maandag 28 september 2020

Mijmering 77 Zelf bio appelmoes maken voor 25 cent de pot, potplanten verwennen en de soepstengels van Daisy.

Beste mensen,

 
In het land van “ik weet het” is altijd onvrede,
het is een agressief land
In het land van “ik weet het niet”
leef je zonder conflict gelukkiger en in vrede...
 
Annemiek.
 
Mijmering 77 2020.
 
De herfst gooit regenbuien en een laatste stukje groei bij de klimbonen en de overige
groenten in mijn moestuin borders. 

De prei geultjes zijn nu helemaal dicht en alle aardappels gerooid. Wat wortels bleven staan om zich te verenigen met de pastinaken als de eerste nachtvorst verschijnt. Jawel... voor Leidsche Stamppot.
 
De lidcactussen werden onder de seringenboom uitgehaald waar ze tijdens de zomer in de luwte wat hebben staan te mijmeren. 

Ze kregen alle drie een grotere pot en goede potgrond erbij waar voor zes maanden mest inzit (zeggen ze). In de wortelkluit van de grootste plant zaten wat slakjes en pissebedden die werden verwijdert.
 
De planten staan nu op de vensterbank van de woonkamer en krijgen eenmaal per week water. Ze geven als dank voor de goede verzorging  zeker binnenkort bloemknopjes en

bloemen die vrolijkheid brengen in donkere maanden. In elke herfst en winter zit een soort lente blijheid en nieuw leven.
 
Potplanten staan het liefst in terracotta potten met een onder schaaltje bakje of overpot. 

Omdat ik afgelopen jaar de grote plant in “bemoederen” bijna heb verzopen staat er nu een open bakje onder zodat ik kan zien als ze teveel water kreeg. Zoals je ziet heb ik op het

afwateringsgat  in de potten gebruikte filterzakjes gelegd om te voorkomen dat potgrond wegspoelt met het gietwater...
 
Tip 2
Misschien heb je meer potplanten die een grotere pot vragen met verse potgrond? Dan is nu de tijd... De twee vetplantjes jaren geleden gekocht, hebben jonkies gekregen en inmiddels te kleine potten. 

Ik heb ze bij elkaar gezet in een grote pot en kunnen ze samen buurten op de vensterbank... 

De herfstzorg is begonnen en deze eekhoorn zorgt verder om in de winter de voorraadkast gevuld te krijgen.
 
Tip 3
De zondagmiddag werd gevierd met een fietstochtje langs de
Worm waar ik in Rimburg uitkwam. Op de Rincberg 22 (dankjewel Fieke voor de tip) kon je onder de poort van een boerenerf val appels/peren halen. 

Voor 50 cent per kilo... zelf afwegen en het geld in de brievenbus deponeren. 

Mevrouw was bezig met de was hoorde ik en heb ik even op de open deur geklopt om te zeggen dat ik val appels
meenam.  
 
Ze hebben onbespoten appels van eigen hoogstam bomen en de oude soort sterappeltjes waren erbij. 

Die heb ik thuis gekomen met een zachte doek opgewreven en met hun mooie warme blosjes in een fruitmand gelegd. 
Wat een rijkdom en herfstgeluk. Natuurlijk waren ook gave geplukte appels te koop a 1,50 de kilo en elke cent waard alleen al omdat ze niet bespoten zijn en van hoogstam bomen die uitsterven. 

Ik ging voor de gevallenen zoals altijd... De tip? Vraag en kijk om je heen waar val fruit te koop of te geef is. Bij Kasteel Erenstein in Kerkrade staan vele fruitbomen waar je zomaar
kan rapen en plukken omdat er geen interesse is van de eigenaar om te oogsten....
 
Tip 4
Zelf appelmoes maken... een zalige bezigheid op een zondag namiddag en dat bracht tien potten biologische appelmoes a 25 cent de pot. 

Precies zoals je wil hebben... met de juiste zoetheid en dikte. Met of zonder kaneel of citroen en bij deze geef ik je mijn
recept door...
 
5 kilo appels
1 beker suiker
2 citroenen
eventueel 1 eetlepel kaneel
1 beker water.
 
Werkwijze:
Ik kan niet meer schillen en dat hoeft ook niet bij onbespoten
appels. 

