zaterdag 29 augustus 2020

Mijmering 68 Harsha, bloemkoolpannenkoekjes, Popje naar het heuvelland, prei poten en besprei en kussens van oude gordijnen...

 Beste mensen,


Hoe donker de nacht ook mag zijn.
Er is altijd nog licht van de sterren.
en gisteren.......
kwam daar een bijzonder lichtje bij.....
 
Annemiek.
 
Mijmering 68 2020
 
Tip.
Ken je Harsha? Nee het is geen donkerharige schone uit verre landen maar pannenkoekjes met een Arabische inslag. In CMP Molenberg wordt op de vrijdagmiddagen door Jamilla iets lekkers gemaakt voor de vrijwilligers die op dat moment een drukke dag erop hebben zitten. 
   

Gisteren maakte ze Harsha... gemaakt van griesmeel (het goedkoopste bij de Turkse winkels) al kan je ook Koopmans pakken nemen om te proberen...  Ik had geen naturel griesmeel meer en heb vanille griesmeel genomen en ook niets mis mee. Receptje?
 
Ingrediënten:

1 halve beker yoghurt
halve beker melk
snuf zout
snuf suiker
1 volle theelepel bakpoeder
naturel griesmeel.
 

Werkwijze:
De beker halfvol yoghurt aanvullen met melk en in een kom gieten. Suiker en zout toevoegen bakpoeder en het ei. 

Ik had eieren van Daisy gekregen van Fien de kip... Mega eieren moet ik zeggen... en het troebele eiwit deed me denken aan de eieren die mijn kip Madelon legde toen ze ouder werd. Zal 

wel niets mis mee zijn... (breng me terug) Oh ja... de harsha... Alles mengen met een garde en
de griesmeel toevoegen tot je de dikte van een pannenkoekbeslag hebt.
 
De pannenkoekjes bakken in zonnebloemolie... De mijne waren natuurlijk geel omdat ik vanille griesmeel gebruikte en kwam ik op het idee om ze te besmeren met pompoen marmelade... Wat een heerlijkheid... Je kan ze ook bestrooien met poedersuiker of stroop al vind ik dat niet zo passen bij die vanille harsha’s...
 
Tip 2
    

Gooi maar weg...wordt zelfs in ons consuminderhuis nog te vaak gezegd.Mensen schenken ons platte kussentjes en bij de gordijnen afdeling lagen ze met tientallen in de weg. 

Daarnaast lagen stapels oude degelijke knalrode overgordijnen met roestplekken van de haakjes en versleten koppen. Een huwelijk is snel gesloten... Wilma heeft de kussentjes op grootte gesorteerd en ik heb lappen gescheurd van de gordijnen waar Wilma overtrekken kussensloop model van naaide. 

Twee drie of vier platte kussentjes in een sloop bracht pracht dikke kussens. Blikvangers op een bank of in stoelen... Ze vlogen de deur uit... 
 
Tip 3

Lily en Frederik Hendrik kwamen van Zwolle even langs met een auto vol spul. Dierbare mijmeringfans (evenals zus respectievelijke schoonzus Louise) en inmiddels heel bekend bij ons huis. Lily bracht petit fourtjes mee, gemaakt van een zelfgebakken koekje met een toefje slagroom erop waar een framboos op werd gezet... Wat een idee en geef ik graag aan jullie door. Ze waren heerlijk... 

Een pracht middag op het plein buiten (Corona safe) en

zagen ze wederom hoe druk iedereen was en hebben ze wat zaaiboontjes meegenomen. Heilige boontjes kievietbonen boeren tenen en rode klimboontjes. 

Song oogst de gedroogde bonen en liggen ze op de kast in de zon in Songs Office na te drogen. Daarna worden ze gedopt en moeten 24 uur in de vriezer om eventuele bonenkever te doden. Ze kunnen in de wintersoepen gebruikt als vleesvervangers en laat ik dat nou zonde vinden... Zo mooi zijn ze.

 
Song gaf een moestuin workshop hoe je prei moet poten... De prei heeft hij in maart gezaaid op een regeltje. De prei is nu dik genoeg om als poot prei uitgezet te worden om in de winter in o.a. erwtensoep te worden gebruikt. 

Song maakt eerst een diepe gleuf in de losse aarde waarna met een pootstok in het diepste van de gleuf diepe gaten worden gemaakt. Van de prei wordt twee derde van de

bladeren geknipt en het wortelpruikje bij geknipt. Daardoor gaan de wortels niet dubbel zitten in het pootgat waardoor ze gaan rotten.
 
De prei in de pootgaten laten zakken en de gaten open laten want prei houdt van lucht. Wel even water in de sleuf gieten waardoor een beetje aarde op de wortels slipt maar de gaten toch grotendeels open blijven. 


De regen dicht de gaten verder en als de prei gaat groeien hark je de sleuf elke keer een beetje meer dicht. Waarom op deze manier? We willen immers een lang stuk wit deel van de prei en die vormt zich onder de grond. Ik heb dit als kind al van mijn vader Henk van Deursen geleerd...
 
Tip 4
Song bracht zaad mee van de bieslook plant van moestuin

CMP Landgraaf en zaaide de bieslook in het kruidentuintje in CMP Molenberg. Nu zaaien kan prima omdat bieslook winterhard is. De plantjes hebben al flinke wortels als de vorst invalt en de stengels boven de grond afvriezen... In het voorjaar komt de bieslook als eerste plantjes boven de grond...
 
