maandag 24 mei 2021

Mijmering 40 Vakantiegeld, wat je allemaal niet hoeft te kopen in rijkdom van eenvoudig leven...

Beste mensen,

De natuur is vitaliteit...de wind en de regen
kom je daarmee in contact dan wordt je opgeladen
en kun je weer sterker in het leven staan....
 
Annemiek
 
Mijmering 40 2021.
 
Tip.
Mijn vakantiegeld is binnen en ik doe gewoon alsof ik het niet kreeg en leef sober verder. 

Het hoeft niet erdoor gejaagd... Het bedrag met aanvulling tot rond bedrag is direct doorgesluisd naar mijn spaarrekening. 

Ik heb een klein bedrag overgemaakt naar Popje (Mika) zodat ze de beestenboel eens kan trakteren en een ijsje voor pappa en mamma kan spenderen...
 
Vakantie heb ik elke dag en verjaardag als ik wil. Sinterklaas soms middenin de zomer en maak me niet meer druk om morgen of volgende maand. 

Vakantiegeld eurootjes zijn goudklompjes om schulden mee 
af te lossen of de kaduuke wasmachine mee te vervangen.

Om je kids eens te verwennen al kan dat op vele manieren die geen of weinig geld kosten. Dagjes uit lijken een hele vakantie met voor en na pret.
 
Ik heb nog overwogen nieuwe schoenen te kopen maar kocht een doosje goeie schoensmeer. Met die orthese kan ik maar een soort schoenen dragen en die ik heb zijn nog helemaal goed. In de schuur staan de oudjes voor in de tuin...
 
Ik heb nog overwogen nieuwe kleren te kopen maar heb genoeg. De zwarte katoentjes met korte, driekwart en lange mouw die ik onder mijn mooie topjes draag zijn wat vaal geworden en ik kocht een doosje zwarte textielverf.... Dat kostte me de kop niet.... De hele zooi in de verf en als nieuw en blijft het vakantiegeld op de hoge kant...
 
Ik heb overwogen nieuw ondergoed te kopen maar heb de losse naadjes van de onderbroekjes bij genaaid en er is niets mis mee. Er ligt nog een stapel nieuw reserve en dat is genoeg...

Ik heb overwogen nieuwe nachthemdjes te kopen maar er liggen een paar nieuwe en voldoende...  
 
Ik slaap in zwarte ruime misdruk T-shirts met scheve teksten of halve koppen van artiesten. Ik hoef niemand meer op te winden in negligeetjes en Floor vind alles goed...
 
Ik heb nog overwogen een nieuw bankje te kopen maar het oudje zit zo lekker en Floor zet toch overal haar nagels in dus weggeworpen geld...
 
een vliegengordijn hoef ik ook niet want ik heb een baan
hergebruik inbetween vitrage bij de achterdeur opgehangen.

Met gesloten deur kan dat opengeschoven worden... Meer licht en geen vliegen in huis op die ene verdwaalde na...

Omdat tegenwoordig tussen de buien de wind tot stormkracht kan oplopen heb ik onderaan de lichte gordijnen sier wasknijpers gehangen die best wel zwaar zijn en ze houden het gordijn strak dus voldoen. 

Het is geen kunst te kopen wat je denk allemaal nodig te hebben. Het is juist de kunst te maken wat je nodig hebt van wat er is... Je loon is weten goed voor de aarde te zijn, enne... je portemonnee.
 
Mijn bed is prima en mijn badkamer uit de kunst. Alle apparaten doen het en ik maak me niet druk. Dat komt door die pot vakantiegeld op de hoge kant... oftewel de spaarrekening voor als iets kapot gaat. 


Iets achter de hand hebben geeft je een gevoel van rust... De regenbuien zijn gestopt voor vandaag en rust heerst op het hofje... Niets moet of hoeft... De rijkdom van eenvoudig leven en Floor die nog een ommetje maakt...bekijk ik de lobeliaatjes die klein gekocht zo hard groeien en zoveel plezier brengen.

Dat allemaal bij elkaar in stilte heet gelukkig zijn en heb je geen vakantiegeld bij nodig...
 
Tussen de buien door heb ik de was strijkdroog gedroogd tot wat miezer regen viel en hangen de overtrekken na te drogen op lijntjes boven. 

De overtrekken die je ziet zijn al 40 jaar oud en heb ik zelf genaaid van misdruk flanel. Ze hebben op de bedden van de kinderen gelegen en al tientallen jaren op het mijne. 

Er is niets mis mee...en hoeven niet vervangen te worden. Een mens denk veel nodig te hebben en kan met weinig uit komen.
 
Tip 2
De workshops...
Van hergebruik stro kransen hebben we twee ochtenden zomerkransen gemaakt. 

Met stroken geknipt van resten jute of met ander band omwikkeld. Daarop houdt de lijm uit lijmpistolen zo goed.

