woensdag 25 november 2020

Mijmering 93 Sterren en harten bakken plus pindakoeken van zandtaartdeeg en meekijken in crisis oplossen...en blij zijn.

Beste mensen,

Waar mensen elkaar de hand reiken
groeit de hemel over de aarde...
 
Annemiek.
 
Mijmering 93 2020.
 
Tip
De aanloop naar de feestmaand is begonnen en dan heb ik het over de gezelligheid in huis. 

Lekker aan de slag met sterren en harten
koekjes bakken van zandtaartdeeg. 

Oh zo gemakkelijk en samen met je kids of wie dan ook de zalige geur opsnuiven. 

Nog warme koekjes eten met een glimlach... dat heet gelukkig zijn...
 
Ik maakte sterren met (ongezouten) pinda en kleine hartjes...
de hartjes en sterren met koekjes stekers uitgestoken. 

Later toen mijn handen het niet meer deden heb ik grote ronde koeken vol pinda uit de rest van het deeg gemaakt. 

De ronde vorm met de deksel van een pot uitgestoken...
 
Je kan gaatjes in de sterren maken met een stokje voordat ze de oven in gaan en nog een beetje na steken als ze de oven
uitkomen. 

Koekjes in de kerstboom met een rood lint of zo... Met of zonder glazuur of welke versiering dan ook... Het receptje?
 
Zandtaartdeeg:
ruim een pond bloem
1 zakje bakpoeder
1 ei
150 gram suiker
250 gram boter of
blue band
of halfom
snuf zout
Scheut melk
zakje ongezouten pinda's


Werkwijze:
De oven voorverwarmen op 175 graden. De boter op kamertemperatuur. 

In een kom ongeveer de helft van de bloem met suiker zout ei en bakpoeder. 

Zet de boter daar middenin en snij met twee messen de boter
aan dobbelsteentjes. 

Een scheut melk erbij en met je handen kneden. Steeds bloem toevoegen tot het deeg loslaat van je handen.
 
De bol deeg uitrollen tot een heel dunne plak (de koekjes rijzen nog) en koekjes steken met de uitsteek vormpjes. 

Leg de ze op bakpapier op een bakblik. Mijn ervaring leert dat
je het papier meerdere malen kan gebruiken dus wordt bewaart. 

De koekjes worden met de vingers met losgeklopt ei bestreken en komen wat pinda’s erop.

Over de pinda’s nog wat losgeklopt ei. 

In de oven zetten en bakken tot lichtbruin. 

Je kan de koekjes in een blik of kom met deksel bewaren...
 
Tip 2
Het is niet te geloven maar 24 november plukte ik de laatste snijbonen uit de tuin. 

De bonen waren te dik voor de gaten in het molentje en heb ik ze gewoon in de lengte doorgeknipt voor ze de
bonenmolen ingingen.  

Het bonenmolentje op de tuintafel en de goede gave door het molentje gehaald, want we gooien geen goei eten weg. 

De planten werden van het klimrek gehaald en in de compost bak gedaan. 


De aardappels geschild met de vork en de dunschiller gaat steeds sneller.
 
De aardappels gewassen en in kleine stukken opgezet met een beker water met wat zout. 

De bonen direct erop en was ik benieuwd of die taaie rakkers nog wel smaakten. 

Tegen einde kooktijd was het kookvocht bijna verdwenen en heb ik de deksel van de wolkjes/pan nog even schuin gezet. 

Een klontje boter en nootmuskaat erbij en grof stampen met de stamper. Volmaakt!! 

Een vega burger werd tijdens het stamppot koken gebakken en omdat ik deze keer de balletjes maar eenmaal met paneermeel behandelde voor ze de vriezer ingingen, vallen ze een beetje uit elkaar. 

Dat gebeurd pas tegen einde baktijd dus na 7 minuten vanaf de vriezer in een scheut zonnebloemolie in een pannetje met de deksel erop. 

Eerst een minuut hoog gas en daarna laag pitje. Wel even omdraaien halverwege... 

Laat ik nou dat uit elkaar vallen van de bal net heerlijk vinden... 

Stamppot op je bord of in een schaaltje en de vega grove kruimels erop... 

Heeeeeeeeeeeerlijk. De stamppot was voldoende voor twee dagen en heb ik de tweede dag ook weer een vega “bal” gemaakt... 

Yoghurt na en jawel weer met frambozen die ook eind november nog vruchtjes geven...
 
Tip 3
Jamila zet meestal op vrijdagen een pannetje soep of andere maaltijd in mijn fietstas. 

Deze keer met Turks brood erbij wat echt teveel was. 

Ze weet wel dat ik het altijd verwerk en ik heb het brood op de radiator gelegd in de woonkamer. 

Als het brood door en door droog is komt het in een plastic zak waar ik een dansje op
doe. 

Pracht paneermeel en niets mis mee. Je wil echt fijn paneermeel? Giet het dan door een vergiet en dans nog een eindje verder op de rest stukjes in de plastic zak...
 
Mijn leventje...
Ik ben gisterenmiddag nog boodschappen gaan doen met de mevrouw van het crisisgezin. Ze krijgt in januari pas haar eerste geld, want een uitkeringsaanvraag in behandeling nemen doet de gemeente zes tot acht weken over. 

Omdat de feestdagen in die tijd vallen kon dat wel eens tien weken worden. 

Twee weken zijn voorbij en omdat mevrouw particulier huurt kwam bij de huur nog de borg. Dat is zo hoog als de huur dus
tweemaal 720 euro. 

