dinsdag 11 augustus 2020

Mijmering 64 Zelfreinigend vloerkleed, jezelf bij de kraag omhoog sleuren, courgettesoep en met de billen bloot...

 Beste mensen,

Het leven is een groot pak kleine lieve dingen,
je mag ze aanrijgen als pareltjes aan een snoer....
om op je levenstapijt te naaien waar de grijsheid de overhand kreeg...
Annemiek.
 
Mijmering 64 2020
 
Tip.
Uit het lood geslagen door de hittegolf? Of door andere zaken?
 
Stabiliteit heb en krijg je door grip op je leven...controleer maar even of je dit (nog) hebt. Die zekerheid doet goed...
Ga maar het rijtje af van wat voor jou op dit moment belangrijk is... en turf af. Op de meeste zaken zal je grip hebben.
Bedenk oplossingen voor wat niet loopt...
 
Welk rijtje?
Kijk maar met me mee met mijn persoonlijke punten...en bij jou zijn dat natuurlijk weer andere punten maar toch...
 
25 graden in mijn huis in de vroege ochtend door alles tegen elkaar open te zetten om 5 uur. Dat loont! Alles is nu dicht op een kiertje van de keukendeur na waar Floor via sluip/kruip route achter overgordijnen in en uit flaneert. (Check...oké)
 
De nodige planten in de border water gegeven vroeg in de ochtend en de sering en de wilde wilg (Check oké)
 
Het gaat goed met Floor vooral door Cor die haar trouw met mij samen naar de dierenarts brengt. De dagen tussen haar injecties worden weken... Afspraken gemaakt Annemiek? Nee? (oké gecontroleerd) en afspraak gemaakt bij Cor en de dierenarts.
 
Verslag gemaakt en logistieke planning voor deze week? ehhh...Moet nog verstuurd...of zo. Duurde even maar afgemaakt en doorgestuurd (Check...oké)
 
Afspraken gesprekken genoteerd voor donderdag CMP Molenberg en voorbespreking (check...oké)
 
Boodschappenlijstje gemaakt en in het zicht gelegd? (check oké) woensdagochtend vroeg boodschappen doen.
 
Zelf reflexie na doordenken over voort schrijdende uitval door ADCA. (werk ik nog aan en ik zie al enkele oplossingen.) heeft dagelijks mijn aandacht.
 
Natuurlijk heb jij je eigen punten en heb je misschien houvast aan mijn voorbeeld. Deze check voer ik dagelijks uit en wat gedaan moet werk ik het liefst direct af. Dan ligt het achter je en is gedaan. Dat geeft ruimte voor denkwerk om zaken aan te pakken die niet lopen... (zie mijn leventje)
 
 
Tip 2
Een pracht courgette is oogst klaar en wordt courgettesoep. Niets gemakkelijker dan dat en iedereen kent het recept maar voor de zekerheid nog even...
 
Ingrediënten:
1 courgette
1 gesnipperde ui
2 tenen knoflook
2 groente bouillonblokken
wolkje room of koffiemelk als je hebt.

De gesnipperde ui in iets zonnebloemolie in een soeppan fruiten. Halverwege de gesnipperde knoflook erbij en mee fruiten. De gewassen courgette met schil in grove stukken snijden...en toevoegen met 1 liter water.


Aan de kook brengen en twee groente bouillonblokken toevoegen. Op laag gas garen en de blender erdoor... In de soepkop een vleugje room enne... de soep is lauw ook heel erg lekker...

Ik heb wat lavas blad erbij gedaan en wat bleekselderij blad. De bleekselderij weer met schoon water in een glas waar hij verder blad kan maken en wortels krijgen... Je kan nog blokjes aardappel toevoegen om de soep dikker te maken...
 
