woensdag 6 januari 2021

Mijmering 2 Schoonmaakschema voor slimmerds, linzensoep, tipjes...en verwende Floor.

 Beste mensen,

Pas op voor bestemming verslaving.
Het idee dat geluk ligt in een ander huis, 
een andere baan, de volgende partner of wat dan ook...

Met dit idee zal geluk nooit zijn waar je bent.
 
Annemiek.
 
Mijmering 2 2021.
 
Tip.
Doen met wat er is... gaat verder en ik nodig
zelfs vrienden uit die mee eten van de moestuinweelde. 

Een mega pan linzensoep werd gemaakt met een stokbrood erbij die maar een euro kostte. 

verder was het enigste wat iets koste een knolselderij. Laat ik die nou vergeten zijn te telen afgelopen jaar. 

Drie pastinaken uit de tuin en twee stengels prei, wat wortels

uit de inkuil en was de soep al gevuld. Ik heb gezien wat een dikke prei in de super kost... 55 cent per stuk. 

Jonge jonge... De mijne zijn niet zo dik maar als ik die rij bekijk heb ik wel voor 30 euro prei in de tuin....en altijd bij de hand.
 
In de voorraadkast stond nog voorraad linzen in twee kleuren groen en blond dus evenveel van elke kleur in een beker en
een ui lag ook nog in de bergruimte rond te rijen (was gevallen)... wel meer dan een. (De hulp raapt alles op dinsdag op.)
 
Hierbij de ingrediënten lijst voor de linzensoep:
Een beker linzen groen of blond of halfom
1 ui 
twee tenen knoflook
of knoflookstengels
stuk knolselderij
3 wortels
3 pastinaken
1 paprika als je hebt
2 preitjes of een dikke
3 bouillonblokken
anderhalve liter water.
 
Werkwijze:
De ui snipperen en in iets olie in de soeppan fruiten tot lichtbruin. Halverwege de gesnipperde knoflooktenen toevoegen en mee fruiten. 

Afblussen met het water en de linzen erbij plus de drie groentebouillonblokken. De wortels pastinaken schillen met de dunschiller en in stukjes bij de soep voegen. 

Een dikke plak van de knolselderij snijden en de schil van de plak. De plak in stukjes snijden en bij de soep. Op hoog gas tot kookpunt en laag zetten op 20 minuut. 

De paprika doormidden en de zaadlijsten eruit. De paprika in repen en die in stukjes knippen boven de soep.. 

Eventueel knoflookstengels uit de tuin halen... wassen en in stukjes knippen boven de soep.
 
De wortelkluitjes van de prei snijden en de prei van vieze bladeren ontdoen. 

De prei in het geheel wassen en het lange witte stuk afsnijden. 

Alle goede losse blad nogmaals wassen en in reepjes
gesneden bij de soep. Geen blad hoeft weg, ook niet het donkergroene, zeker niet als de prei zo duur is. 

De losse preibladeren moeten iets langer garen dus 5 minuut meekoken. Het witte stuk kan in heel dunne sliertjes gesneden en hoeft maar een minuut. 

 Die sliertjes hoeven niet nog een keer gewassen dat zou maar vitamineverlies zijn.
 
Het stokbrood werd middendoor gesneden en in het kleine oventje opgepiept tot het warm was. (paste niet in het geheel erin) Daar zet ik de mega oven niet voor aan... 

Het was een heerlijke maaltijd en we hebben de pan soep met z’n drietjes leeggemaakt... Nou ja nog een kop voor mij voor morgen.
 
Tip 2
Die gekopte knolselderij? die leg je met het snijvlak op een bordje en spaar je afdekfolie. Die heb ik dan ook niet in huis.
 
Tip 3
De dikkere plastic zakjes die ze bij de LIDL verkopen met een
“zipper” spoel je uit in het afwas sopje en naspoelen met schoon water. 

