woensdag 20 januari 2021

Mijmering 6 De lente dichterbij, SUPERFOOD, tuinbonen zaaien en Selma en Lycon...

Beste mensen,

Een van de manieren om aan pijn te ontsnappen
is afleiding in drank drugs en genot.
Het is niet meer dan een tijdelijke vlucht van het leed.
Pijn los je niet op door weg te lopen maar door er
een innige ontmoeting in stilte  mee aan te gaan.
 
Annemiek 
 
Mijmering 6 2021.
 
Tip.
Vergeet vooral niet je zegeningen te tellen en vrolijkheid toe te voegen zodat je glas halfvol blijft. 

Het is zoals het is en ga niet eindeloos met mensen in herhalingen over verscherpte maatregels en de Britse variant C. Je beland bij elke herhaling in negatief gevoel.... 

Het zachte weer brengt al een zweem van lente en elke dag
is een stukje dichterbij groei en bloei....
 
Ik heb drie sleutelbloemen gekocht bij de boerenbont waar we tevens een zak potgrond kochten. 

Jawel ze zijn open... en voor 3,75 euro aan plantjes heb ik voor weken de lente in huis gehaald. Wat een fleurigheid.
 
Zoek een mand of hergebruik pot en vul de bodem op. Mijn mand kreeg een bak onderin waarop een stuk plastic werd gelegd van een kapotte zak. Hergebruik! 

Daarop een paar scheppen aarde uit de tuin met als bovenste laag potgrond. 

De drie plantjes erin en de aarde aandrukken. De plastic zak ruim afknippen en de randen dubbel slaan aan de rand mand.

 Je vind wel ergens wat mos... op een muurtje of in de tuin of gazon. Mijn mos kwam uit het gemeenteplantsoen en heb ik hier en daar een polletje weggestoken. 

Geen mens die het mist of ziet. Het onkruid en gras tussen het mos uitplukken en het mos rondom de plantjes leggen.

 De sleutelbloemen een eierdopje per plantje water geven in het hart van de plant en dat eenmaal per week herhalen of je
moet al stoken als een gek en moeten ze meer hebben. 

Verwen ze niet dan heb je veel langer plezier van je plantjes.
 
Na de bloei komen wellicht nieuwe knopjes en daarna? kunnen ze in de volle grond van je tuin waar ze kinders gaan krijgen door meerdere harten te gaan vormen. 

In het najaar kan je de planten scheuren want elk hart is een zelfstandige plant... Ze houden van verhuizen in de aarde dus zet ze regelmatig op een andere plek...
 
Het is een manier van sleutelbloemen in je tuin zetten door eerst als lentedecoratie in huis met ze te starten. 

Je kan dus na verloop van tijd de tweede serie sleutelbloemen kopen als de eerste serie in de volle grond staat. 

Tegen die tijd is het Pasen en start nu al maar met eieren leegblazen als je een omeletje maakt. Hoe dat werkt? Daarover volgende keer... 

De eieren kunnen als decoratie in je mand...tussen de sleutelblommen...Intussen heb ik de geraniumstekken die wortels kregen ook in een pot gezet... Op de vensterbank binnenshuis groeien ze de lente tegemoet...

Tip 2
Kiemgroente is SUPERFOOD met als bijvoorbeeld... een kiemplantje van broccolizaad bevat het gelijkwaardige voeding gehalte van 40 broccoli ’s. 


De commercie maakt ons wijs dat je speciaal kiemgroentezaad moet nemen maar dat is flauwe kul. 

Je kan elke soort groentezaad nemen. En misschien is het leuk om eenvoudig te starten met een lege eierdoos. 

Hoe het werkt? Selma leert het ons...
 
Op de foto zie je professionele bakken maar het kan ook met lage plastic bakken waar je gaatjes in boort. 

De groene bakken zijn van de boerenbond en omdat daar verhogingen in zitten kan alleen gezaaid worden in de lagere delen. 

Zoek en je zal vinden.... en probeer dus eerst maar met de eierdoos. 

De punten in de doos wegknippen en/of
platvouwen. De deksel wordt het zaaigedeelte (dat is mooi glad) en waar de eieren zaten wordt deksel...
 