Tip 5
De bloemkool in de reclame bij PLUS heb ik natuurlijk de
zwaarste meegenomen. In een pan met een bodempje water werden de bloemkool roosjes opgezet. Aan de kook hebben ze vijf minuut op kookpunt gegaard en werd het gas uitgezet. Na vijf minuut werden de roosjes in een vergiet gekieperd. 

Afkoelen maar... Van een ei bloem theelepeltje bakpoeder snuf zout en melk werd een dik beslag gemaakt. en werden de roosjes door het beslag gerold en in de wok gebakken in zonnebloemolie... Zaterdag lekkers... oftewel gezonde

“pannenkoeken.”
 
Tip 6
Kleine glazen bakjes (van door anderen gekocht kant-en-klaar cheese cake) neem ik mee naar huis om te hergebruiken. Pracht bakjes voor zelf gemaakte naturel griesmeel waar een laagje jam opkomt met een framboosje... Ik maak gewoon een rijtje voor daaaaaagen.
 
Tip 7

    

De wok is onmisbaar bij mij en ik start altijd met gesnipperde ui fruiten en meestal knoflook. Even kijken wat in de tuin of de koelkast voorradig is en maak ik de vreemdste groente gerechtjes die altijd heel lekker zijn. 


Een nieuwtje was een geschilde en geschaafde chiogia  oftewel Italiaanse biet de laatste drie minuten mee roerbakken... De aardesmaak was verrukkelijk bij de rest en dat was...tomaat courgette puntpaprika...
 
Mijn leventje...
Ik heb me geweldig geamuseerd met twee spraakzame drukke vrouwen die vanuit hun cultuur van jongs af aan opgevoed worden met meer voor minder. 

Er waren dekbedden met vlekken binnen gekomen en de synthetische soort was ik in onze wasmachine. Met een donzen kan dat niet...nou ja minder goed en gaat me te ver. De oudere dame van de twee zou de vlek plaatselijk wel uit het donzen dekbed halen vertelde ze... Geen probleem.... 

Ze vroeg of we bed spreien hadden het liefst twee voor eenpersoons bedden en heb ik haar geplaagd of ze als echtpaar wel apart mochten slapen. Er werd veel gelachen en natuurlijk had ik bedspreien... “We hebben geen meer” vertelde Homa...
 
Zeker weten wel en werden twee pracht kwaliteit beige overgordijnen uit de stapel gehaald die omgezoomd op juiste maat bedspreien zijn... Ha... met nieuwe ogen kijken... 

Daisy heeft nog zo eentje... kinderen willen graag overgordijnen van hun voetbal club of door linke commercie opgerichte zanggroepjes... Gordijnstof van de groep of club is veel duurder dan dekbedovertrekken. 

Daisy kocht een dekbedovertrek van de club en liet het bestaande gordijn zakken in het overtrek en de plooiband kwam erop. Grotere ramen (dus gordijnen) betekend de zijnaad uit het overtrek en de lap tegen de bestaande gordijnen naaien...Aan de buitenkant gewoon gordijn en aan de binnenkant holladiee...

 
De mevrouw met zeven kinderen mistte een deksel op een pan en kwam met die pan onder de arm even buurten... Nou daar kan een bord op toch? Maar het kan beter en Marischa heeft een hoek met eenzame alleenstaande  deksels waar een passende deksel werd gevonden. 

De kleur deksel paste niet bij de pan maar werd een (gemengd) huwelijk gesloten... Mevrouw nam nog een melkkoker mee en een hapjespan en ovenschalen en haar zoon kreeg een boekenkast voor zijn studieboeken. Ze moeten er nog drie hebben voor de broers de ook studeren... Ik zal aan ze denken.

Popje blaakt... en als ik zie hoeveel ze houdt van Diny weten we dat het wicht liefde heeft leren kennen in haar harde leventje... 

Toen we eindelijk naar huis wilden gaan kwam Popje nog even voer vragen en haar iele stemmetje en vragende oogjes raakt elk mens. Ze krijgt net voor 1 oktober een pleeggezin in het heuvelland waar de tijd lijkt stil te hebben gestaan bij mensen met een moestuin en het boerenland en een mevrouw en meneer die hun leven lang al dieren opvingen en Popje kan geen betere plek krijgen... Ze wordt tweetalig opgevoed want meneer spreekt Engels ...

 
De cursusruimte is volgens corona regels ingericht. Veel kasten eruit en tegen de muren staan de stoelen. De tafel is “koffie/thee bar en iedereen heeft een klein tafeltje voor de stoel voor koffie en een aantekeningen blok of cursus map en het raam gaat open... 

Alweer de 50e cursus die ik geef en misschien wel de

laatste... Concentratie problemen al weten de mensen in Molenberg daar heel goed mee om te gaan.
 
Het is al helemaal ingeburgerd als ik zeg: “breng me terug.” en wordt aangegeven waar ik afdwaalde. Het valt me trouwens op dat meer mensen dit euvel hebben en hoor ik regelmatig mensen in ons consuminderhuis zeggen: “breng me terug.” 

 Mijn hart loopt over van dankbaarheid en liefde als ik dat hoor. Wat ik altijd uitdroeg... de mens accepteren zoals zij/hij is wordt nu op mij toegepast...
 
Er zit in de naailes groep van Fieke een mevrouw die ik verwisselde voor een andere mevrouw en vertelde ik dat ze een naaimachine mee naar huis kreeg als ze beter kon naaien... Had ik tegen de verkeerde mevrouw gezegd...Tja... en hopen we dat meer goede naaimachines binnen komen... Sorry Fieke... ADCA.
 
Annemiek