maandag 7 september 2020

Mijmering 70 De hoge berg van opstaan en verzorgen, prei/courgette soep, herfst, de moestuin en DAISY...

Beste mensen,


Kijk naar de herfst en wees blij
omdat de zon gratis voor je schijnt....
op alles wat is gebleven...

Annemiek.
 
Mijmering 70 2020.
 
Tip
De herfst zit in de lucht en brengt aangename temperaturen om in de tuin te werken. Het lage zonlicht en hier en daar al kleurend blad zag ik. 


Een fietstocht weer ietsje verder dan de vorige keer door de heide zonder dat je van de fiets valt van de hitte... Carpe Diem...pluk de dag want vanavond is de dag weer voorbij... Gelukkig zijn is de weg en niet onderweg zijn naar het geluk dat misschien eens zal komen...of nooit...
 
Ken je het gevoel? Moe zijn als je opstaat en wellicht pijn of stromende regen? Als het verzorgen steeds langer duurt door handicaps en je maar uitstelt?

  


De dag half voorbij of in de avond nog niet verzorgt zijn? Natuurlijk heb ik dat ook wel eens en heb spijt van de verkwanselde verloren dag want je kan de dag pas in de ogen kijken als je verzorgt bent...

Ik heb erover nagedacht hoe ik die berg van verzorgen lager kan maken en 
heb het ochtend verzorgen terug gebracht naar een kwartiertje... Voorbeeld? Misschien heb je er iets aan...

Ik slaap met een elastiek bandage (zie foto's boven) om het uitvallend been waarmee ik korte stukjes kan lopen. Naar het toilet katheteren en ontbijt maken. Het zooltje van het elastiek ding is spiegelglad dus gaan mijn voeten in heren pantoffels maat 45 of zo. Floor wordt verzorgt en alle deuren en ramen open ontbijt ik in bed en plan ondertussen de komende dag...

Ik douche niet meer in de ochtend maar in de late middag en om de andere dag. In vroeger tijden waste men zich tweemaal dagelijks met behulp van een lampet stel en dat gebeurde grondig hoor. Een kan warm water en een grote kom. Een zeepbakje en een kammen bakje op een marmer blad op een kastje... De herfst leent zich ervoor om eens te proberen je te wassen aan de wasbak in je badkamer en verloopt mijn ochtendritueel als volgt...
 
  

Opstaan en direct mijn hoofd onder de hoge kraan van de wasbak. Om de dag was ik mijn haar en nat maken is beslist noodzakelijk met mijn melkboerenhondenhaar... Haren afdrogen ietsje foam erop en in model kammen... Gezicht nek hals oksels inzepen met een nat washandje (stuk) toiletzeep en afspoelen met hetzelfde nat washandje en afdrogen... Tot slot het kruisgebied zorgvuldig en voilà...
 
De verzorging lade wordt open geschoven van het ladekastje en poets ik mijn tandvlees en het fietsenrek in mijn mond met goedkope tandpasta (79 cent de tube) en poets mijn prothese met SUNSODA. (dezelfde PH waarde als dure prothese reiniger)  Deo op mijn oksels, dagcrème en eau de toilette  (het laatste niet als ik thuis blijf.)
 
Sokjes aan en verdere kleding en de neuro swing orthese... Het elastiek geval in de kast en nog even de föhn door mijn haar. De rest droogt wel gaandeweg en is nog geen kwartier verstreken... Het is bijna niets in tijd en we kijken er als een berg tegenop... 

Je kan zo naar buiten en naar de voordeur...boodschappen doen en iedereen te woord staan en vooral... ben je trots op jezelf omdat de dag goed is begonnen...Dat gevoel neem je de hele dag mee... Vooral in het weekend doe ik mijn voordeel ermee... Misschien kan jij je verzorgingsberg ook verlagen? Denk er eens over na...
 

De uitgebreide douche ceremonie in de douchestoel gebeurt in de herfst en de winter om de dag (in de zomer dagelijks) en kan daarna de nachtkleding aan en het elastiek geval voor in bed en blijf ik nog even op met de sloffen en de woonmantel aan......