Tip 3
De hittegolf en de tijd pakken weer eens mijn vuile vloerkleden aan... Floor heeft afgelopen winter meerdere malen op het kleed gekotst en we hebben plaatselijk gereinigd mijn hulp en ikke met meer en minder resultaat. Uiteindelijk heb ik tegen het voorjaar het kleed in de schuur gepleurd.
 
Het ligt nu op de hof en ik heb eerst drie emmers water erop verdeeld. Zeiknat werd een emmertje met warm water aangelengde SUNSODA daarop
verdeeld met op de duidelijk zichtbare vlekken pure SUNSODA en met de schrobber lichtjes opgeborsteld. (niet schuren) De tijd de hitte en de zon doen nu hun werk en die drie geef ik 24 uur of zo... Morgen zien we wel weer...
 
Als de vlekken eruit zijn wordt het vloerkleed nog eens met drie emmers water overgoten en losjes opgeborsteld. Daarna opgerold en de rol schuin tegen een tuinstoel gezet zodat het meeste water onder uit de rol stroomt. Daarna wordt het kleed over drie tuinstoelen gehangen en met schoon water met de gieter afgespoeld. De zon en de tijd doen de rest... Als het kleed droog is wordt het opgerold en komt in de werkkamer boven. Bij de eerste kou kan ik het kleed zo weer neerleggen...schoon en wel.
 
Dat kost me veel water zal je denken maar een nieuw vloerkleed is duurder plus bespaar ik door hergebruik kleed grondstoffen van de aarde en de afvalhoop en en wie weet wat nog...
 
Tip 4
Wist je dat het luie wijven mopje kan gewassen in de wasmachine op 60 graden? 

Met de dweilen en de vaatdoeken en de echt vieze handdoeken. Het mopje is goed voor een ongelukje (voor mij dus) en voor het echte dweilwerk gebruiken mijn hulp en
ik tegenwoordig weer de dweil (molton) en de vloertrekker...
 
Mijn leventje
Na een uitgebreide oogmeting gisteren ochtend bleek mijn zicht na de laatste meting met 30% gedaald. 

In tien dagen tijd is dit gebeurd en zijn mijn ogen door de sluipmoordenaar ADCA aangevreten. Ik dacht nog... sterkere glazen en nog en nog eens. Tot ik in de gaten kreeg dat dit met geen bril meer te corrigeren is...

De brillenwinkel had geen klant aan mij... Een afgerukte arm kan je ook niet meer repareren..
 
Uit het lood geslagen ben ik naar een terrasje gefietst. Deze stress eter moest even bijkomen bij een kop koffie in de schaduw en een mega chocolade bol... Helaas was ik daar te misselijk voor en heb een klein bruin broodje genomen...
 
Ik voelde me afglijden diep onderin de bekende put en ben naar huis gefietst en in mijn stoel gekropen in de stilte... 

Annemiek binnen korte tijd zonder schrijven en lezen? ...en hoe snel gaat dit verval? Op de PC zet ik al tijden de letters groot om na het schrijven te verkleinen en door te sturen. 

Zo schrijf ik ook de mijmeringen en gaat nog altijd goed. Plakken en knippen en ervaring op de pc... En hoe verder? Wat is wijsheid?
 
Mijn revalidatie arts neemt me aan de hand mee...naar het bos van hulpmiddelen en zo. En de soep wordt nooit zo heet gegeten dan hij opgediend wordt. Languit heb ik onderin die put in de modder gelegen... heb gehuild en geschreeuwd en ....ben weer opgestaan. I

k ben al aan de slag nog meer spul te ruimen van en uit kasten en uit mijn huis. De frêle glazen potjes werden zware potten en veel minder.
 
Less is more... De laden heb ik al verder ontspult en elke dag werk en beweeg ik een uur lang in huis zonder bril in grijze wazigheid om op gevoel te merken wat nog weg moet of problemen oplevert... Die problemen los ik nu op en als ik mijn bril weer opzet ben ik blij met wat me nog gebleven is voor het moment... 
 
Annemiek