Daarna trek ik ze over de hoogste fles die ik heb en dat is die van de kruidenazijn. Daar kan de zak heerlijk opdrogen omdat de rand van de zak tien cm boven de flesbodem eindigt. De fles zet ik op een vaatdoek die het water opneemt. De dag erna kan de zak kurkdroog weer in de la... voor hergebruik en de fles kruidenazijn weer tussen zijn vriendjes de olie en azijn.
 
Tip 4
Omdat bewegen met mijn handen en armen moeizamer gaat vind ik geweldige truukjes uit. Als groenten gesneden op het aanrecht moeilijk op te pakken zijn, trek ik de besteklade eronder open en zet een bord of omgekeerd deksel in de la waar de gesneden groente zo opgeschoven wordt. Hup de pan in zonder dat de helft op de grond terechtkomt...
 
Tip 5
De feestdagen voorbij wordt weer eenmaal per week mijn huis schoongemaakt in teamwerk door mijn hulp en dit mens. 

Daar komt elke week een extra beurtje bij. Zo voel je de “voorjaarsschoonmaak” niet en gaat alles spelenderwijs. Er is verschil tussen wekelijkse beurt en extra beurten. 

Extra beurten bestaan uit kwartaal of halfjaarlijkse beurten en ze hoeven maar gedaan te zijn... Hierbij een werkplan waar je zeker iets aan hebt:
 
Dagelijkse beurt huis op schoon niveau houden:
Eventueel stofzuigen waar nodig(bijtippen). Eenmaal per dag afwassen en tot slot de toiletruimte met het laatste afwassopje bijwerken. 

De vaatdoek en sponsje te drogen hangen ergens op een lijntje binnenshuis en droog in de was gooien. Schoon sponsje en doekje op het aanrecht klaarleggen voor de volgende dag. 

In de doucheruimte de kranen na gebruik drogen met een
daarvoor bestemde oude badhanddoek eventueel douchebak nadrogen na elke douchebeurt.
Tip: Het keukenblok hoort bij het afwasgebeuren inclusief de koelkast gasfornuis en de afzuigkap. De extra beurten daarvan neem je mee met of na het afwassen.
 
Wekelijkse beurt huis schoonmaken:
Neem een emmertje met een sopje warm water met een druppel afwasmiddel en een schoon doekje. 

Start bij de deur en neem met de vochtige doek stof af van alles wat tegen de muur staat tot op reikhoogte. 

Werk de ruimte rond en kom weer bij de deur uit. De doek steeds kerend en uitspoelen zodat je geen stof verplaatst van het een naar het ander object maar stof verwijderd.
 
Dan de middenruimte. Als je de hele verdieping wil doen, werk je gang en keuken achter elkaar op dezelfde manier af. Alle kleedjes buiten uitkloppen. 

Daarna grondig stofzuigen... te beginnen bij de verste buitendeur want de stofzuiger blaast het stof van de vloer weer rond als je middenin de ruimte zou starten. Alle vloeren die je achterlaat zijn dus gestofzuigd.
Eventueel dweilen...

Heb je een eerste verdieping met slaapkamers dan dezelfde manier toepassen en eventueel bed verschonen en dekbedden luchten plus hoeslakens uitkloppen.
Tip: Elke week in ieder geval een schoon kussensloop. Dekbedden keren en heb je steeds een schone kant op je lijf.
 
Wekelijkse beurt sanitair:
De vloer van toiletruimte soppen en de buitenkant wc pot plus buizen radiator en wasbakje. 

Wandtegels rond douche soppen. Radiator wasbakje en eventuele buizen afnemen plus randen en richels tot reikhoogte. 

Vloer stofzuigen (haren) en daarna soppen.
Tip: De wandtegels rond doucheruimte schrob ik met een zacht bezempje met inschuifbare steel. Rondom kranen

douchekop geleider handvaten en in hoekjes borstelen de haren van het bezempje alles goed schoon. Dit gebeuren vind plaats in mijn blootje tijdens een douche beurt. 

