zondag 31 januari 2021

Mijmering 9 Maandafrekening, mezenbollen houder knopen, rijstebrij, mega top spruiten en luie kiemgroente.

Beste mensen

Het leven bevind zich in het hier en nu...
niet in het daar en daarna.
Elke dag met verdriet of vreugde beleven we heel intens
of.... ze gaat aan ons voorbij.
 
Annemiek.
 
Mijmering 9 2021.
 
Tip.
Zaterdagochtend bracht een sneeuwdekentje en ideaal om de kokosmat
in te leggen om op te frissen... 

Laat maar een dag liggen en leg terug waar hij lag...eventueel met sneeuw. De perzen idem...
 
Tip 2
De vriezer kan wel ontdooid worden en die ene volle lade werd met z’n kont in de sneeuw gezet, afgedekt met een theedoek. 

Een pannetje water aan de kook brengen en op de bodem
van de vriezer op een dikke dweil plaatsen met de deur dicht. 

Natuurlijk trek je de stekker van de vriezer uit of de stand knop op nul.
 
Tien minuut later werd hetzelfde water in het pannetje nogmaals aan kookpunt gebracht en de al losse ijsstukken uit de vriezer verwijderd. 

De pan weer in de vriezer op de dweil en tien minuut later was de klus geklaard. 

Het nog warme water van het pannetje werd in de afwasbak geleegd met een beetje afwasmiddel erbij heb ik daarmee de vriezer gesopt en de koelkast maar direct erachteraan.

Nadrogen met een theedoek en de schone lades weer in de vriezer... Binnenkort groente tomatensoep op het menu zag ik... 

Minder vriesruimte werkt als betere doorstroming heb ik gemerkt...
 
Tip 3
Rijstebrij op het menu zodat die zak rijst ook eens opkomt...Nee... je hoeft geen speciale pap rijst te kopen.

Gewoon die goedkope zakken waar gebroken rijst op staat... Zelfgemaakte rijstebrij smaakt veel lekkerder dan de over zoete te dunne rijstepap die je koopt in de super.
 
Ingrediënten:
1 liter melk
100 gram gebroken rijst
75 gram suiker
kaneel
 
Werkwijze:
Twee cm water in een pannetje aan de kook brengen en de liter melk erin gieten. 

Aan de kook brengen en rijst met suiker toevoegen. Weer  aan de kook brengen en omroeren met een houten lepel.

Even goed aan de kook houden en op een laag pitje 30 minuut laten garen... 

Af en toe roeren en zorg dat je een deksel met een kleine opening hebt of de deksel ietsje schuin zetten. 

 De laatste tien minuut goed opletten dat de rijstebrij niet aanbrand. Daarna heb ik de kokend hete pan in de gewatteerde deken gezet, goed toegedekt en hoef ik nergens meer op te letten. 

De rijst gaart vanzelf in gratis warmte verder. Rijstebrij kan warm lauw en koud gegeten worden. 

Warm met een beetje kaneel heeft mijn voorkeur als het sneeuwt en de vorst mijn hofje in de greep heeft....
 
Tip 4
Wisellende temperaturen in wintertijd zorgt ervoor dat de spruitjes nog steeds dikken... 

De planten hebben in de top een dikke “spruit” ontwikkelt en alles samen ruim genoeg voor een stamppotje. 

De planten werden na de pluk uitgetrokken en verdwenen in de GFT.
De dikke stammen composteren te langzaam in de compostbak. De bladeren in de compostbak kan wel...
 
Terug naar de spruitjes... ongeveer evenveel aardappels werden geschild met de dunschiller, gewassen en in kleine stukken gesneden. 

De spruitjes werden alleen afgespoeld en de dikkerds van de top middendoor gesneden. 

Aardappels en spruiten apart in pannetjes opzetten met iets zout en elk een beker water. De
spruitjes later dan de aardappels. 

Aan kookpunt de aardappels in 15 minuut of iets langer garen. Het vocht is dan meestal opgenomen. 

De aardappels stampen en een klontje boter en wat nootmuskaat toevoegen. 


Eventueel een beetje melk. De spruitjes vanaf kookpunt acht minuut garen zodat ze nog ietsje bite hebben. 

De spruiten stampen en met de puree omroeren.
 
De vegaburgers zijn op en heb ik een omeletje bij de stamppot gemaakt. 


Twee eieren losgeklopt en gemengd met snippertjes knoflook stengels uit de tuin en iets zout. 

In een scheutje zonnebloemolie gebakken aan weerskanten en werd het omeletje opgerold. 

Met de rijstebrij samen een pracht wintermaaltijd...
 
Tip 5
Van Heleen van GENOEG magazine heb ik de gebruiksaanwijzing van een mezenbolletjes houder afgekeken. 

Ze heeft het weer van waschbär en geef ik bij deze aan je door. Het beste is tuin touw of pakkettouw als je dat bewaarde of katoentouw...
 
als het maar ruw is zodat de vogelpootjes houvast vinden. 

