woensdag 19 mei 2021

Mijmering 39 De vlindertuin bloemkoolsoep zelfreinigend fornuis, en de kelder van Ahmed/Fatima die eetkamer zithoek werd...


 Beste mensen,

Als je rustig en ontspannen bent is zelfs de regen een zegen.
Accepteer de dingen zoals ze zijn en dat scheelt veel ergernis en energie....
Het is je eigen manier van denken, die de kwaliteit van het leven bepaalt...
 
Annemiek
 
Mijmering 39 2021.
 
De winterbloemkolen kunnen geoogst in de maand mei. 

Ze zijn moeders mooiste niet en groeiden in de winter in de volle grond. Altijd goed om een soepje van te maken en dat is werkelijk peanuts.
 
wat je nodig hebt?
 
1 dikke bloemkool
1 aardappel
1 ui
1 liter water
halve liter melk
drie groentebouillonblokken
scheutje room of koffiemelk
 
Werkwijze:
De gesnipperde ui in ongeveer 50 gram boter en een scheut

olijfolie fruiten in een soeppan maar niet bruinen. 

De liter water erbij en de gewassen klein gesneden bloemkool plus de melk. 

Aan de kook brengen en tussen de deksel van de soeppan een houten lepel leggen, anders kookt de melk over. 

De aardappel schillen met de dunschiller en gewassen in
blokjes gesneden toevoegen. 

Ik had nog zelfgemaakte bouillon en kwam die i.p.v. de bouillonblokken. Zout en peper naar smaak toevoegen.
Als de bloemkool en de aardappel gaar is de blender erdoor.

In de soepkop geserveerd een scheutje room of koffiemelk erin. Mooie gebonden maaltijdsoep waar eventueel brood bij kan of een reifkoekje of wat je hebt....

 
Tip 2
Elke dag loop ik even door de tuin en mijn bijen/vlindertuin is een pracht. Mensen staan erbij stil en er hebben vele beestjes daar hun verblijf. 


De tweedejaars pastinaak heeft lieveheerbeestjes op zijn blad en mieren plus de sergeantkever. 

Een drukte van belang...Vooral vele bijen en hommels houden daar feest en tussen de blommen staat eeuwig moes waar we wel 30 slakken uithaalden en naar elders werden verhuisd.  


De gevallen zaadjes van de pastinaak zaadteelt van vorig jaar zijn planten geworden en ik laat ze staan om te oogsten einde herfst. 

De deken van lelietjes der dalen omarmt samen met een bodembedekker de rotsjes. Ik kan uren naar dit omarmen van de tuin en elkaar kijken. 


De felrode winterharde papaver is de kroon in de tuin en de knop zit in de pioenroos... Wat ik hiermee zeggen wil? 

Vergeet niet te kijken naar alle moois in de natuur en rij niet te hard eraan voorbij... De lente uit en de zomer in voorbij al alle moois... Elke dag is vanavond voorbij en komt nooit weerom... Waar ligt jou prioriteit?
 
Tip 3
Het lukt me nog steeds een voedzame maaltijd te maken als krachten ontbreken. 

Een gesnipperde ui fruiten voor de smaak en de body. Tomaten erbij en wat bonen en gekookte rest rijst uit de vriezer. 


Ontdooien en husselen op hoog gas en een scheutje sojasaus erop. Oh ja met een stukje donker brood helemaal goed...
 
Tip 4
De knoppen van mijn fornuis zitten onder de smurrie en wist je dat je die knoppen zo eraf kan wippen? 


In een kommetje warm water leggen met wat afwasmiddel te weken.  

De gaspitten lagen ernaast in het laatste afwaswater terwijl ik op reep was. 

De tijd doet het werk en na terugkomst werden de knoppen nog even met een oud tandenborsteltje geborsteld,
afgespoeld en weer op het fornuis geschoven. 

Natuurlijk had ik de voorkant fornuis met een sopje gedaan.

Het ingebrand vuil op de gaspitten was inmiddels ook losgeweekt en met een staalwol kussentje zo weg... 

De tijd inzetten spaart energie spierkracht en is de klus zo
gefikst....
 
Mijn leventje...
Even een “tussendoortje” over de voortgang actie Kinderen van Ahmed. 

Rondom het weekend is de kelder die we vanaf nu souterrain noemen omgetoverd tot eetkamer.


Twee mannen van consuminderhuis Molenberg (vrijwilligers Piet en Rubke eh Rob) plus Ahmed hebben bergen werk verzet...