 Teveel douchen en wassen droogt je huid uit en beschadigd de opperlaag die je beschermd tegen zon bacteriën en virussen. Je krijgt jeuk en eczeem en zal je genoodzaakt zijn met crème en zalf je huid weer proberen te herstellen... Natuurlijk was je de voor jou nodige niet uit te stellen lichaamsdelen maar met lauw of koud water en lang onder de warme douche staan omdat je het koud hebt brengt je van de regen in de drup van huidproblemen...

Tip 2
We lopen om acht uur verzorgt door de tuin Floor en ikke want ook zij heeft haar snelle poezen wasje gedaan...

  

De meiknolletjes hebben zichzelf uitgezaaid in de wasteil en heten nu herfstknolletjes. De bolcourgettes krijgen wat water en de snijbiet. Ik heb die ene aardbeien bak vernieuwd met jonge zelf getrokken plantjes en daarvoor hebben de oudjes het veld geruimd. Een laag aarde werd uit de bak in de moestuin gekieperd en kwam “nieuwe” moestuingrond in de bak. De toplaag werd potgrond en werden de jonge plantjes in de bak gezet... Die kan weer twee jaar mee...

 



Een dode tak van de sering werd afgezaagd en ik zie dat het eeuwig moes toch is aangegaan ondanks de hittegolf waarin ik haar om heb gepoot. De kruisbes kindjes hebben op de nieuwe plek wortel geschoten en zal ik kijken of de moederstruik nog lage takken heeft. 

Die kan je afleggen wat betekend het middendeel onder de aarde terwijl de top van de tak boven de grond blijft en het  begin aan de moederstruik die hem nog verzorgt. In het voorjaar kan de navelstreng wel door omdat de tak wortelde onder de grond... De herfst is een prima tijd voor dit afleggen.
 
Wat eerder moestuin stukje was in de voortuin wordt nu kruisbessen plekje en hoop ik de bessen nog te kunnen oogsten en vooral te zien groeien en rijpen... Met de frambozen en bramen struiken hoeft dat afleggen niet... Die komen vanzelf op... meer dan je lief is. Ik heb de takken gesnoeid waar eerder oogst aankwam en de jonge takken vol bloei en toekomstige herfst oogst (van de frambozen) zo gelaten. Soms eet ik in december nog frambozen...
 
Handenvol slakken en wat rupsen werden gevangen en naar elders vervoerd... nou ja naar het gemeente plantsoen deze keer en mijn wilde tuin werd wat bijgewerkt zodat “men” niet de milieupolitie op me afstuurt. Ik ontdekte weer het pad in de voortuin dat overwoekert was en kunnen de ramen weer gewassen morgen. Mijn vest hangt weer aan de kapstok want de zon heeft twee uur nodig om door het vitrage loze zijraam mijn woonkamer te verwarmen van 17.5 naar 20 graden...
 
Tip 3
Ook mijn moestuinborders hebben een lijntje prei dat in maart werd ingezaaid en nu al hele plantjes zijn. Dichtbij de heg zijn ze klein gebleven maar wie het kleine niet eert...  De preien werden uitgespit en de grote apart gelegd. Met de sneeuwschep heb ik geultjes uitgespit waarin het dalletje met de poot stok diepe pootgaten werden gemaakt.
 
    

De prei werd voor twee derde van blad ontdaan met de schaar en de wortelpruikjes bij geknipt tot stekeltjes. Nou ja...ietsje langer. De plantjes werden in de pootgaten gezet en met de gieter begoten zodat wat aarde de pootgaten in stroomde en dat is voldoende. Prei houdt van licht en lucht. Als de plantjes gaan groeien zal ik de dalletjes verder dicht scheppen want het witte deel van prei groeit onder de grond en is het lekkerste...
 

Veel dunne preiplantjes werden ook gebruikt en werd in een gemaakt dalletje een poot richel gemaakt waarin ze gaan line dansen. Ze zullen tegen het einde van de winter pas oogst klaar zijn en zeer welkom als grote broers en zussen al in de wintersoepen zijn verdwenen...
 