Mijn touw is synthetisch (van de uitgetrokken krukjes/tas/hoezen) maar wel meer dradig en dik en ook goed.... 

De plastic netjes om de mezenbollen zijn funest voor vogelpootjes dus knip maar weg... 
 
Werkwijze:
  1. Knip 6 draden in een lengte van ongeveer 140 cm.
  2. Leg de draden op elkaar en vouw ze dubbel. Hierdoor ontstaat een lus aan het ene uiteinde en zijn er 12 draden aan het andere uiteinde.
  3. Maak een grote knoop aan de kant van de lus, zodat er een lus ontstaat die groot genoeg is om aan een tak te hangen.
  4. Hang de lus aan een deurknop of klink om te voorkomen dat hij wegglijdt bij het knopen.
  5. Meet 30 cm vanaf de grote knoop van de lus. Neem 2 draden per keer en knoop ze vast. Trek ze niet te strak aan, zodat de knoop kan worden losgemaakt als deze moet worden verschoven. Dit levert in totaal 6 knopen op, die ongeveer op dezelfde hoogte moeten liggen.
  6. Begin de volgende rij knopen op ongeveer 3 cm van elkaar: neem een draad van de linkerknoop en een draad van de rechterknoop en knoop deze samen.
  7. Herhaal dit proces twee keer totdat je een stabiel mandje hebt voor de vetbol De afstanden tussen de verspringende rijen knopen mogen niet te groot zijn – maximaal 3-4 cm. Dit maakt het moeilijker voor eekhoorns, vossen en gaaien om de mezenbol te stelen.
  8. Plaats de mezenbol in de houder.
  9. Omwikkel de draden onder de laatste rij knopen met een
    stukje van hetzelfde touw of snoer en knoop ze stevig vast zodat de mezenbol er niet uit kan vallen.
Mijn werkstuk kostte een half uurtje werktijd en aan de jongste seringenboom brengt de kleur vrolijkheid in de tuin...

Pracht cadeautjes om weg te geven en... een regiment bij maken voor in mijn tuin op plaatsen waar Floor niet bij kan...
 
Tip 6
Het lege melkpak heb ik aan de zijkant open geknipt zodat een doosje met een deksel ontstond. 

Een mooi zaaibakje voor peterselie (langzaam kiemer) die wekenlang warm moet liggen om te gaan kiemen. 

Het “bakje” werd voor de helft met potgrond gevuld waarop de zaadjes werden gestrooid...Een cm of twee aarde daarop en aandrukken.



Even sprayen met water en werd het dekseltje met twee elastiekjes gesloten. 

De datum werd op het bakje geschreven en op de vensterbank gezet... We zullen over twee weken of tien dagen eens kijken...
 
Mijn leventje...
Volgens Selma heb ik na acht of tien dagen volwassen kiemgroente met vier blaadjes in mijn bakje... 

We zijn nu 11 dagen verder en de wichtjes hebben nog steeds maar twee blaadjes. 

Elke dag heb ik ze gesproeid en het euvel heeft te maken met mijn huistemperatuur denk ik wel. 

Ik ga echt niet voor kiemgroente stoken tot 20 graden of meer... dus groeien ze maar langzamer. Ze zien er wel gezond en vooral afgehard uit, mooi donkergroen en Floor heeft haar interesse in de groente verloren...
 
De maand ten einde heb ik mijn maandafrekening gemaakt en hield meer over dan in december. 


In januari wordt geen maandelijkse eigen bijdrage van de zorgverzekering afgehouden en ook geen BSGW. Dat bij elkaar is toch tegen de 100 euro minder uitgave in januari en februari.  

Omdat ik geen lunches of koffie kan leuten met vriendinnen
bleef de post diversen beperkt. De sleutelbloemen gekocht mezenbollen een dierenarts bijdrage en cartridges. Mijn energie maandvoorschot 60 euro is altijd laag door de zonnepanelen op het dak... In de zomer heb ik natuurlijk extra binnen gehaald wat nu van pas komt... Huishoudgeld 154,20 voor vier weken en aan de hoge kant. Dat had rond 125 euro moeten zijn... nou ja... wie schrijft die blijft en neem ik toch de gedachte daarover mee als ik bij de noten sta.
 
De AOW iets verhoogd en het pensioen iets verlaagd. De huurtoeslag en zorgtoeslag iets verhoogd en verschoof e.e.a. Ik heb al met al een riant inkomen van 1790,00 euro met in januari 1230, 58 euro uitgaven en daarmee 559,42 euro over dat in de spaarpot gaat...
Dat grote bedrag overgehouden heb ik omdat geen vlees wordt gekocht geen rookwaren en geen alcohol of drugs. Door de zonnepanelen op het dak haal ik meer stroom binnen dan ik gebruik maar bespaar ik zeker ook door bewust zuinig gasverbruik oftewel stookkosten... Ik geef mezelf deze maand een 8.5 als rapportcijfer en een zak noten extra en Floor een visje...
 
Annemiek