woensdag 7 oktober 2020

Mijmering 80 Herfst stamppotje, geur en vocht uit huis, energiezuinig verwarmen en een kattenbelletje van Popje...

 Beste mensen,

Het dagelijkse leven is het terrein waar de wijsheid
en de ervaring die je denkt te hebben
op de proef wordt gesteld...
 
Annemiek.
 
Mijmering 80 2020.
 
Tip.
Vroeg in de ochtend een half uur je huis luchten is aan te raden. Twee ramen of deuren tegen elkaar open zodat de frisse lucht de gebruikte lucht de deur uit jaagt... 

Frisse lucht warmt sneller op en gebruikte lucht zit vol leef/geuren van hond of kat, kooklucht en geuren uit de sanitaire hoek maar vooral vochtigheid die in muren en je meubels gaat zitten, in gordijnen en kussens...
 
Vocht in huis komt door ademen koken wassen douchen en en... De commercie verkoopt nepgeurtjes voor in huis die je voor veel geld kan kopen om je woonkamer naar o.a. lavendel te laten ruiken als je niet luchten wil. 

De neplucht probeert over de geur van zweetpoten kattenbak, spruitjes en grote boodschappen heen te komen. 

Je kan de leef/geur er misschien een beetje mee bedekken maar het vocht blijft en de ziektekiemen... Zet gewoon elke dag je ramen een half uur tegen elkaar open en geniet gratis van de frisse herfstlucht in je huis...
 
Tip 2
Kalk in de tuin tegen de winter verhoogt de PH waarde van de grond. De juiste PH waarde is tussen 6 en 6.8. In deze ideale waarde kunnen de planten het beste voedingsstoffen opnemen en gezond worden en blijven... 

Het hele jaar door spaar ik eierschalen die van tijd tot tijd worden vermalen in de moulinex. 

In de herfst strooien we die pure kalk uit over de moestuin en
kopen kalk in zakken bij het tuincentrum of de boerenbont. 

In het voorjaar wordt mest onder gespit en het is aan te raden tussen kalk en mest inbrengen tenminste twee maanden te laten verlopen omdat de een de werking van de ander opheft als je ze tegelijk zou gebruiken...
 
Tip 3
De flanellen dekbedovertrekken en hoeslakens liggen weer op bed. De bedsprei wordt nog maar half terug geslagen in de nacht want ik heb altijd kouwe voeten en de bedsokken gaan weer aan.

 De bedsokken zitten ruim en zonder elastiekjes zodat de bloedsomloop goed blijft stromen. Of aan dekbedovertrek een instopstrook zit of niet maakt niet uit want alles blijft lekker op z’n plaats.

Aan de sprei heb ik namelijk een meter ongeveer dezelfde kleur stof genaaid die aan het voeteneind onder het matras wordt gevouwen.
 
Sla elke dag na het opstaan je bed open en zet zeker een half uur de ramen tegen elkaar open. Elke nacht verlies je zeker 1 liter vocht dat je niet in je matras wil hebben. Verder leven in je bed anderhalf miljoen microscopische kleine beestjes... jawel huisstofmijt die van een warm vochtig bed houden. 

Daar heeft de commercie tegenwoordig ook weer spuitbussen voor... wat een flauwe overbodige kul. Door lucht en licht toe te laten gaan de beestjes dood of zoeken elders een plek. Door je bed de hele dag open te laten liggen ben je niet slordig maar heel erg slim... Eenmaal per week klop ik alle beddengoed uit door het raam en bij droog weer laat ik alles luchten op de vensterbank. Verschonen hoeft niet zo vaak als je denkt, daar heb je ook slimme truukjes voor....
 
Een dekbedovertrek heeft een boven en onderkant te herkennen aan de flap of de knoopjes en soms heeft de onderkant een andere kleur of motief. Dat is wel zo handig omdat je de ene week je dekbed met het overtrek erom gewoon oplegt en de week erop omdraait zodat je elke week een schone kant hebt... Kussenslopen verschoon ik dagelijks omdat ik veel transpireer aan hoofd, nek en hals door ADCA....

Je matras zeker eenmaal per paar maanden keren....niet alleen omkeren maar ook hoofdeind naar voeteneind. Heb je twee matrassen in een breed bed verwissel de matrassen dan ook regelmatig met elkaar. Het gewicht van je partner zal wel niet hetzelfde zijn als van jou.... als daar al iemand ligt.
 
Tip 4
In de gang voor de trap hangen alweer de schoon gewassen overgordijnen. Ze zorgen ervoor dat de warmte op begane grond niet naar boven wegtrekt... 

Verder hangen voor de voordeur twee gordijnen op twee rails met enige cm afstand van elkaar.  Ze hangen van plafon tot de grond en de gordijn tegen de voordeur is licht en luchtdicht. Dat gordijn mag van een vreemde kleur zijn want je ziet het niet omdat het achter het andere gordijn wegvalt. Het vreemde kleur gordijn mag zelfs te lang zijn zodat het iets op de vloer ligt, dat houdt tocht van de drempel buiten.
 
Overdag zijn beide gordijnen gezamenlijk open geschoven en met een opneemkoord vastgezet aan een sier/haak. Bij hittegolf houden de gordijnen het koel in je huis en bij extreme kou de warmte binnen en de vorst buiten. Dan laat ik ze allebei ook overdag dicht.
 
Tip 5
Grote kasten zet je tegen een buitenmuur in je woonkamer met enkele cm tussenruimte tussen kast en muur voor de ventilatie en om schimmel te voorkomen. 

