woensdag 14 oktober 2020

Mijmering 83 Halloween stuk voor nop, Leidsche stamppot en dossier dozen bij elkaar gepoept door Floor...

Beste mensen,

Als je je niet op je gemak kunt voelen als je alleen bent, 
zoek je misschien een partner om je onvrede mee te verdoezelen.
Je kan een mens dat niet aandoen. Je ongemakkelijk voelen
zal op een andere manier weer in je relatie verschijnen.
waar je je partner weer verantwoordelijk voor zal houden...
Schaf een diertje aan en je bent nooit meer alleen....
 
Annemiek
 
Mijmering 83 2020.
 
Tip.
In deze tijd je zegeningen tellen in alles wat is gebleven is een goede zaak...
Afgelopen dinsdagochtend heeft in ons consuminderhuis (CMP Molenberg) een workshop Halloween plaatsgevonden met een kleine groep mensen die op afstand van elkaar met een mondkapje op ontzettend hebben genoten... Je hoeft wellicht alleen maar op je zolder of in de schuur te kijken en heb je alle attributen bij de hand...
 
Wat je nodig hebt?
In de volgende volgorde...

Een mand of bak....
 
Onderin komt wat aarde uit de tuin of een rest potgrond.
 
Daarop hergebruikte oude oase uit een kerststuk van vorig jaar of zo...
 
Wat takjes en herfstblad uit de straat... je tuin of het plantsoen.

Nog maar een bloempotje vullen met aarde uit de tuin en wat afgeknipte hedera (klimop) erin.
 
Met wat geluk gaan ze wortelen en heb je ook nog een jong plantje erbij.
 
Een plastic hergebruik broodzakje erom en ingraven in de oase.

Uit de oude Kerst meuk vind je wellicht wat paddenstoeltjes.
 
Enne een sliertje kerstverlichting?
 
Aan de overkant van de weg hebben we kastanjes geraapt.
 
Een balletje van de kids dat opeens verdween en een spookje werd.
 
Ik zag hier en daar best blije spookjes...
 
En een heks met beslagen brillenglazen.
 
Met permanent marker of een viltstift een gezichtje op een restje katoen.
 
En neem nou niet een stuk uit een goei laken.
 
1 pompoentje of kalebas van 1 euro en misschien heb je zelf

in de tuin offe...de buren?
 
Vragen staat vrij nietwaar...
 
En ja tot zover netjes opgevolgd?
 
Verdere werkwijze:
De lampionnetjes hebben nu allemaal wel in de tuin, of bij iemand die je kent? 
Door een geknipt gaatje duwen we de Kerstlampjes die echt niet warm worden hoor.
Met een ijzerdraadje het lampionnetje vast zetten of met kleine kruislinks ingestoken dunne takjes...
Als je hebt een kunst spin (te hergebruiken) en een strik van jute...nog een takje?
Enne wat oranje meuk...nog oranje touw in de schuur? Uitpluizen dan...

En als de avond valt zet je de lampjes aan...
 
Dankjewel Gerda en Daisy jullie waren een groot succes... en geef ik het graag door....
 
Tip 2
Bij elke doos of zak meegekregen met gekocht spul bedenk ik waarvoor hij hergebruikt kan worden...
De dozen met kattenbak grit zijn pracht opslagbakken met
 A4 formaat... Je moet jezelf immers voor de gek houden en aanmoedigen dus poept en plast Floor elke keer een deel van mijn herinneringen in orde... bij elkaar....
 
Gewoon bovenaan de doos op te ruimen papierzooi in chaos begonnen vond ik de verslagen van de consuminderkringen die ik heb gegeven...
Voorlopig vanaf de 10e tot de 39e de rest moet nog gevonden denk ik en hoop ik inmiddels want er staan leuke zaken in... Zo’n doosje neem je zo door als ik rusten moet en brengt
herinneringen weer boven....van 15 jaar noeste arbeid in bevlogenheid.
 
Ik wordt tegenwoordig gebeld door mensen die eens mijn pad kruisten en lijkt het wel of ze voelen dat ik met ze bezig ben.. 

Ik heb het werk van menig journalist weer in handen gekregen over het consuminderhuis in de bladen en jawel...die kunnen samen in een kattenbakgritdoos... 

Al die grit dozen kunnen rechtop in een bananendoos tot een overzichtelijk bijeen gebracht klein museumpje. Niet dat iemand er iets aan heeft maar om af en toe terug te mijmeren... voor mezelf of Floor.... 
 
