donderdag 1 april 2021

Mijmering 26 Pasta met zevenblad en het verhaal van Ahmed en zijn kinderen...

Liefde is een veertje laten en daardoor
een lichtje aansteken voor de medemens
 
Annemiek.
 
Mijmering 26 2021.
 
Tip
De zon stooft de aarde en opent de bloempjes van de kersenboom. De boel de boel laten en naar buiten.

De gouden dag genieten en alleen al kijken
naar de natuur die glimlacht maakt je al blij. Met je handen in de aarde voel je de energie je lijf instromen. 

Het relativeert... De oude scheve seringenboom komt in bloei en bewijst dat overal nieuw leven in komt...ook in wat oud en scheef is. 

Tere bladknopjes bedekken wat dood en minder leek in wintertijd... 

Het laatste stukje moestuin werd omgespit en vijf korte rijtjes
Vitelotte Noir oftewel truffel aardappels gepoot. (Dat lukt nog steeds al heb ik het looprek daarbij nodig.)



De dikkere pootaardappels kan je zelfs doormidden snijden. 
Nee ze rotten niet maar worden beide heften planten. 

Ik heb wat takken op de rijtjes gelegd en hoop dat het genoeg is om Floor van het graven en drollen leggen af te houden op die plek.

Tip 2
Je kan nog net topinamboer verwerken voordat de knollen gaan uitlopen. 

Ik heb ze geschild gewassen en met twee eieren opgezet in een pannetje water.


Vanaf kookpunt acht minuut op laag gas op kookpunt houden. De eieren schrikken in koud water en de topinamboer in schijven snijden en bakken in zonnebloemolie... 

Lekker en je stofwisseling wordt flink geactiveerd... oftewel de voorjaarsschoonmaak door je darmen. 



Er lag nog een halve krop ijsbergsla... daar kwam een gestukkerde (nieuw woord) paprika door.

Wat peper/zout daslook en bloedzuring plus vlierbloesemsiroop met olijfolie en kruidenazijn. 
Bovenop een lijntje kidneybonen die nog in de vriezer lagen en de eitjes.... 

Een volmaakt lente menu... gezond en kost geen kneup...

Tip 3
De fles witte port is bijna op. Ik heb er twee jaar mee gedaan om zomers lang Hugo mee te maken. 

Mijn geliefd zomerdrankje en puur genieten als je het zelf maakt en niet die zooi in flessen koopt die ze Hugo noemen.

Let tegen de maand mei op de vlierbloesem aan de bosrand of in tuinen.

Knip de bloemen als ze wijd open zijn en maak je eigen vlierbloesemsiroop die in fles en pot jaren goed blijft... 

Vraag me naar het recept als ik het al niet in de mijmering heb gezet. 

Hoe je Hugo mixt? Scheutje vlierbloesemsiroop, scheutje
witte port, de rest water en wat blaadjes munt... 
Het water mag met bubbeltjes zijn maar hoeft niet...
 

Tip 4
De eerste oogst is binnen... onkruid op het menu. 

Jong zevenblad zit volop vitamine C, ze smaakt een beetje naar peterselie. 

Door het blad te oogsten tast je het wortelstelsel aan en zal dit (on) kruid niet door je tuin woekeren. 


Je kan het jonge blad door sla verwerken als spinazie gebruiken en pesto ervan maken... 

Mij geeft het een rijk gevoel zoveel verse bladgroente in mijn tuin en ik maak er grif gebruik van...

Zevenblad pasta

Ingrediënten:
1 vergietje jong zevenblad zonder steeltjes.
1 rode ui
half bakje champignons
pasta
halve eetlepel boter
halve eetlepel bloem
scheut melk of kookvocht
peper/zout

Werkwijze:
Water opzetten voor de pasta (in beker per persoon) en kook volgens de aangegeven tijd. 

Pluk jonge zevenblad blaadjes, ontdoe ze van de stengels en kort wassen. 
Snipper de ui en bak in iets zonnebloemolie, eventueel knoflook erbij. 

Borstel de champignons, spoel ze kort af en snij ze in stukjes. Toevoegen aan de ui en mee roerbakken met peper en zout.

Voeg het zevenblad toe en bak kort mee tot het net
geslonken is. 

Knip met een keukenschaar in het groen in de wok zonder de bodem te raken. 

Natuurlijk kan je het zevenblad ook van te voren snijden.
 
Ondertussen is de pasta gaar afgieten en weer in de pan. Giet een scheutje olijfolie bij de pasta. 

De pan en wok afdekken terwijl je in een steelpannetje de boter smelt en de bloem
toevoegt. 

Roeren en iets kookvocht van de pasta en/of melk in scheutjes toevoegen terwijl je met de garde flink roert. 

Eventueel even van het gas af en voeg scheutjes toe tot de juiste dikte van de saus. Op smaak maken met peper/zout.

Pasta op een diep bord... de groente erop en de saus. Deze pracht lentedagen eten we buiten Floor en ikke en vier ik met een glas Hugo op mijn hofje.
 
Mijn leventje...
Jullie kennen vanuit de mijmeringen beslist al mijn “geadopteerde” zoon Ahmed en zijn geliefde echtgenote Fatima. Het verhaal van Achmed kan je lezen in onderstaande link. 

Ik kan zijn grote verdriet niet meer aanzien en heb besloten dat het oplossen daarvan mijn laatste grote levenswerk gaat worden. 

Het begin van die zware klus is zijn zeven kinderen uit Somalië halen. Dat is tevens het zwaarste van het project niet alleen door alle formaliteiten rond gezinshereniging op te lossen maar ook dat de vliegtickets enz. samen 10.000 euro kosten. 

De formaliteiten zijn rond en rest nog de tickets. Als de kinderen in Nederland zijn gaan we ze opvangen van kleding en schoenen voorzien bedden en de eerste zaken regelen. 

Het mooie is dat ik als tegenhanger het verhaal van Fatima in de mijmeringen in stukjes en beetjes ga schrijven.  Jullie zullen de vlucht de aankomst en hoe het verder zal gaan meekrijgen in foto’s en tekst van deze verslaggever ter plaatse... 

Mijn vraag is dit verhaal zoveel mogelijk te delen met je FB vrienden over de wereld heen. Als iedereen met Pasen een lichtje wil laten schijnen in de vorm van een bijdrage aan dit project komen we hopelijk tot het punt dat we de kinderen op het vliegtuig kunnen zetten. 

Je bijdrage kan anoniem al mag je er ook een hartverwarmend woordje bijzetten...
 
Ik schrijf snel weer en start de eerstvolgende mijmering met steeds een stukje over Fatima en  hoe haar liefde voor Ahmed ontstond....Hierbij de link van de crowd funding van Ahmed en zijn kinderen. Kan je de link niet openen kijk dan bij google of word vriend op mijn FB pagina van Annemiek van Deursen. Je bent van harte welkom en vind je tussen o.a. alle mijmeringen ook het verhaal van Ahmed. 
 
Hartegroet
 
Annemiek