dinsdag 25 augustus 2020

Mijmering 67 Ontspullen voor slechtzienden, driesterren muziek, mega schoudertas en de aardse smaak van regenboogsnijbiet pasta

Beste mensen
 
Het leven is een serie van lessen die doorleefd moeten worden
om ze te kunnen begrijpen....
Dus voor je eigen deur is veel te doen....

Annemiek.
 
Mijmering 67 2020
 
Tip.
Ik werk graag met de wind en de regen samen in mijn tuin en ben dankbaar voor beiden. Een bont wasje droogde tussen de buien door en
het laatste beetje droogde in de werkkamer waar de lappen nog een beetje klammig zo over de waslijnen werden gegooid. 

De planten groeien als een gek en de wilde wingerd moest weer gesnoeid op hek hoogte. Mijn energie is ongeveer gehalveerd en ik bedenk truukjes om meer te doen met minder energie....
 
Van een bigshopper werd een handvat verwijderd en de
andere werd middendoor geknipt en het handvat verlengt met een stuk touw eraan geknoopt. 

Het resultaat was een schoudertas waarmee ik in de border ben geklommen. Alle gesnoeid blad verdween in de tas en bespaart me een veegbeurt van de hof of snoeisel tussen planten uitrapen...
 
Later ben ik met die tas aan mijn lijf door de tuin gewandeld en heb hier en daar wat onkruid geplukt of geknipt... De tas
werd regelmatig geleegd in de compostbak of GFT.
 
Tip 2
Less is more en de inhoud van het dressoirtje met bijzondere pannen en kommen werd gehalveerd. 

Een bananendoos vol werd doorgegeven en heeft elk pannetje en kom die bleven een vaste plaats met enige afstand van elkaar. Ik kan ze zo op gevoel pakken....
 
De decoratie op kasten heeft bij mij meestal een gebruiksfunctie. De pracht gele casserole herbergt mondkapjes en in de winter handschoenen. 

Het zeepbakje van het lampetstel is gevuld met nagelvijltjes en pincetjes en de soeppan met de wolkjes van Nel is mijn broodtrommel. 

Heb ik een pan nodig kieper ik de inhoud tijdelijk op de kast of zo... Aan de muur hangt mijn puddingvorm en de
frambozenazijn staat ter decoratie op de goei kast....
 

Tip 3
Ik ben vergeten de aardbei stekjes te verzorgen in de kom water en ze zijn om zeep. 

Geen man eh plant overboord want er kwamen weer nieuwe uitlopers aan de planten. Deze keer zet ik ze als vanouds direct in potjes aarde terwijl de navelstreng nog aan de moederplant zit...

Te weinig vierkante potjes die het best passen in het onder bakje en nam ik een grote bak waar meerdere stekjes ingingen... 

Als ik ze vergeet water te geven neemt moeder aarde eh de regen het wel over... De stekjes krijgen wortels en kunnen later in de grote bak die nieuwe planten moet krijgen. Het liefst in augustus maar ik verleng de maand gewoon...
 
Tip 4
Zin in boontjes bleek de hoeveelheid bonen aan de plantjes nog wat mager... Dan maar meer gebakken ui en geen energie voor een aardappel regelen heb ik de grootste vegaburger uit de vriezer opgedoken. 

Een kommetje rabarber erbij en een schaaltje yoghurt met framboosjes uit de tuin...Niets mis mee...
 
Tip 5
Tijdmanagement inzetten en heb ik de bos gedroogd rucolazaad onder het afdak gehaald. 

Een tafelkleedje op de tuintafel en de bos erop voorkomt dat zaad tussen de kiertjes valt en als de wind opduikt en komt plagen en wordt het kleedje dicht geslagen... 


 

De ideetjes borrelen weer op en de bijeen gebonden stengels wordt een handbezempje voor de bank onder het afdak... De stofjes en blaadjes worden ermee weggeveegd. Ook het bezempje blijft ter decoratie bij de bank in de buurt...
 
 

De fijnere takjes van de gedroogde rucola worden de onderlaag in Floor haar mandje in haar buitenverblijf. Bovenop wat stro en heeft het wichtje een warm zacht dekje voor de herfst.... De natuur geeft meer dan je denkt...
 
Tip 6
Elke CD die ik draai krijgt met een permanent marker een twee of drie kruisjes die zelfs een bijna blinde zou zien. Drie kruisjes betekend natuurlijk driesterren muziek en er verdwijnen ook CD’s naar wie ze wil... Met boeken heb ik dat ook altijd zo gedaan.
 
Tip 7
De regenboog snijbiet is oogst klaar en ik was vergeten hoe lekker ze zijn. Regenboog snijbiet pasta op het menu en hoop ik dat deze of gene ze in eigen moestuin heeft want
kopen kan je ze niet dacht ik...
 
Ingrediënten:
De nodige stengels regenboog snijbiet
1 bekertje pasta
zonnebloemolie en olijfolie
halve eetlepel boter
halve eetlepel bloem
beetje melk
peper/zout
 
Werkwijze:
Water opzetten voor de pasta en de pasta volgens gebruiksaanwijzing koken. 

Ik nam biologische pasta maar alles kan.
Het blad plus nerf rondom van de stengels knippen en blad en stengels wassen. De stengels in reepjes snijden en apart leggen. Het blad in kleine stukjes snijden. Dat doe ik met de schaar...
 

De stukjes stengel in de wok in zonnebloemolie bakken met peper/zout. Even op hoog gas en dan op een lager pitje garen. Bijna beetgaar het blad toevoegen en op hoog gas kort laten slinken en gas uit. In een klein pannetje de boter laten smelten en de bloem toevoegen... 

Een scheutje melk toevoegen en..... greep ik mis. Geen melk in de tent! Bij de bloem/boter kwam een scheut kooknat van de pasta en een scheut koffiemelk...plus een mini snuf zout en peper.
 
Flink roeren met de garde en eventueel vocht toevoegen tot je de juiste dikte hebt. 

De pasta op een diep bord de groente erop en tot slot de saus... Het water loopt me nu alweer in de mond bij het schrijven... 

Zo lekker die vergeten aardse smaak van regenboogsnijbiet... Ik heb de planten extra water gegeven zodat ze vooral extra goed groeien en aan de overkant van de border staat nog een
rij...oranje regenboog snijbiet. Wat een pracht geschenk van moeder natuur...en zaad van Angelique gekregen geloof ik...
 
Mijn leventje,
De grote zeecontainer met bedden komt van CMP Landgraaf naar CMP Molenberg. Ze worden met de matrassen verenigd zou je kunnen zeggen. 

In Molenberg is meer plaats. De matrassen wachten als bruidjes op de bedden. Het is een hele klus om die grote bak met een speciale kraan op te tillen en te vervoeren. We zullen zien of het lukt...
 
Binnenkort verhuisd CMP Landgraaf (Nieuwenhagen) naar een kleinere locatie twee straten verderop en wordt Nederlands eerste consuminderhuis pand afgebroken.... de sloopkogel gaat er tegenaan oftewel de beuk erin... Op die plek komen 55 plus appartementen... De nieuwe tijd zoals u zegt...
 
Annemiek