zaterdag 24 april 2021

Mijmering 32 Zaai bedje onder een glazen koepel, de lentezon, groente stoofje en Ahmed van Fatima...

Beste mensen,


Het is niet onze taak om te kijken wat er allemaal mogelijk is

maar te doen wat er gedaan moet worden....

In het hier en nu en de rest doet hij die de sla laat groeien...

 

Annemiek.

 
Mijmering 32 2021,
 
Langzaam wijkt de koude en wint de zon aan kracht. De vele rijen babyplantjes in de tuin kan zelfs ik zien opkomen en groeien.


De tijd van beschreven kaartjes bij het gewas zetten is voorbij. Ik weet precies waar wat staat en anders herken ik het wel aan de blaadjes. Daarbij staan bij de wortelsoorten altijd het look waaronder prei en stengel ui oftewel lente ui vallen.
 
Ik liep even achter mezelf aan, had teveel pijn zodat de donderdag mijmering wegviel maar op deze zonnige zaterdag schrijf ik een klein mijmeringetje om mij en jou te troosten of zo... Komt goed...
 

Tip.
De zaden werden weer eens doorgenomen of ik niets vergeten was en Song kreeg opdracht om e.e.a. bij te zaaien in moestuin Molenberg. 

De droogmolen werd weer opgezet middenin de moestuin en open geklapt. Aan het einde van de lange armen werden touwen gespannen. 


Dat gaat heel gemakkelijk. Een knoop aan het einde van een touw en het touw door een gaatje halen waar eerst de waslijnen door liepen. 

Trek maar gelijk twee touwen door de laatste twee gaatjes van de armen. De touwen wijd omlaag leiden en om een dikke steen wikkelen. Heb je bakstenen neem dan maar twee. Hoe het later in de zomer worden zal zie je op de foto's van vorig jaar.

Rondom die stenen worden volgende week de voor gezaaide klim bonen in de volle grond gezet. Hopelijk is het dan beter weer en de nachtvorst voorbij. Het blijft een gok en het beste is wachten tot half mei... 


Dat zou zomaar kunnen als de kleuter bonen niet staan te springen om in de volle grond te komen... We zullen zien. Waarom we klimbonen binnenshuis voor zaaien? Om tweemaal oogst te krijgen van dezelfde planten zoals afgelopen jaar... Ik wil bewijzen dat dit geen toeval was...
 
Tip 2
Bij het zaad doornemen werd duidelijk dat klimcourgette gewone lage courgette en komkommer nog moest gezaaid . 

Met permanent marker op de bakken schrijven wat erin zit werkt niet en de inkt verdwijnt.
Plakkers laten los en schrijf ik op een bloc welke rijen wat is en zet de bakken voor het raam. 

 Bak 1 en 2 met een glasplaat erop. Hoe je voor zaait in bakken is inmiddels wel duidelijk, althans zoals ik het doe. 

In closetrolletjes die in een bak in 10 cm potgrond worden gezet. 

Vullen met potgrond en in elk rolletje een zaadje waarna weer een laag van 10 cm potgrond erop komt. Aankloppen en 1 beker water op ongeveer 22 rolletjes of... 1 eierdopje per rolletje.
 
Tip 3
Groente plantjes kopen is een dure bedoening zelfs op de
markt en bij de tuincentra is het schandalig wat ze vragen.

Soms koop ik wat zieltogende kleintjes voor een habbekrats op als ik zie dat ze slecht verzorgd werden en ik ze wel nog kan redden. 

Het is alsof je ze uit de oorlog haalt en ze een beter leven geeft zoals de kids van Ahmed zullen krijgen... Ik dwaal af en wat ik bedoel is... zaai zelf groente en krijg voor een
habbekrats veel jonkies die je kunt ruilen delen en in eigen tuin van kan oogsten...
 
Zaaibedjes onder een glazen koepeltje is mijn nieuwste uitvinding. Spruitjes en boerenkool zaai ik elke jaar rond deze tijd op een zaaibedje. 

Een zaaibedje maak je in de volle grond in een beschermende rand. Eens heb ik van een plastic pot een rand afgezaagd met een kartel keukenmes en schaar. De pot was te hoog om in een mand te zetten die geen bodem meer had maar te mooi om weg te gooien. 


