woensdag 21 oktober 2020

Mijmering 84 De wollen broek, blote billetjes in het gras, de inkuil, appel/frambozen pannenkoek en CMP Nieuwenhagen...

 Beste mensen,

Geluk is bij opruimen vinden,
wat je was verloren...
onder andere ruimte....

Annemiek
 
Mijmering 84 2020
 
Tip
In het weekend... de telefoon op uit en de poort op slot werk ik meestal buiten op mijn hofje. 

Zitten op een tuinstoel is vaak noodzakelijk
en zou een koude bedoening zijn in deze tijd als de wollen broek er niet zou zijn geweest... 

De zeer rekbare broek trek ik over mijn werkkloffie aan... over de oude jeans de orthese en een dikke fleecetrui. De broek is zo ruim dat ik hem tot onder mijn armen op kan trekken. Alsof mijn hele lijf verdwijnt in die broek...

Geen kou kan me deren... een sjaal om en lijkt een broek met sjaaltje rond te schuimen op mijn hofje...

Ik kan me voorstellen dat je geen wollen broek hebt maar zeker wel een vier maten grotere joggingbroek die misschien wel ruim over je schoenen valt en opgetrokken kan tot aan je oren of zo...
 
Al die broekjes zalig buiten aan het werk als de kou goed aanvoelt en de frisse lucht je longen goed doet.. De was drogend aan de lijn en  nog wat snijbonen plukken plus pastinaakjes... 

De keukendeur en de ramen open om te luchten en de verwarming op UIT. Het is 14 graden in mijn huis zag ik... en Floor zoekt het zonnetje op in haar mandje buiten aan de zijgevel of duikt onder de bedsprei......
 
Wat heeft de tuin in de reclame vandaag? Een vergiet vol snijbonen die aan de tuintafel werden gesnipperd. 
Ik ben nog steeds verwonderd dat afgelopen seizoen de klimbonen tweemaal oogst gaven. Vroeg gezaaid en vroege groei...  de hittegolf droogde midden zomer de bonen tot droogbonen. 

Normaal gesproken zou dat in oktober pas zijn geweest... Na de pluk kwam de regen en besloten de planten weer aan de groei en bloei te slaan. 
Ze hebben beslist gedacht dat het lente was... met een tweede oogst als gevolg... in moestuin Molenberg en bij me thuis in de border. Dit wonder maak ik voor het eerst in mijn leven mee...en bracht vele extra maaltijdjes voor onze mensen en mezelf uit mijn tuin.
 
Breng me terug... Oh ja die snijbonen werden deze keer blote billetjes in het gras... een oud groente recept van snijbonen met witte bonen... 

Er kwam puree van evenveel aardappels dan pastinaken bij... Ik meng altijd aardappel met een andere knol zodat ik langer uitkom met de winteraardappels en de pastinaak en topinamboer (gratis) groenten zijn. 

(zaad en poters teel ik zelf) Je kan aardappels zelfs mengen met knolselderij al heb ik die dit jaar niet... Gewoon vergeten te zetten...
 
Terug naar de snipperbonen die met een bekertje water en iets zout worden opgezet en vijf minuut moeten koken vanaf kookpunt. Op dat moment kunnen de billetjes erbij...
 
Omdat ik voorgekookte witte bonen in de vriezer heb waren de blote billetjes eh bonen... snel en gemakkelijk toe te voegen aan de snijbonen. 

In bevroren toestand en het gas weer even op hoog. Ontdooid en goed verwarmt nog even voorzichtig...

omscheppen en indien nodig afgieten. Het kookvocht drink ik iets later op want dat zit vol vitamientjes. Klontje boter bij de blote billetjes en wat nootmuskaat.
 
Ik heb weer een idee om pastinaak (en wortels) gemakkelijker te schillen. Het loof eraan laten (eerst wassen in regenwater) en heb ik meer grip op de wortel met mijn onwillige handen.

Met de dunschiller of de kaasschaaf van boven naar beneden

en de aardappel weer schillen op de oude vork... Geweeeeeeeeldig.
 
De aardappel en pastinaakjes heel wassen in drinkwater en in kleine stukken gesneden opzetten met een bekertje water. 

Aan de kook brengen met iets zout en op laag gas garen. (indien nodig afgieten maar hoeft meestal niet als je het goed doet. Klontje boter erbij en nootmuskaat en stampen...

Er lag nog een vegaburgertje in de vriezer die erbij kon en een kommetje rabarber... Alsof de tijd 50 jaar was terug gezet met dit nostalgisch menu helemaal zonder landbouwgif...
 
Een bult snipperbonen ging in de vriezer voor een volgende stamppot voor twee dagen met deze keer topinamboer want de vorst ging er net over maakte de smaak zoeter van deze eeuwenoude knolsoort...

Tip 2
De paar Italiaanse bietjes (chioggia) die nog stonden werden geoogst en ruim boven de knol het loof afgedraaid... nee niet snijden, dan lopen ze te snel uit. 

De Chioggia werd netjes in de bewaarkuil gelegd met een laagje aarde erop en weet ik (hopelijk) dat ze achteraan liggen. Bij gemelde vorst zal ik de overige late wortels erbij leggen die nu nog in de volle grond staan...

Boerenkool prei pastinaak topinamboer en spruiten blijven gewoon in de volle grond staan. 

Die zijn winterhard... Als de weermevrouw/meneer meld dat de grond op slot gaat (bij matige vorst) zal ik als de wiedeweerga oogsten wat ik in de week die komen gaat nodig heb... 

