zondag 1 november 2020

Mijmering 87 Het looprek als tuingereedschap, boerenkoolstamppot en de verlengde herfstdagen...

 Beste mensen,

Wanneer het gevoel dat je controle over je leven moet hebben voorbij is,
wordt het leven verder geleefd in ontspanning.

Er komt een gevoel van kalmte bij alles wat zich voordoet...
 
Annemiek.
 
Mijmering 87 2020
 
Tip.
Hoe onnatuurlijk dan ook... het goede weer schenkt ons verlenging van tuin klus dagen.

Vroeg in de ochtend werd de helft van de kamperfoelie gesnoeid. 
De andere helft morgenvroeg want alles hoeft niet op een dag, dan breekt het lijntje niet. 

Nee niet snoeien op de ladder maar met de snoeischaar met lange steel. Met de kromme riek de losgeknipte takken omlaag halen en komt het goed... Slim moet de mens zijn en misschien een tip voor jou?
 
Tip 2
De kuiflavendel leek me dit jaar geen snoeibeurt te behoeven maar dus wel...stom zo laat in het jaar waardoor de takken meer verhout raakten  en moeilijker te snoeien zijn. 

Omdat mijn benen steeds minder te sturen zijn gebruikte ik de schoffel of de riek als een soort wandelstok. Het is niet meer voldoende en staat tegenwoordig een looprek achter de poort op het stoepje. 

Een stabiel oud ding dat daar een vaste plek heeft gekregen en ik zo in de tuin zet. Wat een uitvinding!! 

Om veilig over rotsjes te slingeren en in en uit de tuin te
stappen. 

Bij de kuiflavendel gezet kon ik tijdens het( gebukte) snoeien me af en toe vasthouden aan het rek en omhoog trekken...Wat een tip die ik graag doorgeef...
 
Het looprek werd gebruikt bij topinamboer oogsten en over de stang voorover hangend kon ik op mijn gemakje de onkruidjes tussen de huislook wegplukken van de tuinbank.... en uit de huislook laarsjes... Geweeeeeeeeeeldig!

Tip.
De koolwittevlieg zit op de boerenkool in de moestuin. Je kan ze eraf wassen met je vingers en dat deden we (van de geoogste bladeren) met regenwater in een teiltje... 

Er is genoeg water in de regentonnen. Twee of drie keer wassen van de hele bladeren is prima. 

Daarna werden de bladeren van de grove nerf gerist en in
drinkwater gelegd met wat zout om de laatste beestjes te verwijderen. De bladeren werden een onderdeel van boerenkoolstamppot....
 
Ingrediënten:
Bloemige aardappels en ik nam de rode Desiree.
Als je hebt kan de helft aardappels vervangen worden door topinamboer.
zout
nootmuskaat
klontje boter
eventueel scheutje melk
 
Werkwijze:
De boerenkoolbladeren in zout water lieten de laatste koolwittevlieg los en een slakje klom op de rand van het geëmailleerde teiltje. 

 Het arme wicht werd in een zeefje afgespoeld en in de rododendron gezet. 

Het weer is zo mooi dat de aardappels buiten kunnen geschild en de topinamboer kwam daarbij. 

Evenveel dan de aardappels en de rest topinamboer werd in een hoekje van de border gelegd waar Manuela de hulp ze vind en meeneemt. 

Ze helpen bij een trage stofwisseling en bespaard veel geld aan theetjes yacult of medicijnen... De topinamboer knollen
worden meegekookt met het eten en doet zijn werk...

Of de topinamboer of de aardappels eerder gaar zijn blijft een gok en ligt eraan welke aardappelsoort je neemt. 

Stukjes bite in de stamppot van welke knol ook... is geen probleem zou ik zeggen. 

Zet de knollen gewassen en klein gesneden met een beker water en iets zout op. Vanaf de kook op laag gas tot 12
minuten garen. 

Kijk af en toe welke soort knollen eerder gaar is en snij de andere soort dan in de pan nog eens middendoor. 

Natuurlijk niet droog laten koken... De koolbladeren uit het zoutwater nemen en in de vergiet nog even afspoelen. 

Met een keukenschaar de kool op de hand boven de pan in grove stukken knippen. Gas hoog en de kool vier minuut laten
slinken... 

Alles omscheppen en als het goed is hoef je niet af te gieten... Klontje boter erbij en nootmuskaat en de stamper erdoor...  Met de houten lepel omscheppen en serveren...
 
