woensdag 21 juli 2021

Mijmering 56 Pruimen clafoutis, gevulde mannen, kransje en hoorapparaten onder een droogkap...

Beste mensen,
Als je een gebroken mens ziet...

doodmoe en door de regeltjes maatschappij uitgekotst,

zoek dan geen grote woorden maar reik hem de hand en laat niet los. Hij/zij geeft zelf wel aan voor hoelang...

Schepen varen een tijdje met je op om daarna hun eigen koers te varen...

Annemiek


Mijmering 56 2021.
 
Tip
Een aanschouwelijke tip? Roest vlekken verwijderen van kleding, tegelvloeren vensterbanken en bij mij deze keer van een bord. 

Een oudje waar een ijzeren bakje op heeft gestaan. Ik gebruik het bord nog steeds om een schaal of kom mee af te dekken en in de kliko hoeft het bord nog lange niet. Roestvlekken haal je weg met pure azijn... eventueel even in laten trekken.
 
Tip 2
De slakken houden wel van al die regen en hebben zich volop vermenigvuldigt en danig huisgehouden. 

Alle zaaibedjes spruitkool boerenkool en andijvie zijn leeggegeten. Ik ben niet voor slakkenkorrels en heb deze keer weer eens een oud middeltje gebruikt... 

Eierschalen fijn gestampt die rond de andijvie plantjes werden gestrooid. 
De plantjes kocht ik op de markt in Eygelshoven... Als je dichtbij de zee woont... schelpen genoeg zou ik zeggen. 

Die doen het ook... of scherp zand... De dag erna zag ik dat enkele slakken acrobatische toeren kunnen uithalen of... vleugeltjes hebben. Meestal laten de slakken twee derde voor me over de lieverds...
 
Tip 3
De snijbiet bracht weer een vergietje oogst en had ik nog
blauwschimmelkaas in de vriezer van de vorige keer. 

Dan maak je met heel weinig kosten een lekker menu. Pasta met blauwschimmelkaas.
 
Tip 4
Als ik toch ergens heen moet... fiets ik meestal langs het weggetje waar het boerenwormkruid staat. 

Een flinke schaar en een nylon tasje zit standaard in mijn fietstas. 

Ik had weer een ijzerdraadje gevonden dat dubbel geslagen stevig genoeg was voor een kransje. 

Een klein kransje werd gewikkeld dat rond de glazen pot paste die Gerda voor me heeft gemaakt. 

Naar mijn mening maakt de pot nu meer uit.... 

Door de bloemen net onder de kop vast te zetten (met het wikkeldraad) dicht tegen elkaar gedrukt, 

werd de krans een aaneengesloten cirkel. Ik heb hem dan ook geen tweede maal gewikkeld wat wel eens gedaan wordt bij boerenwormkruid...Dat hoefde dus niet.
 
Tip 5
Op de mark verkochten ze heerlijke verse pruimen en omdat het pruimenseizoen zo kort is moet je daarvan profiteren.

Deze keer verwerkt in clafoutis. Zo gemaakt en heel erg lekker warm geserveerd als nagerecht of bij de koffie. 

Koud kan ook en slagroom erbij is helemaal feest...
 
Ingrediënten pruimen clafoutis...
 
30 gram boter
400 gram pruimen
75 gram bloem
snuf zout
75 gram suiker
3 eieren
3 dl melk
 
Werkwijze: Verwarm de oven op 190 graden en smelt de boter in een pannetje (niet bruinen). 

Beboter een quichevorm en ben niet zo stom om een springvorm te nemen!!! 

Daar loopt het beslag uit als de klem niet goed werkt. Ik heb ijlings een vlaaivorm eronder gezet zodat ik in de springvorm en buitenom clafoutis had zitten. Wel apart moet ik zeggen...

Ik heb maar geen foto ervan gemaakt...toen hij uit de oven kwam. Lekker was het toch wel. Terug naar de beboterde quichevorm.
 
Snij gewassen pruimen door, en snij in parten en haal de pit eruit. Leg de parten pruim met de snijkant naar boven. 


Meng de bloem suiker, zout in een mengkom en meng met de garde of mixer de eieren erdoor. 

De melk en gesmolten boter met beetjes toevoegen voorkomt klontjes. Giet het beslag tussen de pruimen in de vorm en bak in ongeveer 30 minuut lichtbruin. Serveer de clafoutis warm of
koud met poedersuiker.
 
Tip 6
De pruimen die ik nog heb gaan gewoon in een pannenkoek en daar is niets mis mee...
 
Tip 7
Geweeeeeeeldig vijf mannelijke bloemen aan de klimcourgettes en een vrouw die bevrucht moet worden. 


De bijtjes zijn daar al vroeg mee in de weer geweest door met hun lijfjes stuifmeel van de man naar de vrouw te brengen. 

