zondag 11 oktober 2020

Mijmering 81 Een consuminderhuis verhuist...

Mijmering 81 2020.

Het eerste consuminderhuis opgericht in 2009 in Landgraaf wordt afgebroken. Komende week wordt verhuisd naar een nieuwe locatie op het Sunplein 24. Dan denk je terug aan hoe het eens begon....
 
Gerda de Wijs en ondergetekende hebben ongeveer 11 jaar geleden de basis gelegd en de schouders eronder gezet. Toen liep al drie jaar de consuminderkring (cursussen) in mijn woonkamer thuis en maakten vele spullen mijn huis tot magazijn. Bij Gerda lag de garage tot de nok vol met grotere spullen. Omdat ik de mensen in stille armoede maar niet bereiken kon ben ik toen bij Maatschappelijk werk gaan werken als buddy schuldhulpverlening...en met succes.
 
Met veel humor denk ik daar nog aan en hebben we onverbrekelijke banden opgebouwd met mensen naar mijn hart en onze samenwerking bestaat nog steeds....Vanuit mijn werk bij WELSUN maatschappelijk werk heb ik toen een presentatie gegeven over consuminderen tijdens een netwerkbijeenkomst armoedebestrijding van de gemeente.

Hestia (inmiddels HEEM wonen sociale woningbouw) was helemaal vol van mijn ideeën en mijn vraag aan hen was een pand in bruikleen omdat mijn huis een loods was geworden...Het resultaat was het eerste consuminderhuis aan de Wilhelminastraat in Landgraaf met de naam "Ons Genoeg." Hestia was onze eerste grote sponsor.
 
In 2012 volgde een coupe van twee leden van het toenmalig bestuur en werd een nieuwe stichting opgericht met een nieuw bestuur en een nieuwe naam. Stichting Consuminderhuis Parkstad was een feit... Het moest zo zijn want (vol dankbaarheid bedenk ik) had het huis al niet meer bestaan zonder de leiding van ons huidig zeer capabel bestuur...
 
Ontzettend veel heb ik persoonlijk in al die jaren bijgeleerd vooral over mensen. Hun gedrevenheid liefdewerk en ego. Ik denk in kleuren wat het mensen betreft... Ieder heeft wat grijs of zwart (ook ik) en vele lichte tinten in haar/zijn levenstapijt geweven en ieder mag er zijn. Ik heb ze zien komen en gaan... de mensen die “voor wat hoort wat” vrijwilligerswerk deden en vaste kerngroepen ontstonden. Mensen waarop je kon en kan bouwen en mensen die een andere koers wilden varen. Meermalen moest de rode lijn van het gedachtegoed worden bewaakt....en dat was en is nog steeds als volgt:
 
Spullen en (tijdelijk) voedsel geven aan de mens in nood, de eerste levensbehoefte. Daardoor stabiliseren we de ongelukkige en brengen haar of hem naar de plek halverwege de ladder die vanuit het moeras voert naar...  zelf doen maar niet alleen! Als tegenprestatie wordt deelname aan een budget/consuminderkring verwacht en vrijwilligerswerk.
 
Fase twee volgt na het stabiliseren: Het meest waardevolle dat we geven is budgetteren leren en grip op geld en leven in de cursussen. Er zijn ook praktische workshops o.a. gezond koken voor weinig geld. Spullen repareren en moestuinieren. knutselen, naaien en handwerken waar maar je handigheid en je passie ligt...Vooral aan het werk want van niets doen (en krijgen zonder meer) worden mensen lui
 
Het is prachtig gaandeweg eigenwaarde te zien verhogen en grip op geld en vooral leven krijgen... Tijdens al die jaren hebben we velen begeleid naar het arbeidsproces naar studie en vooral inzicht en bewustwording hoe het anders en beter kan...van afhankelijk naar zelfvoorzienend!
 
Terug naar 2017 toen het grote geluk kwam van een volmaakt pand aangeboden door WONEN ZUID in Molenberg Heerlen. Vanaf de eerste dag van rondleiding zagen we de mogelijkheden en zijn we ervoor gegaan...

CMP Landgraaf heette toen moederhuis in de tijd dat de moeder het kind in Molenberg nog moest opstarten en begeleiden. 

Inmiddels werk ik samen met de onverwoestbare Gerda al een tijdje in CMP Molenberg waar ik mijn hart aan heb verpand. In Landgraaf werken mensen die heel goed zonder me kunnen... 

Natuurlijk willen jullie weten hoe het er nu voor staat... Kortom: De twee huizen werken onder een bestuur...
 
In CMP Nieuwenhagen Landgraaf wordt budget/consuminderkring 1 gegeven en kan men naailes/handwerk workshops volgen. Men geeft kleding speelgoed linnengoed kleingoed en voedsel uit...over een week vanuit de nieuwe locatie op het Sunplein.
 
In CMP Molenberg Heerlen wordt budget/consuminderkring 50 gegeven en kan men naailes/handwerk workshops, creatieve workshops, kookworkshops en moestuinieren volgen. Men geeft kleding speelgoed linnengoed en complete inboedels uit....Een nieuwe fase breekt aan en we gaan ervoor met dank aan eenieder die nog steeds meewerkt om het gedachtengoed verder uit te dragen... De consuminderhuizen zijn meer nodig dan ooit...  www.consuminderhuisparkstad.nl 
 
Annemiek