Start met een dubbel laagje keukenrol in bakken en eierdoos te leggen en spuit goed nat met warm water met behulp van
een sprayflacon.

Zaai regelmatig het zaad op de natte keukenrol en spray daar nogmaals overheen zodat ook het zaad goed nat is. 

De eierdoos sluiten en de bak als je die hebt dichtmaken met de deksel. 

Het zaad moet kiemen op een warme donkere plek. Bij mij staan ze op de vensterbank aan de zonzijde van mijn huis.

Stook je hard in je huis dan na een dag het vocht controleren en eventueel bij sprayen.  
 
Bij mij zal dat pas einde tweede dag hoeven denk ik wel...Na vier of vijf dagen drukken de plantjes de deksel omhoog en kan de deksel eraf en de plantjes aan het volle (zon) licht. 

De beste oogsttijd is als de plantjes tussen het vierde en zesde blad hebben al kan je ze ook nog oogsten tot het achtste blad. 

Je kan je wel voorstellen hoe gezond je bezig bent als je op je lunch boterham met bijvoorbeeld kruidenkaas of kwark een laagje van die broccoli kiem groente hebt liggen die aan voedingswaarde 200 broccoli ’s hebben. 

Natuurlijk kan je ook andere zaden nemen maar we starten even met broccoli... Volg de ontwikkeling op de voet in volgende mijmeringen...
 
Tip 3
Nog meer lente in de winter? Zaai tuinbonen in de koude kas... Die koude kas is gewoon een glasplaat op bakjes leggen waarin je zaaide. 

Mijn bakken zijn van specerijen en kregen we van de PLUS.

Ze zijn stevig en hoger dan closetrolletjes waarin ik zaai. Waarom in closetrolletjes? 

Zo heeft elk plantje zijn eigen wortelkluitjes huisje en verstrengelen de wortels niet met buurplanten. 

Bij ompoten in de volle grond zal geen schade aan wortels
ontstaan en ook geen groeistop. 

Je kan eventueel de closetrolletjes eraf halen voor het ompoten door de rolletjes uit de bak te halen en het hele blok te weken door ze nat te maken. 

Geef het karton even de tijd...

Daarna kan je ze zo van de wortels halen. Dat hoeft niet want de rolletjes vergaan in de aarde...Hoe werkt voor/zaaien in closetrolletjes?
 
Werkwijze:
1. Onderin de bak een laagje potgrond van ongeveer een vingerkootje diep.
2. Daarin zet je strak tegen elkaar aan de closetrolletjes. In mijn bakjes passen 23 stuks
3. Ruim potgrond over de rolletjes gooien en de bak
van 
flinke hoogte hard neerzetten.
Daardoor zakt de potgrond in de rolletjes en zijn ze halfvol.
4. Nogmaals herhalen en zijn de rolletjes vol.
5. De tuinboonzaden op de hoge kant in de rolletjes steken zodat je ze nog net ziet.
6. Nog een laag potgrond op de rolletjes zodat je ze niet meer ziet.
7. Aandrukken met je handen en een beker water verspreiden over de rolletjes.
8. Glasplaat erop en buiten op een beschutte plek zetten al of niet onder een afdak.
 
Tuinbonen zijn de ijsbeertjes van de zaden en niet te vergelijken met welke groente of bonen dan ook. 

Het is een van de weinige groente die nu al mag gezaaid... Ze kiemen in lage temperaturen en als de hele bak bevriest
en weer ontdooid is er niets aan de hand dus zet ze nooit binnen. 

Ze staan even stil bij vorst en kiemen verder als de vorst voorbij is. Geen vocht meer toevoegen tot de plantjes opkomen en het glas eraf moet... Al duurt het vier weken... Weten dat daar in dat bakje onder de aarde de lente kiemt maakt je geweldig blij... 

Die eerste groene piekjes boven de aarde te zien, geeft je het gevoel bij de geboorte van groei seizoen 2021 te mogen zijn. Al die kindjes die planten worden en bonen en weer zaad als je wil....
 
