zaterdag 2 januari 2021

Mijmering 1 2021 Meer doen met minder, dankbaarheid en de commercie te slim af...

Beste mensen,

Je bent op je best als je

niet meer je best loopt te doen

om je armoe, je beschadiging of je kwetsbaarheid te verbergen.

Valse schaamte brengt niets en je wordt er doodmoe van...
 
Annemiek
 
Mijmering 1---2 januari 2021.

Tip.
Restjesweek en KOOP NIETS WEEK is gelukt, vanaf 22 december tot vandaag. 

Een brood moest gekocht omdat alle kerstbroodjes en restjes brood uit de vriezer was opgemaakt. Mijn ontbijt vandaag was een eenzame cracker met wat eindjes kaas. 

Het voer van Floor moest aangevuld en nee ik mag van mezelf niet meer langs de chocolade en de pinda’s schappen. Doen met wat er is. 

De drukte voorbij ben ik vier kilo aangekomen. Stress eten als ik te druk ben waardoor ik aankom en weer eraf moet. 

Het zijn zogenaamde losse kilootjes en met een goede stofwisseling raak je al veel kwijt. 

Maak maar eens Leidsche stamppot met veel uien en een derde pastinaak wortel en aardappel. Of bak uienringen met tomaten als hoofdmenu. Of topinamboer soep.

Allemaal groenten die drijven en je darmen leegmaken.... Daar heb je geen yacult voor nodig die de commercie je aan wil praten...
 
Tip 2
Meer doen met minder en kocht ik vandaag ook een zware krop ijsbergsla die niet de dikste hoeft te zijn. 

Gewoon wegen op je hand of de weegschaal. Ze zijn immers per stuk en neem je meer sla voor je geld... 

In de reclame was de Klaverland kaas... twee voor een prijs. Dan zoek je ongeveer dezelfde blokken kaas en wordt de duurste aangeslagen. 

Tot mijn verbazing sloeg de kassière beide stukken volle mep aan. Van de reclame was ze niet op de hoogte en in het blaadje stond het ook niet vertelde het kind...
 
Het blijkt alweer dat je altijd de kassabonnen moet controleren. 

Ik heb bij de informatie balie beide stukken terug gegeven en ongeveer 14,50 euro terug gekregen. 

Mijn winkelwagentje heb ik bij de beveiliger laten staan met de boodschap dat ik nogmaals in de zaak moest zijn en dat kan niet zonder winkelwagentje... 

Gewoon een nieuw gehaald buiten... en heb ik in de zaak bij de kaas een juffrouw erbij geroepen die getuige was van het reclame kaartje en we samen naar de kassa togen waar ik was geweest. 

Jawel ik kreeg twee blokken goeie heerlijke klaverland kaas voor het geld van een. Verpakt blijft die lang goed. 

Je wil niet weten hoeveel kassières de plank misslaan oftewel de toetsen en het zijn ook maar mensen...dus let op en controleer.
 
Tip 3
De mooiste truuk die ik de commercie toebracht was wel dat
de brillenzaak in eigen reclameval werd gelokt door dit mens... 

Eind augustus van afgelopen jaar kocht ik een leesbril voor in bed. De vorige heb ik nog enkele jaren gebruikt met een poot eraf. Toen de tweede poot viel was het einde bril.

In ieder geval kostte de nieuwe bril 79 euro... montuur inclusief glazen omdat ik slechte ogen heb zijn de glazen duur. 

Ik kreeg daar een golden bon bij wat betekend een volgende bril binnen zes maanden voor de helft. 

Ik heb de kosten niet van de opgespaarde 200 euro tegoed (per twee jaar)  van de CZ zorgverzekering af laten houden. Ik moest dat jaar nog een veel duurdere bril.
 
Eerst moesten mijn ogen onderzocht worden en bleek dat door ADCA een neurologisch defect... door geen enkele bril
kon worden opgelost. 

Het enigste was donkere brillenglazen op sterkte met een groot leesgedeelte. De bril is afgelopen 30 december gekocht en kostte 659,00 euro. 

Door die golden kaart in te leveren werd de prijs gehalveerd tot 329,50 euro. 

