mensen die spullen aanbieden of in nood verkeren en dat gaat de hele dag door...

Het leek wel weer een telefooncentrale volgens de mannen en ze vroegen zich duidelijk af wat dit allemaal betekende... Het team in het consuminderhuis o.l.v. Diny Fatima en de kerngroep kan best zonder mij en waren vol aan de slag met voorbereidingen voor de grote speelgoedmarkt op het plein voor morgen...

Alle speelgoed gratis inclusief fietsjes voor de ruim 200 minima gezinnen in de wijk die niet op vakantie kunnen en alleen al in CMP Molenberg zijn ingeschreven. De minima van heel Heerlen, Landgraaf en Kerkrade en verdere Parkstad zijn bij deze ook uitgenodigd tussen 11 en 15.00 uur. 

Morgen alles in goede banen leiden komt ook goed... en ben ik weer aanwezig om mee te helpen en te genieten van de blije gezichtjes.... Koekjes en drinken zal ook aanwezig zijn heb ik begrepen... Wat een heerlijkheid in die wijk vol minima.... Suaad heeft alvast de fietsjes getest.
 
Annemiek