maandag 26 oktober 2020

Mijmering 85 Gevulde speculaas bakken, de onderkant van de wok, asters in zicht, sedum laten wortelen in de vaas...enne knoflook kaas.

 Beste mensen,

De meest radicale heling is niet het geleidelijk herstellen
van een emotionele wond.
Maar de wetenschap dat wat je ten diepste bent
nooit gewond kan raken...
 
Annemiek
 
Mijmering 85 2020.
 
Tip.
In je voortuin staan misschien ook asters
in bloei... die zie je alleen als je voorbij gaat. 

Zet ze in vazen en potten in je woonkamer. Je wordt zo blij van al die vrolijkheid voortdurend in het zicht....
 
Snijbloemen koop ik al lang niet meer en de bloeiende lidcactussen komen her en der op tafels als de asters opgeruimd zijn... 

De lidcactussen zijn een plaatje na een zomer buiten onder
de seringenboom en binnen gehaald eind september. Als dank gingen ze meteen knoppen vormen en bloeien... 

Schrijf maar in je nieuwe agenda ergens in de maand juni 2021 lidcactussen buiten zetten. 

Enne misschien moet je ze eerst kopen en dat kan nu. Koop een goedkoop kleintje en zet ze elk najaar voor je ze weer binnen haalt... in een grotere pot want ze groeien als kool...

De mijne blijven nu een plaatje want ze gaan om de beurt bloeien... eerst de kleintjes en tot slot de grote...tot eind december...
 
Tip 2
Ik ging in de herhaling afgelopen zaterdag met de appel/framboos pannenkoek want ik kan nog steeds wekelijks een kommetje framboosjes plukken. De val appeltjes zijn nu echt op...

Tip 3
Breng nog wat knoflook mee van de markt of de super... Ik heb in ieder geval gisteren nog een rijtje of twee teentjes gepoot in de border. 

Je kan nooit genoeg hebben en straks maak ik knoflook kaas van de vele stengeltjes die al doorschoten... 

Heerlijk in de feestmaand op toastjes of op stokbrood. Dat lukt als je de teentjes NU in de grond steekt...natuurlijk met het puntje naar boven anders komen ze in China op of zo...

Tip 4
Alles in etappes heb ik de aardbeienplanten scheuten rondom de wasteilen afgeknipt. 

Zoals je weet heb ik vele stekjes ervan doorgegeven aan Song die ze in de verplaatsbare koude kas heeft gezet in Molenberg. 

Ik denk wel 60 stuks.... Enkele stekken zijn nog gaan wortelen tussen de klinkertjes van mijn hofje en als het flink heeft geregend trek ik ze uit en zet ze in de borders...

Tip 5
De onderkant van de wok heeft achterstallig onderhoud en heb ik niet goed bijgehouden... wat stom. Met de cirkel van Sinner als leidraad krijg ik het ding wel schoon. In de volgende volgorde...
 
temperatuur: en heb ik hem flink heet direct na het wokken op de kop buiten gezet op de glazen werktafel.

Chemische kracht dus schoonmaakmiddel: Direct met pure SUNSODA dik ingesmeerd en een doekje erover doordrenkt met SUNSODA.

Tijd: En heb ik de tijd mijn werk laten doen terwijl ik een dutje deed. De troep weekte los...

Mechanische kracht: Met een brillo soappad kon moeiteloos de troep verwijderd worden.

De bodem is weer schoon en probeer ik het bij te houden... Ja ja...als ik het weer niet vergeet.
 
Tip 6
We kregen nogal veel hoezen voor over krukjes.... zonder de bijbehorende krukjes. 

We zijn er dolblij mee want onze ontwerpers naai en handwerk/les Fieke en Gerry maakten tassen van de hoezen
door handvaten eraan te maken in bijpassende kleuren. 

Gehaakte bloemetjes voor de rode tassen en een stropdas voor op de donkerblauwe tassen. 

Pracht cadeautjes voor Kerst gevuld met goed bruikbaar spul en wat lekkers om te geven aan de vele mensen in nood....

Wat je na het leegmaken ermee kan? Handwerktas
lectuurmand sokkentas speelgoedtas en vul zelf maar in...
 
Tip 7
De sedum in de voortuin werd geplukt van blad ontdaan en in een glazen vaas op de tuintafel gezet. 

Glas is beslist noodzakelijk anders werkt het truukje niet... Waar de bladeren zaten komen wortels. 

Af en toe schoon water geven en weken laten staan het vriest
toch nog lang niet tenminste niet zo hard dat het water in de vaas bevriest. 

Elke bloem met wortels wordt een plant die gezamenlijk in de stilte tuin van Molenberg worden gezet....
 
Tip 8
Ik heb de harde werkers van vanmiddag in Molenberg op gevulde speculaas getrakteerd. Ze wisten niet wat ze proefden... hierbij het recept:

Ingrediënten gevulde speculaas. (Dubbele portie)
350 gram roomboter of margarine (blue band) op kamertemperatuur
je kan ook halfom nemen
500 gram donker bruine basterdsuiker
scheut melk
1 ei
2 flinke theelepels bakpoeder
snufje zout
30 gram koek of speculaaskruiden
ongeveer 750 gram bloem.
 