Ik heb de CZ bijdrage aangesproken en ging 200 euro eraf en bleef 129,50 euro over die ik snel heb betaald voordat de sneu kijkende mevrouw ergens een sluiproute zou vinden...

 Een bril van 659,00 euro voor 129,50 was voor mevrouw wel erg veel korting tegelijk maar helemaal volgens de regels... 

Ik heb een half jaar geleden al dit plan gesmeed... Toch maar 529,50 euro verdiend door slimmer dan (specks) eh de 
commercie te zijn.

Ik ben benieuwd of ze nog erop terugkomen als ik de nieuwe bril ga halen... Ik zag mevrouw verbijsterd naar een meneer lopen in de zaak die iets meer leek te vertellen te hebben... Slimmer dan de slimme commercie is niet iedereen nietwaar.
 
Tip 4
Opmaken en doen met wat er is past past goed bij de tuin opruimen (en leeg eten). 

Verder ga ik nog een tijdje door met de diepvries leeg eten (daarna ontdooien). 

De maand januari wil ik zo weinig mogelijk uitgeven want ik heb weer teveel weggegeven in december. Dat moet gecompenseerd worden....

De eerste dag van het jaar was zonnig en droog en werd eindelijk mijn hofje opgeruimd en de moestuinborders plus het zijgevel tuintje...

De bladeren van de stoepjes geveegd kregen een plek in de borders zodat de grond nog meer humusachtig wordt. 

De spruitkool met luis werd verwijderd en die stop je niet in de compostbak maar in de GFT. Zieke planten horen niet in de
compost.
 
De laatste pastinaken en winterwortelen werden geoogst en in een bak regenwater gezet om de modder af te weken. 

Ik kwam wat wortels tekort en die werden uit de inkuil gehaald. 

Wat aardappeltjes erbij en twee dikke uien en een mega pan Leidsche stamppot werd gemaakt. 

Voor twee dagen en om in te vriezen. Als je geen pastinaken hebt neem dan alleen aardappels en wortels en heb je wortelstamppot.
 
Ingrediënten:
Een op de drie wortels
pastinaken en
aardappels of
half wortels
half aardappels
zout en nootmuskaat
klont boter
eventueel melk
eventueel vegaburger.
 
Werkwijze:
De aardappels pastinaak en wortels schillen wassen en in kleine stukken snijden. 

Opzetten met anderhalve beker water en zout. Op kookpunt laag zetten en de tijdklok op 20 minuut. 

Eventueel afgieten en het kookvocht opvangen. De stamper erdoor en nootmuskaat en klont boter toevoegen en eventueel kookvocht of melk. Nog kookvocht over? Drink maar op het zit vol vitaminen die een dwaas door de afvoer zou gieten.

Ik heb een zelfgemaakte vegaburger erbij gebakken uit de vriezer.
Ik hou ervan bij stamppotjes een puddinkje te serveren en ik had nog jam van Mariëlle. Eigengemaakt en niet zoet. 

Van ongeveer een halve liter melk werd naturel griesmeelpudding gemaakt. 

Je mag de hoeveelheden achterop het pak lezen... ik doe het op goed geluk. 

De dikke griesmeel werd na het dikken in kleine glazen potjes gestort. De potjes zijn opgespaard en hergebruikt, sommigen hadden een dekseltje dat weer werd gebruikt om koekjes mee uit te steken. Je dwaalt weer af trut...  

Oh ja op de griesmeelpudding kwam na een minuutje een laagje van de jam en mochten ze afkoelen. 

Daarna in de koelkast. Vanmorgen heb ik een bevroren toefje
slagroom (weet je nog) uit de vriezer gehaald op een puddinkje gelegd en dat ontdooit in de koelkast vanzelf.

Straks ben ik zo klaar met opgewarmde stamppot en het klare toetje...
 
Tip 5
Weer terug naar de tuin waar onder het afdak grondig werd geveegd en de regenboogsnijbiet in de rechterborder nog helemaal goed en te oogsten is. 

Die komt morgen aan de beurt want echt winterhard is die niet. 

De spruitkool aan die kant heeft geen luis en kan ik nog van eten zie ik. De boerenkool aan de zijgevel ook en daar pluk ik alleen de bladeren vanaf want in februari/maart komen nieuwe blaadjes aan de oude staken,...en lekker dat die zijn... Dat heb ik vorig jaar uitgevonden.