Zet niets of zo weinig mogelijk tegen radiatoren en hang zeker geen gordijnen ervoor. Lange fop overgordijnen in de hoeken kan wel... met daarachter eventueel overgordijnen die dichtgeschoven kunnen worden. Als de avond valt en de
verwarming wat hoger wordt gezet zorgt het gordijn op vensterbankhoogte voor extra isolatie.
 
Daarnaast kan je platte radiatoren aan de achterkant van tonzon radiatorfolie voorzien. Het kost 17,50 euro voor een hele eh normale benedenverdieping en is te koop bij KARWEI KWANTUM en meerdere zaken. 

Google maar eens al kan het folie ook rechtstreeks bij Tonzon besteld en past door elke brievenbus... Het mijne hangt al tientallen jaren met veel succes dus energiezuinigheid.

Het zit onzichtbaar aan de achterkant van de radiatoren en laat de dure warmte niet door de muren het huis uitgaan...
 
Verder koppel je in de ochtend alle buitenshuis klusjes achter elkaar en zet je de verwarming pas aan als je thuis komt en blijft. Overdag bij bezig zijn is 16 graden voor mij voldoende en in de avond 18 graden en zit ik heerlijk warm in de woondeken. 

Een uur voor het naar bed gaan zet ik de thermostaat op 7 graden. Niet dat de temperatuur lager zakt dan 15 a 16 graden.... maar als dat wel zo is wil je toch de stoelpoten en het tapijt niet verwarmen als je zelf in je warme bedje ligt... Dat is geld verkwanselen.....
 
Tip 6
De extra klimbonen oogst zo laat in het jaar gaf me al drie
keer gratis snijbonen. 

Vandaag maakte ik daar een herfststamppotje van en de smaak zal je zeer verrassen.
 
Ingrediënten:
Evenveel snijbonen als aardappels
eventueel topinamboer
oftewel aardpeer
scheut melk
klontje boter
nootmuskaat
scheutje zonnebloemolie
geraspte kaas
1 ui.
 
Werkwijze:
Ik wilde de topinamboer uitproberen die in de voortuin staan. Ze zijn het lekkerste als de vorst erover heen ging maar nu oogsten kan ook al. 

De helft van de aardappels werd vervangen door topinamboer, ze zijn gezond en helpen je stofwisseling. De aardappels schillen met een vork en de kaasschaaf gaat steeds beter maar de grillige knol topinamboer schillen is voor ieder een probleem. Met de schil koken kan maar wordt de puree zo smerig grijs...

Het truukje van vandaag is met een vork en en een staalborstel de schil aanpakken. Het kan... al moet ergens een betere oplossing zijn...en bedenk ik nog...

De knollen werden gewassen in kleine stukken gesneden en met weinig water opgezet met een beetje zout. 

Het teveel aan geoogste topinamboer ging in de bewaarkuil met een schep aarde erop dan blijven ze verser dan vers...

De snijbonen waren een uurtje eerder geplukt en door het snijbonen molentje gedraaid. 

Het resultaat was een volle schaal waarvan de helft rauw in een zakje in de vriezer ging. 

De snijbonen werden in een pannetje apart met weinig water en iets zout opgezet. 

Vanaf kookpunt tien minuut garen. Halverwege heb ik een zakje voor gegaarde witte bonen uit de vriezer gehaald en bij de snijbonen in de pan gevoegd. 

Weer even op kookpunt brengen en het gas weer laag.
 
De ui werd gesnipperd en gefruit in een klein koekenpannetje en wat kaas geraspt en de boter en nootmuskaat klaar gelegd. 

De knollen eventueel afgieten en een beetje stampen tot een grove massa. 

Een klontje boter en nootmuskaat erbij en eventueel melk. De snij/witte bonen eventueel afgieten al probeer ik ze droog te koken om de vitamientjes te behouden. 

Ui en bonen met de puree omscheppen en op je bord wat kaas erover strooien... Je weet niet wat je proeft zo lekker... 

De helft zit nog in de pan voor morgen na mijn werk om even op te warmen... 
 
Mijn leventje,
Er kwam een kattenbelletje van Popje uit het heuvelland. Het verzacht het gemis te lezen hoe goed ze het maakt en elke keer een stapje dichterbij de nieuwe pappa en mamma en de beestjes komt....

Hallo mensen,

Ik begin me steeds meer thuis te voelen hier. Overdag werk ik met
mijn nieuwe mamma aan het bureau. 

of sluip ik de andere kamer in waar de
pappa zijn  muziekkamer heeft,  en luister met hem mee naar de helden uit de sixties, terwijl hij me kroelen mag. 

En als ze s´avonds beneden
zitten, laten ze de deur van mijn kamertje open, soms komt de witte kat dan kijken en staren we een paar minuten naar elkaar, ik wil best
vriendjes met haar worden maar zij is nog een beetje bang van mij.  

Nieuwsgierig als ik ben, zou ik ook wel eens een kijkje beneden nemen. 

Zachtjes  klim ik de trap naar beneden en elke paar treden luister ik
goed naar wat ik allemaal hoor, enne  ik durf al bijna helemaal naar
beneden... maar... daar in die kamer zit dat hondenbeest

....en wat ik daar van vinden moet, weet ik nog niet zo goed, ze lijkt aardig maar ze is zo groot, 


dus als ze me ziet dan hups toch weer gauw naar boven!

liefs, Popje