woensdag 4 november 2020

Mijmering 88 Snelle vegaburgers, vogeltjesverjaardag, snijbonenstamppot en feest nagerechtje....

 Beste mensen,

Als je gelukkig wilt zijn denk dan aan gelukkige momenten.
De gedachten die we de wereld insturen komen immers naar ons terug....

Annemiek.
 
Mijmering 88 2020.
 
Tip.
Mijn keukendeur staat overdag nog steeds open en de verwarming uit, tenzij het regent... We drentelen steeds van binnen naar buiten en omgekeerd...

Floor en ikke. Het hofje voorziet in alles... en besluit ik vandaag vogeltjes verjaardag te gaan vieren... 

Floor mag even niet meedoen en gaat dutten in de zonneschijn onder het afdak...
 
Wat heb je nodig voor het feest?
Een ronde plastic bak taartmodel
vogelzaad
mos
naaigaren
verder alles wat je vind in de tuin
Dat was bij mij:
Hederabloesem
half kalebasje
besjes
eventueel wat late blommen
herfstblad
bosje kaardenbol of zo
rotan of riet/stro decoratie schaaltjes.
 
Werkwijze:
“Bak” een taart door mos met naaigaren om de bak te wikkelen. Het mos voor bovenop leg je gewoon los erop. 

Ik hoefde dat niet want de bak was over van vorig jaar en heeft een jaar ergens in de tuin gestaan. 

Het mos is zelfs gaan groeien.... De mos bak werd op een rotan bord gezet en een klein kalebasje doormidden gesneden en leeggehaald, dat komt midden op de taart.
 
De besjes liggen al een tijd onder het afdak en kwamen goed van pas. Je kan natuurlijk ook hulstbesjes nemen of wat je maar hebt. 

Daar omheen een ring vogelzaad met als “slagroomrandje”
de hederabloei maar dat mogen ook pinda’s in de dop zijn of zo...
 
Ik stel me zo voor dat een vogel mevrouw op bezoek een bosje blommen (kaardenbol) meebracht en een andere mevrouw een “plantenbekske” van de mert. (flash back) 

Dat “bekske” is het kleine pompoentje middendoor gesneden uitgehold en een beetje potgrond en een viooltje erin. (uit de
border gesleurd) 

De potgrond afgedekt met mos van de muur gekrabd (nee zus niet met het goei bestek maar met mijn eigen goeiekope uitzetlepel waar ik ook mee in de tuin werk.)
 
De verjaardag tafel heeft een mooi feest tafelkleed van kleurend herfstblad (van de aardbei planten) en heb ik de stengels door de kieren van de tafel gestoken dan waaien ze niet weg. 

Er hoort natuurlijk ook een drankje bij en dat is de terracotta kom op hetzelfde schaaltje. De vogels kunnen uit het smalle “slootje” drinken en niet badderen. Dat zou te koud zijn...

Natuurlijk horen hapjes bij het feest... gevulde eeuwig moes blaadjes...met zaadjes. 
 
Het mooie is dat je alles dichtbij je huis hebt, nergens heen
hoeft en lekker thuis aan de knutsel kan gaan... 

En Floor? Die is niet meer zo happig om buiten achter de vogels te jagen en slaapt veel... in haar mandjes. 

 Alleen in de zon wil ze nog wel eens buiten liggen en ben ik er altijd bij... ze is een ouwe dame geworden die graag warm ergens ligt en het allemaal wel gelooft...
 
Tip 2
Een snelle rij vegaburgers is zo gemaakt, zeker als je voorgekookte witte bonen in de vriezer hebt liggen. Wat je nodig hebt?
 
Ingrediënten:
1 beker groene linzen
halve rode paprika
halve groene paprika
1 gesnipperde ui
wat verse kruiden, voor mij was dat
salie tijm lavas
scheut olijfolie
havermout of bloem
peper/zout
1 of 2 eieren
paneermeel
 
Werkwijze:
1 beker groene linzen in een pannetje met 2 bekers water en aan de kook brengen op hoog gas. 

Daarna op laag gas garen (ongeveer in 20 minuten). Ik heb een geëmailleerd bord op de pan gezet als deksel waar twee zakjes bevroren witte bonen op ontdooiden. ((Heb je geen bonen in de vriezer, zet dan een beker gedroogde witte bonen een dag eerder in twee bekers water. En kook ze de dag erna apart van de linzen.))

Dat geëmailleerd bord is een geweldig ontdooiapparaat op een pannetje water voor koffie (boterhammen ontdooien).

Breng me terug... oh ja... de paprika werd in heel kleine stukjes gesneden (lukt me niet) en de ui gesnipperd. 

De kruiden "gezeumerd" in de tuin en klein geknipt. Alles in een kom met een scheut olijfolie, schep havermout of bloem en peper/zout. Even husselen en laten staan.
 
De linzen hadden inmiddels bijna alle vocht opgenomen en waren bijna gaar. De witte bonen kwamen op het laatst erbij en werden
mee omgeschept... 

Na 5 minuut op middelhoog gas ging het gas uit en werd het pannetje buiten gezet om af te koelen. Afgieten hoefde niet want alle vocht was opgenomen.
 