Ze werden gewassen 
en met een appelboor heb ik de klokhuizen eruit geboord. 

De appels in stukken gesneden werden bruine en wormstekige plekjes verwijderd. 

Gemengde rassen geeft de lekkerste appelmoes dus alles kan bij elkaar.

In een grote hoge soeppan werden de appelstukken opgezet met het sap van twee uitgeperste citroenen en een beker water op hoog gas. 

Een goed sluitende deksel op de pan en af en toe omscheppen om te voorkomen dat de appels onderin aanzetten en bovenin niet garen. 
Je ziet zelf wel wanneer het gas laag moet en als ze schuimig zijn en heel zacht kan een beker suiker erdoor. 

Niet meer volgens mij en proef maar of je mijn smaak hebt of zoeter wil...
 
Even later kon de staafmixer erdoor en zie je dat van schil niets meer zichtbaar is. 
De vitamientjes zitten net onder de schil dus je hebt pure rijkdom van appel en sap met weinig suiker. Natuurlijk kon bij de suiker een eetlepel kaneel bij maar dat is niet mijn ding...
 
De appelmoes werd kokend heet in potten gegoten tot net onder de rand en de deksel erop. 

Ik zet ze dan nog op de kop tot ze afgekoeld zijn en staan ze al in de voorraadkast.

 Straks bak ik een appeltaart en wat daarvan aan appel over is wordt ook nog moes... want val appels moet je direct verwerken.
 
Tip 5
Daisy had als thema voor de kookworkshop snipperbonensoep ( van Song uit de moestuin) met zelfgemaakte soepstengels met kaas.

Recept van de soep vind je in mijmering 74 en het deegrecept voor de soepstengels is ons welbekende recept:
 
Meng in een kom:
250 gram kwark ( half bakje op goed geluk meten) en als je die niet hebt 250 gram yoghurt en dat is ongeveer een flinke beker.
8 eetlepels zonnebloemolie
4 eetlepels melk
snuf zout
1 ei en als je geen ei hebt neem maar een eetlepel melk extra.
1 zakje bakpoeder.

Alles mengen met een houten lepel en iets minder dan een pond bloem  toevoegen en kneden maar...
Kort kneden en de benodigde bloem toevoegen om een deeg te verkrijgen dat loslaat van je handen....
Rol het deeg uit met de deegrol en keer de plak steeds... om een zeer dunne bodem te verkrijgen.
De lap deeg insmeren met water en bestrooien met sesamzaad graan maanzaad of wat je maar hebt, geraspte kaas kan ook. 

De lap in repen snijden en elke reep proberen te draaien in een kronkeling en direct neerleggen op een bakplaat. 

Je ziet dat in de krul een stukje met en zonder sesamzaad of kaas afwisselend zichtbaar is.... 
 
Mijn leventje... 
Rond zes uur heb ik de ramen op kiep en de achterdeur open gezet. Luchten weet je wel... Floor werd gevoerd en na haar dessert (likje uit de boterpot)  de breeveertien op gestuurd. 

Ontbijt op bed en langzaam wakker worden... Wat staat op de planning vandaag? De dag plannen doe ik in grote lijnen tijdens het ontbijt in bed. 

In de woonmantel aan de PC zie ik de temperatuur (na het sluiten van de ramen)  van 15 graden naar 16.5 gaan. 

Heerlijk warm in mijn coconnetje en de verwarming uit werk ik enige uren door terwijl Floor
af en toe komt kijken met haar kopje om de deur. 

Ze heeft een tijdje in mijn bed gelegen toen ik eruit ging en dat mag... Popje heeft gisteren haar wormkuur gekregen van Diny en die zit er gelukkig ook in. Mij zou het niet gelukt zijn...

Klaar voor dierendag en de verhuizing... Vrijdag wordt haar koffertje gepakt met het nodige voer... Zou ik nog vergeten om te vragen of die dag wel uitkomt bij het pleeggezin. Echt weer iets voor Annemiek en bij deze...

We maken natuurlijk een fotosessie en verslag van de gebeurtenis
van uw eigen verslaggeefster...  maar dat is nog ver...eh...

Appeltaart bakken staat op de planning en probeer ik daarvoor ongeschilde appels te gebruiken... 

We zullen zien en komt in de volgende mijmering... Geniet je dag en heb het goed...
 
Annemiek