woensdag 27 januari 2021

Mijmering 8 Zelf wraps maken, zes dagen overleven zonder boodschappen doen en Floor...

 Beste mensen,

 Dankbaarheid is de herinnering van het hart....
 
Annemiek
 
Mijmering 8 2021.
 
Tip.
Zelfvoorzienend leven gaat bij mij verder dan je denken zou. De sneeuw val heb ik aangegrepen om mezelf te testen. 

Hoelang kan ik overleven zonder boodschappen doen? Ik ben vijf dagen niet verder dan mijn tuin geweest en dat kon ook niet. Te glad en teveel sneeuw. Zo leuk dit experimenteren... kijk je mee?...
 
De tuin, de inkuil en de diepvries bergt een rijkdom aan groente en heb ik de eerste dag Leidsche stamppot gemaakt (voor twee dagen). 

Dag drie asperges (uit de vriezer) met gebakken
aardappeltjes en ei. Een linzensoepje in het weekend en maandag snijbonenstamppotje voor twee dagen, waar een restje knolselderij inging.
 
Toen de yoghurt op was heb ik warme custard toetjes gemaakt als nagerecht en die zijn geweldig in de winter. 

Het brood raakte op en in de vriezer vond ik nog een pakje kerstbrood dat op werd gemaakt. 

Een hard vergeten bruin bolletje werd wentelteefjes als lunch en gisteren heb ik als lunch dunne pannenkoekjes gebakken. Eentje met poedersuiker en eentje met luxe stroop die ik van de Kerstman kreeg...
 
Als ontbijt om zes uur in de morgen werd griesmeel of havermout pap gemaakt.... warm ontbijt smaakt prima, al heb ik niets met de Engelse ontbijtjes met bonen worst en ei. 

Je leest al tussen de regels door? De restjes bloem havermout en custard werden opgemaakt en de diepvries verder leeggegeten... Doen met wat er is... Straks ga ik rijstebrij maken met kaneel...
 
Ik had brood kunnen bakken en misschien doe ik dat nog wel... 

Gisterenavond was ik daar te moe voor en heb ik vanmorgen
ontbeten met... ontbijtkoek. Die zat nog in een koek doos...

De hulp komt op dinsdag en heb ik meestal iets lekkers bij de koffie... dat was zo gemaakt van een restje bladerdeeg lapjes uit de vriezer....
 
Ingrediënten:
Bladerdeeg
jam
suiker.
 
Werkwijze:
De benodigde lapjes bladerdeeg op je werkblad leggen en de oven voorverwarmen op 180 graden. Ondertussen heb ik wat poetswerk in de keuken gedaan en de plantjes water gegeven. Een tipje jam (van Lily gekregen) op het deeg en de lapjes rondom nat maken.
 
Dichtvouwen in een punt en met een vork de randjes goed dichtdrukken. De punten van boven natmaken en dun met suiker bestrooien... In de oven tot lichtbruin afbakken. 

Als de punten volgens jou nog 5 minuten moeten bakken zet je de oven uit en blijft de deur dicht. 

Afbakken in gratis warmte heet dat...De punten amper afgekoeld hebben we heerlijk gesmuld tijdens de koffie
pauze... De ovendeur bleef nog even open om de keuken haar restwarmte te schenken... Wat een feest als de restjes worden opgemaakt...
 
Tip 2
De lunch pannenkoekjes brachten me op een idee... Wraps oftewel Mexicaanse tortilla’s. Zo simpel ook als je geen wraps in huis hebt... De benodigdheden heb je altijd in huis.
 
Ingrediënten voor de wraps:
Bloem
water
snuf zout
zonnebloemolie.
 
Werkwijze:
Meng een beker bloem met snuf zout en eventueel een snufje
bakpoeder. (als je luchtige wraps wil) 

Voeg warm water met beetjes toe en roer met de garde een klontjesvrij beslag iets dikker dan melk. 

Een scheutje zonnebloemolie in een teflon koekenpan verhitten. Als je het beslag erin giet de pan kantelen tot de hele bodem bedekt is. 

Heel even op hoog gas en kan je direct al de wrap losmaken
van de pan bodem. Gas laag en wachten tot de wrap droog wordt. Je ziet de kleur veranderen. 

De wrap keren en zorg dat hij niet bruin wordt maar droog... Het is even oefenen en als je voor zeker wil gaan, maak dan maar een deegje als volgt:
 
200 gr bloem + extra om te bestuiven
1 theelepel bakpoeder

Snuf zout
2 a 3 eetlepels olijfolie
175 tot 200 ml warm water
 
De droge ingrediënten mengen met de houten lepel en de olie toevoegen. 

Het warme water in scheutjes erbij en met de houten lepel roeren tot een deegbal ontstaat. De bal in zes balletjes verdelen en met bloem in je handen tot bolletjes draaien die uit worden gerold met de deegroller. 

De wraps op dezelfde manier bakken in de koekenpan als hierboven.  
 
Ingrediënten voor de vulling:
Blikje kidneybonen
blikje mais
scheutje ketchup
eventueel snippertjes paprika
geraspte kaas
1 ui
texmex kruiden.
 
