zondag 11 oktober 2020

Mijmering 82 Energiezuinigheid...

Beste mensen,

Wanneer het gevoel dat je controle over van alles
moet hebben, ten einde komt...
wordt het leven simpel geleefd
en vind eindelijk ontspanning plaats...
 
Annemiek
 
Mijmering 82 2020.
 
Tip.
Mijn glas altijd halfvol doet me de was buiten hangen op de vroege zondagmorgen... 
Stralend wit aan de lijn en ik was met SUNSODA. De witte en de bonte was plus de donkere was van zwarte t-shirtjes en onderbroekjes met bijpassende sport bh’tjes plus zwarte sokken. Heel fijne was krijgt fijnwasmiddel... In SUNSODA zit geen gloor en als je vind dat de witte was wat grauw wordt kieper dan een kopje gloor erbij... een heel enkel keertje want gloor is niet goed voor het milieu.
 
Tip 2
Als de klinkers en tegels van je stoepje droog zijn... droogt de was aan de lijn al duurt het wellicht uren langer dan in midden zomer en zal je tegen de avond de lappen nog een beetje klam over stoelen moeten hangen of in mijn geval boven over de lijntjes in de werkkamer. Klam wasgoed strijkt geweldig dus worden de mooie kussenslopen met kant en de overhanddoek direct gestreken... De gewone slopen strijk ik niet...
 
Tip 3
We kregen afgelopen week vele gordijnen met rubber achterkant binnen die precies passen voor een voordeur of achterdeur. De rubber maakt de gordijnen wind en tochtdicht. De banen zijn 1.50 breed en 3 meter lang. Ze werden niet omgezoomd en het teveel in
plooien tegen de drempel gedrapeerd. 

 Dat scheelt heel veel in je stookkosten...Rondom alle deuren en drempels komt tocht naar binnen en verdwijnt warmte. De gordijnen werden allemaal uitgedeeld...en hangen al op bij mensen die meer willen doen met minder geld! Tijdens hittegolfjes houden ze ook de hitte buiten...
 
Tip 4
Ligt je keuken apart van de woonkamer...woon in de avond dan kleiner in eigen huis. Keukendeur dicht en de knop van de radiator dicht... als de thermostaat in de woonkamer hangt... Je hebt een open doorgang tussen kamer en keuken? Hang gordijnen in die doorgang...

 Tip 5
Het thema van de kookworkshop was afgelopen week: Hangop en kruidenkaas en hoe je aan knoflookstengels komt uit je moestuintje of kruidentuin. Beide heerlijkheden starten met het uithangen van yoghurt...in een theedoek die met wasknijpers in een vergiet vast wordt gezet. Een grote kom eronder en zet maar in het aanrecht voor je slapen gaat.
 
Een derde vaste witte stof en twee derde vocht bleef over. De vaste witte derry werd verdeeld in twee en werd het ene iets verdund met het doorgelopen vocht tot de juiste dikte van kruidenkaas. 

Er kwam peper/zout bij...bieslook en knoflookstengels uit de tuin. Er kan tijm bij en misschien een blaadje salie... naar smaak. Heerlijke zachte kruidenkaas voor op crackers of op een toastje voor bij een wijntje of een glaasje port...
 
De andere helft van de witte derry werd wat meer aangelengd tot hangop en er kwam wat suiker bij... Onderin glazen kwam wat zelfgemaakte aardbeienjam waarop hangop en weer jam... Je kan een dot slagroom erop spuiten en heb je een
heerlijk nagerecht voor de feestdagen of nu al...
 
Mijn leventje...
In mijn kinderjaren hing de was buiten aan de waslijnen. Zelfs als het vroor dat het kraakte en zag je de luiers door de koude wind bewegen van vlug naar langzamer en vervolgens bevriezen. 

De vorst haalde op de een of andere manier het vocht uit de was en bleef bijna droge was over. Rondom de kolenkachel in
de keuken was een stang voor de veiligheid waarover de dubbelgevouwen lappen na droogden. 

Boven de kachel een was/rekje voor hetzelfde doel. Dan was er nog de kelder waar lijnen waren gespannen en de kelderramen aan weerskanten open plus de deur naar het trapje naar buiten... Die geur van buiten gedroogde was vergeet je nooit en is ook de reden dat ik nog steeds buiten droog...
 
De tweede machine hangt alweer buiten... de dekbedovertrekken en de hoeslakens die deze week extra erbij kwamen en soms bel ik mijn zus in het weekend of ze de was al weg heeft... 

Ze is me altijd voor want ze is veel handiger dan ik hierin. Dat is altijd zo geweest... mijn capaciteiten liggen op een ander vlak. De derde machine staat aan met een heel kort programma met als inhoud een nette broek en de zomerjas die zo meteen nat wordt opgehangen in de douche. 

Strijken hoeft en doen we aan die jas niet... en gaat hij mooi droog met alle ritsen dicht in de kast voor het voorjaar. 

Een jas hoort niet een halfjaar in een punt aan een kapstok te hangen daar lijdt hij van... 

De winterjas werd opgeduikeld en de oude bodywarmer voor in de tuin... Het dikke vest voor als ik thuiskom en nog even iets wil doen in huis voordat de winterwollenwoonmantel wordt aangedaan en ik zitten ga...Zuinigheid met stijl bouwt huizen als kastelen...enne een spaarpot voor slechte tijden en die komen op zachte voetjes...
 
Annemiek.