donderdag 17 september 2020

Mijmering 73 Bonte bonen salade de rem op de uitgaven en Floor de onderzeeboot...

Beste mensen,


Elk einde is een nieuw begin naar iets anders.
Elke gesloten deur brengt een open raam........
Wees niet bang langzaam te gaan
wees alleen bang stil te staan.....

Annemiek
 
Mijmering 73 2020.
 
Tip
peulvruchten (bonen) zijn pracht

vleesvervangers en de bonte bonensalade is voor mij dan ook een maaltijdsalade al is hij bedoeld als bij/groente voor een BQ. 

De voedingsstoffen in de bonen komen moeilijker vrij dan in vlees... en brood erbij eten vergemakkelijkt opname van de onmisbare stoffen zoals; B1 B6 B12 B2 ijzer fosfor seleen en zink.
 

De kant-en-klaar gekochte vleesvervangers bevatten veel teveel zout en te weinig belangrijke stoffen en kan je beter zien als goede vegetarische keuze dan vleesvervanger. 

Je bent er als vegetariër natuurlijk nog niet met alleen bonen eten. Drie tot vier eieren per week helpen je ook aan eiwit. Twee eieren per maaltijd vervangen een stuk vlees. Verder een handje noten per dag dus ook pinda’s helpt mee.
 
  

Eet groente en fruit elke dag, volkoren brood melk of yoghurt 
en/of kaas waar vitamine B12 inzit. Dit gevarieerde menu zorgt ervoor dat je niets tekort komt als vegetariër zijnde...
 

Ingrediënten bonte bonensalade:
 
1 beker witte gedroogde bonen
1 beker rode gedroogde bonen
1 pond gele of groene sperzieboontjes
of halfom
3 kleine paprika of drie grote halve
in rood groen en geel
3 rode sjalotjes of twee rode uien.

 
Voor de dressing:
Driekwart beker zonnebloemolie
driekwart beker suiker
1 volle beker azijn
peper/zout.
 
Werkwijze:
De ingrediënten voor de dressing in een klein pannetje aan

de kook brengen en enkele minuten aan de kook houden. Gas uit en af laten koelen.
 
Zet de gewassen droog bonen 24 uur apart in de week elk in drie bekers water. De dag erop de bonen apart koken in het weekwater. Waarom apart? De rode bonen verkleuren de witte en moeten langer garen dan de witte. 

De sperziebonen van puntjes ontdoen eventueel middendoor

en met weinig water aan de kook brengen. Garen tot beetgaar. Ondertussen de paprika in smalle reepjes snijden en in stukjes knippen met de huishoudschaar en in de dressing zetten in een grote kom.
 
Als de bonen gaar zijn afgegoten en afgekoeld kan alles bij de dressing in de kom. De sjalotjes of uien in heel smalle reepjes snijden en met de bonen en dressing husselen. 


Een bord op de kom en in de koelkast. Enkele malen per dag de inhoud van de kom omscheppen zodat de dressing goed intrekt. Deze maaltijd bonte bonensalade kan enkele dagen bewaard worden in de koelkast en wordt alleen maar lekkerder...
 
Tip 2
De gele slaboontjes oftewel boterboontjes zijn naar mijn

mening het lekkerste gekookt met iets zout, een ui of sjalotjes. Beetgaar afgieten en af laten koelen. De ui in stukjes snijden en een beetje yoghurt dressing erdoor. Peper en misschien nog iets zout? Naar smaak. Een heerlijke koele bij/groente tijdens warme nazomerdagen...
 
Tip 3
Van de zalige bosbessenjam van Mariëlle ging niets verloren...Een lading yoghurt in de zo goed als lege pot werd een shake.... Zalige bosbessen yoghurt van echte bosbessen.




Tip 4
Het gemakkelijkste snelle menu is nog steeds een groente wokje. Binnen 30 minuut aan tafel. Te starten met een gesnipperde ui en twee tomaten. De trouwe lezers herkennen het al. Daar moet nog iets bij maar wat?

 

  

kruiden tijm en salie en misschien wat blad maar welk blad? De Italiaanse Chioggia is ook een bietjes soort en het blad kan als snijbiet gebruikt bedenk ik opeens. Van elke plant twee blaadjes die in reepjes in de wok komen bij de rest... 


Er kan een geraspte rauwe aardappel bij of... een geklutst ei door gehusseld voor het eiwit. Een beetje rijst dat ik kookte in een steelpannetje. 
 
De rijst bij de groente en heb ik een complete maaltijd van wat gevonden werd in de tuin....
 
Mijn leventje...
Halverwege de maand september heb ik mijn uitgaven van deze maand eens bekeken en de rem moet erop. Ik kocht een printer en de pedicure was weer aan de beurt en de kapper al heb ik die kapper elke maand.  De straatmuzikant ving wel 20 euro en ik leer het nooit. Ik heb wel al wat winter voorraad gekocht voor in de voorraadkast en dat is een rijk bezit als het weer tegen gaat vallen. En zie... krap in kas en gaat de stofzuiger kapot...
 
Ik heb nog eentje die boven staat en nu beneden. Ik zal twee weken meehelpen met de hulp om die stofzuiger de trap op te hijsen als op dinsdag boven wordt gestofzuigd. Ik wil de kosten van een nieuwe stofzuiger namelijk niet in september maar in oktober laten vallen om de maandkosten diversen van september niet nog hoger op te laten lopen...en... niet aan mijn spaarpot hoeven te gaan....


 
Mijn vaste maandlasten zijn 1037,34 euro en dat is weinig als ik vergelijk met de medemens. Daar komen de posten diversen (zie boven) en het huishoudgeld nog bij. Er is een lange tijd geweest dat ik het deed met 75 euro huishoudgeld per maand. 

Dat is tegenwoordig 125 euro per maand en daar zit dan wel het elite poezenvoer voor Floortje bij. Ze mag van mij verwende poes spelen dus ben ik het ermee eens... Als ze maar niet meer tegen mijn slaapkamerdeur kotst omdat ze niet naar binnen mag.
 
Als ik een keertje wat langer wil blijven liggen met een ontbijtje op bed jankt ze moord en brand voor de slaapkamerdeur. Ik moet eruit want zij is aan de beurt om in mijn bed te liggen... 

Als op dinsdag de hulp komt en ik goede huisvrouw speel door vlijtig alle lakens en dekbedden door het raam uit te kloppen... wordt het bed opgemaakt zoals het hoort.  Floor wacht geduldig tot ik klaar ben met de huichelarij om onder te duiken als een onderzeeboot onder de bed sprei in het strak opgemaakt bed... Daar blijft ze de eerste uren in zaligheid....De trut.
 
Annemiek