maandag 26 april 2021

Mijmering 33 huiskamertje buiten, salade niçoise en gelukkig zijn met Ahmed Fatima en de kids

Beste mensen,

Leven is het feest van de overgave....
tijdens een dag met de aarde de zon en de stilte....
 
Annemiek
 
Mijmering 33 2021
 
Zonnige zondag in het zuiden bracht een slome start na de corona vaccinatie van gisterenavond. De zon won en ben ik op de fiets heen en weer naar Molenberg getrokken. 


De bonenplanten in de bakken in Songs office werden kort met water bestoven en Song zijn beurt is op dinsdag. 

We harden de plantjes af door niet te gieten alleen te sprayen. De bolcourgettes en de pompoenplanten komen op zag ik... precies op tijd. Na 23 mei kunnen ze in de volle grond als plant van 4 weken... of in grote potten. 


Tijdens de workshops worden de baby’s eventueel ter adoptie beschikbaar gesteld als de ouders door de test zijn gekomen... 
 
Mijn Floor heeft een dutje gedaan op de opkomende slablaadjes in de koude kas toen ik even niet keek. Tja een half rijtje is ten dode opgeschreven helaas en gaat de glasplaat weer erop. 

De koude kas is eventjes ziekenboeg en
om herhaling te voorkomen...
 
Mijn huiskamertje buiten onder het afdak werd schoongemaakt en omdat ik nog steeds met vreugde leef,
werd een kaarsje in het glaasje aangestoken van pure dankbaarheid. Hij die de sla laat groeien heeft nog werk voor me te doen...
 
Tip
Zomerbloeiers kopen? Daar kan je beter mee wachten tot half mei of tenminste tot het warmer wordt in de nachten.... Ze zijn warmte minnend net als de groente paprika tomaten peper
courget en pompoen. Die staan bij mij nog allemaal binnen op de vensterbanken en is het dringen.
 
Mijn vriendin zaaide super food voor me en na het vierde blad mag ik oogsten. Broccoli en zonnebloemen....wat een rijkdom dat iemand dit voor me doet en ik tel mijn zegeningen...  

Elke dag veeg ik een stukje van het hofje waar de vallende kersenbloesem lang mocht blijven liggen... Het communicantjes wit is nu bruin geworden en kan geruimd.  
 
Tijd om salade Niçoise te maken. Zo klaar en heerlijk met
stokbrood.
 
Ingrediënten
200 gram verse dunne sperziebonen
wat tomaatjes
1 rode ui
1 blikje tonijn
enkele slablaadjes
3 eetlepels olijfolie
1 eetlepel rode wijnazijn
2 eieren
olijven groen of zwart
peper/zout
 
Werkwijze:
Haal de puntjes van de boontjes, snij middendoor en kook ze met de twee eieren en iets zout, vanaf kookpunt 8 minuut.


Giet bonen en eieren af en laat een beetje afkoelen. Was de slablaadjes...ik knipte nog wat bloedzuring uit de tuin, dat kleurt zo mooi. 

Leg de sla op een platte schaal en maak een mooie decoratie ervan. De tomaatjes middendoor snijden en samen met de olijven tussen de sla leggen. 


De bonen in het midden van de schaal en de tonijn en eieren in partjes bovenop. De rode ui in heel smalle ringen gesneden verdelen over het gerecht...  Meng de olijfolie met de wijnazijn en peper/zout en giet dit gelijkmatig over de salade. Serveer stokbrood en boter erbij...
 
Mijn leventje...
Mijn Floor snoepte mee en het is haar gegund. Er mocht een
glaasje HUGO bij van mezelf en blijheid alom omdat het bedrag voor Ahmed en zijn kinderen is bereikt. 

Zo opeens heel onverwacht heeft mevrouw/meneer ANONIEM (ik denk mevrouw L) de laatste dikke steen gestort die het bedrag volmaakte... 

We hebben gehuild en steeds weer gekeken vol ongeloof. Toen ik Ahmed belde was het stil aan de overkant terwijl mijn
stem wegviel van emotie...kon hij niets zeggen en kwam Fatima aan de telefoon. Onze dank is oneindig groot....
 
Vanmorgen om 9.15 uur heb ik de advocaat al gebeld die de zaak had stop gelegd wetende dat iemand met zo’n laag inkomen als Ahmed nooit de benodigde pieken voor de tickets bij elkaar zou kunnen krijgen. Voorbij de secretaresse komen is voor mij geen probleem en had ik zo meneer de
advocaat persoonlijk aan de lijn. 

Nadat ik uit heb gelegd wie ik was en dat mevrouw en meneer een ontwikkelplek bij ons consuminderhuis hebben in opdracht van Mens Ontwikkelbedrijf Landgraaf gaf meneer de advocaat aan de zaak door te gaan nemen. De uittreksels van het geboorteregister zijn onderweg van Jemen naar Landgraaf en moeten in Brussel gelegaliseerd worden. Er komt nog heel wat bij kijken zoals je merkt. 

De kosten van die uittreksels zijn totaal 1330,00 euro en het is een schandaal maar ze zijn nodig dus moet het maar... De zaak is aan het rollen en binnenkort worden we opgeroepen op kantoor van meester de advocaat in Maastricht. Afgelopen nacht hebben de kaarsjes gebrand op mijn hofje en onder het afdak... gewoon uit pure blijdschap en dankbaarheid...
 
Hartegroet en dankjewel van:
Ahmed Fatima alle kids....Edna en
 
Annemiek.