zondag 2 mei 2021

Mijmering 34 Op zondag red ik de aarde... en vond een nieuwe vega snack uit...

 Beste mensen,

Je kunt jezelf verbeteren
zonder op een betere wereld te wachten
Die betere wereld komt dan vanzelf...
 
Annemiek
 
 
Mijmering 34 2021.
 
Tip.
Op zondag red ik de aarde... en loop na wat aan mijn zorgen is toevertrouwd. 


De anderhalve knolselderij in de koelkast zal ik redden van uitdroging en ze worden in plakken gesneden. 

De regelmatig gesneden exemplaren worden heel gelaten. De rest wordt blokjes en alles tezamen gaan ze in een pan met water op het gas. 

Vanaf kookpunt  zes minuut koken en zijn ze beetgaar. 

Met de schuimspaan wordt de groente in een vergiet geschept en naar buiten verhuisd om af te koelen...
 
De inmiddels gewassen schillen van de knollen mogen op duik les in de pan waar nog kookvocht inzit. 

Daar kwam nog een liter water bij en de schillen en resten groente die in een zak in de vriezer liggen. 



Wat een rijk bezit.... en hoort bij vandaag want op zondag red ik de aarde. 

Een half uurtje vanaf kookpunt op laag gas en heb je heerlijke groentebouillon waar bij gebruik alleen maar wat zout bij hoeft...als je wil. 


Je kan de bouillon zeven, weer even op kookpunt brengen en kokend heet in potjes gieten met schroefdeksel. 

 Op de kop zetten en af laten koelen en staan straks in de voorraadkast potjes groentebouillon in overvloed.

Altijd bij de hand voor als je een soepje wil maken of wat bouillon nodig hebt voor een sausje of zo... De bouillon blijft
wel zes maanden goed...
 
Op zondag red ik de aarde en hang de was buiten terwijl een regenbui nadert. (drogerkosten besparen en energie van de aarde) 

De wind waait de bui verderop en nadert bui twee. De mens met het half lege glas zou de was niet buiten hangen en ik
hoor daar niet bij... 

Uiteindelijk heb ik twee wasjes gedroogd in de wind voor eindelijk de regen kwam.
 
De borders met opkomende groenteplantjes werd nagelopen waar ietsepietsie water bij moet komen om ze even te helpen met de kupkes door de droge harde aarde te komen. 

Lukt dat... dan kunnen ze weer alleen verder zonder hulp. Ze reiken met hun wortels naar het grondwater en van al dat reiken worden ze sterk. 

De verwende rakkers die door teveel gieten slappe janussen worden leggen bij storm of kou het loodje. 

Je moet immers niet het werk uit de hand nemen van “Hij die de sla laat groeien,” die heel goed weet wat harden is. De meeste mensen trouwens ook...
 
Ik kocht op de markt twee al grotere planten peterselie en een Marokkaanse munt die gezamenlijk tien euro kosten. 


Dat is drie dertig de plant en ik wil wel eens zien of ze sterker en beter zijn dan de plantjes van de LIDL die goedkoper zijn maar minder vol. 

Die LIDL plantjes zijn meer voor direct gebruik in de keuken. De markt planten werden “gescheurd” en twee planten werden vier planten. De kraanvogel in de border mag erop passen en we zullen zien...
 
Ik kocht op de markt drie grote netten ongesorteerde citroenen voor een habbekrats. 

Ik heb de netten aan het stuur van mijn fiets gehangen onderweg naar huis en begreep niet waarom ik zoveel bekijks
had bij al die feestelijkheid. 

Ik gebruik wel twee citroenen per dag met al die kruidenthee en ze blijven heel lang goed in de koelkast onderin. 

Twee kilo tomaten voor twee euro in de fietstas en drie potten kruiden ging het allemaal net....
 
Tip zoveel...
Kom ik weer terug op de knolselderij schijven die afgekoeld per stuk in diepvrieszakjes werden ingevroren en de blokjes allemaal samen in twee grotere zakken. 

De blokjes werden half ingevroren nog eens door elkaar gerammeld. Dat noemen ze los ingevroren. 

Twee schijven knolselderij heb ik middendoor gesneden en
een mislukte halve die over was gebleven. 

Ze werden met iets zout bestrooid en door paneermeel gehaald. Daarna door een los geklopt ei met iets zout en weer door paneermeel. 

In de wok bakken aan weerskanten in zonnebloemolie en uit de wok kokend heet bestrooien met geraspte kaas. 


Heerlijk als snack bij frietjes en sla of als “vleesvervanger” bij aardappelpuree en groente of een stamppotje omdat je de aarde wil redden en daarom minder of geen vlees wil eten...
 
Mijn leventje...
Ik leef in het hier en nu en soms per uur. Vol vertrouwen dat de dingen gebeuren zoals ze moeten gebeuren. 


Mensen willen overal antwoorden op hebben, vooral bij sores maar ook als goede zaken hun kant uitkomen. Waarom ik... waarom nu.... soms krijg je een antwoord en meestal niet of komt het antwoord tien jaar later. 

Ik heb het “willen weten” afgeleerd wetende dat alles komt zoals het komt en als iets van me gevraagd wordt, ik naar vermogen zal helpen en hoef ik ook niet te weten waarom
deze vraag bij mij terecht komt...
 
Gerda stuurt me heel vaak berichtjes via app over o.a. de aantallen doden die vielen door corona... Ik lees ze niet en pas wel alle regels toe. 

Welke vaccinatie ze me inspoten... ik hoefde het niet te weten
en als ik erin zou blijven dan moest dat zo zijn. 

Ik doe nooit mee met nabeschouwingen en beredeneren hoe iemand zijn dood had voorkomen kunnen worden, daar komt degene niet mee terug en velen nemen die taak van ongevraagd onderzoek al op zich.
 
Ik hou niet van ramptoerisme en zie nog voor me hoe dat huis verbrande in mijn straatje en een oploopje ontstond van
buren die alles wilden meekrijgen. 

Helpen kon niemand want de mensen waren al gered... Het woord corona kunnen velen niet meer horen en dat is tweezijdig... 

Omdat ze daardoor iemand verloren of ze moeten steeds herhalen en beredeneren waarom... hoezo en hun mening over alles de wereld in sturen. Ik hoef dat niet en haak daarbij af en haak ook af bij nabesprekingen over rampen, verloren voetbalwedstrijden,  gemiste kansen van wie dan ook en red gewoon op zondag de aarde... Ik  hoop dat menigeen op een leuke manier aan het denken wordt gezet... en dat oog van de kraanvogel dat hij verloor zoek ik morgen wel in de drek...
 
Annemiek