maandag 10 mei 2021

Mijmering 36 Vele nieuwe brunchhapjes, de capriolen van Floor en Ahmed het land door...

 Beste mensen,

Waar mensen in liefde en vriendschap weer mens worden....
groeit de hemel over de aarde....

Annemiek

Mijmering 36 2021

Tip.
Meimaand groeimaand en dat is duidelijk te zien in de tuin. 

Vanaf nu kan ik dagelijks wat snij sla knippen zelfs voor een flinke salade en op brood. 

De smaak is met geen enkel sla uit de super of op de markt te vergelijken. Ik spoel de blaadjes kort af er is immers geen landbouwgif gebruikt. Zelfs geen slak want die kwam niet over de koffiedrap die de sla omringt...



Een eenvoudig gerecht als gebakken uien met tomaten wordt met de sla een complete maaltijd.

Eerst de afgeknipte slablaadjes in het vergiet, daarbij blaadjes bloedzuring, kiemgroente van zonnebloemen en broccoli en kort afspoelen. Alles in een kom met peper/zout olijfolie kruidenazijn en een scheutje vlierbloesemsiroop of honing...allemaal biologisch en gezonder kan het niet. 


Zo uit de tuin op je bord. Snij sla kan je tot wel negen keer afknippen, jong fris net boven het groeipunt afgeknipt maakt de sla steeds weer nieuwe blaadjes. 

Je kan ze steeds weer opnieuw zaaien dus ga erachter aan...
 
Tip 2
Voor Moederdag hebben vrienden een heel speciale brunch gemaakt op mijn hofje
waarvan ik zeker onderdelen wil delen...
 
1. Gewone brie uit de super in vieren snijden en in een vuurvast schaaltje in de oven op 200 graden tot de brie een beetje smelt. 

Direct uit de oven met caramelsaus overgieten en wat walnoten erover strooien... Je eet deze heerlijkheid door stukjes stokbrood erin te dopen...
 
2. Een ui in dunne ringen gesneden aanfruiten in

zonnebloemolie en reepjes courget toevoegen met peper/zout. kort roerbakken tot beetgaar en ruim sojasaus erop en in een kom op tafel...
 
3. De basis van de brunch waren de stevige kleine kropjes sla waarvan je de blaadjes als “boterham” gebruikt. 

Daarop kan je bijvoorbeeld in volgorde leggen:
kiemgroente, geraspte wortel, stukjes tomaat overgoten met
knoflooksaus... 

Het slablaadje dichtvouwen en zo afbijten alsof het rolletje een broodje is...
 
4. Knoflooksaus maak je als volgt: Beetje mayonaise roeren met een scheutje melk en heel fijn geknipte knoflook stengels of een teentje knoflook door de pers. 

Het lekkerste is de bio mayonaise van Hellmann’s maar een ander merk doet het ook. Tot slot wat citroensap.
 
5. Op bordjes en in kommetjes kwam:
Stukjes tomaat
stukjes komkommer
wortel in julienne gesneden
schijfjes avocado met citroensap besprenkeld.
schijfjes perzik uit pot of blik
bieslook
peper/zout
olijfolie
 
Genoeg variatie om je slablaadjes steeds met iets anders te vullen...
De avocado hoefde voor mij niet...
 

Alle gerechtjes zijn gezond en de brunch kan uren duren in gezelligheid tijdens een zonnige dag op je eigen terras dat de hele dag geopend is. 

Floor de poes werd zeker niet vergeten...
 

Mijn leventje...
Alle baby plantjes werden buiten gezet onder het afdak... De kleine paprikaatjes de pepers en alle tomatenplantjes. 

De bakken met jonge komkommers courgette, klim en staande courgetteplantjes. 

Een hele opruiming op mijn vensterbanken binnenshuis moet ik zeggen en kan de hulp de ramen weer wassen. 


Nog even dan kunnen de stokjes uit de tuin om Floor te weren. Ze zou zomaar de zaaibedjes met miniplantjes gaan omspitten als de stokjes er niet stonden.  

Van grotere plantjes blijft ze weg... Ze heeft de lente in haar kopke en rent door de tuin alsof ze een puber is. 

Ze zit regelmatig op het afdak en weet dan niet meer hoe eraf
te komen. 

Afgelopen zondag viel ze zomaar van het dak via de afrastering in de tuin van de buren die daar niet zo blij mee zijn. Toevallig had ik het niet gezien...ahum (de buren hopelijk ook niet) 

Even later  hoorde ik haar via het plastic zeil van de buren (tegen de afrastering) omhoog klimmen. We hebben elkaar eens aangekeken Floor en ikke toen haar kop boven het zeil
uitkwam... 

Afgelopen week heeft ze weer flink zitten gillen voor mijn slaapkamerdeur omdat ze erin wilde. Ik werd er wakker van en ben opgestaan om te kijken waar de brand was... 

Zat ze niet voor de slaapkamerdeur maar in de kleerkast.

Floor is dus weer eens uit de kast gekomen... Zij is nu een hij en heet Florian... Weer eens iets anders. Ze zit in het verkeerde lijf zegt ze... Ze hoeft geen geslachtaanpassende operatie zegt ze want onderaan die dikke buik zie je toch niet wat er wel of niet aanwezig is... 

Vandaag is Ahmed om 5 uur in de ochtend vetrokken naar AZC Ter Apel aan de rand van Groningen Drenthe. Het hele land door om opnieuw asiel aan te vragen wat vrij snel zal verlopen deze keer...

Hij is alweer onderweg naar huis en zal tegen middernacht thuis zijn. Morgen hebben we een logistieke klus in het consuminderhuis en hij gaf al aan daarbij aanwezig te zijn. Daar zijn we heel blij mee...

Ik heb de kelder van zijn huis bekeken omdat ik toch in de buurt was en Fatima was thuis. Het plafond is nu ook wit geverfd en de kelder is leeg en kurkdroog omdat tegen elkaar de ramen worden open gezet als het warm en droog is... 

Als ik in die helemaal onderkelderde woning ben ga ik terug in de tijd... Ik ben opgegroeid in een dergelijk huis in Elsloo en die grote kelders onder de woning hebben veel mogelijkheden. Tijdens hittegolven verbleven we graag in die kelder waar het altijd koeler was dan boven in het huis... Of het door de nostalgie komt weet ik niet maar het huis voelt vertrouwd...

Annemiek