zondag 10 januari 2021

Mijmering 3 Bonte winterstamppot, warme custard vla, herstel dag en een kistje zaden...

 Beste mensen,

Zelfliefde kan je leren ontdekken
als iets dat er altijd al is geweest.
Het is de rust die besloten ligt
in je diepste wezen... en nee
het heeft niets met ego te maken...
 
Annemiek
 
Mijmering 2 2021
 
Tip.
Doen met wat er is gaat toch weer verder... na een dag pas op de plaats door een val op
mijn werk. 

De gladde wegen ga ik niet opzoeken en ontstaan daaruit de mooiste recepten van wat er nog is. 

Zo moet het vroeger ook geweest zijn... Van een knolselderij kan je ook puree maken met een enkele (of meer) aardappel erbij. 

Net niet genoeg spruiten meer in de tuin en net niet genoeg
boerenkool kan het ook samen en komt daar nog een kleurtje bij van wortel. 
Bonte winterstamppot op het menu...en warme custard vla...
 
Ingrediënten bonte winterstamppot:
Knolselderij en
aardappels
spruiten
enkele wortels
blaadjes boerenkool
klontje boter
nootmuskaat
eventueel scheut melk
 
Werkwijze: De blaadjes boerenkool mogen ook blaadjes eeuwig moes zijn en bij gebrek aan spruiten misschien wel snijbonen? 


Het zou zomaar kunnen als die vrolijke wortelkleur maar blijft tussen het groen. 

De knolselderij mag ook pastinaak zijn als de aardappel maar blijft... Maak je eigen wintergroente symfonie...in vierkwartsmaat.
 
De aardappels schillen en wassen. De knolselderij in dikke
plakken snijden en van de schil ontdoen. 

Alles klein snijden en samen met een beker water en iets zout opzetten. Vanaf kookpunt is het spul in acht minuut gaar...
 
De wortels schillen met de dunschiller en in stukken snijden zo groot als de spruiten zijn. 
De groente wassen en spruiten en wortel samen opzetten met een beker water en iets zout. 

Vanaf kookpunt vier minuut en kan de boerenkool erbij na nog eens vier minuut zijn de groenten beetgaar. 
 
Het boerenkoolblad kan gewassen als de rest opstaat. Het blad van de nerven gerist. 

Grof snijden kan ook nog....mooi op tijd om in de groente pan
een triootje te vormen...
 
Afgieten hoeft vaak niet en indien nodig dan het kookvocht opvangen. 

Dat kan nog in de puree of... opdrinken als warm gezond drankje vol vitamientjes. 

Laat ik nou die vega burger helemaal vergeten zijn? Die had
daar prima bij gepast en komt morgen aan de rij want de stamppot was voor twee dagen.
 
Tip 2
Warme custard vla is heerlijk in de winter... Je hoeft niets te wegen.... zet gewoon een beker melk op in een pannetje. 

Een opgehoogde eetlepel custard en naar smaak suiker omroeren in dezelfde beker met de nodige melk.... een
scheut is al genoeg. 

Het spul in de kokende melk gieten op hoog gas zetten en de garde erdoor tot de custard dikt. Zo gebeurt terwijl de stamppot al klaar is...  

Teveel custard? Eet dan de helft en giet een laagje yoghurt op de afkoelende rest... 

Zo ontstaat geen vel en heb je morgen na het omroeren vanille/yoghurt...
 
Tip 3
Ik heb groentezaden besteld bij webshop zaadhandel van der Wal. Tot mijn verbazing was de bestelling binnen tien dagen binnen. 

Wat een goed bedrijf... Mijn ervaring elders is vaak dat een deel niet geleverd kan worden of pas twee maanden later komt. Te laat om voor te zaaien...
 
De bestelling was helemaal compleet en heb ik van een oud wijnkistje een overzichtelijk zaadvoorraadbak gemaakt. 

De doos waarin het zaad verpakt en verstuurd was, werd hergebruikt en verknipt tot bodem in het kistje en als
etiketten tussen de verschillende groepen zaden. 

Natuurlijk teel ik ook zelf zaad maar de courget en pompoen van wel zes generaties moet maar eens ververst worden.

Nieuw bloed zoals ze zeggen... Ook van pastinaak... De zelf geteelde bonenzaden en erwten kunnen nog wel ettelijke jaren mee...
 
Een dikke postelastiek om het wijnkistje houd de rij zaad mooi op de plaats. De bruine zakjes werden bewaard om volgend seizoen de zelf geteelde zaden van dit nieuw bloed zaad eventueel weer in te doen.
 
Mijn leventje..
Ik heb mezelf een baaldag oftewel hersteldag toegestaan na die val. 

Daar voel ik me geen moment schuldig over want ik ga goed
om met mezelf. 

Zelfliefde leer je ontdekken nadat je jezelf van haver tot gort hebt leren kennen. 

Weten wanneer je pas op de plaats moet maken. Als mijn lijf herstelt draait de was en de droger... want ophangen is er even niet bij. 


Ik heb een droger voor nood.... en zet die ook in. Wat ik aan stroom extra gebruik bespaar ik aan gas omdat de verwarming veel later aangaat. Het is zolang als het breed is...
 
Ik werk in bed en maak plannen voor de nieuwe aanpak workshops in ons consuminderhuis Molenberg. 


Nieuwe ideeën ontstaan die ik later doorspreek met de kerngroep. 

De eenzaamheid bij velen en de daarbij behorende depressie als mensen niet eens meer weten welke dag het is...

Mensen die nooit buitenshuis aan iets meededen. Voor die mensen wil ik ZIJN. We kennen ze vanuit de wijk en net die stille grijsheid bereiken is mijn doel... 

De mens in de hardheid van hun bestaan... de stille armoede met niet alleen gebrek aan geld maar veel meer aan bezigheid en contacten. 

Daar gaan we voor in een nieuw plan en ideetjes sprankelen tijdens mijn werktijd in bed. 

Een boek en een dutje op z’n tijd en vooral koffie... en Floor die denkt dat handen steeds maar weer moeten aaien... gaat uiteindelijk slapen als de handen opgeborgen zijn onder het dekbed...
 
Annemiek