Ze zal het wel van de kinderbijslag van oktober hebben betaald en wat moeizaam gespaard. Dan de reis door het land met al die kids in een busje dat tweemaal heeft gereden. 

Vrienden hebben dat gehuurd en hoefde ze "alleen" de benzine te betalen. Al die huisjesmelkers verhuren net onder 730 euro zodat de huurders huurtoeslag krijgen. 

Bij een hogere huur krijg je dat niet meer. Het uitgewoonde pand is heel duur in stookkosten weet ik en worden deze panden amper onderhouden door de eigenaar. Ze moeten veel opbrengen en de eigenaars worden rijk over de ruggen van mensen in crisis... 

Maar het zij zo... mevrouw en haar kids zijn veilig allemaal met een dak boven hun hoofd en bij elkaar... Terug naar gisteren...

We hadden afgesproken bij haar thuis en kon ik direct zien wat allemaal nog moest gebeuren. Wat ik ook voor minpunten heb... organisatietalent heb ik en twee van onze klussers gaan er heen...en ik zorg verder...

De lampen die we brachten waren nog niet aangesloten. Er was geen ladder en mevrouw durfde niet met stroom te werken. Als de avond valt brand alleen op de badkamer een peertje aan het plafon. Een TV had ze gekregen maar die doet het niet... De “goede” gever uit de buurt vertelde dat er een kleinigheid aan was, een handige man kon dat zo maken. Ja ja... hoe ruim je rotzooi op!

Mevrouw heeft getracht de bedden in elkaar te zetten en zonder gereedschap lukt dat niet zo...er waren ook wat schroeven weg. De was op de hand voor zes mensen is ook heel zwaar en kleddernatte jeans op de radiator en laminaat op de vloer schiet ook niet op. Ze wast voorlopig alleen sokken en ondergoed. Zelf droeg ze geen sokken zag ik alleen een legging en een hemdje en de kleintjes liepen ook in hemdjes en luiers. Dat is natuurlijk om het goede goed te sparen...Vrijdag komen ze kleding uitzoeken en warme jassen en zo...
 
Omdat gelukkig al giften binnenkomen van mijn kerstactie kon ik vanmorgen een wasmachine bestellen die morgen door onze logistiek wordt opgehaald en bij mevrouw wordt gebracht en aangesloten. 

Ze gilde van blijdschap toen ik haar belde... Inmiddels is haar moeder gearriveerd die enige tijd blijft om mee te helpen en dat doet me zo goed. Het zijn bomen van mensen en de moeder en dochter zijn groter dan ik en dat zegt iets...

Moeder loopt constant in een flanellen nachtpon met een grijs vlechtje in haar haar en is echt de commandant op het schip... Ik heb weer die vreselijke gezegden rond gestrooid die de spanning breken...”Je zal een man moeten zien binnen te halen die iets van elektriciteit weet...””Daarna gooi je hem zo weer buiten,” en werd flink gelachen...

Breng me terug... oh ja... dat shoppen bij de LIDL... wist zij veel. “Pak maar drie karren want ieder moest een kar en de mevrouw die ons reed was samen drie... Ik heb dit al meer gedaan en kan aan het gedrag van mevrouw  zien of ze kan koken en zuinig is met geld. Gewoon door naar haar “koopgedrag” te kijken...
 
We zijn gestart bij het fruit. Mandarijnen bananen (appels komen nog van de boer) en veel verse groente... daar wist ze alles van... 10 kilo aardappels rijst en pasta en van pakjes hield ze niet. Ze wist dat bonen in potten vervangers van vlees zijn en veel bloem werd ingeslagen en eieren alles in grote aantallen. Gewone broden en een zak puntjes en kuipjes margarine en zonnebloemolie en frituurolie en fritetsaus en curry. 

Ze wist dat een blok kaas beter was dan plakjes en goedkoper en een doos melk. Tandpasta en borstels maandverband en toiletpapier, doucheschuim en ze nam uit gewoonte de grote eigen merk flacons. We wisselden van kar en dramde ik door wetende dat zij het niet meer had. Natuurlijk wat chipjes voor de jongens en wat snoepjes voor de kids. 

 Dat hoort erbij en toen ik voorstelde toch een paar flessen cola te nemen voor de jongens wilde ze dat niet... Daar was ze geen voorstander van en twee flessen limonade was beter en genoeg... voor ieder een glaasje en twee flessen limonadesiroop daar hadden ze langer van. 

Omdat ik al snode plannen was aan het smeden heb ik nog een reuze flacon wasmiddel erbij gedaan... Waar we dozen leeg maakten werd in de derde kar de dozen verzameld en kwam aan het einde de lijkjes oftewel het vlees. Kiloverpakking gehakt en schouderkarbonade en boterhamvlees en hergebruik plastic zakjes  met ritsjes voor de schoolboterhammen. De jongens nemen thermosflessen mee met water en siroop vertelde ze...
 
De auto puilde uit en toen we over een bobbel gingen raakte de auto het wegdek. We kwamen weer bij de flat van het gezin en na een schreeuw naar boven kwamen de drie jongens direct op rij naar beneden en droegen alles binnen... Toen ik vanmorgen belde naar mevrouw vertelde ze dat ze gebeden hadden dat alle goeds die mensen doen drievoudig terug komt... Je merkt ik ben jullie geld al uit aan het geven dat drie keer terug komt en het is zoooo goed besteed...
 
Annemiek