woensdag 28 oktober 2020

Mijmering 86 pasta receptje met kruidenkaas, een mooie meneer, een interview, zaadjes in voegjes en zegeningen...

 Beste mensen,

We beginnen pas naar het werkelijke leven te luisteren
als we leed ervaren...
Op de een of andere manier worden we allemaal voorzien
van de juiste hoeveelheid leed
om te zien wat werkelijk belangrijk is...
 
Annemiek
 
Mijmering 86 2020.
 
Tip.
Met een moestuintje heb je altijd groente in
huis.
En wat eten we vandaag? Ha... boerenkool zou je zeggen maar mis. 

De regenboogsnijbiet staat zo mooi bont uit te dagen en nu eens een nieuw recept. 

Ik pluk de stengels op kleur zodat even later een bont bosje ligt te schitteren in de zon. Het blad heeft nogal geleden zie ik en gaat het meeste weg naar de compostbak...

 
De stengels ook wel ribben genoemd worden van het blad geknipt en in stukjes geknipt. Het blad blijft heel voorlopig. 

De groente natuurlijk wassen... hieronder eerst maar de ingrediënten:
 
Benodigdheden:
Bosje regenboogsnijbiet met blad
1 ui
2 tenen knoflook
2 tomaten
peper/zout
schep kruidenkaas
pasta
zonnebloemolie
scheut olijfolie
 
Werkwijze:
Water opzetten voor de pasta en (een bekertje per persoon) pasta opzetten en naar aanwijzing koken. 

Zonnebloemolie in de wok en de gesnipperde ui aanfruiten en even later de knoflook toevoegen. 

De gesneden ribben toevoegen en roerbakken. Goed verwarmd? 

Dan kan het gas laag en de deksel op de wok. De tomaten alvast in stukken snijden. 

Het blad van de snijbiet boven de wok met de schaar in stukken knippen en samen met de tomaat omscheppen met de rest op hoog gas. 

Wat laten sudderen tot beetgaar en het blad is geslonken...
 
Inmiddels is de pasta gaar... afgieten en weer in de pan met een scheut olijfolie. 

Natuurlijk gas uit en de deksel op de pan. De groente nog even omscheppen met een flinke eetlepel kruidenkaas. 

Ha... die heb ik gisteren zelf gemaakt... Jij niet? Dan koop maar van die dure uit de super eigen merk of boursin die tegenwoordig een vermogen kost...
 
Er zijn nog framboosjes aan de struik en een nagerechtje zo
gemaakt. 

Beetje yoghurt likje aardbeienjam en met het kommetje naar de tuin waar direct van de struik de framboosjes op de yoghurt worden gelegd. 

Wassen doen we niet aan bij dit teer klein fruit...
 
De pasta op een diep bord de groenten erop en nog een tipje kruidenkaas... 

Natuurlijk bleef de helft van de groente over en  die eet ik vanavond koud of lauw al of niet op een boterham... 

offe... morgen na mijn werk al kan ik dat niet garanderen zoiets lekkers een dag te kunnen laten staan...
 
Tip 2
Natuurlijk herken ik veel plantjes en zaad in voegjes tussen
klinkers loopt wel eens uit. Ik ben op viooltjes jacht gegaan en vele jonkies uit voegjes getrokken die nu al bijeen als goe kadulle bij elkaar staan in de wasketel. 

Daar heb ik ook alle viooltjeszaad uit de blommen steeds ingegooid en ik zie heel veel plantjes opkomen... 

De aardbeiplantjes in de voegen tussen de klinkers werden ook uitgetrokken en in de border gezet... 

Waren toch een stuk of tien... Mijn hofje is prachtig met het gevallen blad overal... wat ik voorlopig laat liggen...
 
Tot mijn verbazing groeien de snijbonen nog steeds en als het meezit eet ik met Kerst snipperbonensoep of zo... 

De zon verwarmd mijn woonkamer door de ramen en de temperatuur is twee graden gestegen in huis tot 17 graden en dat is genoeg.  

De deur van de kamer naar de keuken waar het altijd kouder is (de buitendeur staat nog steeds open) bijna dicht zodat ik kleiner woon in eigen huis... 

De zon speelt kiekeboe en als we onze zegeningen tellen valt de rest niet zo zwaar...
 
Tip 3
De bloeiende potplanten (fuchsia) die eigenlijk naar binnen
moeten heb ik onder het afdak gezet. 

Ik probeer ze daar de winter door te houden en desnoods in de schuur op de werkbank bij het raam. 

Eenmaal per week een heel klein beetje water zodat ze niet uitdrogen en ze alleen maar stilstaan te wachten op de lente... 

De wasketel met geraniums komt daarbij al zal ik die ook nog
een tijdje onder het afdak zetten... 

We hebben tegenwoordig Frans klimaat in Nederland en passen we ons aan. Het heeft voor en nadelen...
 
Mijn leventje...
Gisteren kwam die mooie meneer van de badkamer renovatie nog de lampjes in het badkamerplafon draaien maar was helaas de randjes onderdelen vergeten. 

Hij dacht dat ik die had en ik dacht dat hij die had. Er moest ook nog een rozet geplaatst bij de kraan van de wasmachine en die zit er nu op.
 
Meneer weet dat hij mooi is en moet ook wel representatief zijn als verkoper in de zaak waar de showmodellen badkamers staan. 

Ik ben er nooit geweest maar het lijkt me zo... Meneer heeft
nu asblond haar en met zwart haar vond ik hem aantrekkelijker moet ik zeggen...
 
Gisteren zag ik waarom hij tegenwoordig voor asblond kiest want dat komt dichterbij de uitgroei kleur. 

Toch mooi dat mannen tegenwoordig naast de deo en de aftershave ook dagcrème gebruiken hun handen verzorgen, hun voeten bij de pedicure brengen en ontharen waar nodig... 

Het oog moet ook wat nietwaar... Ik ben niet anders gewend want de woensdagvriend is zijn hele leven al goed verzorgt geweest en altijd op zijn zondags op woensdag...
 
Kom ik op gisterenmiddag en moest ik even in de opknap omdat een interview werd afgenomen en foto’s gemaakt.  Dan weet dit mens wel wat ze aantrekt... 

Om te beginnen de zondagse BH waar alles in wordt gestopt
wat door de tijd en de zwaartekracht andere vormen aannam... 

Een zwarte broek en een zwart lang shirt met lange mouwen plus mijn beeldig wollen jasje in grijs/zwart/wit. Daar past de enigste ketting bij die ik nog heb bewaard. 

Grote grijze kralen bijna zo dik als pingpong ballen (nou jaa dikke knikkers) op een rij aangeregen met zilver tussenstukjes. Mijn ogen opgemaakt en heb ik nog een lipstick gevonden terwijl ik dacht ze allemaal te hebben doorgegeven... Wat cacharel en kijken we even niet naar die kl... orthese.
 
Het interview ging prima en heeft twee uur geduurd terwijl een half A4tje tekst nodig was... De kop van mevrouw rookte volgens mij en inmiddels was het te donker volgens mevrouw voor foto’s...Ze zou daarvoor terugkomen!  Ik dacht het niet!! En heb ik mevrouw de hof op gesleurd om in het laatste licht dit herfst type tussen de rode wingerdbladeren te fotograferen. 

Die kleur past goed bij die couperose wangen en ik ga niet NOG een keer op een andere dag in de vouw...Mijn ogen goed open trekken om de overhangende oogleden te camoufleren... Trut wordt ijdel...  Mevrouw was nog niet de deur uit of ik had het goei goed in de kast gehangen en mijn fleece trui aan en de hobbezak broek...
 
Annemiek