Na een kwartiertje werden de bonen en linzen in de moulinex grof gemalen en dat gaat vanzelf. Onderin is alles fijn en bovenin grof. Dat geeft bite aan het geheel. 

Zoals je ziet heb ik niet voor niets de combinatie groene linzen/witte bonen genomen... 

Je zou zweren dat het gehakt is van dooie varkens...en kan je iedereen “ver eppelen” oftewel erin laten lopen...

“Kijk eens schat, nieuw gehakt met veel paprika en ui.” “Lekker hoor!”
 
De smurrie in de kom bij de paprika en ui enz.. en met je hand even “omzetten.” 

Er kan een half losgeklopt ei bij en misschien nog wat olie? Lekker smeuïg moet het zijn zodat je mooie stevige balletjes kan vormen. 

De balletjes gingen even in de koelkast om op te stijven. Na een half uurtje door paneermeel rollen... door losgeklopt ei en
weer door paneermeel. 

De balletjes werden een voor een verpakt en in de vriezer gelegd... op twee na... die kwamen bij de snijbonen stamppot van vandaag...
 
Snijbonen stamppot:
 
Ingrediënten:
Snijbonen en evenveel aardappels of
aardappel met topinamboer
beker water
zout
klontje boter
nootmuskaat
 
Werkwijze:
De snijbonen snipperen. Ik had gesnipperde snijbonen in de
vriezer en werd de zak eruit gehaald... ze ontdooien snel. 

De topinamboer werd snel geoogst uit de voortuin. (Geweldig dat looprek gooi je zo in de tuin.)  

Neem ongeveer evenveel aardappel topinamboer en snijboon. 

De rest topinamboer ging in de inkuil met een schep aarde
erop... 

Ga ik morgen misschien chips van schaven als ik pleisters in huis heb...
 
De aardappels en topinamboer geschild gewassen en in klein stukken gesneden opgezet met iets zout en een beker water. 

Aan de kook brengen en 8 minuut op laag gas laten garen.

De snijbonen erbij met iets zout en weer even op hoog gas. 

Kijk hoeveel kookvocht nog in de pan zit of de deksel schuin moet om meer vocht te laten verdampen of niet...
 
Twee vega balletjes werden gebakken in zonnebloemolie (8 minuut) en tot slot de stamper door de stamppot... met een klontje boter en wat nootmuskaat...
 
Daar hoort een herfst nagerechtje bij... van naturel griesmeel met een laagje jam van Mariëlle (sorry bewaren tot Kerst is me niet gelukt) 

Hoe ik griesmeel maak? Ongeveer een halve liter melk in een steelpannetje. 

Oh ja eerst een bodempje water erin verhitten en dan de melk erbij... Dan brand de pudding of griesmeel niet aan...

 Bij de kokende melk naturel griesmeel op goed geluk en ongeveer een eetlepel suiker. 

Aan de kook brengen en op hoog gas met de garde laten dikken en garen... Te dik? 

Pleur wat melk erbij... Te dun? Wat griesmeel erbij... en ja jij mag de ingrediënten afwegen volgens achterkant pak.... 

De dikke griesmeel werd in kleine glazen bakjes gegoten en na twee minuut als je denk... nu komt een velletje erop... een laagje jam erop strijken... 

En jawel ik kon weer een schaaltje frambozen plukken  van de struik voor op de griesmeel waar een piepklein scheutje limonadesiroop van roosvicee opkwam. Wat een geweldig menu...

Mijn leventje... 
Na ons dutje in de stoel met Floor op mijn buik heb ik de staande lamp onder het afdak gezet. Weg ermee... en komt boven de stoel een schemerlampje...

Voorlopig dat van de logeerkamer tot ik tegen iets passends aanloop. Na een jaar of wat naar tweedehands inbetween gordijnen zoeken heb ik het opgegeven. 

Omdat ik weer eens verdwaalde tijdens een fietstocht naar Jamila was ik bij de HIERO beland en heb een offerte laten maken. God wat een geld voor vlinderplooien inbetween.
 
Dat is driemaal de breedte en dus elf meter. Ik heb een slag om de arm gehouden en bij de vrouwen op mijn werk eens geïnformeerd en bij de hulp niet te vergeten... 

De KWANTUM daar moest ik zijn! Daar zijn ze voor de helft!! Omdat ik steeds verdwaal...
en het regende dat het goot ben ik met de REGIO taxi gegaan. 

Ik raakte met meneer de chauffeur in een diepgaand gesprek en dat overkomt me nogal eens... Je zou het niet zeggen maar deze kletsmajoor kan goed luisteren. 

Meneer vertelde over zijn vrouw en gezin... De dood van een kind en de verwerking daarvan en hoe hij als medelander in Nederland zijn weg had gevonden...

Ik raakte ontroert totdat ik al driemaal de KWANTUM langs had zien gaan... Meneer bekende een ommetje te hebben gemaakt omdat het zo gezellig was en een goed gesprek had hij zelden met zijn passagiers....meestal zeuren ze over ziektes... 

Tja... in ieder geval beter dan die geile vent indertijd in de duinen in Zeeland die vertelde dat zijn vrouw hem niet begreep... Het zal aan de leeftijd liggen en hoe ouder dit mens... hoe beter de gesprekken...
 
Annemiek