Schelpen en/of kralen en wat je maar leuk vind....als je wat bewaarde in de rommeltjesdoos dan heb je wat... 


Een ophangtouw of koord en ergens is wel een plekje waar het knutseltje mooi uitkomt...
 
Tip 3
De zijtakken van de seringenboom leunen in de panty benen. Het schaaltje vogelvoer hangt wat hoger in de takken.


Rondom laag bij de grond heb ik flink gesnoeid zodat licht en lucht erbij kan. 

Dergelijke bomen op beschutte plekken hebben regelmatig water nodig want dat komt er vaak niet bij... zo tegen een muur. 

Ik gooi regelmatig een emmer water erbij opgevangen van
groente wassen of uit de regenton. 

Of de liter koud water die uit de kraan komt voor het warme water komt vanuit de combiketel op zolder.
 
Rijtjes snijbietplanten en bietjes groeien wel door ondanks de kou en er kunnen al stokjes weg die Floor moesten weren... Van plantjes blijft ze wel af...mijn poezekind. 
 
Tip 4
Sla genoeg in de koude kas en een vergietje vol werd geknipt. 

Drie aardappeltjes in de schil gekookt met een ei. Vanaf kookpunt acht minuut en gas uit. 

Het ei in een beker koud water en de aardappels afgieten. De sla is dan al gewassen grof gesneden en gemengd met
olie/azijn en vlierbloesemsiroop. 

Peper/zout en kan even later het gekookte ei in schijfjes erop, al of niet met een dipje yoghurtdressing. 

De aardappeltjes in de schil in schijfjes gesneden bakken in zonnebloemolie in de wok en heb ik steeltjes rozemarijn erbij gedaan. 



Net dat extraatje van gebakken in olie maakt gewoon aardappels met sla zo feestelijk. 

Het is een maandag wasdag menu van oudsher in lente of zomertijden. Niet teveel werk of poespas. 

Om het eenvoudig menu te verheffen stond vanille/yoghurt op
het menu als toetje. 

Nee... niet die dunne sloeber van de super... Maak maar een beetje custardpudding en zo gemaakt als volgt: 

Een beker melk in een steelpannetje waar je eerst een bodempje water in hebt gekookt (tegen aanbranden pudding).

Klats de beker melk erin en op hoog gas. Onderin de beker
een scheut koude melk en een opgehoopte eetlepel custard. 

Even losroeren en eventueel ietsje melk erbij. Dit prutje in de kokende melk in het steelpannetje en met de garde flink roeren en een schepje suiker erbij. 

Lekkere dikke custard is het resultaat dat op laag gas nog iets verder indikt. Toch te dik? 


Er kan zo een scheutje melk bij op het gas tijdens het koken hoor... 

De custard iets afgekoeld nou jaaa... iets minder warm en kan volle of halfvolle yoghurt erbij geroerd tot de dikte die voor jou perfect is.... 

In mooie kommetjes met een likje jam een feest op tafel en
van smaak waar geen super tegenop kan. 

Ik heb drie kommetjes min eentje van vandaag. Nog twee in de koelkast voor morgen of zo...
 
mijn leventje...
En zie... opeens komt Sinterklaas op tweede Pinksterdag en brengt warme Pinksterbollen van Manuela en Melissa.... Wat
lief al die moeite en blijheid die dat brengt... Ze zijn stilletjes door mijn poortje gekomen en dachten natuurlijk dat ik sliep... in mijn stoel. Nee hoor dit mens leeft bij het uur en was nog in gevecht met de aardappeltjes en de sla en zag ik opeens dat mijn dineetje een déjeuner dinatoire zou worden... gezien de tijd.
 
Wie schrijft die blijft en het verbruik energie van april en mei met name gas is hoger dan vorig jaar deze tijd. Dat is nu iets waar je het vakantiegeld voor kan gebruiken dat op de hoge kant ligt... 

Voor onverwachte nabetaling jaarafrekening energie... Of je hebt misschien direct ingegrepen en de wintertruien nog in gebruik... De verwarming uit en de plaid op de bank en de woonmantel bij de hand zoals Floor en ikke.... 

We hebben gewerkt vanochtend aan een bonenverhaal waar je jaren plezier van zal hebben....

Floor zittend op de rand van de hoge rotanstoel geeft me af en toe een zoentje en een kopje... We werken gestaag door met Marion Rhoen (journalist) aan de telefoon. 

Ze werkt voor uitgeverij GENOEG. genoeg.nl 
Heleen zal nog de eindredactie doen en daarvoor heb ik er nog naar gekeken.
 
Het wordt een schoonheid ons verhaal en het resultaat van een moestuinseizoen lang werk van de prachtmensen van Consuminderhuis Parkstad Molenberg. Laat je verrassen in de volgende GENOEG magazine....
 
Annemiek