Tip 4
De jonge preiblaadjes die werden afgeknipt is een berg prei blad dat wordt gebruikt in preisoep met een tweetal jonge courgettes en een vitelotte noir plus een rode Desiree die te dik zijnde bij de pootaardappels voor maart lag. Een ui en wat boontjes die nog aan de struikjes hingen... Receptje?
 

Ingrediënten prei courgette soep:
2 kleine courgettes
1 ui
2 tenen knoflook
2 aardappels
2 dikke prei
2 groente bouillonblokken
handvol boontjes
1 liter water

 
Werkwijze:
De gesnipperde ui fruiten in een soeppan en even later de gesnipperde tenen knoflook erbij. Afblussen met een liter water en de bouillonblokken. Je hebt nu de body voor alle soorten vegetarische soep en daar is geen kunst aan....
 
De courgette met schil wassen en in stukken bij de soep. Dikke courgette schillen. De aardappels schillen en in

blokjes erbij en eventueel de boontjes als je die hebt al hoeft het niet. De prei blaadjes heb ik gewassen en in stukjes geknipt op de hand boven de pan... Als de soep toch te dik is kan een halve liter aan de kook water erbij met een bouillonblok. Als de soep gaar is de staafmixer erdoor en in de kop een wolkje room.
 
Mijn leventje...
Het nieuwe anders bracht ons op het idee van open kookworkshops te geven in onze woonkeuken en met succes
Daisy geeft voortaan de kookworkshops waarmee ze me
diep ontroerde. Ze is al jaren aan het consuminderhuis verbonden en doorliep enkele consuminderkringen en heeft het diploma van banketbakker.
 
Ze is vooral mooi in haar “zijn” vol humor zelfspot vrolijkheid en wat ben ik blij dat ze in mijn voetsporen treedt. Ze zal ook de creatieve workshops gaan geven en ze heeft daarin de vrije hand...
 
Daisy startte met dezelfde vega body in het thema gevulde groentesoep als mijn prei/courgette soepen ik zag wortels knolselderij selderijblad en gele boontjes die in de tuin waren en werden geplukt. 

  

De pastinaken werden geprobeerd maar die zijn nog klein en moet de vorst nog overheen... later... Ik zag dikke prei  die maar even mee kookte en veel eerder een reuze courgette die geschild en in stukken erin ging... De binder van pasta of aardappel hoefde niet eens want de soep zat boordevol vegetarische groente....
 
De deuren en het raam open zweefde de geur door het huis en over het plein en de mensen die kleding uitzochten keken af en toe naar binnen en... kregen een kop soep. De gezelligheid ten top kon menigeen zich aan de sfeer en de soep verwarmen. 


Zelfs de mensen die in de “wachtkamer”moesten wachten tot ze mochten uitzoeken. Op de vrijdag tussen 9.00 en 16.00 uur hebben 40 personen (meestal de moeder van een gezin,) een half uur kleding uitgezocht en wordt vijf minuut voor tijd aangegeven dat een ander aan de beurt is... 

We hebben eenrichtingsverkeer en het is zo druk dat we op
donderdagochtend voortaan ook open gaan...
 
Een volgende zegening in mijn leven is onze tweede klusmeneer Ziad die vol motivatie en inzicht samen met mij elk bed in elkaar heeft gezet... ook al viel de regen... 

We krijgen vaak bedden die niet compleet zijn evenals kleerkasten en de teleurstelling voor de mens in nood die zoiets krijgt is niet te omschrijven... 
De zeecontainer staat nu vol met goede bedden en de kneuzen worden door Ziad gerepareerd of de planken hergebruikt...
 
De deur van de zeecontainer blijft voorlopig op een kiertje en de warme mand van Popje staat erin en haar voerbakje... 

Ik zag dat ze haar jonge lover ook mee naar binnen smokkelde en ze zitten droog en uit de wind, tot dat Popje



over drie weken naar het heuvelland verhuisd... Ze krijgt nog een anti wormkuur en een vlooien behandeling om de pleegouders niet op kosten te jagen en een berg voer mee... Diny en ikke zullen wel janken als een gek maar het kan niet anders. Diny heeft al teveel beest thuis en ik wordt te snel slechter... Carpe Diem... blijf blij in het hier en nu...en geniet je dag...
 
Annemiek