woensdag 7 juli 2021

Mijmering 53 Venkel/tomaat en tijm in de oven, frambozen/wijn/azijn, de pleeborstel om fietsen te poetsen, en vele tips...

Beste mensen,
 
Oordeel niet zonder mildheid en liefde in je hart.
 
Annemiek.
 
Mijmering 53 2021.
 
Tip.
Elke zomer maak ik twee flesjes frambozen wijnazijn voor mijn kapster en mezelf... 

Het is zoeter en rijker van smaak dan wijnazijn en blijft jaren goed. De smaak wordt alleen maar beter. Wat je nodig hebt?
 
Witte azijn
rode wijn
rijpe frambozen.
 
Werkwijze:
Pluk met schone handen zoveel mogelijk rijpe tot overrijpe frambozen en druk ze met de achterkant van een pollepeltje
door een fijnmazig zeef. 

Doe dit boven een maatbeker dan kan je direct zien hoeveel ml je hebt. 

Evenveel rode wijn toevoegen en evenveel witte azijn. Giet de frambozen/wijn/azijn in een mooi flesje en sluit af met een kurk of dop. 

Ik laat altijd een beetje plaats om nog enkele hele rijpe frambozen toe te voegen... Zo mooi voor het oog en.... de smaak.
 
Tip 2
Bij de groente van de markt heb ik ook venkel gekocht... Een
grote wordt soep en de twee kleinere gebruik ik voor een recept venkel in de oven...
 
Ingrediënten venkel in de oven met tomaat en tijm.
 
2 venkelknollen
olijfolie
tijm
peper/zout
kleine tomaatjes of
drie grote tomaten
 
Werkwijze:
Het groen van de venkel afknippen en opzij leggen. Eventueel buitenste blad verwijderen maar doe ik zeker niet.

Met een borsteltje heb ik de plekjes opgeschuurd en eventueel met een schilmesje een plekje weggesneden.

Goed wassen en een halve cm van de onderkant afsnijden. De knol in 2 cm dikke stukken snijden waarbij je de onderkant knol eraan laat. 

Die houd de bladeren bij elkaar. (zie foto). De schijven op een bakblik leggen en met olijfolie de schijven insmeren. 


Met peper/zout bestrooien en 45 minuut  in de oven zetten op 180 graden. 

De oven voorverwarmen hoeft niet. De tomaten in schijven snijden (kleintjes middendoor) en op een bord leggen.

Besprenkelen met olijfolie. Als de 45 minuut om zijn de tomaten tussen de schijven venkel leggen met wat
venkelgroen en de tijm erop. 

Hou de schaal schuin en lepel wat olijfolie op de kruiden en de tomaat of... sprenkel nieuwe olijfolie erop. Een simpel gerecht en zo heel erg lekker...
 
Dit recept is voor twee personen als bijgerecht bij bijvoorbeeld vis. 


Ik gebruikte het als hoofdgerecht voor een persoon met schijfjes stokbrood erbij. 

Omdat ik alleen grote tomaten had heb ik die gebruikt waardoor wel meer vocht. De volgende keer een tomaat minder.
 
Tip 3
Van een plastic emmertje waar mezenbollen in hebben gezeten heb ik een “opschepbakje” gemaakt om de kots van Floor mee op te ruimen. 

Katten eten gras als de haarbal in hun maag hinderlijk wordt. Van dat gras moeten ze kotsen. 

Het is nu eenmaal zo en omdat ik niet meer zo diep bukken kan zonder voorover te vallen is dit hoge bakje een uitkomst. 


Van het stuk wat ik eruit knipte werd een schraper geknipt waarmee de zooi zo in het opschepbakje wordt geveegd. (zie foto) 

Bij de ACTION heb ik een WC borstel gekocht voor 1,49 euro die ideaal is om het plekje op het vloerkleed mee te schrobben (met een beetje van het laatste afwaswater in een bakje) 

Een oude lap erop en met mijn schoen erop om te drogen.
 
Met een plee borstel die niet voor de plee wordt gebruikt, met zijn stevige “haren” die ook nog soepel zijn kan je wel heel veel. 

De steel eraan is net op de goede lengte om bijvoorbeeld de velgen van mijn fiets te poetsen en de naaf aan alle kanten met een sopje. 


Moeilijk bereikbare stukjes buis van het frame zonder te bukken en helemaal blij heb de fiets met de gieter met regenwater afgespoeld. 

Natuurlijk voorzichtig om de batterij en de motor te ontzien... Met een uitgewrongen schone doek heb ik het frame waar ik bij kon met autowas ingewreven en opgepoetst. De velgen niet... dat was me te gortig...

 
Tip 4
Jamila heeft tijdens de winter op vrijdag meestal een bakje met soep in mijn fietstassen gezet. 

Op een keer bleek die bak niet goed gesloten en is de linzensoep onderin de fietstas gelopen... 

Het zijn tassen die qua kleur bij de fiets horen en ze zijn met
stof gevoerd. 

Ik heb de zooi proberen te verwijderen maar de soep zat onder de bodemplaat en tussen stof en buitenkant tas. 

De tassen bleken niet wasbaar in de wasmachine en heb ik uiteindelijk de stoffen voering eruit geknipt zover het kon. 