Voor de vulling:
1 pakje amandelspijs
de helft van een losgeklopt ei
 
Voor de afwerking:
Amandelschaafsel
en de rest van het losgeklopt ei

Werkwijze:
De oven voorverwarmen op 180 graden. In een deeg/kom de basterdsuiker het ei, bakpoeder, snuf zout, en de speculaaskruiden. 

Zet de boter er bovenop en snij met twee messen de boter in kleine stukjes. 

Ongeveer de helft van de bloem erbij op goed geluk, de
scheut melk en kneden maar... Al knedende bloem toevoegen tot het deeg loslaat van je handen.
 
Verdeel het deeg in twee ballen en rol een bal uit tot een dunne lap. 

Zet een bakblik erop en snij met een mes rondom de bodem uit. Gemakkelijker kan niet... 
De plak dichtklappen en in het bakblik leggen op een stuk bakpapier. 

In een kommetje de amandelspijs met je handen brokkelen.

Een ei loskloppen in een kopje en de helft met je vingers met de amandelspijs mengen. 

De amandelspijs met de hand verdelen over het deeg in de vorm.

De tweede bol uitrollen tot een dunne lap en de vorm erop zetten. 

Weer rondom uitsnijden met een mes en de plak op het spijs leggen. 

Met de rest ei de bovenkant met je vingers bestrijken en amandelschaafsel erop strooien. 

In de oven op 175 graden tot de speculaas gaar is... Dat is moeilijk te zien met bruin deeg en het zal rond de 40 minuten zijn. 

 In ieder geval zullen de amandeltjes ietsje bruin kleuren. Proberen maar. 

De speculaas is zacht als hij de oven uitkomt en direct in vierkanten snijden met een kartelmes. 


Dat gaat moeilijker als je de speculaas af laat koelen.
 
Deeg over? Rol kogeltjes ervan en heb je pepernoten. 

Je kan het deeg ook in de koelkast bewaren in een plastic zak... dat heb ik gedaan om morgen een plaat gewone speculaas van te bakken... als volgt: 

Het deeg uitrollen tot een dunne lap en op een bakplaat leggen. Met losgeklopt ei besmeren en amandelschaafsel erop strooien. 

In een voorverwarmde oven op 175/180 graden tot hij gaar is en dat is sneller dan gevulde speculaas. 

Je hebt immers maar een lap. Direct uit de oven de speculaas in ruiten snijden als hij nog zacht is. Tijdens het
afkoelen wordt de speculaas harder...
 
Mijn leventje.....
“Waar is je mondkapje” zegt Diny als ik binnenkom. Tja vergeten mee te nemen en wordt opgelost...

Ik heb de map niet meegenomen van thuis omdat ik dacht die niet nodig te hebben. Dus wel.... want daar staat het adres van Hetty in waar we pannen moeten halen... 

Ik beschrijf het huis en de straat en wordt opgelost...De kerngroep ondervangt mijn concentratie storing...
 
“Je afspraak is er ”zegt Fatima, en zie ik een meneer die oh ja... een inboedel komt uitzoeken. 

De inboedel wordt at hoc direct gebracht want we moeten spul kwijt om plaats te maken voor komende week... Heeft de logistiek geen moeite mee want was aangekondigd....

Diny die steeds meer het voortouw neemt... besluit een meneer die onverwacht binnen valt per direct te helpen... 

Meneer was al eerder bij ons  en moest nog wat spul krijgen... "Het spul gaat direct mee op de rit van de logistiek",
 zegt Bas want we gaan toch zijn kant uit... 

Meneer blij en Diny en de logistiek blij...omdat meneer zo blij was...

Een pracht puber fiets kwam binnen (wist ik) en had ik bestemd voor de jongeman die net een bijbaan was begonnen bij PLUS Heerlerbaan en zijn fiets was gestolen...

Hij stond op slot maar niet aan een paal of zo... Dan dragen ze hem gewoon weg... 

Geen geld voor een nieuwe fiets en de baan op de tocht? Nee dus... want de “nieuwe” fiets (dankjewel goede geefster)

werd direct doorgebracht op de rit logistiek die kant uit naar twee crisissen. 

Wat een blijheid... De gestolen fiets van de jonge meneer kon niet eens in de schaduw staan van de nieuwe... Het joch is dolgelukkig!

Je leest...de vrijwilligers in CMP Molenberg vormen schakels in een ketting van nood oplossen... Waar ik uitval met mijn

concentratie storing wordt ondersteund en ze maken geen “zeik” daarover... 

Terwijl alles probleemloos doorliep had ik een gesprek dat het verschil maakte met een mevrouw en ze weer verder kon. 

Direct daarna een gesprek met een meneer die heel veel nieuwe inzichten kreeg en daardoor van een dood spoor een nieuwe weg kan inslaan... 

Hij heeft alles weer op een rij door mijn levenservaring die ik graag deelde met hem... Hij was eindelijk op het punt beland dat hij openstond en dat gebeurd niet vaak bij meneer. “Jij bent de eerste in 35 jaar die me doorziet en daardoor raad kan geven,” vertelde meneer. 

Hij heeft nog een lange weg te gaan maar weet nu welke weg. Het is gewoon toeval dat ik hem raden kon want hij kon een tweelingbroer van mijn zoon zijn...
 
Ik zou niet weten wat ik achter de geraniums zou moeten doen nou ja...die zou ik gaan stekken en overhouden maar dat doe ik eigenlijk al... ergens tussendoor mijn zeer boeiend leventje...
 
Annemiek