 De leiding had dit mens (uit gewoonte) en de ideetjes kwamen van ons allen. 


Wat een wondere zaken zijn ontstaan en hiervan een verslag ter plaatse van uw verslaggeefster...
 
Ahmed had vooraf de ruimte leeggeruimd en muren en plafon met latex behandeld voordat de metamorfose werd gestart.

Het souterrain is droog en bestaat uit drie delen. 


De was/kelder en de voorraadkelder. De rest is souterrain....eh eetkamer plus zithoek... voor de opgroeiende jeugd.
 
Op de grond kwamen vloerkleden waarop twee in de lengte geplaatste eetkamertafels. 

Aan die mega tafels is plaats voor 12 stoelen met aan de kop
de dertiende stoel. 

Op de tafels een lang fleurig kleed waar nog doorzichtig plastic opkomt van goede kwaliteit. 

Ongelukjes zijn daardoor snel te verhelpen.
 
Rond de middag serveerde Fatima een lunch en in de middag is een ruime zithoek ontstaan van gekregen banken en een salontafel. 

In het hoekje kwam op een sleetse hocker een grand foulard.

Aan de muur komt nog een gekregen platbeeld TV  en er is een studie hoekje gecreëerd voor de oudste zoon en verder staat er nog een servieskast. 


Natuurlijk zijn aan de grote tafels vele studieplekken en bezigheid ruimte. 

We zijn daar nog niet klaar en een raam wordt doorgeefluik voor pannen vol voedsel enz. Er komen nog afbeeldingen aan de muur en led lampen boven de tafels.

De voorraadkelder wordt door Fatima en de kids verder onder handen genomen en we
hebben daar een diepvries onder een trap gezet die   voorlopig uit staat.
 
De was/kelder heeft een uit/ingang en alle kinderen worden verzocht van die deur gebruik te maken. 

Er komt een groot rek waar de schoenen op moeten komen die op een kunststof mat plus inloopmat uit worden uitgedaan offe schoenenvoorraad verzameld. Verder komen nog twee rijen kapstok boven de radiator. 
 
Er staat een wasmachine en droger en buiten een droogmolen en misschien kan daar eentje bij....... Het lichtpunt moet hoog tegen de muur komen of in een hoekje aan het plafon. 

Het wasbakje zal goed van pas komen en horen nog handdoeken op het tafeltje. We denken nog verder en zijn al een eind...
 

De ruimte waar eens de eethoek stond wordt vandaag omgetoverd tot slaapkamer voor de jongens en gelukkig is daar een groot raam...dat open kan. 

Vandaag is namelijk de familie aan de slag met een wand maken waartegen een tweede leven kleerkast komt met schuifdeuren. Vele handen maken licht werk. 

Op begane grond precies boven de zithoek van het souterrain staat al een zithoek met een bank die ik zo door het raam had willen smijten. Er zat niemand op en waarom? Het kwartje viel gelijk met dit mens toen ik tot op de grond in die bank zakte.
 
Het euvel van gekregen goedkope hoekbanken waar zware mensen op hebben geleefd... Jonge jonge. Piet en Rob keken opeens naar het plafon en durfden niet te lachen... 

Nou dat mag van mij en ze hebben me met vereende krachten uit dat gat getrokken. Terwijl Piet en Rob de planken probeerden te zoeken onder het stof van de bank heb ik mijn derriere op het randje proberen te balanceren. 

Ik heb even later een stoel genomen en een kwartier lang die bank vervloekt. Inmiddels is er al een andere gegeven gratis bank in mijn zichtveld... of twee of zo.... Toen ik thuis kwam werd een bordje eh... schotel warme maaltijd gebracht waar ik twee dagen van kon eten... Geweeeeeeldig verzorgt allemaal moet ik zeggen... en de mannen waren ook goed verzorgt weet ik...Bovenop de schaal lagen zowaar blommen van amandel... Wat lief...

 
Verder is de advocaat meester van de Glind aan de slag en wordt driftig heen en weer geregeld. De bijeen gebrachte kapitalen worden aangesproken voor de zaak die de komst van de kids dichterbij brengt. 

De pot is na het beëindigen van de actie op de bankrekening van het consuminderhuis overgeheveld wat Edna nog heeft gedaan en danken we haar voor gedane arbeid. 

De advocaat en Ahmet/Fatima werken verder en ik sta in de berm te regelen wat al geregeld kan worden en jullie zoveel mogelijk te informeren naar de voortgang... Wordt vervolgt...
 
Annemiek