dinsdag 1 september 2020

Mijmering 69 Droevige mevrouwen een kransje en op de fiets de breeveertien op...

 Beste mensen,


Tijdens een frisse neus halen op de fiets
vind je zomaar buideltjes geluk...
wat rozenbottels besjes en boerenwormkruid...
een vogel op zijn vlucht...
Je zou het allemaal niet zien als je thuis was gebleven...
 
Annemiek
 
Mijmering 69 2020.
 
Tip

Nog even een vervolg tipje van de bloemkool in jasje van de vorige mijmering. De beetgare voorgekookte roosjes bloemkool door een beslag (dik pannenkoekbeslag) gewenteld werden in de wok in iets zonnebloemolie gebakken. 

Aan alle zijden bruin en gaar werden ze op een schaal gelegd. Wat klein spul bleef achter in het laatste beslag en heb ik met een vork de restjes een beetje geprakt omdat ik de krieltjes niet beet kon pakken.

Het werd een soort pannenkoek gevuld met bloemkool. In de wok ermee en aan beide zijden bruin gebakken want we gooien niets weg... Afgekoeld werd de “pannenkoek” in puntjes gesneden en een heerlijk borrelhapje moet ik zeggen bij de Hugo...
 
Tip 2
Tegenwoordig heb ik twee mannen die me met fiets en al uit de greppel komen trekken als ik daar in mocht belanden met mijn schele ogen 

Ik hoef ze alleen maar te appen en het betekend een motivatie om gewoon te blijven fietsen... De paden en de lanen in en ben ik vooral de plekjes gaan bekijken waar boerenwormkruid groeit. De hittegolf had veel geblakerd en  heb ik toch jonkies gevonden.
 
Altijd wel een snoeischaar in mijn fietstas knip ik alleen de bloemkoppen boerenwormkruid met ietsje stengel af. Thuis gekomen ontstaat een kransje op een een ring waar eens een ander kransje opzat want wie bewaard die heeft wat...

Middenin de krans werd een een kannetje gezet met dezelfde blommen erin... 

Een waar pronkstuk op tafel dat helemaal niets kost en herinnering brengt aan die zalige fietstocht langs en door de heide...en ja ik kwam heel thuis.
 
Tip 3
Elke cm wordt goed gebruikt in ons consuminderhuis. 

Onze klus meneer maakte een rek rondom een radiator zodat indien nodig de radiator zijn warmte kwijt kan in de ruimte... 

Een slimmigheidje van mij was de thermostaat zo te laten ophangen dat in de winter bij zonnig weer de zon direct op de thermostaat schijnt en het ding warm wordt dus de ketel niet laat aanslaan wat ook niet hoeft als de zon door de ramen de ruimte verwarmt... het is maar dat je het weet....

 

Tip 4
De sering hortensia zoekt verkering met de hedera en de foto is boven mijn hoofd genomen. Samen maken ze mijn natuurlijk afdakje verder dicht. Af en toe snoei ik wat bij en de fiets van de hulp staat droog onder het afdakje dat steeds groter wordt...De natuur geeft zoveel... je hoeft het alleen maar te zien.

 
Mijn leventje...
De zeecontainer van CMP Landgraaf is gearriveerd op ons plein in Molenberg en daar kwam veel bij kijken. Het ding bleek gevuld veel te zwaar om de stoep en het plein op te rijden en zou veel schade aanrichten aan eigen weg en trottoir. Tja....je zou alles zelf willen doen en dat kan helaas niet. 

 In het zicht van het plein werd de klus afgeblazen. Ik heb de container (tot de nok gevuld met bedden) bij een tussenstop ( container vervoer bedrijf) leeg

laten halen door onze mannen logistiek en die hebben daar nog een hele klus aan gehad.
 
Uiteindelijk kon de lege zeecontainer door een lichtere vrachtwagen opgepikt worden en  kwam op ons plein zonder trottoir en eigen weg te vermorzelen. 

In de schaduw van de container hebben we onze zitjes gezet en de foto’s komen nog want mijn foto apparaat deed het even niet (batterij leeg) 

Zo’n ding leg je dan even uit je handen op de tuintafel waar hij bleef liggen in de hitte van de strijd... Concentratie problemen weet je nog. Afgelopen nacht heeft het geregend in Landgraaf maar op het plein in Molenberg niet en bleef het apparaat ongedeerd... dat noemen ze hulp van boven... oftewel de troostprijs.

Ik maak veel zotte dingen mee en afgelopen dagen spande wel de kroon. Janneke heeft als alleenstaande mevrouw bij een notaris alles geregeld voor als ze zou overlijden. De notaris wikkelt alle zaken af zoals crematie, opzeggen huur en en... De inboedel laten ruimen en waar naar toe. 

Janneke wilde wel eens weten hoeveel een technische crematie kostte en stelde me die vraag. Ik ken Janneke persoonlijk en was ook wel benieuwd hoeveel de kosten inmiddels waren gestegen... Ik heb een offerte opgevraagd via internet en met mijn schele ogen niet goed gekeken wat ik invulde...
 
In ieder geval wordt ik nu plat gebeld door droevige mevrouwen die hun deelneming uiten bij het verlies van A van Deursen. Ze geven aan een offerte voor de familie van Deursen te hebben en de telefoon staat rood gloeiend... Ik deel de dames snel mede dat het om een misverstand gaat en ze weer over kunnen gaan naar de leut van alledag en hun grafstem aan de kapstok kunnen hangen...
 
Mevrouw A van Deursen is springlevend...nou ja met een mank pootje.! Ze hebben mijn email adres ook al gevonden en komen de mails binnen die ik doorstuur naar Janneke en geloof me de offertes zijn 1000 euro te hoog. 

Het is mijn beurt nog niet want ik moet nog vele malen boerenkool en spruiten eten uit de border o.a. van die reuze spruitkool plant en de piepers en wortels zitten nog in de grond en de jammetjes staan in de voorraadkast en ik moet nog frambozen plukken van de struiken....en al die pastinaken nog oogsten en topinamboeren...
 
Annemiek