Mijn leventje...
Het bedrag om Lycon op te halen uit Colombia is ruim bij elkaar... en Selma schreef een “Dankjewel” voor alle sponsors... Natuurlijk worden vanaf vandaag vluchten vanuit zuid Amerika niet toegelaten maar eens is de lockdown voorbij en ondertussen kan Selma verder aansterken en Lycon zit veilig opgeborgen in de kennel van de dierenarts tot de grote dag aanbreekt...
 
Tekst Selma:
Lieve sponsors, 
 
Wij willen jullie heel hartelijk danken, Selma en Mooh  (zoon) namens Lycon. Het is een fijn gevoel dat er zoveel medeleven is omtrent onze dieren. Dat raakt mij nog het meest. Ik dacht dat alleen ik zoveel van dieren kon houden. 
Mijn hele leven adopteerde ik al dieren, maar Lycon is toch wel een heel bijzondere partner. Hij was en is (hopelijk weer snel,) altijd naast me, in mijn werk en thuis. Hij gaat overal mee naar toe en iedereen kende ons in de wijde omtrek. 

De politie agenten van het dorp waren allemaal gek op hem. Op een dag toen Lycon ziek was geworden en de Politie die gestationeerd was rond het Hotel Complex waar ik werkte hier van hoorde kwamen ze direct in actie.  

Ze namen ons mee naar de dierenarts van het Politie complex waar alle (werk) dieren verzorgd worden. De politie paarden honden en muilezels voor in de bergen.
Met Sirene reden ze ons daar naartoe. Zo gek waren ze op Lycon. 

Lycon is lief en zeer gehoorzaam. Hij is altijd getraind en bijgehouden. Vanaf die dag ontstond een  vriendschappelijk relatie met Dokter Andres Parra. Zelf ook agent en Veterinaire. 

Wat niet in de mijmeringen staat is dat 12 dagen geleden een telefoontje kwam van het gezin dat voor Lycon zorgde. Mij werd verteld dat hij erg ziek was en ze zagen dat hij maden in zijn nek had... 

Wat was het geval: ze hebben Lycon langdurig aan een ketting gelegd die in zijn nek wonden veroorzaakte en de huid zwaar geïnfecteerd raakte waar vliegen of af kwamen tot maden aan toe. Ik belde direct Doktor Parra, vertelde hem wat ik wist en hij is onmiddellijk uitgereden om Lycon op te halen.

Dit is duidelijk het resultaat van verwaarlozing van Lycon. Ik was ten einde raad en mijn hart gebroken. Ik voelde me zo schuldig , dat hij dit alles moest meemaken. 

Dat ik er niets aan kon doen en niet bij hem kon zijn. Zo groot is het verdriet dat ik hem niet troosten kan wetende dat Lycon zich zo verlaten voelt in zijn lijden. Ik kon niet meer dan audio berichtjes

sturen met lieve woordjes en de dokter heeft de wonden verzorgt en dagenlang open gehouden zodat de pus eruit kon. 

De dokter heeft aangeboden Lycon bij hem te houden in het politie complex tot ik hem kan en mag halen. Dit is zo fantastisch.... De verzorging is daar optimaal. 
 
Ondertussen is Lycon al ver opgeknapt en zoals je ziet nog maar een klein wondje. 

Samen met Annemiek ben ik toen de eerste sponsoring binnen was, naar Kerkrade geweest en hebben wij 400 euro overgemaakt naar de dokter. 

Dat dekt de serologische test die eind november was afgenomen, de operatie en behandeling van de afgelopen dagen plus het papierwerk wat op het vliegveld moet worden ingeklaard. Ik had daar al die tijd geen geld voor... Alles is rond met dit bedrag zelfs het voer tot nu toe.

Ook voor de vliegtickets voor de vlucht is ruim voldoende binnen en zijn we zo dankbaar voor.
 
Als de grote dag van hereniging zal plaatsvinden zal dokter Parra persoonlijk naar het vliegveld rijden om Lycon te brengen en aan mij over te dragen. Hij neemt zijn vrouw mee om de hereniging vast te leggen op film. Zojuist kreeg ik te horen dat Lycon zijn serologische test goed verloopt en hij eind Januari klaar is om te reizen. Nu nog de lockdown voorbij en concentreren we ons op de vlucht....
 
Wij danken jullie voor deze ongelooflijke steun. 
 
Liefs
Selma Lycon en Mooh