Het hofje rond zijn alle borders bedekt met blad dat ik op het hofje veegde...Tijd om de framboosstruik te snoeien en dat kan tijdens vorstvrije dagen in de winter. 

Aangeraden wordt tot aan de grond maar ik eigenwijze knuppel snoei ongeveer de helft weg.  

Dat houd komend seizoen hoogte in de struik en hebben de nieuwe lagere uitlopers die zomaar uit de grond komen ook
plaats. 

Ik bind wel alle takken op aan staken en het hek want breuk betekend achterstand of stilstand groei. 

Ik zie dat de proef rozemarijn afleggen is gelukt. Ik heb een lage tak gedeeltelijk ondergegraven en dat deel kreeg wortels. 

Nu heb ik een stek voor in de kruidentuin van Molenberg. Aan de andere kant is het ook gelukt en die stek krijgt Dana. Ze is

op het moment het meest geïnteresseerd in groenten en kruiden...
 
Mijn leventje...
Tijdens de lockdown brengen we in geval van crisis gewoon inboedel uit en afgelopen week was het weer zover. 

Een jonge mevrouw kreeg een kamer en op afstand en hulp van familie werd een dressoir salontafel slaapbank vloerkleed
prullaria gehaald/gebracht. 

Zelfs op kerstavond en eerste kerstdag werden bij gezinnen van een vers bedrijf via ons salades afgegeven. 

We hebben vandaag de balans opgemaakt van de kerstactie... onze penningmeester en ikke en kan ik aan de laatste crisis meneer die op de hand wast een kleine wasmachine laten bezorgen. We kunnen voor zeker een half jaar ons winkeltje steeds opnieuw vullen met crisis
boodschappen. Dat zijn bedragen van gauw 6 a 700 euro.

We krijgen wel zuivel en groente die tegen de uiterste datum aanlopen. Waar we heel blij mee zijn maar het is niet voldoende in de nood. 

Over de voedselbank wil ik het even niet hebben...
 
Crisis boodschappen voor in ons winkeltje zijn houdbaar en het zijn rijst pasta bloem olie afwasmiddel closetpapier jam chocoladepasta potten pastasaus en bonen in tomatensaus. 

Thee en houdbare melk en groenten in pot en tomatenpuree
en bouillonblokken.
 
Ik ben heel dankbaar dat we in de zware tijden waarin we zitten in ieder geval heel lang voedsel kunnen aanreiken en een bedragje voor brood en bonen. Zonder vlees enkele weken overleef je wel. (Ik al tientallen jaren.) 

Naast de tweedehands inboedels die we geven als een gezin weer een huurhuisje krijgt is voedsel eerste prioriteit. 

De aanvraag procedure bijstandsuitkering kan pas als  je bent ingeschreven als inwoner op het adres van je nieuwe huis.  De aanvraagtijd duurt lang (minimaal zes weken zonder geld) en houden we de mensen drijvende in de stroom en aan het eten...Ik zou het er niet meer over hebben maar mijn hart loopt nog steeds over van dankbaarheid...voor alle gulle gaven. Dus nog eeeeeeen keertje dankjewel!!
 
Terug naar de tuin...
Alle tuinwerk brengt me dichterbij de lente en over twee weken worden de tuinbonen al gezaaid in de koude kas. 

Die ijsbeertjes in de grond en hun kiemen afwachten maakt de winter korter... nou ja voor mij. De geraniums in de schuur leven nog en de fuchsia's lijken ook nog een beetje te leven. Ik heb ze twee weken vergeten water te geven ocharme... 

Overwinteren heet dat... maar wel extreem deze keer door te weinig water... Het lukt me nog steeds wortels en aardappels te schillen met een vork in mijn vuist al wordt het moeilijker omdat de ADCA mijn linker schouder en bovenarm heeft
gevonden... wat minder gevoel betekend. 

Op de een of andere manier lukt typen nog al heb ik het gevoel dat ik moet stoten op de toetsen vanuit mijn nek en de tijd van typen daardoor beperkt... Het weerhoudt me niet lange teksten te sturen omdat alles zo mooi is wat ik met jullie wil delen....Blijf blij... en heb het goed.
 
Annemiek