Wat de tip is voor jou? Je verleden in grit dozen kost geen kneup en je hebt steeds de nodige tijd tot de kat de doos heeft leeggemaakt door drolletjes te leggen.....

Tip 3
Leidsche stamppot.... een heerlijk recept dat bijna niets kostte omdat wortelzaad bij de LIDL gekocht een paar duppies kostte in maart afgelopen jaar... 

En de pastinaakzaden zelf werden geteeld en de aardappels van poters kwamen die ik overhield van de oogst. 
Song en ikke hebben elk een kistje in bewaring op een donker en vochtvrij niet verwarmt plekje... Vorig jaar had ik ze tegen Kerst gewoon met kist en al in het dressoir geschoven van Songs office. Daar komt hij nooit... tot ik de deurtjes opentrok in maart... 

De uien zijn gekocht want die van eigen teelt raken op... Wat je verder nog nodig hebt? Kijk maar...
 
Ingrediënten:
Evenveel wortels als aardappel
en pastinaak
1 dikke ui
klontje boter
wat zout
nootmuskaat.
 
Werkwijze...
In aardappels schillen op de oude vork krijg ik steeds meer handigheid al vliegen de schillen in het rond. 
Buiten boven de tuintafel kan dat allemaal geen kwaad en wordt met de handveger de zooi bij elkaar geveegd in de mand en gaat naar de compostbak. 

De wortels en pastinaken zijn zo uit de aarde met regenwater uit de regenton afgeschrobd met een borstel...

Na het regenwater wasje werden ze in een vergiet even met drinkwater afgespoeld en hier en daar geschild.

Inmiddels zijn ze zo groot gegroeid dat je ze in de vuist kan vasthouden... Desnoods met een schoon vaatdoekje erom om meer grip te hebben. 

Met de kaasschaaf schillen is gemakkelijker dan de dunschiller, die heeft een groter handvat en ik kijk niet op een puntje of schilletje dat blijft zitten. (Voor mensen met reuma zeer aan te raden.)
Het is allemaal zonder landbouwgif... biologisch en uit eigen tuin...
 
Nog een keer wassen hoeft dan ook niet en snij de ui maar in grove ringen die bovenop komen in de pan met... een beker water... 

Enne wat zout erop en de deksel goed gesloten in Nel haar wolkjes pan werd de hele zaak opgezet op hoog gas...

Tot het kookpunt en daarna lager op klein gas laten sudderen. Af en toe kijken of het niet aanbrand of toch ietsje water erbij moet? 

Bij mij niet en heb ik zelfs de deksel schuin moeten zetten de laatste minuutjes zodat het teveel aan vocht verdampte....
 
Als alles gaar is eventueel afgieten in een beker en dat kookvocht kan je later opdrinken en zit vol vitamientjes,  

niks mis mee. De stamper er grof doorheen en nee ik bakte geen vegaburger erbij want de Leidsche stamppot was al lekker genoeg van zichzelf... 

Met een klontje boter en wat nootmuskaat en eventueel een scheutje melk al hoefde dat bij mij niet....
 
Mijn leventje...
Mijn Floor gaat regelmatig om drie uur in de nacht met me
mee naar beneden... 

Dan spelen we dat het ochtend is en maken we koffie. We proberen maalsel in de koffiemolen te hebben van de vorige dag al lukt dat niet altijd en soms moeten we middenin de nacht nog wat koffie malen. 

Een handdoek om de molen dempt het geluid heeft Floor me vertelt. 
We smeren een boterhammetje of een mueslibol en ontbijten in de nacht. 

Floor krijgt wat melk en is gewend dat ik daarbij een rijmpje opzeg: Melk goed voor elk... maar niet voor Jan die plast ervan...
 
Ze probeert nog een lik boter uit de boterpot te vangen en probeer ik uit haar zicht die bol of boterham te beboteren want ze wordt te dik... 

De kattenbrokjes hebben haar aandacht omdat ze die gele eruit vist zoals ik die gevulde droppijpjes bij Engelse drop. 

De rest eten we omdat het op/moet en we geen goei eten weggooien... 

De achterdeur op een haak kan Floor weg al legt ze tegenwoordig haar drolletjes in de kattenbak... 

Wel zo warm in de gang achter het gordijn... Ze zal wel gek zijn in de kou poepgaten te graven "dat doe jij ook niet" is haar reactie... en waaaar dan? Alles groeit dicht. 

In de dichtstbijzijnde border staat die reuzenspruitjesplant die wel een boom lijkt.... je kan er zo de lichtjes en de kerstballen inhangen over een maand of twee....
 
Annemiek