Prei topinamboer of pastinaken en bovenin de inkuil leggen
met een bos stro erop of wat ik vind. Een laag herfstblad is ook al goed...
 
Tip 3
In de zomer maakt het me niet uit direct onder de koude douche te moeten als het water in de leidingen nog warm moet worden... 

Nu is dat minder en staat altijd een emmer in de badkamer waarin ik het koude water opvang voor het warme water uit
de kraan komt...dat is toch 5 liter. 

Als ik me was aan de wasbak idem dito. Daarbij opgeteld het koude water in de keuken voordat warm voor de afwas komt... 

kom je toch totaal voor dit ene mens aan tien liter per dag... Daarmee kan je groente wassen, koken, koffie zetten... en voor in je wasmachine... Ik bedoel maar...
 
Tip 4
Drie zakken kleding en schoenen kwamen weer uit mijn kast. Ik heb toch steeds de zelfde gemakkelijk zittende kleding aan en heb maar een lijf. 

De pumps en open schoentjes die ik nog bewaarde als aandenken zijn vandaag in een tas gedaan. De vele strooien zomerhoedjes en de sierraden en de eau de toilette die ik niet meer gebruik. 

De bling bling sierraden halssnoer met bijpassende armband...ze werden doorgegeven aan een lief mens. 

De eens gekregen badolie nog in de verpakking werd doorgegeven want ik heb geen bad meer.... Het is heerlijk mensen blij te maken en je kasten en lades leger te zien worden. Blijf ontspullen want het brengt rust in je huis en je hoofd...
 
Tip 5
Moe maar voldaan terug van weggeweest zie ik de laatste der Mohikanen val appeltjes op de tuintafel staan. 

Het zijn bijna gedroogde appeltjes en niks mis mee. Een klein beslagje werd gemaakt van een ei beetje bloem en snuf zout. 

Even klontjesvrij roeren met de garde en melk toevoegen tot de juiste dikte. 

Er gingen drie klein gesneden appeltjes in met schil maar zonder klokhuis. De appel omscheppen door het beslag en in de wok

bakken in zonnebloemolie op laag gas want de appeltjes moeten zacht zijn en het beslag gaar.
 
Nog steeds groeien frambozen in mijn tuin die op de pannenkoek werden gelegd en een tipje poedersuiker voor de lekker en de mooi..... 

Die poedersuiker maak je zelf van gemalen suiker... Dat scheelt veel in kiloprijs...kijk maar eens...poedersuiker is veel duurder dan gewone suiker.

Tip 6
Kijk jij ook nog steeds naar de kassabon in de super? Vandaag kocht ik een stuk kaas voor 7,07  die over was gebleven van de reclame... 

Koste normaal 14,18 wat aan de kassa werd aangeslagen. Ben ik die 7,07 bij de informatiebalie gaan terughalen ondanks die mooie bewaker die me afleidde en waar ik mijn hart aan heb verpand... 

Daarover meer met kerst... Ik heb meneer op de goede weg geholpen en ben heel dankbaar...dat te hebben mogen doen. Toen meneer nog niet wist wat hij met zijn leven moest... zag ik al mogelijkheden...
 
Mijn leventje...
Ik ben eens gaan kijken hoe ver de verhuizing was gevorderd van Consuminderhuis Nieuwenhagen Landgraaf. 

De vloer (die er al inlag) is prachtig schoon geworden en de klussers zijn aan de slag met rekken maken. 

 Middenin de zaak die al van alles huisveste (van fietsenzaak tot grintvloerenhandel en hulpmiddelen voor gehandicapten) ligt een balie waarachter op veilige afstand de voedsellijn uitgegeven kan worden denk ik wel... 

De pracht inbetween gordijnen die ik een jaar of tien geleden
van Jan Houben (voorzitter volkstuin hoefveldje) had gekregen hangen voor het raam zag ik. Dat doet me goed...

Ze hebben aan de achterzijde van het consuminderhuis in de Wilhelminastraat gehangen en Fieke heeft ze nog eens korter gemaakt... 

Die gordijnen gaan nog een eeuwigheid mee... Hoopjes kleding liggen al klaar en Peter (uitspreken Pieter de Amerikaan) werkt ook nog steeds bij het huis...

Ik kijk mee met Carina die alles al voor zich ziet hoe het zal zijn...en als het af is komen meer foto's en een verslag hoe het is geworden...

De volgende week worden de grotere spullen verhuisd met de vrachtwagen van CMP Molenberg.... 

We brachten afgelopen vrijdag een diepvrieskist en een koelkast met glazen deur...

De sloopkogel gaat binnenkort door het moederhuis om plaats te maken voor 55 plus woningen...

Nee... ik ga niet kijken als die sloopkogel erin gaat... ik heb al afscheid genomen op een middag in mijn eentje toen ik mijn persoonlijke bezittingen heb verzameld in een tas... 

De deur achter me gesloten en niet meer achterom gekeken... 


Ik ben zo iemand die tientallen jaren die straat dan niet meer in fiets... 

Bij het afscheid nemen van de volkstuin indertijd heb ik dat stukje aan de bosrand nooit meer gezien... 

Een nieuwe fase is inmiddels aangebroken en dat is goed... Als God een deur sluit opent hij een venster... 

Na bijna 70 jaren op deze aarde had ik niet anders verwacht...
 
Annemiek