De mooie mand bedekte de lelijke plastic pot waarin bloeiende geraniums werden gezet. De afgesneden pot eindigde net onder de rand van de mand en helemaal goed. De plastic rand van de pot gebruik ik al jaren als zaaibedjes.

De rand wordt met een rubber hamer in de aarde geslagen en een 10 cm dikke laag potgrond komt in de rand op de tuinaarde. Daarin komt middenin een passend stokje of wat je
maar hebt. 

Gescheiden van elkaar werd de boerenkool en spruitkool gezaaid, bedekt met een laagje potgrond en aangedrukt. 

Met de sprayflacon of de fijne gieter kop water erop en maak je van je zaaibedje een kasje door een grote glazen kom op de pot rand te zetten... 

Dergelijke schalen heeft ieder wel in huis. Een aardewerk kom kan ook nog totdat de plantjes opkomen... al is glas beter...
 

De slakken trekken al op zag ik en eentje zat in de kouwe kas onder het glas te rotzooien... Al die slaplantjes doen het net zo goed en een slak vreet in een nacht een hele rij op... 

Ik heb bewaard koffiedrap rond de kleine slaplantjes gelegd, slakken hebben een hekel aan die korrels aan hun lijf... Het is maar dat je het weet... Op plekken waar je slakken ziet is die drap toch een hulpmiddeltje...
 
Tip.
De groente bekeken die ik had heb ik voor twee dagen ratatouille gemaakt. Je kan het gerecht koud en warm eten... Het recept heb ik al eerder beschreven en even nog een herinnering.
 
Ingrediënten:
 
1 dikke ui
enkele wortels
2 kleine courgettes
1 of 2 kleine paprika
2 aardappels
3 tomaten
eventueel 2 tenen knoflook
ik had knoflookstengels
oregano tijm vers als je hebt
of gedroogde Italiaanse kruiden
olijfolie
 
Werkwijze:
De gesnipperde ui fruiten in scheuten olijf en zonnebloemolie en even later de gesnipperde knoflook toevoegen. De groenten wassen en in stukken gesneden toevoegen. Harde groente in kleinere en zachtere soort groente in grotere stukken. 

Omroeren op hoog gas en peper/zout toevoegen. De kruiden erbij omroeren en met de deksel op de pan op laag gas laten garen tot beetgaar. Af en toe voorzichtig omscheppen. Liefst geen water toevoegen. In eigen vocht is genoeg...
 
Rest mij wederom de gevoelens van Achmed en Fatima te verwoorden. Meneer dringt steeds aan om zijn grote dank door te geven aan ieder die bijdraagt en dat eerder al deed. Hij en Fatima kunnen dit nog steeds niet begrijpen en kijken meermalen per dag naar het geweldig mooie bedrag dat binnen kwam. Gewoon omdat ze dit nooit hadden kunnen geloven. En op de foto zien jullie hoe gelukkig ze al zijn...
 
Gisteren had hij een beeldcontact met oma oftewel Ahmeds moeder en kinderen in Somalië en kreeg ik een beeld van hoe ze moeten leven. Ik ken wel een klein beetje Arabisch en enkele herkenbare woorden in  een zin maken dat ik soms een beetje versta. Ik hoor en zie het geluk op Ahmeds gezicht als ze met hem praten en hij met hen. 

Ik zie het verlangen naar papa en de blijheid dat binnenkort... al is het misschien maanden ze eindelijk met elkaar verbonden worden.
 
Ik zag al een beetje de karakters in hun lichaamstaal en zag dat de jongste zoon erg verlegen is. De oudste dochter zo stilletjes en dat begrijp ik zo goed... Oma kwam in beeld en raakte ik ontroerd omdat ze zei dat ik hun Nederlandse oma en moeder zal zijn en al ben, omdat we zoveel al voor Ahmed haar jongen... en voor Fatima deden... Ze bedanken vooral steeds weer en dat wil ik graag aan jullie doorgeven...  We zijn er nog niet maar vele grote stappen zijn gedaan en mijn hart loopt over van dankbaarheid zoals die van Ahmed Fatima en de kinderen: Akram, Ibtisam, Zeynab, Afifa, Ali, Asala, Nadra en oma... Akram en Ali zijn de zonen en de andere namen de dochters. Je wordt stil van zoveel helpende handen en mede menselijkheid... Dank jullie wel...
 
Annemiek