De spik (of het weer) zat erin... De plastic buitenkanten van
de tassen bleven over en heb ik goed kunnen reinigen met... jawel de pleeborstel en na spoelen en afdrogen laten nadrogen door de zon en de dinsdag wind. 

Zoals je leest hoeft iets niet weggegooid als nog oplossingen te bedenken zijn... Zo gaat al twee dagen door mijn hoofd dat de tuinslang met haspel door mijn kapster een nieuwe werd omdat de haspel de slang niet meer automatisch oprolt. 

Nu denk ik steeds aan die slang waar niets aan is en gaat NU METEEN een appje naar haar toe om die slang voor me te bewaren voor het consuminderhuis...
 
Tip 5
Op dinsdag heb ik altijd veel natte vaatdoeken, na/wrijf oude theedoeken en de dweil omdat de hulp dan komt. 

We werken samen op om mijn huis schoon te maken en de doeken moeten gedroogd voordat ze in de wasmand kunnen en de dweil opgevouwen in de kast. 

Een was/rekje heb je daarvoor niet nodig als je een grote post elastiek om de rug van een tuinstoel trekt. (zie foto) Mijn “was/rekje” gaat na gebruik weer in de keukenlade... Geen postelastieken? 

knoop een stuk directoire elastiek uit de naaidoos aan
elkaar....
 
Tip 6
De wind maaide wat bloemen neer en heb ik een bos afgeknipt voor in een vaas in de woonkamer. 

Tussen de bloemen werden takken citroenmelisse gestoken. Als je ze beweegt komt de heerlijke kruidige geur vrij en mijn woonkamer is er vol van... Van citroengeur o.a. citroengeraniums gaan de vliegen op de loop dus van citroenmelisse ook.


Natuurlijke luchtverfrisser al zet ik dagelijks de ramen tegen elkaar open... 

Ik gruw van die geld uit de zak kloppende commercie die synthetische geur verfrissers te koop aanbieden om hondenstank kattenbak, zweetpoten en ongewassen lijvengeur te maskeren... Stop Annemiek! Je slaat weer door...
 
Mijn leventje...
Om kwart voor acht vanmorgen stonden dakdekkers voor mijn deur die de goot kwamen schoonmaken. 

Volgens mij was de regenpijp ook verstopt. Daaraan heb ik een tussenstukje aangesloten waar de regenton aanzit. 

Door dat tussenstuk vernauwd de regenpijp en er zat een hele emmer zooi in die regenpijp. 


Tja... omdat de woningstichting de opdrachtgever is en de eigenaar van de woning werd de regenton afgekoppeld en de regenpijp gedeeltelijk vernieuwd. 

Ik heb nu alleen nog de regenton bij het afdakje en zal de pijp daarvan eens herstellen die was afgegleden. 

Beter iets dan niets... Als het regent kan ik niet meer dan bakken en vaten buiten zetten en ga ik eens bedenken wat ook kan werken om regenwater op te vangen... 


Ik heb het pijpje van de ton aan de gieter geschoven en kan daardoor op moeilijk bereikbare plekken plantjes water geven... 

Ik heb wel een dag nodig om van die regenton afscheid te
nemen en hij gaat naar de moestuin van consuminderhuis Molenberg als regenwater opslag als de ton daar vol is... 

Zal ik Song eens uitleggen hoe dat werkt of... een pijpje van de ene ton naar de andere... is nog beter... Daar gaat mijn gieter verlengstuk pijpje...
 
Vandaag ben ik op de fiets een inboedel gaan bekijken in Rimburg. Ik mis voor de laatste meneer in crisis (niet met de baby maar weer een andere) een hoop witgoed. 

Heb heel wat los gepraat zonder de hele hoop niet bruikbare spullen ook mee te moeten nemen. Ik ben daarna langs de Worm gaan fietsen een stukje Duitsland in en heb genoten met volle teugen. 

Het nuttige met het aangename verenigd. Op een bankje heb ik wat zitten dromen en kwamen mijn gedachten weer op wat ik allemaal had los gepraat van goede gaven...waar we weer velen mee kunnen helpen...

Voor een meneer die al acht jaar op de beton zit heb ik grote perzen (al of niet echte en neppers) die hij tegen elkaar kan leggen. 


We hadden laminaat bij meneer gebracht... resten en die passen niet aan elkaar. 

Meneer werd helemaal ellendig en verwart ervan. We halen de zooi wel weer op en krijgt hij perzen die hij aan elkaar kan naaien of overlappen. 

Een mooi bed hadden ze en veel kleinere kleerkasten en
kleine tafels die het goed doen in kleine appartementen en studiootjes. 

Een super kapstok met 15 haken op een rij kan in het souterrain van Ahmed en Fatima. Links van de deur van buiten kan die komen waar hun kinderen binnenkomen. 

Een plank zit eraan boven de haken voor jassen. Op die plank kunnen de mutsen en petjes of wanten... Een mega vrieskist was er en daar kan wel een heel schaap in al moet je er plaats voor hebben... 

De meneer die een zitslaapkamer kreeg komt morgen ook nog en zetten de mannen wel een bed voor hem in elkaar en we hebben nog wel een tweezitter. Voor een kastje moet hij maar een week wachten... 

Meneer is hardcore en dat kan ik ook zijn als het moet maar we helpen iedereen die het nodig heeft ook al heeft hij een
kerfstok van drie meter lang vol kerven.... Wie zijn wij om de veroordelen...
 
Annemiek.