Ik hoefde geen vegaburger erbij en de kool (alle kool) kort gekookt maakt hem licht verteerbaar en door weinig water te gebruiken hoef je niet af te gieten en de vitaminen door de gootsteen te gieten... 

Door de stam van de boerenkool met de laatste twee kop/blaadjes in de tuin te laten staan zorg je voor een naoogst in maart. 

Als alle verse groente heel duur zijn en je alleen kasgroente kan kopen brengt je boerenkoolplant mooie nieuwe kleine verse blaadjes op de plekken waar je nu de bladeren afplukte... Ook weer iets dat ik uitvond.....
 
Tip 2
De wasketel met geraniumplanten kunnen wel wat stekken missen al had dit stekken in augustus moeten gebeuren. 

Toen waren de planten nog niet zo welig gegroeid. Stekken kan ook in november als je ze maar in water binnen op de vensterbank zet.

De onderste blaadjes van de stek verwijderen en af en toe het water in het glas vernieuwen. 

Als de stekken wortels krijgen, de planten in een pot met potgrond binnen op de vensterbank zetten. Tot het voorjaar komt... 

De wasketel met geraniumplanten kreeg voorlopig een plek onder het afdak bij de fuchsia’s en krijgt eenmaal per week een kopje water... Of de hele kluit in de schuur komt... hangt van de winter af...
 
Tip 3
De zaden van de teunisbloemen zijn geoogst in de stiltetuin van Molenberg. 

De natuur mag daar zijn gang gaan al help ik soms mee door de lange teunisbloem na het bloeien, gevuld met het laatste zaad, af te breken en in de tuin te gooien. 

Moeder natuur doet de rest en komt het zaad vanzelf in de grond...Meestal door de regen in samenwerking met regenwormen die heen en weer bewegend de grond “omzetten.”
 
In mijn bijen/vlindertuin thuis werd ook een deel van het geoogst zaad vanaf het pad overal in de ronde gestrooid. 

Met de kromme riek heb ik de natuur wat geholpen door de grond wat los te maken zover ik erbij kon, waardoor het zaad een betere kans maakt... 

Volgende zomer heeft de bijen/vlindertuin teunisbloem bij het al grote assortiment...
 
Mijn leventje...
Het is aan te raden voor de gladheid komt je fietsbanden en autobanden na te kijken. 

Misschien winterbanden al heb ik daar geen last van met mijn driewieler. Wel moest het ding gepoetst en werd daarvoor bovenaan de trapjes gerold waardoor ik beter bij de wielen kwam. 

Met het laatste afwas sopje werden de vellingen geschrobd.
Floortje keek mee van onderaf waar nog vuil zat en werd het sop met vuil met regenwater in de gieter afgespoeld. 

We aten tussendoor weer een frambozen/appel pannenkoek want er is nog steeds oogst. 

De banden van de fiets werden opgepompt bij de fietsenmaker en een afspraak gemaakt wanneer de fiets een grote beurt kan krijgen. 

De ketting moet gespannen en hij kreunt hier en daar en heeft af en toe een error... Dat kan natuurlijk aan mij liggen en Jason van BIKENATION zal alles verhelpen en me thuis brengen als de fiets haar beurtje krijgt... Daar hoef ik niet bij 
te zijn nietwaar...
 
Ik tel alweer mijn zegeningen genietend van de weelde als Jamila op vrijdag een pannetje soep in mijn fietstas zet. 

Het was genoeg voor de maaltijd na mijn werk en de zaterdaglunch. Linzen/kikkererwtensoep met een boterham erbij zorgt ervoor dat de plantaardige eiwitten van de bonen en erwten goed worden opgenomen. 

Even later kwam Gerda mijn hofje op en heeft me geholpen met afwassen... Tja die afwas blijft wel eens een dag staan omdat ik nog steeds mijn energie moeilijk kan verdelen...

Het getij lijkt te zijn gekeerd en de Annemiek die bij de sterken hoorde en altijd alles aanging en kon... wordt in haar nieuwe status gezien en een hand toegereikt. 

Daardoor kan ik in de branding van de hulpverlening blijven staan en nog lang de mensen bijstaan die dit prachtig broodnodige werk voortzetten...Leve onze kerngroepen en vrijwilligers.
 
Annemiek