De gesnipperde ui fruiten en de uitgelekte bonen en mais even mee roerbakken. Scheut ketschup toevoegen en de kruiden naar smaak. 

Wat geraspte kaas om te binden...en voor de smaak. Op de wrap een beetje geraspte kaas verdelen en in het midden in een lijntje de vulling leggen. 

De wrap dichtvouwen en in een vuurvast bakje leggen en de volgende... enz. 

Het geheel met een beetje olie besprenkelen en met geraspte kaas... In de oven zetten tot de kaas gesmolten is...
 
Ik zet voor een bakje van drie tortilla’s geen grote oven aan en de tortilla’s bak ik van een beslagje al zal je even moeten oefenen. 

Wraps van deeg balletjes lukken beter... Verder kan je voor een etentje de tortilla’s eerder maken en afgedekt laten staan.

Ze hoeven dan alleen nog in de oven. Voor mij waren de tortilla’s voor twee maaltijden... als lunch en avond eten en niets mis mee...

Een kom sla erbij en helemaal goed... Dat mistte ik opeens... sla en vers fruit... De sneeuw was geruimd en de wegen weer
begaanbaar en ben ik als een gek naar de super gefietst...

Brood en mueslibollen, veel vers fruit en katvoer die bijna op was... Ik ga wel verder met de vriezer leegmaken en verheug ik me op een mueslibolletje mee naar mijn werk... Naar mijn mening is mijn experiment geslaagd. 

De voorraadkast wat geruimd en de vriezer weer iets meer
leeg. Bewustwording en ja...HET KAN WEL. De boodschappen die ik haalde was voor net 20 euro en kan ik weer een week vooruit...
 
Mijn leventje...
Colombia heeft de grenzen weer gesloten en niet verwonderlijk...  Selma kan haar grote jongen Lycon niet halen of laten brengen (naar Madrid) door de assistent van de dierenarts. Het land is in grote beroering en veel meer dan hier. Het geld blijft nog even in de knip...


Het is afwachten en Lycon wordt goed verzorgt en zit veilig... We sturen maandelijks geld voor voer en wachten af... 
 
De kiemgroente op de vensterbank kleurt van geel naar groen nu het daglicht erbij kan. Of blaadjes eraan zitten zie ik met mijn schele ogen niet. Ik sproei trouw in de ochtend de groeiveldjes in de bakjes en Floor is vooral gezond bezig. Als in elk plantje de voedingswaarde van 40 broccoli ’s zitten heeft ze gisteren 320 broccoli 's opgegeten.
 
Ik heb haar vermanend toegesproken en omdat ze niet buiten mocht in de sneeuw is haar sportschema verdubbeld. Als ik afgepeigerd in mijn stoel val komt ze op mijn buik liggen en strekt haar voorpootjes al uit. mijn duim en pink op de kussentjes van haar pootjes sluit ze de nageltjes erom heen. We maken opwaartse bewegingen, weer neerwaarts en daarna zijwaarts. Dat gaat zolang door als ze het leuk vind. De smoel die ze trekt is om je kapot te lachen en nee ik heb (nog) geen foto... Het is een slim meisje... mijn Floor.
 

Floor weet precies wanneer de hulp komt, dat merkt ze aan mij. Ik moffel dan hier en daar wat ongeoorloofde zaken weg denk ik. De afwas van gisteren en de pot met gebruikte katheters word geleegd. De GFT uit huis of zo... Floor weet dat ze door Manuela uitgebreid geknuffeld wordt en heeft ze iets... zoals ik had als de woensdagvriend kwam.... 

De hulp en ik doen eerst de boven boel en Floor volgt alles op de voet. Ik klop het beddengoed uit door het raam want de

sprei is zo groot en zwaar dat een contra gewicht noodzakelijk is (passend woord). Als Manuela de sprei zou uitkloppen vloog ze erachteraan de voortuin in... Zo tenger is ze...
 
Tegen tien uur zet ik koffiewater op in het steelpannetje.  Net iets onder de rand in een pannetje met dunne bodem (snel op kookpunt) en dat is genoeg water voor een volle koffiekan. Floor drentelt dan al vol verlangen van de keuken naar de woonkamer en ze volgt met spanning het gebeuren van de kopjes uit de kast en haar bakje, want ze doet mee... 

Ik vertel haar dat ze geduldig moet zijn en dat we allemaal samen aan tafel gaan... Ze zit op tafel en kijkt maar eens naar buiten of die grote dikke kat van de overkant in haar tuin zit en loopt al eens de gang in waar Manuela toch blijft... 
 
Als de trap is gestofzuigd en het pleetje gepoetst (poets ik altijd voor) Heb ik de grand foulard geklopt en het gasfornuis bijgewerkt of zo... En dan.... is het koffietijd en zitten we allemaal samen in gezelligheid. Als Floor haar bakje melk op heeft, verdwijnt ze meestal de trap op om onder de bedsprei enige uren te mijmeren over al haar zegeningen denk ik wel...
 
Annemiek