Ik droog de wandtegels nooit dat is niet nodig. De zwaartekracht doet het werk en regelmatig schoonhouden.
 
Kwartaal extra beurten:
Vochtig stof afnemen boven reikhoogte ramen wassen
binnen en buitenzijde van je huis. Dit kan in etappes. Bank en grote fauteuils van de plaats en eronder stofzuigen.
 
Halfjaarlijkse extra beurten:
Matras uit je bed en spiraal of bed/bodem en daaronder grondig stofzuigen. Randen en richels (plinten) onder je bed van stof ontdoen. Matrasdek uitkloppen, matras stofzuigen en keren. 

Heb je twee matrassen in je bed dan ook de matrassen wisselen. Wellicht is je partner zwaarder of...lichter en verslijten de matrassen gelijk. Bij mij staat het ontbijt op die plek en stapels boeken die ik “in de lees” heb. Lamp aan plafon van stof ontdoen en op hoge kasten stof afnemen.
 Deuren soppen en kasten van de wand waarachter stof wordt verwijderd. Heel grote kasten uitgezonderd. De hoes van de traagschuim topper op mijn matras wordt gewassen. Die sluit met een rits.
 
Maak een document van bovenstaand schema en print eventueel uit. Hang in je werkkast of op de koelkast en vink eventueel aan wat is gebeurt of zet datum erbij. Ik start voor halfjaarlijkse beurten meteen in januari en weet dat ze in juni terugkomen.

 Tip 6
Floor heeft gekotst op het vloerkleed. Met twee hard plastic krabbers (uit een emmertje geknipt) schep ik de smurrie zoveel mogelijk op. 

Drogen laten is een optie en de stofzuiger erover. Dat kan niet bij een vloerkleed waar ik steeds overheen loop. Een schone wc borstel is een uitkomst voor iemand die amper bukken kan. 

Het bovenste deel van het afwassopje werd in een nog schoon te maken emmertje gegoten en de plek met de borstel geschrobd met het sopje. Een oude theedoek om de wc borstel om het vloerkleed zo goed mogelijk na te drogen. De tijd doet de rest. Het emmertje is intussen voldoende
geweekt en hoeft alleen gedroogd te worden nadat het water eruit is gekieperd.
 
Tip 7
Als de verwarming aanstaat wil je voor en achterdeur zoveel mogelijk dichtlaten. In mijn keuken staat het bovengenoemde kleine emmertje voor de plastic afval en op het aanrecht het bakje voor klein GFT. Eenmaal per dag worden ze geleegd als ik toch naar buiten moet.
 
Tip 8
Heb jij al eens een hoeslaken gevonden die perfect past om je matras? Ik zelden en als je geen ribbels wil in het hoeslaken zet dan aan weerskanten knopen aan de zijkanten

en koop een stuk knoopsgatenelastiek . Je snapt het al. De elastiek van knoop naar knoop onder je matras door en het hoeslaken blijft strak om het matras.
 
Mijn leventje...
Mijn Floor miauwt zo zielig (lees dwingend) als ze niet onder mijn bedsprei kan kruipen. Ik noem dit haar diepzee duiksport. Het mooiste is op dinsdag als de dekbedden en hoeslakens uit het raam worden uitgeklopt en de kussens opgeschud. Dan wordt het bed weer strak opgemaakt en de sprei erover. 

We krijgen amper tijd om die sprei recht te leggen en jawel.... daar gaat ze weer...Door de week kruipt ze onder het dekbed tussen het opengeslagen bed. Haar aanstellerig (klinkt zielig) gedoe doet wel wat met me. Ze heeft nu op “haar” bed in de logeerkamer een eigen bedsprei om onder te kruipen. Schijnbaar bevalt het motiefje haar niet want ze prefereert mijn bedsprei... de trut!
 
Annemiek