Ik doe dat nog lichtjes over voor de zekerheid en worden alle mannen afgeknipt. Na het bevruchten hebben ze geen functie en eet ik ze op... 
Je herkent ze aan het stengeltje. De vrouwen hebben een vruchtbeginsel dat ze met de bloem lijken voort te trekken.

Die zorgen voor de oogst en moet je beschermen en behoeden... 

Onbevrucht gaat de vrucht (courget) rotten en heb je geen oogst. 

De bloemen zijn alleen in de vroege ochtend open als het
koel is, om daarna te sluiten. 

Die koelte bootsen we na en de blommen werden op een bord in de koelkast gelegd.
 
Courgette bloemen kan je vullen met kruidenkaas die ik bijna altijd zelf maak door volle yoghurt uit te hangen waarna een dikke substantie over blijft. 


Peper en zout erbij en fijn gesneden bieslook of knoflook stengels. 

Deze keer overvielen me de mannen bloemen en heb ik een bakje frischkäse naturel gehaald bij de super. 

Van een onbekend merk kost je dat de kop niet. De bieslook had ik zelf in de tuin en werd fijngeknipt erdoor gemengd.
 
De kaas in een spuitzak en waar die van kwam zie je zelf wel. Een beslagje werd gemaakt van bloem theelepeltje bakpoeder scheut melk 1 ei en snuf zout. 

Je kan ook zelfrijzend bakmeel nemen i.p.v. die bloem met bakpoeder. Het moet een dik beslagje zijn... 


De bloemen werden volgespoten met de kruidenkaas, maar zo dat je de bloemblaadjes nog dicht kan binden. 

Dat doe je met een rankje van de klimcourget of de komkommerplant. Een bieslook stengeltje doet het ook. 

Als ik het met bibberhandjes kan, kan jij het ook. Ik nam
rankjes waar al een krulletje inzat die hoefde ik maar om elkaar te leggen en niet te knopen.
 
Hoe het ook lukt trek de gevulde bloemen door het beslag vlak voor je ze in heet zonnebloemolie legt. 

Het beslag schroeit dicht en keer je de blommen zodat ze aan alle kanten bruinen. 
Met een glas HUGO en grof bruinbrood hebben we feest gevierd Floor en ikke...
 
Mijn leventje...
Vandaag kreeg ik de hoorapparaten en op juiste stand aanpassen duurde anderhalf uur. 

Daarbij inbegrepen leren inbrengen en verwijderen. 
Er kwam een hele doos bij met oplader waar de apparaten in de avond in moeten, en daaroverheen moet een droogkap gezet die eventueel vocht van regen bacteriën en transpiratie eruit haalt. 

Het werd me allemaal wat gortig. Nog een doos met schoonmaakspullen met doekjes om de apparaten mee te poetsen want dat kan niet met SUNSODA. 

Er waren nog doosjes crème om de plastic slangetjes soepel
te houden denk ik wel. 

Voor die les ga ik op een rustig moment wel terug. 

Ze hebben vooralsnog de slangetjes aan het hoorapparaat gelijmd omdat mijn vingers met weinig gevoel dreigden de hele zaak uit elkaar te trekken. 

De kosten hoorapparaten wordt gedekt door de CZ zorgverzekering.

De verzekering tegen verlies van de dure hoorapparaten (3653,00 euro) kost 565,00 euro die ik zelf zal moeten betalen. Die verzekering hoef ik niet te nemen...


De verzekering voor verlies is voor vijf jaar als ik dat wil... Als ik dat niet wil moet ik de droogdoos zelf betalen en die kost 125 euro. Ik heb alles een dikke maand op proef en zal me eens beraden. 

Hier en daar meningen vragen waaruit ik uiteindelijk mijn beslissing distilleer. Die hoorapparaten worden door de tijd minder waard net zoals een auto en na vier jaar krijg je nog maar 50% vergoed. 

 Hoelang kan ik die dingen nog inbrengen? Hoelang heb ik nog? Hoelang wil ik die dingen gebruiken? Het verkorten van de tijd van verwerken van de geluiden kunnen ze niet verhelpen en zal door ADCA steeds langer worden...

Ik heb de stilte best lief... In ieder geval heb ik weer meer spul op de vensterbank staan die in de avond opgeladen moeten
worden. 

Twee telefoons, 1 fotoapparaat twee hoorapparaten en het grootste energie oplaad apparaat is wel mijn sta-op-stoel. 

Die gaat gelukkig rechtstreeks in het stopcontact en is me het meest dierbaar... De 30e komt de traplift en ben ik weer voor tijden zoet... Zielig? 

Neu... ik ben niet zielig maar een gezegend mens, je hoort mij niet klagen en zeuren. Mijn glas is meestal halfvol op een enkele dag na en morgenvroeg komt weer een meneer zonder inboedel in het consuminderhuis...

Die kunnen we weer blij maken en een zetje geven tot halverwege de ladder waar hij nu onderaan ligt... Dat geeft vreugde voor ons pracht team...en voor mij.
 
Annemiek